Gå til innhold

Prest prekte om hans syn på homofilt ekteskap i dåp.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 22.3.2017 den 8.42, linsejesus skrev:

Fy faen så dumt. Han går ikke i kirka, likevel melder han barna sine inn der og sier de kanskje kommer til å gå der en gang. Han er medlem i et TROSSAMFUNN han ikke deler troen med. Kommer for å få tjenestene de tilbyr, men det skal være på HANS premisser, etter HANS meninger om hvilke samlivsformer som er greit. Som om han har gått på McDonald's og fått sylteagurk mot sin vilje. Bu hu, presten i religionen jeg ikke tror på, sa noe jeg ikke likte da jeg skulle melde en annen person inn i menigheten.

Kronikkforfatteren kan da ikke noe for at presten er sosialt inkompetent og ikke eier filter eller sosiale antenner. Det er som onkelen som drikker seg drita hver gang familien samles og alltid ender opp med å lire av seg pisspreik som gjør at resten av familien skammer seg.

Det er en tid og et sted for ulike ting. Ulike ting er passende eller upassende avhengig av kontekst.

Denne presten har ikke evnen til å forstå dette.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.3.2017 den 13.44, linsejesus skrev:

Dette sier jo litt. Du mener at en prest i en kirke skal tilpasse teologien sin til hva samfunnet forøvrig synes er koselig å høre på.

Det gjør de jo allerede. Hva er så spesielt med homofili at de ikke kan tilpasse seg der også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sitronmelisse skrev:

Da er det jo bra at kjærlighet og seksualitet mellom to voksne homofile ikke har noe med incest å gjøre. 

Ditt arguments holdbarhet er betinget av at alle frivillige seksuelle handlinger mellom voksne personer som er glade i hverandre, er etisk forsvarlige. Det holder at jeg påviser ett eneste eksempel på en frivillig seksuell handling mellom voksne personer som er glade i hverandre, som ikke er etisk forsvarlig, for at ditt argument ikke består den logiske testen.

Jeg har allerede gitt deg ett eksempel; incest. Jeg skal gi deg et eksempel til: utroskap. Jeg skal gi deg et tredje: polygami.

Ergo: Ditt argument er ikke logisk holdbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Testosteron skrev:

Ditt arguments holdbarhet er betinget av at alle frivillige seksuelle handlinger mellom voksne personer som er glade i hverandre, er etisk forsvarlige. 

Hvorfor avhenger argumentet av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, March 21, 2017 den 22.49, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jeg blir uvell. Foreldre møter opp til barnadåp, en dag som skal være en fin dag, og så blir den ødelagt av prestens preke. Han begynner å snakke om nestekjærlighet, men går inn på temaet homofilt ekteskap og hvordan han er imot det. Det er virkelig ikke den riktige dagen å fronte sitt intollerante syn på kjærlighet mellom to mennesker.

 

http://www.bt.no/btmeninger/debatt/Lite-kjarlig-preken-331884b.html

Anonymkode: d7b92...f3f

Da hadde jeg blitt fly forbanna om jeg var i en dåp eller døpte mitt eget barn og presten sa noe slikt. Ikke nok med at det er en råtten holdning å ha men å dra opp noe så usaklig og utrivelig i en dåp. Den presten burde skamme seg kraftig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, jabx skrev:

Hva med å heller fordømme de som bruker klær satt sammen av ulike typer tøy? Eller komme inn på hvordan det er dødsstraff som har par sex under kvinnens menstruasjon?

Denne presten holdt ikke prekenen sin i en synagoge, men i en kirke. Eksemplene dine er hentet fra Moseloven, som bare jødene følger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Testosteron skrev:

Denne presten holdt ikke prekenen sin i en synagoge, men i en kirke. Eksemplene dine er hentet fra Moseloven, som bare jødene følger. 

De ti bud gjelder altså ikke for kristendommen. Godt eksempel på cherry-picking.

Husk også på at flere sitater som brukes mot homofile kommer fra GT. Men de gjelder vel likevel siden mange kristne er ekstremt opptatte av homofili.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid trodd at de som roper høyest og slemmest mot homofili ofte er nettopp dét; homofil. Og det stemmer som oftest.

Bare vent, om 20 år fram i tid er garantert 80% av alle norges prester kommet ut av skapet. Og sikkert 90% av alle kristne sekter.

Og dette hadde bare vært positivt. Er så dritt lei at folk slenger dritt og faens oldemor mot homofile.

Endret av FrøkenC
Fordi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jabx skrev:

De ti bud gjelder altså ikke for kristendommen. Godt eksempel på cherry-picking.

At Moseloven, inklusiv de ti bud, bare gjelder jødene er ikke cherry-picking, for Moseloven sier selv at den bare gjelder for jødene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, jabx skrev:

Hvorfor avhenger argumentet av det?

Fordi begrunnelsen var at de er glade i hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, jabx skrev:

Det gjør de jo allerede. Hva er så spesielt med homofili at de ikke kan tilpasse seg der også?

Jo, det må de gjerne gjøre, og kommer nok til å gjøre det også. Polyamorøse forhold vil også bli mer akseptert av samfunnet etter hvert, og av kirken noen år senere. Poenget er at det er DE som må bestemme seg for dette. Det er faktisk et mindretall av kirkens medlemmer som regner seg som kristne (ikke rart siden nesten alle ble meldt inn av andre før de kunne snakke engang). Alle disse har stemmerett ved kirkevalg og dermed innflytelse over hva kirken skal mene er Guds vilje. Det er jo sykt nok. I tillegg synes altså folk som ikke engang deler kirkens tro at det er helt innafor å kreve at kirken skal forandre teologi alt etter hva de ønsker å få høre når de kommer til seremonien de har bestilt.

Det viser jo hvor ufattelig idiotisk hele ordningen er: kirken synes det er helt greit at de fleste medlemmene er meldt inn mot sin vilje, de fleste medlemmene (som altså ikke er kristne) synes det er helt greit å være medlem av et kirkesamfunn de ikke tror på, og fortsetter å melde inn sine barn. Folk respekterer ikke kirken som et trossamfunn, og kirken har ytterst liten respekt for seg selv, slik de holder på. De har blitt redusert til en seremonimester som hele tiden mener og velsigner det som er politisk korrekt, bare noen år på etterskudd.

Da det gikk opp for meg at jeg
a) var medlem uten å ha meldt meg inn frivillig, og
b) ikke var enig i kirkens lære,
meldte jeg meg selvfølgelig ut. Det har å gjøre med respekt for seg selv, og ikke minst for de stakkarene i kirken som faktisk TROR.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

De ti bud gjelder altså ikke for kristendommen. Godt eksempel på cherry-picking.

Husk også på at flere sitater som brukes mot homofile kommer fra GT. Men de gjelder vel likevel siden mange kristne er ekstremt opptatte av homofili.

Min erfaring er at kristne ikke er så veldig opptatt av homofili, men alle andre er det, og alle andre er så fryktelig opptatt av hva de kristne skal mene om det.

 

1 time siden, FrøkenC skrev:

Bare vent, om 20 år fram i tid er garantert 80% av alle norges prester kommet ut av skapet. Og sikkert 90% av alle kristne sekter.

Det er ikke lenge siden folk flest var like homofobe som en del prester anklages for å være nå. Jeg var ung på åttitallet, og ALLE mente homofili var galt og ekkelt. Antydet du noe annet ble du straks tatt for å være homo selv, og mobbet. Folkemeningen har snudd på en femøring, men folk oppfører seg som om alle, bortsett fra de kristne, alltid har vært så veldig aksepterende for homofili.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, linsejesus skrev:

Jo, det må de gjerne gjøre, og kommer nok til å gjøre det også. Polyamorøse forhold vil også bli mer akseptert av samfunnet etter hvert, og av kirken noen år senere. Poenget er at det er DE som må bestemme seg for dette. Det er faktisk et mindretall av kirkens medlemmer som regner seg som kristne (ikke rart siden nesten alle ble meldt inn av andre før de kunne snakke engang). Alle disse har stemmerett ved kirkevalg og dermed innflytelse over hva kirken skal mene er Guds vilje. Det er jo sykt nok. I tillegg synes altså folk som ikke engang deler kirkens tro at det er helt innafor å kreve at kirken skal forandre teologi alt etter hva de ønsker å få høre når de kommer til seremonien de har bestilt.

Det viser jo hvor ufattelig idiotisk hele ordningen er: kirken synes det er helt greit at de fleste medlemmene er meldt inn mot sin vilje, de fleste medlemmene (som altså ikke er kristne) synes det er helt greit å være medlem av et kirkesamfunn de ikke tror på, og fortsetter å melde inn sine barn. Folk respekterer ikke kirken som et trossamfunn, og kirken har ytterst liten respekt for seg selv, slik de holder på. De har blitt redusert til en seremonimester som hele tiden mener og velsigner det som er politisk korrekt, bare noen år på etterskudd.

Da det gikk opp for meg at jeg
a) var medlem uten å ha meldt meg inn frivillig, og
b) ikke var enig i kirkens lære,
meldte jeg meg selvfølgelig ut. Det har å gjøre med respekt for seg selv, og ikke minst for de stakkarene i kirken som faktisk TROR.

Men det er da ikke nødvendig å preke om seksuell legning under en dåp uansett hvor syndig presten mener homofili er.. hvor saklig er det å snakke om i en dåp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men det er da ikke nødvendig å preke om seksuell legning under en dåp uansett hvor syndig presten mener homofili er.. hvor saklig er det å snakke om i en dåp? 

Nei, det kan du si. Men da bør man få seremonien sin utført et annet sted. Det er jo tydeligvis irrelevant om de faktisk tror på det samme som presten som skal utføre dåpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men det er da ikke nødvendig å preke om seksuell legning under en dåp uansett hvor syndig presten mener homofili er.. hvor saklig er det å snakke om i en dåp? 

NrK siterer biskop i Bjørgvin bispedømme, Halvor Nordhaug, på følgende: "Dette var en normal gudstjeneste med dåp, og i Strusshamn kirke er det dåp i de aller fleste gudstjenester. Hvis man bare skal ta det opp i gudstjenester uten dåp, så blir det ikke mange anledninger."

https://www.nrk.no/hordaland/prest-langet-ut-mot-homoekteskap-under-barnedap-1.13436275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Testosteron skrev:

NrK siterer biskop i Bjørgvin bispedømme, Halvor Nordhaug, på følgende: "Dette var en normal gudstjeneste med dåp, og i Strusshamn kirke er det dåp i de aller fleste gudstjenester. Hvis man bare skal ta det opp i gudstjenester uten dåp, så blir det ikke mange anledninger."

https://www.nrk.no/hordaland/prest-langet-ut-mot-homoekteskap-under-barnedap-1.13436275

Hæ de har vel gudstjenester hver bidige søndag. Kan de ikke bare ta det opp da? Nekter å tro det er barndåp nesten hver bidige søndag. Det blir ikke født så mange barn

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3/22/2017 den 12.44, linsejesus skrev:

Dette sier jo litt. Du mener at en prest i en kirke skal tilpasse teologien sin til hva samfunnet forøvrig synes er koselig å høre på. Det er jo helt sykt. Presten skal ikke "være der for alle mennesker" og velsigne det som til enhver tid er politisk korrekt å velsigne. En prest er forpliktet til å følge Gud, ikke samfunnet forøvrig. Om du er uenig i teologien kan du se om du finner en annen kirke. Men hvis du skal respektere DnK som et faktisk trossamfunn, kan du ikke komme valsende med dine krav om hva de skal mene om ditt og datt.

Så lenge de mottar skattepenger så får de velge sine ord med omhu. Om kirken imploderer til en fundamentalistisk liten sekt så er det revnende likegyldig, men da kan de heller ikke forvente å leve på staten.

Anonymkode: e8367...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge de mottar skattepenger så får de velge sine ord med omhu. Om kirken imploderer til en fundamentalistisk liten sekt så er det revnende likegyldig, men da kan de heller ikke forvente å leve på staten.

Anonymkode: e8367...2b9

Ja, statsstøtten er det mest fundamentale problemen med kirken. Utrolig at man en gang fikk det for seg at det var en god ide å binde stat og religion sammen. Men så lenge en del prester faktisk har en oppriktig tro, synes jeg ikke-troende kan holde seg for gode til å prøve å bestemme teologien. Det ligger i troens natur at man ikke kan stemme over hva som er Guds vilje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23. mars 2017 den 19.23, hjortesvin skrev:

Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn eller som lar seg ligge med,10 verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike. 11 Slik var noen av dere før. Men nå er dere vasket rene, dere er gjort hellige, dere er gjort rettferdige i Herren Jesu Kristi navn og ved vår Guds Ånd. (1.Kor. 6)

Heldigvis står det ikke noe om lesbiske her så da er vi good to go!👯

Anonymkode: 244bc...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis står det ikke noe om lesbiske her så da er vi good to go!👯

Anonymkode: 244bc...f91

Finnes vel noe om lesbiske i den boka også vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...