Gå til innhold

Når en uføre bare kan tjene så og så mye.


Fru Uperfekt

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å la vedkommende jobbe på dugnad er ren utnytting! Det er ikke å gjøre "rett" for noen. Jeg vil faktisk si det er på grensen til svindel - i praksis får du staten til å betale lønna til vedkommende. Det riktige er å la vedkommende jobbe så mye som han ønsker (og dere har behov for) - under inntektsgrensa hvis han ønsker det, eller over og han blir trukket litt i trygd. Han vil uansett sitte igjen med mer penger.

Anonymkode: e1101...f00

Som før sagt så ønsker jeg ikke å utnytte noen.

Var faktisk vedkommende selv som ønsket å jobbe dugnad.

Grunnen til at jeg nøler på det er at de andre i dugnadsgjengen er folk som jeg kjenner direkte og ikke slik som her indirekte.

Det er ellers fullt mulig å jobbe dugnad her i landet, og selv om jeg ønsket at de som går på fast rotasjon har tariff så er et faktisk ikke krav til det. (Det er en norm men ikke ett lovpålagt krav)

Vedkommende ønsker selv, på nåværende tidspunkt, å ikke tjene over grensen.

Har informert om trekksregelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, MorTil2 skrev:

Jeg syns som andre her, at å la vedkommende jobbe dugnad, blir helt feil. Det er jo egentlig svart arbeid, noe som er straffbart. 

Vedkommende må selv gjøre et valg, og du som arbeidsgiver må ta høyde for at du ansetter noen som etter kortere eller lengre tid finner ut at han ikke klarer det av helsemessige grunner, eller at fortjenesten av å jobbe utover inntektsgrensen er såpass lav (og kostnaden helsemessig såpass høy), at han velger å slutte/jobbe mindre.

Selv brukte jeg lang tid på å komme tilbake til "jobb" (støttekontakt). Begynte først som frivillig (er fortsatt), deretter som støttekontakt. Begge deler er av mye kortere varighet enn normale arbeidsdager, og derfor fungerer det. Om vedkommende det her er snakk om klarer fulle arbeidsdager, er jo det flott. Men ta høyde for at det kanskje ikke går. 

Dugnad er ikke svart arbeid, dugnad er per def lovlig imenst svart arbeid er pr def ulovlig.

Du skriver selv at du jobber som frivillig og som du kanskje vet så er det som dugnad å regne, mener du da alt du selv jobber svart?

Er klar over at jeg må legge ting til rette, har hatt flere innom fra Nav for arbeidstrening osv så er vant til det.

Skiftene han skal jobbe er på 6-8 timer avhengig av hvilken ukedag og jeg har alltid en bakvakt om vedkommende kan stille.

(Det har jeg på alle stillingene ikke kun de som er på arbeidstrening/uføre osv)

Vil anta at vedkommende har behovsprøvde ytelser som gjør at vedkommende ikke ønsker å gå utover sin inntektsgrense.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende kan aldri bli skadelidende pga dette, da man ALLTID vil tjene på å jobbe i tillegg til uføretrygd

Anonymkode: 6583d...9c1

Dette er feil. Rett over frigrensen for inntekt vil man sitte igjen med mindre, enn hvis man holder seg under frigrensen. Har vedkommede i tillegg barn kan man miste barnetillegget, og dermed gå mye i minus fremfor å holde seg innenfor grensen. Det er en misforståelse at de nye reglene er så bra. De nye reglene er bra pga at man ikke mister uføretrygden ved å prøve seg i jobb, men inntjening hjelper det ikke en døyt på. Her kan du se eksempler på hvordan inntekt vil slå (litt ned på siden) ut: http://www.smartepenger.no/trygd/1203-uforetrygd

Da er heller ikke reduksjon av barnetillegg tatt med. Det vanlige er kompensasjonsgrad på ca 60% forresten. Dvs for hver hundrelapp man tjener trekkes 60 kr av uføretrygden. De resterende 40 kronene skal jo da skattes av også, så det er ikke mye man sitter igjen med ekstra. 

20 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Vedkommende har den 40k regelen, men at det er 40/60k er ikke helt rett for en av mine ansatte har 140k som grense.

Tror ikke inntekten til vedkommende jeg tenkte på var spesielt høy med bakgrunn i hva vedkommende jobbet med før h*n ble ufør men kan spørre for h*n ønsker å jobbe 6kvelder i mnd noe som gjør at om jeg skal betale tariff (noe som jeg ønsker) så vil det være 4kvelder mer enn grensen tilsier

En person som har 140.000 som grense har ikke 100% uføretrygd. Husk at man kan være gradert ufør også. En person med feks. 75% uføretrygd vil ha en egen inntektsgrense som er satt sammen av 25% arbeidsevne, samt fribeløp. 

For min del er grensen på når barnetillegget mitt reduseres lavere enn når jeg går over fribeløpet, så før jeg taper på å jobbe kan jeg bare tjene rundt 20.000 i året. 

Anonymkode: 4e8f9...49d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personen bør snakke med NAV om at han vil prøve seg i jobb igjen. På den måten kan han få godkjent å jobbe 6 kvelder i uka, og sjekke om han klarer det. Og på den måten er han jo nærmere å komme seg i arbeidslivet igjen. NAV skal jo prøve å hjelpe folk ut i arbeid, enten det er 50 % eller bare 6 eller 2 kvelder i uka, så de burde ønske det velkommen. Når det kommer til reglene for den enkelte, og hva som er mulig. Så er i alle fall mer mulig hvis man snakker med NAV. Det kan hende han blir trukket i trygd, men han får jo det igjen ved at han jobber. Og hvis han har det avklart med NAV er de klar over at dette er et prøveprosjekt og at han dermed kan gå tilbake til 100% ufør etterpå. Eller hvis han mestrer det få 80% ufør og jobbe 20% alt ettersom. 

Så bra at du ønsker å gi jobbtilbud til mennesker med liten arbeidskapasitet! 

Anonymkode: 19287...b12

Tusen takk, vet at det like gjerne kunne vært meg som andre og det er viktig å ha noe meningsfullt å gjøre på.

 

Grunnen til at vedkommende kom innom og spurte etter jobb var akkurat pga ryktet jeg har i lokalsamfunnet om å ansette de som kanskje ellers ville falt utenfor.

Skal ta det opp med vedkommende har bedt h*n om å ordne seg ett møte hos Nav for å få forklart reglene og at h*n må få det skriftlig slik at h*n står sterke ved en evt tvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Dugnad er ikke svart arbeid, dugnad er per def lovlig imenst svart arbeid er pr def ulovlig.

Du skriver selv at du jobber som frivillig og som du kanskje vet så er det som dugnad å regne, mener du da alt du selv jobber svart?

Er klar over at jeg må legge ting til rette, har hatt flere innom fra Nav for arbeidstrening osv så er vant til det.

Skiftene han skal jobbe er på 6-8 timer avhengig av hvilken ukedag og jeg har alltid en bakvakt om vedkommende kan stille.

(Det har jeg på alle stillingene ikke kun de som er på arbeidstrening/uføre osv)

Vil anta at vedkommende har behovsprøvde ytelser som gjør at vedkommende ikke ønsker å gå utover sin inntektsgrense.

 

Kan det være aktuelt at personen ikke jobber feks 2-3 måneder i året? For fribeløpet gjelder pr år. Dvs vil dere er en attraktiv arbeidsplass for studenter, så kanskje dere kan ha avtale om null arbeid i juni-juli-august? 

Anonymkode: 4e8f9...49d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan det være aktuelt at personen ikke jobber feks 2-3 måneder i året? For fribeløpet gjelder pr år. Dvs vil dere er en attraktiv arbeidsplass for studenter, så kanskje dere kan ha avtale om null arbeid i juni-juli-august? 

Anonymkode: 4e8f9...49d

Selv med null arbeid de mnd så vil vedkommende komme over inntektsgrensen når jeg betaler tariff for alle skiftene h*n ønsker.

Er endel studenter som ønsker å jobbe hos oss på sommermånedene og jeg har noen faste der, men siden det er endel opplæring via nav osv så.

Er og bla alderskrav samt at de må ha sertifikat og disponere bil som utelukker endel.

Når det kommer til de som er i arbeidstrening så fraviker jeg kravet om sertifikat og bil så lenge det ikke er for mange nav sender meg og de ikke bor urimelig langt vekke fra arbeidsplassen.

Grunnen til at jeg må ha sertifikat/bil regelen er pga at busstilbudet er mildt sagt elendig og jeg da selv må befrakter de noe som må klaffe med min andre jobb og barnepass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Rett over frigrensen for inntekt vil man sitte igjen med mindre, enn hvis man holder seg under frigrensen. Har vedkommede i tillegg barn kan man miste barnetillegget, og dermed gå mye i minus fremfor å holde seg innenfor grensen. Det er en misforståelse at de nye reglene er så bra. De nye reglene er bra pga at man ikke mister uføretrygden ved å prøve seg i jobb, men inntjening hjelper det ikke en døyt på. Her kan du se eksempler på hvordan inntekt vil slå (litt ned på siden) ut: http://www.smartepenger.no/trygd/1203-uforetrygd

Da er heller ikke reduksjon av barnetillegg tatt med. Det vanlige er kompensasjonsgrad på ca 60% forresten. Dvs for hver hundrelapp man tjener trekkes 60 kr av uføretrygden. De resterende 40 kronene skal jo da skattes av også, så det er ikke mye man sitter igjen med ekstra. 

En person som har 140.000 som grense har ikke 100% uføretrygd. Husk at man kan være gradert ufør også. En person med feks. 75% uføretrygd vil ha en egen inntektsgrense som er satt sammen av 25% arbeidsevne, samt fribeløp. 

For min del er grensen på når barnetillegget mitt reduseres lavere enn når jeg går over fribeløpet, så før jeg taper på å jobbe kan jeg bare tjene rundt 20.000 i året. 

Anonymkode: 4e8f9...49d

Overhodet ikke. Det blir trukket umiddelbart i barnetillegget, men ikke i uføretrygden, der kompensasjonsgraden teller. Barnetillegget blir redusert fra første krone du tjener, men ikke trygden, da du må først tjene 0,4G

Gå inn på inntektsplanleggeren på NAV og se. Det du sier er fullstendig feil. Man vil ALDRI ha mindre utbetalt om man jobber 1 eller 1000 timer.

Om du mener å påstå at man kan sitte igjen med MINDRE ved å jobbe, må du vise eksempler på det. Det kan du ikke, da dette ikke er mulig.

Anonymkode: 6583d...9c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Tusen takk, vet at det like gjerne kunne vært meg som andre og det er viktig å ha noe meningsfullt å gjøre på.

Grunnen til at vedkommende kom innom og spurte etter jobb var akkurat pga ryktet jeg har i lokalsamfunnet om å ansette de som kanskje ellers ville falt utenfor.

Skal ta det opp med vedkommende har bedt h*n om å ordne seg ett møte hos Nav for å få forklart reglene og at h*n må få det skriftlig slik at h*n står sterke ved en evt tvist.

Jeg synes faktisk det er skikkelig skikkelig bra at du prøver å få dette til å funke. Mange uføre har restarbeidsevne men blir 100% uføre fordi det er umulig for dem å få seg noe jobb. Her ønsker du å prøve å tilrettelegge slik at han kan få prøve seg ut i arbeidslivet, og det gir ham en mulighet til å prøve å gjøre noe meningsfullt, og kanskje få mer innhold i dagene sine. Og det fortjener man å få prøve ut! 

Hvis du har kapasitet eller tid til det kan du jo høre om dere kan lage en avtale mellom han og NAV og deg som arbeidsgiver, slik at alle vet hvordan det blir fremover. Det er kanskje også mulig å få til at han jobber der som arbeidsrettet tiltak, og dermed blir det lignende "dugnad" som du kallte det, uten at han blir trukket penger. Dere kan ha en prøveperiode over en tid å se om dette er noe han mestrer, og hvis han gjør det kan det blir fast etterhvert og han kan redusere uførprosenten sin. 

Anonymkode: 19287...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes faktisk det er skikkelig skikkelig bra at du prøver å få dette til å funke. Mange uføre har restarbeidsevne men blir 100% uføre fordi det er umulig for dem å få seg noe jobb. Her ønsker du å prøve å tilrettelegge slik at han kan få prøve seg ut i arbeidslivet, og det gir ham en mulighet til å prøve å gjøre noe meningsfullt, og kanskje få mer innhold i dagene sine. Og det fortjener man å få prøve ut! 

Hvis du har kapasitet eller tid til det kan du jo høre om dere kan lage en avtale mellom han og NAV og deg som arbeidsgiver, slik at alle vet hvordan det blir fremover. Det er kanskje også mulig å få til at han jobber der som arbeidsrettet tiltak, og dermed blir det lignende "dugnad" som du kallte det, uten at han blir trukket penger. Dere kan ha en prøveperiode over en tid å se om dette er noe han mestrer, og hvis han gjør det kan det blir fast etterhvert og han kan redusere uførprosenten sin. 

Anonymkode: 19287...b12

Har forklart at jeg fint kan gå i møter med nav med han om så er ønskelig, da vil vi gå til min faste kontakt der.

(orket ikke å løpe rundt til forskjellige så fikk en ordning hvor jeg bare har en å forholde meg til i alle sakene)

Føler at det er min plikt så lenge en av bedriftene mine er av en slik art at en egentlig ikke trenger utdanning for å jobbe der, selv om det selvfølgelig er ett pluss.

Nå skal det sies at jeg og har måtte takke nei til enkelte oppigjennom pga at de enten ikke ville passet inn med sine kollegaer, var ekstremt nei mennesker eller at de hadde en defekt som gjorde at jeg måtte gjordt store inngrep for å få det til å fungere.

 

Vi kan alle bli uføre eller få tapt arbeidsevne i løpet av livet og det viktigste for mange er da å bli sett på som ett individ og med litt tilrettelegging går det stort sett veldig bra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overhodet ikke. Det blir trukket umiddelbart i barnetillegget, men ikke i uføretrygden, der kompensasjonsgraden teller. Barnetillegget blir redusert fra første krone du tjener, men ikke trygden, da du må først tjene 0,4G

Gå inn på inntektsplanleggeren på NAV og se. Det du sier er fullstendig feil. Man vil ALDRI ha mindre utbetalt om man jobber 1 eller 1000 timer.

Om du mener å påstå at man kan sitte igjen med MINDRE ved å jobbe, må du vise eksempler på det. Det kan du ikke, da dette ikke er mulig.

Anonymkode: 6583d...9c1

Om barnetillegget går vekk så må en da tjene nok til å dekke opp for det samt økt beskatning så tviler ikke på at det for enkelte vil være ett tapsprosjekt å jobbe, så lenge en ikke får høy nok inntekt ved siden av

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Dugnad er ikke svart arbeid, dugnad er per def lovlig imenst svart arbeid er pr def ulovlig.

Du skriver selv at du jobber som frivillig og som du kanskje vet så er det som dugnad å regne, mener du da alt du selv jobber svart?

Er klar over at jeg må legge ting til rette, har hatt flere innom fra Nav for arbeidstrening osv så er vant til det.

Skiftene han skal jobbe er på 6-8 timer avhengig av hvilken ukedag og jeg har alltid en bakvakt om vedkommende kan stille.

(Det har jeg på alle stillingene ikke kun de som er på arbeidstrening/uføre osv)

Vil anta at vedkommende har behovsprøvde ytelser som gjør at vedkommende ikke ønsker å gå utover sin inntektsgrense.

 

Jeg syns du blander sammen dugnad og lønnet arbeid. Slik det virker på innleggene dine, så utføres det samme arbeidet, men noe er lønnet , annet er på "dugnad". Uansett har du en fortjeneste på det.

Frivillig arbeid er ALLTID ulønnet. Det er dessuten stor forskjell på å være leksehjelp noen timer per uke eller måned, og det å ha faste vakter i en butikk fra klokken 8 - 16. Det ene er en frivillig samfunnsoppgave, det andre er å jobbe i en forretning som oppnår økonomisk fortjeneste på det arbeidet som utføres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overhodet ikke. Det blir trukket umiddelbart i barnetillegget, men ikke i uføretrygden, der kompensasjonsgraden teller. Barnetillegget blir redusert fra første krone du tjener, men ikke trygden, da du må først tjene 0,4G

Gå inn på inntektsplanleggeren på NAV og se. Det du sier er fullstendig feil. Man vil ALDRI ha mindre utbetalt om man jobber 1 eller 1000 timer.

Om du mener å påstå at man kan sitte igjen med MINDRE ved å jobbe, må du vise eksempler på det. Det kan du ikke, da dette ikke er mulig.

Anonymkode: 6583d...9c1

Hvis du hadde lest hva jeg skrev så sier jeg at man sitter igjen med mindre ved å komme over inntektsgrensen. Dvs etter 0,4 G. 

Som du selv sier, barnetillegget regnes ut fra alt du tjener, etter fribeløpet (3,1G). Alt over så trekkes det 50% fra barnetillegget. Når kompensasjonsgraden på lønn vs uføretrygd er 60% så sier det seg selv at det er et tap. Man mister 60% av uføretrygden for hver krone man tjener, og barnetillegget reduserers med 50% for hver krone. 

I tillegg så vil man komme til et punkt der man mister uføretrygden, hvor man går drastisk ned i inntekt (uthevet). 

Lønn      Uføretrygd    Sum lønnsinntekt og uføretrygd
0               250 000    250 000
20 000      250 000    270 000
36 696      250 000    286 696
50 000      241 219    291 219
75 000      224 719    299 719
100 000    208 219    308 219
150 000    175 219    325 219
200 000    142 219    342 219
300 000      76 219     376 219
303 030      74 219     377 250
305 000              0      305 000

 

Anonymkode: 4e8f9...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, MorTil2 skrev:

Jeg syns du blander sammen dugnad og lønnet arbeid. Slik det virker på innleggene dine, så utføres det samme arbeidet, men noe er lønnet , annet er på "dugnad". Uansett har du en fortjeneste på det.

Frivillig arbeid er ALLTID ulønnet. Det er dessuten stor forskjell på å være leksehjelp noen timer per uke eller måned, og det å ha faste vakter i en butikk fra klokken 8 - 16. Det ene er en frivillig samfunnsoppgave, det andre er å jobbe i en forretning som oppnår økonomisk fortjeneste på det arbeidet som utføres.

Det som gjennomføres på dugnad gjør at bedriften kan overleve da det ellers ikke ville vært grunnlag for den på det stedet der jeg bor.

Har aldri tatt ut en kr i utbytte i den bedriften, men har matet den med penger ifra morselskapet når det har gått dårlig så det er egentlig ett rent tapsprosjekt men det er ett tapsprosjekt som er viktig at vi har i bygda.

Var klar over allerede før jeg startet opp at dette ville gå i null/minus så det er ikke ett problem, vet hvor mye jeg personlig og morselskapet har råd til å sponse den med hvert år.

Nav lokalt og kemneren er klar over hvordan vi driver og har pr d.d ingen problemer med det siden vi har orden i sysakene våre.

 

Ellers så vil jeg legge til at om en er frivillig leksehjelp så er det kanskje en student/lærer som taper på det da den jobben ellers ville vært en lønnet jobb for de.

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flott at du holder en bedrift i gang på idealistisk grunnlag.

I forhold til leksehjelp, så er vel mer saken den at kommunen kun er pliktig til å bevilge penger til 8 timers leksehjelp i uken, og da ikke til alle klassetrinn. Tilbudet vil derfor variere fra kommune til kommune, og noen elever vil falle utenfor ordningen. Når idrettslag, Røde Kors, bibliotek osv organiserer leksehjelp, er dette et supplement til det det offentlige velger å ikke betale for. Om studenter ønsker å bidra frivillig, så er det fullt mulig å få litt praktisk erfaring via denne formen for leksehjelp.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde lest hva jeg skrev så sier jeg at man sitter igjen med mindre ved å komme over inntektsgrensen. Dvs etter 0,4 G. 

Som du selv sier, barnetillegget regnes ut fra alt du tjener, etter fribeløpet (3,1G). Alt over så trekkes det 50% fra barnetillegget. Når kompensasjonsgraden på lønn vs uføretrygd er 60% så sier det seg selv at det er et tap. Man mister 60% av uføretrygden for hver krone man tjener, og barnetillegget reduserers med 50% for hver krone. 

I tillegg så vil man komme til et punkt der man mister uføretrygden, hvor man går drastisk ned i inntekt (uthevet). 

Lønn      Uføretrygd    Sum lønnsinntekt og uføretrygd
0               250 000    250 000
20 000      250 000    270 000
36 696      250 000    286 696
50 000      241 219    291 219
75 000      224 719    299 719
100 000    208 219    308 219
150 000    175 219    325 219
200 000    142 219    342 219
300 000      76 219     376 219
303 030      74 219     377 250
305 000              0      305 000

 

Anonymkode: 4e8f9...49d

Og som du ser av ditt eget innlegg, ØKER det man totalt sitter igjen med hele veien oppover.

Man har her gått fra 250000 til 305000, men det er selvfølgelig ikke godt nok. Neida.

Anonymkode: 6583d...9c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og som du ser av ditt eget innlegg, ØKER det man totalt sitter igjen med hele veien oppover.

Man har her gått fra 250000 til 305000, men det er selvfølgelig ikke godt nok. Neida.

Anonymkode: 6583d...9c1

Hæ? Jeg skjønner virkelig ikke hva du kverulerer på. Du påstår at man alltid tjener på å jobbe. Jeg sier at det ikke stemmer, du ber meg bevise det. Jeg beviser det, og det du svarer er å insinuere at jeg personlig ikke synes det er bra nok?! Altså, jeg har kanskje en restarbeidsevne på 5% i de beste delene av året. Så for meg er det ikke aktuelt uansett når det kommer opp i så store lønnstrinn. 

Det lønner seg ikke alltid å jobbe. Som nevnt, for mange vil denne grensen være svært viktig for å ikke ende opp med mindre igjen. For mange vil en grense på feks. 20.000 være perfekt, da bruker man av fribeløpet uten å få redusert barnetillegget. Det er du som mente at TS sin arbeidssøker ikke trengte å bry seg om denne grensen fordi man alltid tjente mer på å jobbe, og det stemmer ikke. Å tjene over eller under en grense har faktisk ganske mye å si for de som har det trangt. 

Anonymkode: 4e8f9...49d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og som du ser av ditt eget innlegg, ØKER det man totalt sitter igjen med hele veien oppover.

Man har her gått fra 250000 til 305000, men det er selvfølgelig ikke godt nok. Neida.

Anonymkode: 6583d...9c1

Poenget i oversikten er vel mer at en ved en viss grense får betydelig mindre utbetalt total sett (kr 377 250 vs kr 305 000) om en holder seg over eller under en inntektsgrense. På den annen side, om en har helse til å arbeide en mengde som tilsvarer kr 303 030, så er det vel tvilsomt om en kan kalles ufør. 

Anonymkode: 565dc...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget i oversikten er vel mer at en ved en viss grense får betydelig mindre utbetalt total sett (kr 377 250 vs kr 305 000) om en holder seg over eller under en inntektsgrense. På den annen side, om en har helse til å arbeide en mengde som tilsvarer kr 303 030, så er det vel tvilsomt om en kan kalles ufør. 

Anonymkode: 565dc...002

Det er jo det som er poenget, men den andre AB skjønte ikke dette. Gnålte bare videre på at om en jobbet, lønte det seg ikke.

Herregud, om en kan jobbe så mye at en mister uføretrygden, har man jo trukket vinnerloddet! Men her skal man tenke taktisk og vri hver en krone en kan ut.

Anonymkode: 6583d...9c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Jeg skjønner virkelig ikke hva du kverulerer på. Du påstår at man alltid tjener på å jobbe. Jeg sier at det ikke stemmer, du ber meg bevise det. Jeg beviser det, og det du svarer er å insinuere at jeg personlig ikke synes det er bra nok?! Altså, jeg har kanskje en restarbeidsevne på 5% i de beste delene av året. Så for meg er det ikke aktuelt uansett når det kommer opp i så store lønnstrinn. 

Det lønner seg ikke alltid å jobbe. Som nevnt, for mange vil denne grensen være svært viktig for å ikke ende opp med mindre igjen. For mange vil en grense på feks. 20.000 være perfekt, da bruker man av fribeløpet uten å få redusert barnetillegget. Det er du som mente at TS sin arbeidssøker ikke trengte å bry seg om denne grensen fordi man alltid tjente mer på å jobbe, og det stemmer ikke. Å tjene over eller under en grense har faktisk ganske mye å si for de som har det trangt. 

Anonymkode: 4e8f9...49d

Du må være gal.

Se på tallene du postet. "Sum lønnsinntekt og uføretrygd". Totalen går alltid opp, uansett hvor mye eller lite du jobber??

Hvordan kan du si at det ikke lønner seg å jobbe når tallene blir HØYERE? De går altså OPP.

 

Det er umulig å si det klarere.

Anonymkode: 6583d...9c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må være gal.

Se på tallene du postet. "Sum lønnsinntekt og uføretrygd". Totalen går alltid opp, uansett hvor mye eller lite du jobber??

Hvordan kan du si at det ikke lønner seg å jobbe når tallene blir HØYERE? De går altså OPP.

 

Det er umulig å si det klarere.

Anonymkode: 6583d...9c1

En person som får barnetillegg, bostøtte eller andre behovsprøvde stønader kan ende opp med mindre penger å rutte med totalt dersom lønnsinntekten går opp. Da kan det for enkelte personer være lurt å ikke tjene over en viss grense, hvis de vet at de uansett ikke greier å jobbe nok til å dekke den tilleggsstønaden de da mister. For enkelte uføre vil det derfor ikke alltid lønne seg å jobbe så mye de kan.

Anonymkode: cc686...7c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...