AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #61 Del Skrevet 19. mars 2017 Ang. kanniballisme - så las jeg om en sak i USA der grisene (kjempegriser) ble foret med menneskeskrotter... how disgusting isn't that! Heldigvis har vi litt bedre kontroll på hva grisen spiser her i Norge. Griser er ålreite dyr. Kunne tenkt meg å smakt villsvin Anonymkode: 57c46...5d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honnikorn Skrevet 19. mars 2017 #62 Del Skrevet 19. mars 2017 (endret) Avlsarbeidet på svin er rettet mot forbrukere, forbruker ville ha magrere svin og det ble avlet fram en rase som var mager ( og fikk lengre rygg faktisk, gener er noe merkelige greier) Endret 19. mars 2017 av Honnikorn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honnikorn Skrevet 19. mars 2017 #63 Del Skrevet 19. mars 2017 Hvis dere lurer på hva norskt svinefor for inneholder så har produsentene innholdsfortegnelser. Bare å søke det opp. Hva utenlandske grisebønder forer med er en annen sak. Kjøp norskt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LuxLucet Skrevet 19. mars 2017 #64 Del Skrevet 19. mars 2017 17 timer siden, linsejesus skrev: Er du jøde? Hvis ikke, har ikke bibelens Gud gitt deg noen pålegg om hva du skal spise. Kristne har aldri vært underlagt noen del av loven som ble gitt jødene. Du vil forresten slite med å begrunne alle budene i loven med at det er til vårt eget beste. Nei, jeg er ikke det. Og jo, Han har det. Bibelen har i motsetning til de fleste religionene et helsebudskap. Gud bryr seg om vår helse, og derfor har Han gitt oss råd om hva vi bør spise. Om Gud sier at svin er urent og ikke bør spises, så sier Han det for en grunn. Jeg vet derimot at du er uenig i mye av hva Han har sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LuxLucet Skrevet 19. mars 2017 #65 Del Skrevet 19. mars 2017 6 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Mark 15-19 15Det er ikke noe utenfor mennesket som kan gjøre ham uren når det kommer inn i ham. Men det som går ut fra mennesket, det er det som gjør mennesket urent. 16Om noen har ører å høre med, han høre! 17Da han var kommet inn i et hus, bort fra folket, spurte disiplene ham om lignelsen. 18Han sier til dem: Er dere også like uforstandige? Skjønner dere ikke at det som kommer inn i mennesket utenfra, ikke kan gjøre ham uren, 19fordi det ikke kommer inn i hjertet, men går ned i magen og ut den naturlige veien, og slik blir all mat renset. Hvordan tolker du det til at svin er uren mat jmf bibelen? Og ikke minst hvorfor føler du at det ikke angår mat? Moseboken ser jeg vekk ifra siden jeg er katolsk og ikke jøde, gml testamentet er det jødene som bruker imenst kristne følger nye testamentet. Den angivelige undersøkelsen du skriver om må du nesten linke til slik at det er mulig å se om de faktisk sier det du påstår, om ikke så blir det kun synsing fra din side. Når det kommer til triktiner så forekommer det og bla. i fisk, uten at gml. Testamentet eller Quraen forbyr det. Forøvrig så vil du ikke finne triktiner i svinekjøtt kjøpt over disk i Norge, med mindre det er parallellimportert. Ja gris er åtseletere så der har du rett. Når det kommer til de undersøkelsene som linker grisekjøtt opptil Alzheimers, hjertesykdommer og kreft så blir det synsing all den tid du ikke kan produsere linker til dette. Sånn jeg ser det har ikke Gud sagt at vi ikke kan spise svin, men du står selvfølgelig fritt til å tolke bibelen på din måte. Jeg skrev jeg ikke hadde link, og det er greit at folk anser det som synsing, jeg forventer ikke annet. Hadde jeg hatt linkene skulle gitt det, selv om det sannsynligvis ikke ville bli trodd det heller. Det gamle testamentet er ikke ugyldig fordi noen er katolikk. Man må skille på GT som helhet og hva som faktisk ble avskaffet da Jesus døde på korset. Markus som du henviser til handler ikke om at Jesus sa at all mat er rent. Du må se på hva kapittelet handler om. I vers 2 leser du at disiplene ble anklaget for at de spiste mat med uvaskede hender. Fariseerne og de skriftlærde sa da «hvorfor følger ikke disiplene Dine forskriften fra de gamle, men spiser brød med uvaskede hender?» (v-5). Her ser du at problemet ikke handlet om hva slags mat man kunne spise, men hvorfor de ikke vasket hendene etter å ha vært ute. I vers 15 svarer Jesus at det er ingenting som kommer inn i et menneske utenfra, som kan gjøre ham uren, men det som kommer ut av ham. Han snakket i lignelse (v.17), og derfor forstod ikke disiplene Hans hva Han mente. Og svaret Han gir deretter er det som altfor mange kristne antar å legalisere å spise svinekjøtt, men Jesus endret ikke tema. Problemet med verset du siterte, er at den norske oversettelsen er dårlig. «Do ye not perceive, that whatsoever thing from without entereth into the man, it cannot defile him; Because it entereth not into his heart, but into the belly, and goeth out into the draught, purging all meats?» Deretter sier Han «det som kommer ut av mennesket, er det som gjør mennesket urent. For innenfra, ut fra menneskenes hjerte, kommer onde tanker, ekteskapsbrudd.. hor (..)». Vi må ikke glemme at Jesus snakket til de som ønsket å drepe Han, og de forsøkte å anklage disiplene Hans vedr. en forskrift som de selv hadde innstiftet. Jesus svarte dem i forbindelse med deres tradisjon – å spise med uvaskede hender – og derfor kan ikke vi endre på temaet som Jesus svare dem på. Det finnes ingen bibelsk støtte for at Jesus gjorde all uren mat rent. Derimot sier Gud ang. dagen for Hans gjenkomst at «de som helliger seg og renser seg for å gå til hagene etter en som er midt iblant dem, de som spiser svinekjøtt og avskyelige ting, også mus, de kal alle sammen få sin ende, sier Herren.» (Jes.66:17). Så det er tydelig at uren mat er av betydning for Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #66 Del Skrevet 19. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ang. kanniballisme - så las jeg om en sak i USA der grisene (kjempegriser) ble foret med menneskeskrotter... how disgusting isn't that! Heldigvis har vi litt bedre kontroll på hva grisen spiser her i Norge. Griser er ålreite dyr. Kunne tenkt meg å smakt villsvin Anonymkode: 57c46...5d4 Det tror jeg ingen ting på, for det ville være en straffbar handling. Enten misforstår du, eller så må du bli mer kritisk til kildene dine. Anonymkode: 79389...ad8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #67 Del Skrevet 19. mars 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tror jeg ingen ting på, for det ville være en straffbar handling. Enten misforstår du, eller så må du bli mer kritisk til kildene dine. Anonymkode: 79389...ad8 Det var en straffbar handling, det var tilfeldig det ble oppdaget. En slags hannibal som hadde drept masse mennesker og gjemt sporene ved å fore de til grisene... det ekle var at han hadde solgt kjøttet til butikkene Anonymkode: 57c46...5d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 19. mars 2017 #68 Del Skrevet 19. mars 2017 1 time siden, LuxLucet skrev: Nei, jeg er ikke det. Og jo, Han har det. Bibelen har i motsetning til de fleste religionene et helsebudskap. Gud bryr seg om vår helse, og derfor har Han gitt oss råd om hva vi bør spise. Om Gud sier at svin er urent og ikke bør spises, så sier Han det for en grunn. Jeg vet derimot at du er uenig i mye av hva Han har sagt. Noen av Moselovens bud er kanskje bra for helsa, men det er åpenbart ikke det som er bakgrunnen for dem. De inneholder jo alt fra hvordan man skal steine utro døtre til hvilke farger prestene skal ha på klærne. Og nei, loven ble ikke gitt til "oss", men til Israel. Der er ikke bibelen til å misforstå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LuxLucet Skrevet 19. mars 2017 #69 Del Skrevet 19. mars 2017 44 minutter siden, linsejesus skrev: Noen av Moselovens bud er kanskje bra for helsa, men det er åpenbart ikke det som er bakgrunnen for dem. De inneholder jo alt fra hvordan man skal steine utro døtre til hvilke farger prestene skal ha på klærne. Og nei, loven ble ikke gitt til "oss", men til Israel. Der er ikke bibelen til å misforstå. Loven til Moses var en midlertidig seremoniell lov som omhandlet offertjenesten, ritualene, presteskapet, mat- og drikkeofrene osv, som alt pekte fram mot korset, og ble avskaffet deretter da Han døde. I 1.Mos. kapittel 7 finner vi at det var rene og urene dyr, og dette var lenge før det fantes noen jøde på jorden. Så denne forordningen var ikke noe som kun var rettet mot et visst folkeslag i en viss del av verdens historie. Den fantes derimot fra selve begynnelsen. Om Jesus hadde renset alle dyr for menneskes diett, ville det vært helt greit å spise rotter, slanger, padder og alle slags insekter, men jeg tør å påstå at de aller fleste er enig i at dette ikke er noe man ikke vil spise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #70 Del Skrevet 19. mars 2017 Ang at svin ikke svetter. Så svetter ikke vi ut avfallsstoffer. Svette er væske og salter, ikke noe mer. Grisen gjør som menneske den kvitter seg med avfallsstoffer gjennom lunger, nyrer og lever. Hunder svetter heller ikke. Anonymkode: 7a1b6...616 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 19. mars 2017 #71 Del Skrevet 19. mars 2017 (endret) 10 timer siden, lokmeister2016 skrev: Se bort fra bibelen og på fakta jeg leste svin svetter ikke Dvs alt de spiser forblir i kjøttet . Svin spiser altmulig rart det er ikke bra pluss svin kan ha parasitter vi kan få om vi er uheldige svin er ikke veldig bra eller annet kjøtt egentlig jeg er vegetarianer da så ja da har du den meningen Hvorfor svetter man og hva inneholder svette ? Så, hva er poenget ditt vedr svetting ? Planter spiser dritten (bokstavelig talt) til dyrene, likevel så syns du planter er greit, hvorfor ? Alt kan inneholder parasitter/bakterier, grønnfor også. Svin er et godt kjøtt av høy kvalitet og all kjøtt blir undersøkt for parasitter (trikiner) før salg. Edit: sorry at jeg tok opp samme punkt AB. Endret 19. mars 2017 av Midgard 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 19. mars 2017 #72 Del Skrevet 19. mars 2017 11 minutter siden, LuxLucet skrev: ville det vært helt greit å spise rotter, slanger, padder og alle slags insekter, men jeg tør å påstå at de aller fleste er enig i at dette ikke er noe man ikke vil spise. Men det er da ikke noe i veien med dette? Vet du hvor mange tonn frosk det går med i Frankrike i løpet av et år? Næringsmessig er padder et godt alternativ. Rotter spises enkelte steder, og det er vanlig å spise diverse andre gnagere. Se på Peru og cuy (marsvin). Slanges spises i stort monn i Asia. Insekter fremmes som en del av løsningen på matmangelen verden står overfor, og insekter er allerede en viktig del av kosten i flere områder i verden. Hva man vil og ikke vil spise tror jeg nok etterhvert vil avhenge av hva man faktisk har tilgang til av mat. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 19. mars 2017 #73 Del Skrevet 19. mars 2017 Villsvin er litt skumle, har jeg hørt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #74 Del Skrevet 19. mars 2017 42 minutter siden, Jerry Lee skrev: Villsvin er litt skumle, har jeg hørt. Men mye mer næringsrikt kjøtt. I alle fall de som faktisk er ville De jakter selv og de... ikke åtseldyr bare Det blir litt som hjortekjøtt. Der finner man flerumettet fett og mye mer næringsstoffer enn i dyr som har stått på bås. Anonymkode: 57c46...5d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 19. mars 2017 #75 Del Skrevet 19. mars 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men mye mer næringsrikt kjøtt. I alle fall de som faktisk er ville De jakter selv og de... ikke åtseldyr bare Det blir litt som hjortekjøtt. Der finner man flerumettet fett og mye mer næringsstoffer enn i dyr som har stått på bås. Anonymkode: 57c46...5d4 Nettopp. Enig. Fantastisk mat. Men de ER farlige... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 19. mars 2017 #76 Del Skrevet 19. mars 2017 11 timer siden, Snuppi skrev: Du må henvise til kilder angående dine påstander angående grisen. Gud er ikke en kilde som du kan vise til. Innlegget ditt er ikke troverdig! Du hevder at griser er kanibaler!?!? WTF?! De spiser menneskekjøtt iallefall, og er jo kjent for å spise hva som helst. Det er en kjent mafiametode å fore lik til griser, mafiaen har også kastet levende mennesker til grisene, men da må de sikkert sultes skikkelig først. Avføring spiser de også. I India går de løse og "rydder" etter dem som ikke har toalett men bruker "det store toalettet" ute, det gjør hundene også bare for å nevne det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 19. mars 2017 #77 Del Skrevet 19. mars 2017 Alt dette pratet gjorde meg litt fysen på litt "Pulled pork" så eg måtte ned kjelleren å ta opp ei ribbe fra fryseren. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #78 Del Skrevet 19. mars 2017 Det er ofte triktiner i svinekjøtt. Anonymkode: 0f635...1e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 19. mars 2017 #79 Del Skrevet 19. mars 2017 4 timer siden, LuxLucet skrev: Jeg skrev jeg ikke hadde link, og det er greit at folk anser det som synsing, jeg forventer ikke annet. Hadde jeg hatt linkene skulle gitt det, selv om det sannsynligvis ikke ville bli trodd det heller. Det gamle testamentet er ikke ugyldig fordi noen er katolikk. Man må skille på GT som helhet og hva som faktisk ble avskaffet da Jesus døde på korset. Markus som du henviser til handler ikke om at Jesus sa at all mat er rent. Du må se på hva kapittelet handler om. I vers 2 leser du at disiplene ble anklaget for at de spiste mat med uvaskede hender. Fariseerne og de skriftlærde sa da «hvorfor følger ikke disiplene Dine forskriften fra de gamle, men spiser brød med uvaskede hender?» (v-5). Her ser du at problemet ikke handlet om hva slags mat man kunne spise, men hvorfor de ikke vasket hendene etter å ha vært ute. I vers 15 svarer Jesus at det er ingenting som kommer inn i et menneske utenfra, som kan gjøre ham uren, men det som kommer ut av ham. Han snakket i lignelse (v.17), og derfor forstod ikke disiplene Hans hva Han mente. Og svaret Han gir deretter er det som altfor mange kristne antar å legalisere å spise svinekjøtt, men Jesus endret ikke tema. Problemet med verset du siterte, er at den norske oversettelsen er dårlig. «Do ye not perceive, that whatsoever thing from without entereth into the man, it cannot defile him; Because it entereth not into his heart, but into the belly, and goeth out into the draught, purging all meats?» Deretter sier Han «det som kommer ut av mennesket, er det som gjør mennesket urent. For innenfra, ut fra menneskenes hjerte, kommer onde tanker, ekteskapsbrudd.. hor (..)». Vi må ikke glemme at Jesus snakket til de som ønsket å drepe Han, og de forsøkte å anklage disiplene Hans vedr. en forskrift som de selv hadde innstiftet. Jesus svarte dem i forbindelse med deres tradisjon – å spise med uvaskede hender – og derfor kan ikke vi endre på temaet som Jesus svare dem på. Det finnes ingen bibelsk støtte for at Jesus gjorde all uren mat rent. Derimot sier Gud ang. dagen for Hans gjenkomst at «de som helliger seg og renser seg for å gå til hagene etter en som er midt iblant dem, de som spiser svinekjøtt og avskyelige ting, også mus, de kal alle sammen få sin ende, sier Herren.» (Jes.66:17). Så det er tydelig at uren mat er av betydning for Gud. Du hadde blitt trodd av meg om du hadde link til reelle forskningsrapporter. Viser til den norske oversettelsen siden dette er ett norskt forum, på lik linje som jeg endrer språk til feks fransk i Frankrike, engelsk i England, tysk i Tyskland osv. Når det kommer å ta hensyn til hva som står i gml testamentet så stoler jeg mest på hva jeg har lært gjennom å spørre bla. Patre, nonner osv da de har dedikert seg mer til bibeltolkning enn jeg noensinne vil kunne gjøre. Med jesaja så referer du nok en gang til gml testamentet slik at det argumentet faller på stengrunn. Føler jeg må gjenta meg selv til det kjedsommelige her når jeg nok en gang må påpeke at det er jødene som har gml testamentet som sin lærebok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 19. mars 2017 #80 Del Skrevet 19. mars 2017 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ofte triktiner i svinekjøtt. Anonymkode: 0f635...1e5 Ikke i Norge Du må nesten lese deg opp litt Endret 19. mars 2017 av Fru Uperfekt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå