Gå til innhold

Finnes en oversikt over gjennomsnittlig boligpriser og størrelse på lån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter ny bolig i Stavanger. Når jeg finner noe interessant, går jeg alltid inn på kartverket for å se hvor mye lån de som nå bor i boligen tok opp når de kjøpte. Det er tydelig at mange som kjøpte for et par år siden nå sitter med mer i lån enn boligens verdi. De priser boligen for høyt og er ikke villige til å selge for mindre enn de har i lån. Det gjør boligene mindre interessante, da jeg stort sett vet at de ikke går ned i pris.

Etter å ha sett på i hvert fall et par hundre boliger og hvor mye folk har lånt, er jeg mildt sakt overrasket. Det er veldig mange som har svært store lån og lite egenkapital etter min mening, spesielt når de er 40+ og har vært med på en eventyrlig boligprisvekst. Å se en bolig kjøpt for 1 mill i 1990, med mange lån tatt opp som er i sjiktet 200-500k (til bil kanskje?) og 2+ mill (hytte? oppussing?), er det vanligste etter det jeg har sett. Finnes det en oversikt over gjennomsnittlig eller median boligverdi og tilsvarende gjennomsnittlig eller median lån? Har prøvd meg litt frem på SSB, men ikke funnet noe. Noen som vet om det finnes og eventuelt hvor?

Anonymkode: 278c5...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...