Gå til innhold

Det skal lønne seg å jobbe, sies det stadig


slabbedask

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tja, jeg syns 66% av dagens lønn (mindre strengt tatt, da jeg tjener over 6g) høres litt trangt ut.

Minstesatsen er vel stadig 2,48g for enslige og 2,28g for samboende? 

Anonymkode: 22634...e3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke når jeg hører hvor mye "alenemødre" får i div stønader og attpåtil tjene bedre enn meg. 

Når det er sagt, hadde jeg blitt klin koko å være hjemme og ikke jobbe. Så jeg foretrekker å jobbe for helsa og psyken. 

Anonymkode: 02e95...384

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at det er mulig å utløse mer i stønader av ulikt slag enn enkelte har mulighet til å tjene i arbeidslivet. Om man får mer penger igjen for å være passiv mottager av penger, er det mindre sannsynlig at man er motivert for å komme seg ut i jobb er det faktisk er et valg (fordi det å komme seg ut av passivitet gjerne krever litt innsats). Når man har dårlig økonomi er hver tusenlapp enormt viktig, og om man taper et par tusen på å bytte ut ytelser med inntekt, så kan det bety at det blir for vanskelig å gå ut i arbeidslivet. Permanente trygdeordninger er vel egentlig ikke hovedproblemet, men hvor mye det er mulig å tjene på kombinasjoner av midlertidige stønader. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstesats for ung ufør er ca 15 000 utbetalt i måneden. Dersom du sammenligner en som har jobbet fulltid i 3 år og en som er ufør, så tror jeg det vil være sjeldent å finne noen som tjener under 15 000 i måneden.

De som har jobbet lenge får av og til noe høyere sats, hvor høy sats skulle være for høy i så tilfelle?

Anonymkode: 9547d...49f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Minstesats for ung ufør er ca 15 000 utbetalt i måneden. Dersom du sammenligner en som har jobbet fulltid i 3 år og en som er ufør, så tror jeg det vil være sjeldent å finne noen som tjener under 15 000 i måneden.

De som har jobbet lenge får av og til noe høyere sats, hvor høy sats skulle være for høy i så tilfelle?

Anonymkode: 9547d...49f

mente maks

Anonymkode: 9547d...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, sett en maksgrense på 15k i mnd på hvor mye man kan motta i trygd, da får man nok mange som plutselig kan jobbe igjen likevel

Anonymkode: 0cbf8...564

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sett en maksgrense på 15k i mnd på hvor mye man kan motta i trygd, da får man nok mange som plutselig kan jobbe igjen likevel

Anonymkode: 0cbf8...564

Blir ikke mye igjenn etter husleie da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, slabbedask skrev:

Blir ikke mye igjenn etter husleie da.

Da må man finne seg billigere plass å bo, kollektivt for eksempel.

Anonymkode: 2b52f...9e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sett en maksgrense på 15k i mnd på hvor mye man kan motta i trygd, da får man nok mange som plutselig kan jobbe igjen likevel

Anonymkode: 0cbf8...564

Jeg får 10 000 i mnd. Er ikke jobb likevel. Er du syk så er du syk.

Anonymkode: 3161f...639

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får 10 000 i mnd. Er ikke jobb likevel. Er du syk så er du syk.

De fleste har vondt i vilja, og er ikke skikkelig syke. Det så man når man innførte aktivitetskrav, da kom mange seg ut i arbeid igjen likevel. For de som er syke er 15k mer enn nok til å leve greit i mellomtiden.

Anonymkode: 0cbf8...564

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fleste har vondt i vilja, og er ikke skikkelig syke. Det så man når man innførte aktivitetskrav, da kom mange seg ut i arbeid igjen likevel. For de som er syke er 15k mer enn nok til å leve greit i mellomtiden.

Anonymkode: 0cbf8...564

I mellomtiden? Mange er kronisk syke og kommer aldri ut i jobb igjen.

For din egen del håper jeg du aldri blir alvorlig syk. 

Anonymkode: 8c97d...e12

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I mellomtiden? Mange er kronisk syke og kommer aldri ut i jobb igjen.

For din egen del håper jeg du aldri blir alvorlig syk. 

Mindretallet, flertallet har bare vondt i vilja og trenger litt støtte mens de kommer seg igjen, da er 15k i mnd mer enn nok til å leve greit.

Anonymkode: 0cbf8...564

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste har vondt i vilja, og er ikke skikkelig syke. Det så man når man innførte aktivitetskrav, da kom mange seg ut i arbeid igjen likevel. For de som er syke er 15k mer enn nok til å leve greit i mellomtiden.

Anonymkode: 0cbf8...564

Hvordan får de innvilget støtte da? Jeg vil tilbake til studiene mine. Det er helsevesenet som opererer med umenneskelig ventetid på hjelp. Få orden i helsevesenet så skal du se mange kommer seg ut i samfunnet igjen. Hvis du tror folk frivillig vil leve på 10 000 kr i mnd må du tro om igjen.

Anonymkode: 3161f...639

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det lønner seg å jobbe! Jeg har nylig mistet jobben og jeg hadde ikke tjent opp nok til sånne dagpenger så nå får jeg sosialstønad. 11000 i måneden. Ikke all verdens, men råd til mat, husleie og det nødvendigste. Men jeg merker jeg blir helt kokko av å ikke jobbe. Leiligheten er rotete og jeg snur døgnet mitt :P så jeg gleder meg til å komme meg i jobb og få rutiner og mer penger igjen :D men vi er heldige her i Norge, så man skal ikke klage hehe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min jobb ser jeg at for barnerike flyktningsfamilier så lønner det seg ikke å jobbe. Mange av familiene får 50-60 000 utbetalt i måneden,  disse folka har ingen utdannelse. Selvfølgelig er det bedre å bare kose seg på sosialen istedenfor å ta en dritt jobb 

Anonymkode: cd4e5...48f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I min jobb ser jeg at for barnerike flyktningsfamilier så lønner det seg ikke å jobbe. Mange av familiene får 50-60 000 utbetalt i måneden,  disse folka har ingen utdannelse. Selvfølgelig er det bedre å bare kose seg på sosialen istedenfor å ta en dritt jobb 

Anonymkode: cd4e5...48f

50-60 000 i mnd?????? Det vil jeg se kilder på.

Anonymkode: 3161f...639

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som er ung og går inn i lavtlønnsjobb får etter dagens regler kun minstepensjonen.  Hva er vitsen med å slite da?

Anonymkode: 889a5...f1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir et regnestykke. Uten jobb kunne vi f.eks solgt den ene bilen og spart 50.000 i avgifter , service og verditap. Droppet 25.000 i drivstoffpenger og 20.000 i bompenger. Det er 100.000 bare der. For å bruke 100.000 må man ha ca 130.000 i brutto lønn. I praksis vil 500k i lønn tilsvare 370k i trygd. Reise på ferie i september istedenfor juli er 50% rabatt. Osv osv.

Et arbeidsår er ca 230 dager eller 1800 timer. Skal man regne på disponibel inntekt pr.time i forskjell så kan det umulig dreie seg om mer en 30-40kr mer.  HVIS man har jobbet noen år og opparbeidet seg rettigheter. 

Ikke så rart egentlig da ar antall trygdede skyter i været etter 40 års alder og folk har oppspart rettigheter.. Forskjellen blir så liten pr.time at man nesten må være idealist for å gidde.  Sitter nok endel nordmenn på stranda i lavkostland med pinacolada og rister på hodet av oss idioter som går på jobb hver dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sett en maksgrense på 15k i mnd på hvor mye man kan motta i trygd, da får man nok mange som plutselig kan jobbe igjen likevel

Anonymkode: 0cbf8...564

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste har vondt i vilja, og er ikke skikkelig syke. Det så man når man innførte aktivitetskrav, da kom mange seg ut i arbeid igjen likevel. For de som er syke er 15k mer enn nok til å leve greit i mellomtiden.

Anonymkode: 0cbf8...564

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mindretallet, flertallet har bare vondt i vilja og trenger litt støtte mens de kommer seg igjen, da er 15k i mnd mer enn nok til å leve greit.

Anonymkode: 0cbf8...564

Det er rett og slett sykt imponerende at du vet mer om over 150000 mennesker alene, enn alle landets leger og spesialister gjør. Dette må være en sjelden gave, eller at du har en oversikt og innsikt ingen andre har på dette feltet.

Jeg ville snarest satt denne kunnskapen du har i spill og informert NAV, leger og spesialister rundt om i landet om hva du vet. Dette er rett og slett meget imponerende.

Ikke bare vet du at flertallet syke/uføre bare har vondt i viljen, du har også regnet ut at 15k er mer enn nok til å leve greit. Avansert matematikk på et høyere nivå enn vår egen regjering og Storting har klart å regne ut. Jeg er stort imponert over dine kunnskaper og mengden innsikt du har i dette.

Jeg forventer at vi ser deg i alle landets riksaviser og på dagsrevyen senest innen kveldsnyhetene i morgen, der du redegjør og forklarer dette for folket. Det gleder jeg meg til å se, da dette er utrolig banebrytende. Jeg regner med dette også har interesse internasjonalt.

Om, ikke fremstår du jo bare som en komplett idiot.

Anonymkode: 11593...7c8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...