Gå til innhold

Tråd for deg som trur på Jesus!

hjortesvin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bilderesultat for trolling

Anonymkode: bba7a...287

Tenker det samme

Anonymkode: 59532...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg taler ikke om dere alle, for jeg vet hvem jeg har utvalgt. Men dette ordet i Skriften må bli oppfylt:
           Den som spiser mitt brød,
           løftet hælen mot meg.

19 Nå sier jeg dette til dere før det skjer, for at dere, når det skjer, skal tro at Jeg er. 20 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som tar imot en som jeg har sendt, tar imot meg. Og den som tar imot meg, tar imot ham som har sendt meg.»

21 Da Jesus hadde sagt dette, ble han rystet i sitt innerste og sa rett ut: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: En av dere skal forråde meg.» 22 Disiplene så på hverandre; de skjønte ikke hvem han mente.23 En av dem, den disippelen som Jesus hadde kjær, lå ved siden av Jesus ved bordet. 24 Simon Peter nikket til ham for at han skulle spørre hvem han mente. 25 Han lente seg da mot Jesus og sa: «Herre, hvem er det?» 26 Jesus svarte: «Det er han som jeg gir det stykket jeg dypper nå.» Så dyppet han et stykke brød i fatet og ga det til Judas, sønn av Simon Iskariot. 27 Da Judas hadde fått stykket, fór Satan i ham. Jesus sier til ham: «Gjør det snart, det du skal gjøre.» 28 Ingen ved bordet skjønte hva han mente med dette. 29 Siden Judas hadde pengekassen, trodde noen at Jesus ville han skulle gå og kjøpe det de trengte til høytiden, eller at han skulle gi noe til de fattige.30 Da Judas hadde fått stykket, gikk han straks ut. Det var natt. (Joh. 13) ... Menneskesønnen går bort, som det står skrevet om ham. Men ve det mennesket som forråder Menneskesønnen! Det hadde vært bedre for det mennesket om det aldri var født.»25 Judas, han som forrådte ham, spurte da: «Det er vel ikke meg, rabbi?» «Du har sagt det», svarte Jesus. (Matt. 26) ... Da gikk en av de tolv, han som het Judas Iskariot, til overprestene 15 og sa: «Hva vil dere gi meg for å utlevere ham til dere?» De betalte ham tretti sølvpenger. 16 Og fra da av søkte han en anledning til å forråde ham. (Matt. 26) ...  Og mens han ennå talte, kom Judas, en av de tolv, og med ham en stor flokk som var væpnet med sverd og stokker. De kom fra overprestene og folkets eldste. 48 Forræderen hadde avtalt et tegn med dem: «Den jeg kysser, han er det. Grip ham!» 49 Han gikk straks bort til Jesus og sa: «Vær hilset, rabbi!» og kysset ham. 50 Men Jesus sa til ham: «Venn, nå har du gjort ditt!» Da kom også de andre til, og de la hånd på Jesus og tok ham til fange.

51 En av dem som var sammen med ham, grep sverdet sitt, trakk det og hogg etter øversteprestens tjener og kuttet av ham øret. 52 Da sa Jesus til ham: «Stikk sverdet ditt på plass igjen. For alle som griper til sverd, skal falle for sverd.53 Tror du ikke jeg kan be min Far, og han ville straks sende meg mer enn tolv legioner engler?54 Men hvordan skulle da skriftene oppfylles, de som sier at dette må skje?» 55 I samme stund sa Jesus til flokken: «Dere har rykket ut med sverd og stokker for å gripe meg, som om jeg var en røver. Dag etter dag satt jeg og underviste på tempelplassen, men da grep dere meg ikke! 56 Men alt dette er skjedd for at profetenes skrifter skulle oppfylles.»
        Da forlot alle disiplene ham og flyktet.
 (Matt. 26) ... Men da Judas, han som hadde forrådt ham, så at Jesus var blitt dømt, angret han og gikk med de tretti sølvpengene tilbake til overprestene og de eldste  4 og sa: «Jeg syndet da jeg forrådte en uskyldig og sendte ham i døden.» «Hva angår det oss?» svarte de. «Det blir din sak.»  5 Da kastet han pengene inn i tempelet og forlot stedet. Og han gikk bort og hengte seg. (Matt. 27) ... 

En gang på denne tiden sto Peter fram blant søsknene. Det var omkring hundre og tjue mennesker samlet. 16 «Mine søsken», sa han, «det måtte gå i oppfyllelse, det skriftordet som Den hellige ånd lot David si om Judas, han som viste vei for dem som grep Jesus. 17 Han var regnet med blant oss og hadde fått samme tjeneste og oppdrag. 18 For lønnen han fikk for ugjerningen sin, kjøpte han en åker. Men han falt hodestups så buken revnet og alle innvollene veltet ut. 19 Alle som bor i Jerusalem, fikk vite om dette. På sitt eget språk kalte de derfor åkeren Hakeldama, det betyr Blodåkeren. 20 For det står skrevet i Salmenes bok: La bostedet hans ligge øde, la ingen bo der, og: La en annen overta hans oppdrag. 21 Noen menn var sammen med oss hele den tiden Herren Jesus gikk inn og ut blant oss, 22 helt fra begynnelsen, da han ble døpt av Johannes, og til den dagen han ble tatt fra oss opp til himmelen. Nå må en av disse sammen med oss være vitne om at han er stått opp.»

23 Og de stilte fram to: Josef, som ble kalt Barsabbas med tilnavnet Justus, og Mattias. 24 Så ba de: «Herre, du som kjenner alles hjerter, vis oss hvem av disse to du har utvalgt 25 til å ta plassen etter Judas og overta den aposteltjenesten som han forlot da han gikk til sitt eget sted.» 26 De kastet lodd mellom dem, og loddet falt på Mattias. Fra nå av ble han regnet som apostel sammen med de elleve. (Apg. 1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11Jeg skulle ønske at dere ville tåle litt galskap av meg! Ja, dere får tåle det!  2 For jeg vokter dere med Guds brennende sjalusi. Jeg har lovet dere bort til Kristus, og bare til ham, for å føre dere til ham som en ren jomfru. 3 Men jeg er redd at slik slangen narret Eva med sin list, skal også deres tanker bli ført på avveier, bort fra den oppriktige og rene hengivenhet til Kristus.  4 For dere tåler det svært så godt når noen kommer og forkynner en annen Jesus enn ham vi har forkynt, eller når dere får en annen ånd enn den dere har fått, eller et annet evangelium enn det dere har tatt imot.  5 Jeg mener at jeg ikke står noe tilbake for disse superapostlene.  6 Om jeg kanskje er ulærd i talekunst, er jeg ikke uten kunnskap, og den har jeg alltid og i alle spørsmål lagt fram for dere.

7 Var det kanskje en synd av meg at jeg forkynte Guds evangelium for dere uten betaling, og dermed ydmyket meg selv for å opphøye dere? 8 Andre menigheter har jeg nærmest plyndret; jeg fikk lønn av dem for å kunne gjøre tjeneste hos dere.  9 Da jeg var hos dere, ble jeg ikke til byrde for noen av dere når jeg trengte noe. For brødrene som kom fra Makedonia, ga meg det jeg manglet. På alle måter passet jeg på å klare meg uten hjelp fra dere, og det skal jeg også gjøre heretter. 10 Så visst som Kristi sannhet bor i meg, denne æren skal ingen i hele Akaia få ta fra meg! 11 Hvorfor? Fordi jeg ikke elsker dere? Det vet Gud jeg gjør.

12 Men det jeg har gjort hittil, vil jeg fortsatt gjøre. For noen vil gjerne ha skryt for at de er slik som jeg, men den muligheten skal jeg avskjære dem fra. 13 Disse er falske apostler, troløse arbeidere som opptrer som om de var Kristi apostler. 14 Det er ikke noe å undre seg over, for Satan selv skaper seg om til en lysets engel. 15 Og da er det ikke rart at hans tjenere skaper seg om til tjenere for rettferdigheten. Men til slutt skal de få lønn etter sine gjerninger. (2.Kor. 11)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, linsejesus skrev:

Det står at straffen lå på ham, altså den straffen menneskene skulle hatt. Hvis straffen var evig lidelse, måtte Jesus sonet evig lidelse. Det er ikke vanskeligere enn det. Hvis straffen var evig lidelse og Jesus bare led i tre døgn, tok han ikke hele straffen.

Hva mener du med at Jesus ikke kverulerte?

Om du lar Bibelen forklare seg selv vil du se at det ikke er snakk om evig lidelse for de ugudelige. Det er derimot en evig konsekvens. Det er heller ikke en bibelsk påstand at Jesus "led i tre døgn", altså at han var i det såkalte helvete etter at han døde. Dette er lære fra the Word of Faith movement som har mange ubibelske påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snudde meg for å se hvem som talte til meg. Da så jeg sju lysestaker av gull, 13 og midt mellom lysestakene en som var lik en menneskesønn, kledd i en fotsid kjortel og med et belte av gull om brystet. 14 Hodet og håret hans var hvitt som hvit ull eller som snø, øynene var som flammende ild, 15 føttene som bronse glødet i en ovn, og røsten var som bruset av veldige vannmasser. 16 I høyre hånd holdt han sju stjerner og fra munnen gikk det ut et skarpt, tveegget sverd. Ansiktet var som solen når den skinner i all sin kraft. 

17 Da jeg så ham, falt jeg som død ned for føttene hans. Men han la sin høyre hånd på meg og sa:
        «Frykt ikke! Jeg er den første og den siste
18 og den levende. Jeg var død, men se, jeg lever i all evighet, og jeg har nøklene til døden og dødsriket. 19 Skriv derfor ned det du har sett, det som er nå, og det som skal komme heretter. (Åp. 1) ...  For Guds ord er levende og virkekraftig og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom til det kløver sjel og ånd, marg og bein, og dømmer hjertets tanker og planer.13 Ingen skapning er skjult for ham. Alt ligger åpent og nakent for øynene på ham som vi skal stå til regnskap for. (Heb. 4) Den som taler, skal se til at han taler som Guds ord. (1.Pet. 4) ... Til slutt: Bli sterke i Herren, i hans veldige kraft!11 Ta på Guds fulle rustning, så dere kan stå dere mot djevelens listige knep. 12 For vår kamp er ikke mot kjøtt og blod, men mot makter og åndskrefter, mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet. 13 Ta derfor på Guds fulle rustning, så dere kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt. 14 Stå da fast! Spenn sannhetens belte rundt livet og kle dere i rettferdighetens brynje, 15 stå klar med fredens evangelium som sko på føttene. 16 Hold alltid troens skjold høyt! Med det kan dere slukke alle den ondes brennende piler. 17 Ta imot frelsens hjelm og Åndens sverd, som er Guds ord. 18 Gjør dette i bønn, og legg alt fram for Gud! Be alltid i Ånden! Våk og hold ut i bønn for alle de hellige, 19 også for meg. Be om at de rette ordene må bli gitt meg når jeg skal tale, så jeg frimodig kan gjøre evangeliets mysterium kjent, 20 det som jeg er sendebud for også mens jeg er i lenker. Be om at jeg ved evangeliet får frimodighet til å tale slik jeg skal. (Ef. 6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2Men det fantes også falske profeter i folket, og på samme måte skal det stå fram falske lærere blant dere. De skal lure inn vranglære som fører i fortapelsen, og til og med fornekte den Herre som har kjøpt dem fri. Dermed fører de raskt seg selv i fortapelsen. 2 Mange kommer til å følge dem i utskeielsene deres, og på grunn av dem vil sannhetens vei bli spottet.  3 De er grådige og farer med dikt og bedrag for å slå mynt på dere. Men de har alt lenge hatt dommen hengende over seg, og fortapelsen ligger og lurer på dem. 

4 For Gud skånte ikke engler som hadde syndet, men styrtet dem ned i avgrunnen, hvor de holdes i varetekt med mørkets lenker til dommen.  5 Heller ikke skånte han den gamle verden. Bare Noah, rettferdighetens talsmann, og sju andre ble beskyttet da Gud førte storflommen over de ugudeliges verden.  6 Byene Sodoma og Gomorra la han i aske og dømte dem til ødeleggelse; han gjorde dem til et avskrekkende eksempel for dem som senere ville leve et ugudelig liv.  7 Men han reddet den rettferdige Lot, som led under de holdningsløse menneskenes utsvevende liv.  8 Ja, denne rettferdige mannen som bodde midt iblant dem, ble dag etter dag pint langt inn i sin rettferdige sjel når han så og hørte alt det onde de gjorde.

9 Herren vet altså å fri de gudfryktige ut av prøvelser, men holder de urettferdige i forvaring til straffen på dommens dag, 10 først og fremst de som følger de urene lystene i sitt kjøtt og blod og forakter Herrens myndighet. De er frekke og selvsikre og spotter de himmelske maktene uten å skjelve. 11 Selv ikke englene, som står høyere i makt og styrke, kommer med spottende ord når de fører fram anklager fra Herren mot slike makter. 

12 Men disse menneskene spotter det de ikke kjenner, og er som dyr uten fornuft, som av naturen er bestemt til å bli fanget og gå til grunne. Så skal de da også gå under i sitt forfall 13 og lide vondt som lønn for sin urett. De nyter å svire ved høylys dag. De er skamflekker til skjensel for dere når de spiser sammen med dere og mesker seg, nytelsessyke som de er. 14 Øynene deres fråtser i kvinner som byr seg fram, de er umettelige på synd. De forfører svake sjeler, og i sitt hjerte kan de kunsten å kare til seg. Under forbannelse er de!15 For de har forlatt den rette vei og gått seg vill. De følger i samme spor som Bileam, Bosors sønn, han som elsket urettmessig vinning. 16 Men han ble vist til rette for sin misgjerning; et stumt esel talte med menneskestemme og stanset profeten i hans galskap. 

17 Disse menneskene er kilder uten vann og tåkedotter som virvler i vinden. Det dypeste mørke har de i vente. 18 For de bruker store ord om tomme ting, og med utskeielser og lyster som kommer fra vårt kjøtt og blod, lokker de dem som nettopp har sluppet bort fra slike som går på ville veier. 19 Frihet lover de, men de er selv slaver av forfallet. Det en ligger under for, er en også slave av. 

20 For når noen er kommet fri fra det urene i verden og har lært vår Herre og frelser Jesus Kristus å kjenne, og de så igjen blir fanget av det urene og ligger under for det, da står det verre til med dem enn før. 21 Det ville vært bedre for dem om de aldri hadde lært å kjenne rettferdighetens vei, enn at de først kjenner den og så vender seg bort fra det hellige bud som ble overgitt dem.22 Da er det gått med dem som det så treffende heter i ordtaket: «Hunden vender tilbake til sitt eget spy» og: «Ikke før er grisen vasket, så velter den seg i søla». (2.Pet. 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13Og jeg så et dyr stige opp av havet. Det hadde ti horn og sju hoder og ti kroner på hornene, og på hodene sto det navn som var en spott mot Gud.  2 Dyret jeg så, lignet en leopard, men hadde føtter som en bjørn og gap som en løve. Dragen ga det sin kraft og sin trone og stor makt.  3 Ett av dyrets hoder så ut som om det hadde fått banesår, men det dødelige såret var blitt leget.
        All verden undret seg over dyret og fulgte det.
 4 De tilba dragen fordi den hadde gitt dyret makt, og de tilba dyret og sa: «Hvem er som dyret, og hvem kan kjempe mot det?» 

5 Dyret fikk en munn som talte store og spottende ord, og det fikk makt til å holde på i 42 måneder.  6 Det åpnet munnen for å spotte Gud og begynte å håne hans navn og hans bolig og dem som bor i himmelen.  7 Det fikk også lov til å føre krig mot de hellige og vinne over dem, og det fikk makt over alle stammer og folk, tungemål og nasjoner.  8 Og alle som bor på jorden, skal tilbe dyret, hver den som fra verdens grunnvoll ble lagt, ikke har fått sitt navn skrevet i livets bok hos Lammet som ble slaktet. 

9 Den som har ører, hør!

10  Den som skal i fangenskap, må gå i fangenskap.
           Den som skal drepes med sverd, må dø for sverd.
Her gjelder det at de hellige har utholdenhet og tro. 

11 Og jeg så et annet dyr stige opp av jorden. Det hadde to horn som et lam, men talte som en drage. 12 All den makt det første dyret har, bruker det andre dyret i tjeneste for det første. Det får jorden og dem som bor der, til å tilbe det første dyret – det som hadde fått banesåret sitt leget.13 Det gjør store tegn, det lar til og med ild fra himmelen fare ned på jorden, midt for øynene på folk. 14 Det forfører dem som bor på jorden, med tegnene det får gjøre i dyrets tjeneste. Og det sier til jordens folk at de skal lage et bilde til ære for dyret – det som var såret med sverd, men livnet til igjen.

15 Det fikk makt til å blåse liv i dyrets bilde, så det kunne tale, og til å få drept alle som ikke tilba dyrets bilde. 16 Det tvinger alle – små og store, rike og fattige, frie og slaver – til å ha et merke på sin høyre hånd eller på pannen. 17 Og ingen kan kjøpe eller selge noe uten å ha dette merket: dyrets navn eller det tall som svarer til navnet.

18 Her gjelder det å ha visdom. La den som har forstand, regne ut dyrets tall! For det er et menneskes tall, og tallet er 666. (Åp. 13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2Når det gjelder vår Herre Jesu Kristi komme og det at vi skal samles hos ham, ber vi dere, søsken:  2 La dere ikke så lett bringe ut av fatning, og bli ikke skremt, verken av åndsbudskap, av påstander eller av brev som sies å være fra oss, om at Herrens dag alt er kommet. 3 La ingen villede dere på noen måte! For først må frafallet komme og den lovløse vise seg, han som er fortapelsens sønn.  4 Han står imot og opphøyer seg over alt som kalles gud og helligdom. Ja, han tar sete i Guds tempel og utroper seg selv til gud. 5 Husker dere ikke at jeg sa dette da jeg var hos dere?  6 Dere vet hva som nå holder igjen, slik at han først åpenbarer seg når hans tid er inne. 7 Lovløsheten virker allerede med sin kraft, men i hemmelighet. For han som ennå holder igjen, må først bli ryddet av veien.  8 Da skal den lovløse åpenbare seg, han som Herren Jesus skal utrydde med pusten fra sin munn og tilintetgjøre den dagen han kommer i herlighet.  9 Når den lovløse kommer, har han sin kraft fra Satan og virker med stor makt og med under og falske tegn.10 Med all slags urett forfører han dem som går fortapt, fordi de ikke ville elske sannheten så de kunne bli frelst. 11 Derfor sender Gud over dem en villfarelse som gjør at de tror løgnen. 12 Slik skal de få sin dom, alle de som ikke trodde sannheten, men hadde sin glede i uretten. (2.Tess. 2)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bønne salme 😊 :   25Av David.

א Herre, jeg løfter min sjel til deg.

2 ב Min Gud, til deg setter jeg min lit.
          La meg ikke bli til skamme,
          la ikke fienden fryde seg over meg!

3 ג For ingen som setter sitt håp til deg, skal bli til skamme,
          til skamme blir de troløse, med sine tomme hender.

4 ד Herre, la meg kjenne dine veier.
          Lær meg dine stier!

5 ה La meg få vandre i din sannhet,
          lær meg, for du er Gud, min frelser!
          Til deg setter jeg alltid mitt håp.

6 ז Herre, tenk på din barmhjertighet og kjærlighet,
          som er fra evig tid.

7 ח Tenk ikke på min ungdoms feiltrinn og synder!
          Tenk på meg i din miskunn, Herre, for du er god.

8 ט Herren er god og rettskaffen,
          derfor viser han syndere veien.

9 י Han lar de hjelpeløse ferdes rett
          og lærer dem sin vei.

10 כ Alle Herrens stier er miskunn og troskap
          mot dem som holder hans pakt og hans bud.

11 ל For ditt navns skyld, Herre,
          tilgi min synd, for den er stor!

12 מ Hver den som frykter Herren,
          lærer av ham den vei han skal velge.

13 נ Selv skal han leve i lykke,
          og hans ætt skal arve landet.

14 ס Herren taler fortrolig med dem som frykter ham,
          han gjør dem kjent med sin pakt.

15 ע Mine øyne er alltid vendt mot Herren,
          for han drar mine føtter ut av garnet.

16 פ Vend deg til meg og vær meg nådig,
          for jeg er ensom og hjelpeløs.

17 צ Ta bort det som tynger mitt hjerte,
          før meg ut av mine trengsler!

18 Se min nød og mitt strev
          og tilgi all min synd!

19 ר Se mine fiender, de er mange.
          De hater meg med et nådeløst hat.

20 ש Bevar mitt liv og berg meg,
          la meg ikke bli til skamme,
          for jeg søker tilflukt hos deg.

21 ת La uskyld og rettsinn verne meg,
          for jeg setter mitt håp til deg!

22 Gud, fri Israel ut
          fra alle deres trengsler!   (Salme 25) 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere ber, skal dere ikke ramse opp ord slik hedningene gjør; de tror de blir bønnhørt ved å bruke mange ord.  8 Vær ikke lik dem! For dere har en Far som vet hva dere trenger, før dere ber ham om det.  9 Slik skal dere da be:
          Vår Far i himmelen!
          La navnet ditt helliges.

10 La riket ditt komme.
          La viljen din skje på jorden slik som i himmelen.

11 Gi oss i dag vårt daglige brød,

12 og tilgi oss vår skyld,
          slik også vi tilgir våre skyldnere.

13 Og la oss ikke komme i fristelse,
          men frels oss fra det onde.
          *For riket er ditt og makten og æren i evighet.
          Amen.•

14 For dersom dere tilgir menneskene de misgjerningene de har gjort, skal også deres himmelske Far tilgi dere. 15 Men dersom dere ikke tilgir menneskene, skal heller ikke deres Far tilgi de misgjerningene dere har gjort. (Matt. 6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Having in argument with a Christian is like playing chess with a pigeon. No matter how good at chess you are the pigeon will just shit over the board and strut around like they've won.

Anonymkode: 19ef2...396

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vers som viser rettferdiggjørelse ved tro

av Matt Slick

Rettferdiggjørelse er den lovmessige handlingen hvorigjennom Gud erklærer synderen fri for synd. Det betyr ikke at synderen nå er uten synd, men at han erklæres  fri for synd. Denne deklarasjonen av syndfrihet blir rettferdiggjort ovenfor Gud. Denne rettferdiggjørelsen er basert på Jesu blods utgytelse. ”Når vi nå er blitt rettferdige ved Kristi blod, (Rom 5,9)  ” at Kristus døde for våre synder etter skriftene, at han ble begravet, at han stod opp den tredje dag..,” (1 Kor 15:1-4) tilskrev Gud oss Kristi rettferdighet samtidig med at våre synder ble tilregnet Kristus på korset. Det er derfor han sier i 1 Pet 2:24: ”Han bar våre synder på sitt legeme opp på korset, så vi skulle dø bort fra synden og leve for rettferdigheten. Ved hans sår har dere fått legedom.” Også 2 Kor 5:21 sier: ”Han som ikke visste av synd, har han gjort til synd for oss, for at vi i ham skulle få Guds rettferdighet.” I tillegg er vi rettferdiggjort ved tro (Rom 5:1) uten lovgjerninger (Rom 3:28).

Å bli frelst betyr at Gud har forløst oss (frelst oss)  fra sin rettferdige vredes dom som vi  fortjener pga. syndene våre mot ham.  Det betyr at vi ikke vil bli dømt for syndene våre til evig fortapelse. Å være frelst betyr at vi er rettferdiggjort ovenfor Gud. Bare kristne er rettferdiggjort. Poenget vårt her er om denne frelsen, denne rettferdiggjørelsen, oppnås ved tro alene eller ved tro pluss noe annet.

Her kommer det en oppstilling over Bibelvers som viser at frelse/rettferdiggjøring er ved tro.

1. Joh 3:16  ”For så elsket Gud verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.”
  2. Rom 3:22 ”Det er Guds rettferdighet ved tro på Jesus Kristus for alle og over alle som tror. For det er ikke noen forskjell;”
  3. Rom 3:24 ”Og de blir rettferdiggjort ufortjent av hans nåde gjennom forløsningen i Kristus Jesus.”
  4. Rom 3:26 ”Han ville vise sin rettferdighet i den tid som nå er, så han kunne være rettferdig og gjøre den rettferdig som har troen på Jesus.”
  5. Rom 3:28-30 ”For vi holder på at mennesket blir rettferdiggjort ved tro, uten lovgjerninger. 29 Eller er Gud bare jødenes Gud? Er han ikke også hedningenes? Jo, han er også hedningenes Gud, 30 så visst som Gud er én, han som rettferdiggjør de omskårne av tro og de uomskårne ved tro.”
  6. Rom 4:3 ”For hva sier Skriften? Abraham trodde Gud, og det ble tilregnet ham som rettferdighet.”
  7. Rom 4:5 ”Den derimot som ikke har gjerninger, men tror på ham som rettferdiggjør den ugudelige, han får sin tro tilregnet som rettferdighet.”
  8. Rom 4:11 ”Og han fikk omskjærelsens tegn som segl på den rettferdigheten han hadde fått ved tro mens han var uomskåret, for at han skulle være far til alle de uomskårne som tror, så rettferdigheten kunne bli tilregnet også dem,”
  9. Rom 4:16  ”Derfor fikk han løftet ved tro, for at det skulle være av nåde, slik at løftet kunne stå fast for hele ætten, ikke bare for den som har loven, men også for den som har Abrahams tro. For han er far til oss alle,”
  10. Rom 5:1 ”Da vi nå er rettferdiggjort av tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus.”
  11. Rom 5:9  ”Så mye mer skal vi da, når vi nå er rettferdiggjort ved hans blod, ved ham bli frelst fra vreden.”
  12. Rom 9:30 ”Hva skal vi da si? Jo, at hedningene, som ikke jaget etter rettferdighet, har funnet rettferdighet, men det er rettferdigheten av tro.”
  13. Rom 9:33 ”som det står skrevet: Se, jeg legger i Sion en snublestein og et berg til anstøt, og den som tror på ham, skal ikke bli til skamme.”
  14. Rom 10:4 ”For Kristus er lovens ende, til rettferdighet for hver den som tror.”
  15. Rom 10:9-10 ”For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud reiste ham opp fra de døde, da skal du bli frelst. 10 For med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse.”
  16. Rom 11:6 ”Men er det av nåde, da er det ikke av gjerninger, ellers ville ikke nåden være nåde lenger.”
  17. Gal 2:16 ”Men da vi innså at et menneske ikke blir rettferdiggjort på grunn av lovgjerninger, men bare ved tro på Jesus Kristus, da trodde også vi på Kristus Jesus, for å bli rettferdiggjort ved tro på Kristus og ikke av lovgjerninger, ettersom ikke noe menneske blir rettferdiggjort på grunn av lovgjerninger.”
  18. Gal 2,21 ”Jeg forkaster ikke Guds nåde. For er det rettferdighet å vinne ved loven, da døde Kristus forgjeves.”
  19. Gal 3:5-6  ”Når Gud altså gir dere Ånden og gjør kraftige gjerninger blant dere, er det da fordi dere gjør lovgjerninger, eller fordi dere hører troen forkynt? 6 Her er det som med Abraham: Han trodde Gud, og det ble tilregnet ham som rettferdighet.”
  20. Gal 3:8 ”Men da Skriften forutså at det er på grunn av tro Gud rettferdiggjør hedningene, forkynte den på forhånd det gode budskap for Abraham: I deg skal alle folkeslag bli velsignet.”
  21. Gal 3:14 ”for at hedningene i Kristus Jesus skulle få del i velsignelsen som var gitt til Abraham, for at vi ved troen skulle få Ånden som var lovt.”
  22. Gal 3:22 ”Men Skriften har innesluttet alt under synd, for at det som var lovt, ved tro på Jesus Kristus skulle bli gitt dem som tror.”
  23. Gal 3:24 ”Slik er loven blitt vår tuktemester til Kristus, for at vi skulle bli rettferdiggjort av tro.”
  24. Ef 1:13  ”I ham fikk også dere, da dere hadde hørt sannhetens ord, evangeliet om deres frelse - i ham fikk også dere, da dere kom til troen, til innsegl Den Hellige Ånd, som var lovt.”
  25. Ef 2:8  ”For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er en gave fra Gud;”
  26. Fil 3:9 ”og bli funnet i ham, ikke med min egen rettferdighet, den som er av loven, men med den jeg får ved tro på Kristus, rettferdigheten fra Gud på grunn av troen,”
  27. 1 Tim 1:16 ”Men jeg fikk miskunn nettopp derfor at Kristus Jesus først ville vise hele sin langmodighet på meg, som et forbilde for dem som skulle komme til å tro på ham og få evig liv.”

Jak 2:24, og ikke bare av tro.

Skriften lærer helt klart at vi er frelst (rettferdiggjort) ved tro på Kristus og hva han gjorde for oss på korset. Troen alene frelser oss. Men vi kan ikke stoppe her uten å se litt på hva som står i Jakob 2:24: ”Der ser dere at et menneske blir rettferdiggjort av gjerninger, og ikke bare av tro.”

Det er ingen motsetning her. Alt du trenger å gjøre er å se på sammenhengen. Jakob kapitel 2 har 26 vers: versene 1-7 som instruerer oss om ikke å favorisere. Versene 8-13 er kommentarer til Loven. Versene 14-26 er om sammenheng mellom tro og gjerning.

Jakob begynner denne delen med et eksempel om noen som sier at de har tro, men ikke handling. ”Hva gagner det, mine brødre, om noen sier at han har tro, men ikke har gjerninger? Troen kan vel ikke frelse ham? (Jakob 2:14). Med andre ord Jacob snakker om en død tro som ikke er noe annet enn et verbalt utsagn. Den er tom for liv og handling. Han begynner med det negative og demonstrerer hva en tom tro er (versene 14-17, ord uten gjerning) Så viser han at denne type tro ikke er mye forskjellig fra de onde åndenes tro (vers 19).  Til slutt gir han eksempel på levende tro som er ord som følges av handlinger. Han skriver om Abraham og Rahab som eksempler på hvordan de demonstrerte sin tro igjennom handlinger.
Kort sagt, Jakob undersøker to forskjellige typer tro: en som fører til gode handlinger og en som ikke gjør det. En er sann og en er falsk. En er død og den andre levende. Derfor: ”.. troen uten gjerninger er nytteløs?”

Legg også merke til at Jakob bruker det samme verset som Paulus bruker for å støtte læren om rettferdiggjørelse ved tro i Rom 4:3. Jak 2:23 sier: ”Og Skriften ble oppfylt som sier: Abraham trodde Gud, og det ble tilregnet ham som rettferdighet,” Om Jakob prøvde å lære bort en læresetning om tro pluss gjerning  til motsetning til de andre skribentene i NT da ville han ikke brukt Abraham som eksempel.

Konklusjon

Rettferdiggjørelse er ved tro. Sann tro er Guds arbeide (Joh 6:28-29) bevilget av Gud (Joh 1:29) og er sammenfallende med gjenskapelsen (2 Kor 5:17) som Gud utvirker i oss ved sin vilje (Joh 1:13). Resultatet av rettferdiggjørelsen og omvendelsen er at synderen vender seg bort fra sin synd og mot det å gjøre gode ting. Men det er ikke disse gode gjerningene som gjør oss fortjent til en plass hos Gud eller til å beholde denne. Jesus fullførte alt vi trenger på korset for at vi skulle bli frelst og forbli det. Alt vi trenger, har vi i Jesus. Alt vi trenger for å bli frelst, for å bli rettferdiggjort er å tro PÅ hva Gud har gjort for oss igjennom den korsfestede Jesus. Det er derfor Bibelen sier at vi er rettferdiggjort ved tro (Rom 5:1) Denne sanne troen med rettferdiggjørelse ovenfor Gud og gjenfødelsen i den troende resulterer i gode gjerninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar

Slutter aldri og forundre meg hvorfor troende ikke tar det innover seg at de tror det de gjør bare på grunn av kultur og miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

åhh bare kjenner at jeg blir frelst gjennom det hjortesvin skriver, halleluja jesus 

Anonymkode: 65694...32b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...