Gå til innhold

Hvilke(t) europeisk reisemål har du vært på som er utenfor allfarvei og som du vil anbefale andre?


Gjest Overrasket

Anbefalte innlegg

Gjest Overrasket

Inspirert av "Hvilken europeisk storby har du vært i. ..." og den påfølgende diskusjonen om hvilket reisemål man kan og ikke kan ta med, starter jeg denne tråden. Hvor har du vært i Europa som du selv synes er litt utradisjonelt som reisemål og som du virkelig likte? Her kan du svare det DU mener er rett, ingen grunn til å diskutere hvorvidt hverandres svar passer eller ikke passer i tråden. Dette kan gjerne være steder som du mener overses litt fordi andre destinasjoner i nærheten er mye mer kjent, eller rett og slett en tilfeldig landsby du følte deg hjemme i.

Steder som skiller seg ut for meg er hele Slovenia, Liguria minus Cinque Terre (særlig vest for Genoa), Verona, Cagliari, en toskansk landsby som jeg skal holde hemmelig, Lyon, Porto Santo utenfor Madeira, Galway, Bath, St Ives, Corfe Castle, Bradford-on-Avon og Ålesund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sintra i Portugal - joda, den er et skikkelig turistmål, men jeg kjenner ingen andre som har vært der og jeg hørte ingen norske stemmer mens jeg var der. 
Varberg i Sverige - hvis man først vil til Ullared, så er det koselig å bo, og tilbringe litt tid, i denne kystbyen. 
Øygarden utenfor Bergen - fantastisk vestlandsnatur og skjærgård. Mye finere enn den mer kjente Atlanterhavsvegen. 

Anonymkode: 7e89f...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva du mener med utenfor allfarvei, men likte godt Angelsey og resten av Wales samt franske reisemål som Korsika, Dordogne og Bretagne. På en merkelig måte liker jeg også de baltiske statene, det er litt som å bli satt tilbake til 70-tallet.

Anonymkode: 68979...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sintra i Portugal - joda, den er et skikkelig turistmål, men jeg kjenner ingen andre som har vært der og jeg hørte ingen norske stemmer mens jeg var der. 
Varberg i Sverige - hvis man først vil til Ullared, så er det koselig å bo, og tilbringe litt tid, i denne kystbyen. 
Øygarden utenfor Bergen - fantastisk vestlandsnatur og skjærgård. Mye finere enn den mer kjente Atlanterhavsvegen. 

Anonymkode: 7e89f...4a4

Enig, Sintra er morsom dagstur fra Lisboa. Så vi er minst to nordmenn som har vært der!

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva du mener med utenfor allfarvei, men likte godt Angelsey og resten av Wales samt franske reisemål som Korsika, Dordogne og Bretagne. På en merkelig måte liker jeg også de baltiske statene, det er litt som å bli satt tilbake til 70-tallet.

Anonymkode: 68979...b8c

Spiller ingen roller hva jeg mener, det som er viktigst for en interessant tråd er hva du mener passer som ditt svar. :) Enig, kysten av Wales er koselig, og veldig uberørt sammenlignet med andre kyststriper. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Aran-øyene utenfor vestkysten av av Irland. Nydelig landskap og hyggelige mennesker, også kanskje fordi jeg har vært sinnsykt heldig med været hver gang jeg har vært der :P Morsomt å besøke et sted der irsk gælisk fortsatt er førstespråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
17 minutter siden, Linaria skrev:

Aran-øyene utenfor vestkysten av av Irland. Nydelig landskap og hyggelige mennesker, også kanskje fordi jeg har vært sinnsykt heldig med været hver gang jeg har vært der :P Morsomt å besøke et sted der irsk gælisk fortsatt er førstespråk.

Perfekt! Ja, jeg har sett at vi har noen like interesser når det kommer til Irland (bortsett fra at jeg ikke har irsk kjæreste). Er dette de øyene utenfor Galway? Går det båt dit? Hvor bor man der (finnes det gjestehus? camping?). Og helt enig, gaelic er et så fascineredne språk. Jeg har en venninne som kan det, og er helt bergtatt (av språket, altså). 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria
22 minutter siden, Overrasket skrev:

Perfekt! Ja, jeg har sett at vi har noen like interesser når det kommer til Irland (bortsett fra at jeg ikke har irsk kjæreste). Er dette de øyene utenfor Galway? Går det båt dit? Hvor bor man der (finnes det gjestehus? camping?). Og helt enig, gaelic er et så fascineredne språk. Jeg har en venninne som kan det, og er helt bergtatt (av språket, altså). 

Ja, dette er øyene utenfor Galway. Går både båt og fly dit. Flyturen er ganske morsom da den er ekstremt kort og flyplassen er knøttliten. Sikkerhets"sjekken" er et skilt der det står at man ikke skal ha med eksplosiver og de roper opp passasjerene fra en navneliste (er bare åtte seter i flyet). 
Man tar buss fra Galway både til flyplassen eller fergeterminalen. Ferga er helt grei, kan være ganske høy sjø og har opplevd at den ble avlyst pga dette. 
Er både gjestehus og vandrerhjem på i hvert fall Inis Óir og Inish Mór. Jeg har aldri vært på den midterste øya. Det bor veldig få der. Anbefaler å dra dit utenfor høysesongen. Er en del turister som drar på dagstur dit om sommeren. 

Elsker keltiske språk :) studerte selv skotsk gælisk i Edinburgh og det er et utrolig vakkert språk, og studerte irsk i Oslo. Har venninna di studert irsk? (vi er ikke så mange i Norge som driver med det) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
51 minutter siden, Linaria skrev:

Ja, dette er øyene utenfor Galway. Går både båt og fly dit. Flyturen er ganske morsom da den er ekstremt kort og flyplassen er knøttliten. Sikkerhets"sjekken" er et skilt der det står at man ikke skal ha med eksplosiver og de roper opp passasjerene fra en navneliste (er bare åtte seter i flyet). 
Man tar buss fra Galway både til flyplassen eller fergeterminalen. Ferga er helt grei, kan være ganske høy sjø og har opplevd at den ble avlyst pga dette. 
Er både gjestehus og vandrerhjem på i hvert fall Inis Óir og Inish Mór. Jeg har aldri vært på den midterste øya. Det bor veldig få der. Anbefaler å dra dit utenfor høysesongen. Er en del turister som drar på dagstur dit om sommeren. 

Elsker keltiske språk :) studerte selv skotsk gælisk i Edinburgh og det er et utrolig vakkert språk, og studerte irsk i Oslo. Har venninna di studert irsk? (vi er ikke så mange i Norge som driver med det) 

Nei, hun er irsk, fra langt nord i Irland, på grensen til Nord-Irland. Og selv tilhører jeg den sære spårknerd-kretsen. Jeg har stor sans for marginale språk, som irsk, sardinsk, catalonsk osv. De er jo ikke så nyttige da, men gode gud de er pene!

Irland har forresten også en veldig se-bar filmindustri, som du sikkert allerede vet. Men i alle dager, her avsporer jeg min egen tråd

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
2 minutter siden, Overrasket skrev:

Nei, hun er irsk, fra langt nord i Irland, på grensen til Nord-Irland. Og jeg tilhører den sære spårknerd-kretsen. Jeg har stor sans for marginale språk, som irsk, sardinsk, catalonsk osv. De er jo ikke så nyttige da, men gode gud de er pene!

Jeg er der, jeg også, lærer meg språk som regnes som unyttige, men når man synes det er gøy så er det jo aldri bortkasta! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
3 minutter siden, Linaria skrev:

Jeg er der, jeg også, lærer meg språk som regnes som unyttige, men når man synes det er gøy så er det jo aldri bortkasta! :P 

Enig. Dessuten er kunnskapen om å tilegne seg kunnskapen nyttig. Det å ha tilegnet seg ett språk, og lært virkelige detaljer i et fremmedspråk, er alltid nyttig. Den underliggende tankegangen og evnen er det stor etterspørsel etter. Så selv om spesialiteten din er marginal, er den generelle kunnskapen din veldig salgbar i kombinasjon med standardiserte engelskkunnskaper. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedene langs diskobukta på Grønland, også Toby sin B'n'B i Nairn i Skottland. Skottland generelt er fiiint.

Endret av Moonwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
1 minutt siden, Moonwalker skrev:

Stedene langs diskobukta på Grønland, også generelt Toby sin B'n'B i Nairn i Skottland. Skottland generent er fiiint.

DER snakker vi utråkte stier. Dog er jeg usikker på om Grønland faller inn under Europa, men jeg skal la det fare. Innholdet i svaret er jo som kjent helt opp til deg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
1 minutt siden, Moonwalker skrev:

Stedene langs diskobukta på Grønland, også generelt Toby sin B'n'B i Nairn i Skottland. Skottland generent er fiiint.

Høylandet er fantastisk. Portree og Isle of Skye helt nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Overrasket skrev:

DER snakker vi utråkte stier. Dog er jeg usikker på om Grønland faller inn under Europa, men jeg skal la det fare. Innholdet i svaret er jo som kjent helt opp til deg selv. :)

Politisk hører det til Europa, så det teller nok for meg :ler: Uansett er det svært anbefalt å reise til området!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
1 minutt siden, Moonwalker skrev:

Politisk hører det til Europa, så det teller nok for meg :ler: Uansett er det svært anbefalt å reise til området!

Kjøper den, du har helt rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Linaria skrev:

Høylandet er fantastisk. Portree og Isle of Skye helt nydelig!

Veldig enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wengen - Grindelwald området i Sveits, et av de mest majestetiske områdene i Alpene. Med da i særklasse Eiger, Mönch og Jungfrau. Stort skiområde som ikke er formye brukt (så sant du ikke er her andre helgen i januar da mer enn 50.000 mennesker kommer til området). Her kan du reise med de koslige smalsporede tangstannsbanene opp til Kleine Scheidegg på 2000 meter For så å bytte til en ny tangstansbane opp til europas høyeste jernbanestasjon Jungfraujoch på 3440 meters høyde over havet. Grindelwald er jo og en veldig typisk og koselig alpelandsby.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birti

Freiburg i sør-Tyskland - Dette tror jeg er min favoritt av alle småsteder jeg har vært. Kjempekoselig gamleby, fantastisk vakkert i Schwartzwald, spennende øko-prosjekter i bydelen Vauban, knallfin naturpark, god lokal vin.. Stortrivdes!

Rovinj i Kroatia - Vi trodde i alle fall at dette var uttafor allfarveg da vi kom med tog og buss nedover kysten fra Italia, men det var en del turister her. Var uansett en knallfin, liten plass! Nydelig naturpark med fine klipper til å sole og bade fra - mao ikke nødvendig å menge seg med turistene som stort sett holdt seg på stranda nedenfor de to store hotellene (vi bodde i et lite leilighetshotell oppe i byen).

Chur i Sveits - Søt liten by ved foten av Alpene. Mange turister gjennom her pga Bernina Express (som virkelig anbefales), men jeg tror få stopper opp. Vi var her et døgn bare, men kosa oss verre!

Perpignan i Frankrike - Knallfin gamleby med en eldgammel borg, kort vei til vindistriktet og til stranda. Og midt på jernbanestrekningen mellom Paris og Barcelona - det var sånn vi endte opp her ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar hver sommer til Skottland - har funnet "vår" plass, på øya Islay, helt sør i de skotske hebridene. Vi pleier å utforske omgivelsene rundt også, generelt hele Argyll med sine små, sjarmerende byer (Tarbert, Inveraray, Lochgilphead etc). Vi pleier ofte å ta med oss andre for å vise dem alt det fine her, og spise østers på kaia med en lokalprodusert øl eller whisky... Nå som vi har vært der så ofte, vet vi hvilke puber som har live musikk på hvilke ukedager, hvilken ukedag det kommer fersk melk i butikken, hva vi kan gjøre som er gøy når regnet fosser ned, og hvilke strender som er best når det er sol.

Anonymkode: 64544...481

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...