Gå til innhold

Når en uføre bare kan tjene så og så mye.


Fru Uperfekt

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må være gal.

Se på tallene du postet. "Sum lønnsinntekt og uføretrygd". Totalen går alltid opp, uansett hvor mye eller lite du jobber??

Hvordan kan du si at det ikke lønner seg å jobbe når tallene blir HØYERE? De går altså OPP.

 

Det er umulig å si det klarere.

Anonymkode: 6583d...9c1

Jeg trenger ikke svare, AB 7c8 forklarer. Man mister andre ting når man går over visse grenser, hvis du ikke klarer å skjønne det så er det jo nyttesløst å diskutere med deg. Det er en grunn til at en arbeidstaker sier en grense, i TS sitt tilfelle så var denne grensen lav, og da er det sikkert andre stønader som virker inn. Det er ikke slik du sier at det alltid vil lønne seg uansett, fordi man mister noe annet. 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En person som får barnetillegg, bostøtte eller andre behovsprøvde stønader kan ende opp med mindre penger å rutte med totalt dersom lønnsinntekten går opp. Da kan det for enkelte personer være lurt å ikke tjene over en viss grense, hvis de vet at de uansett ikke greier å jobbe nok til å dekke den tilleggsstønaden de da mister. For enkelte uføre vil det derfor ikke alltid lønne seg å jobbe så mye de kan.

Anonymkode: cc686...7c8

 

Anonymkode: 4e8f9...49d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

En person som får barnetillegg, bostøtte eller andre behovsprøvde stønader kan ende opp med mindre penger å rutte med totalt dersom lønnsinntekten går opp. Da kan det for enkelte personer være lurt å ikke tjene over en viss grense, hvis de vet at de uansett ikke greier å jobbe nok til å dekke den tilleggsstønaden de da mister. For enkelte uføre vil det derfor ikke alltid lønne seg å jobbe så mye de kan.

Anonymkode: cc686...7c8

Dette er helt riktig. Har selv mistet barnetillegget, og det til tross for at jeg jobber slik at jeg "kun" får utbetalt ca kr 40 000 i året. Jeg opplever hele reformen og pratet om at "arbeid alltid skal lønne seg" som en av de største løgnene politikerne har klart å fremføre på lenge ! Og om ikke dette er nok, så skal vi som er kronikere nå også betale oss opp til egenandelstak 2 når sykdom gjør oss avhengig av fysioterapi. 

Beklager TS, tråden har kanskje tatt en litt annen vending enn du tenkte, men jeg blir så irritert når folk ikke forstår hva uførereformen har ført til.

Anonymkode: 565dc...002

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2017 den 17.17, AnonymBruker skrev:

Poenget i oversikten er vel mer at en ved en viss grense får betydelig mindre utbetalt total sett (kr 377 250 vs kr 305 000) om en holder seg over eller under en inntektsgrense. På den annen side, om en har helse til å arbeide en mengde som tilsvarer kr 303 030, så er det vel tvilsomt om en kan kalles ufør. 

Anonymkode: 565dc...002

Akkurat det med inntekt er jo helt avhengig av hva slags bransje man er i og hva en tjente tidligere.

Anonymkode: b41bf...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...