Gå til innhold

Gutt som ikke vil bo hos mor

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en stesønn. Delingen er 50/50, men siden han er 16 så bestemmer han jo selv.. Greia er at han er hos oss 90% av tiden.. Han spiser og drikker for to og bruker veldig mye klær iht. trening og jobb. Som gutter på den alderen flest.

Han er flink til å hjelpe til hjemme med tømming av oppvaskmaskin og diverse arbeid ute, så det er ikke noe å utsette på gutten. Han er  snill og flink!

Men jeg greier ikke å unngå å henge meg i opp i, at når han er hos oss så er det dobbelt opp med kjøring, handling, klesvask og husvask. Mens vi sliter økonomisk, så sitter moren og "vinner" økonomisk på at gutten heller vil bo hos oss.. Far syns ikke vi skal be om noe bidrag, fordi han er redd for at mor skal "kreve" at gutten er hos henne halve tiden..

Hva mener dere? Vi er jo glade for at gutten er hos oss, men jeg kunne tenkt meg at mor hjalp til litt, slik at vi faktisk har mulighet til å spare litt penger/dra på ferie for eks. Akkurat nå går alt vi tjener på husholdning..

Anonymkode: 475b9...faa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan vel ikke bebreide mannen din for at han synes det er viktigere å ha tid med sin egen sønn enn at økonomien får litt ekstra. 

Klart koster å ha barn, men sånn er det. 

• Liker 17
Skrevet

Forstår at du har lyst på bedre økonomi, men du skal være glad for at du er sammen med en mann som prioriterer det å tilbringe tid md sin egen sønn over å få ekstra bidrag fra mor. Det er jo ikke utenkelig at  moren heller vil ha sønnen hos seg enn å betale bidrag.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Hermine Grang skrev:

Man kan vel ikke bebreide mannen din for at han synes det er viktigere å ha tid med sin egen sønn enn at økonomien får litt ekstra. 

Klart koster å ha barn, men sånn er det. 

Nei.. det kan man ikke.. Men jeg kan faktisk bestemme å ikke bidra med så mye jeg gjør, å heller spare mine egne penger.. Men jeg tenker at det blir bedre for oss om mor heller bidrar..

Det irriterer meg også at mor, ved ett tidligere tidspunkt, truet denne fare med at hun kunne ta barnet mer og at han kunne betale for seg... Nå er det motsatt fordi gutten vil det selv. og far sier ingenting..

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.. det kan man ikke.. Men jeg kan faktisk bestemme å ikke bidra med så mye jeg gjør, å heller spare mine egne penger.. Men jeg tenker at det blir bedre for oss om mor heller bidrar..

Det irriterer meg også at mor, ved ett tidligere tidspunkt, truet denne fare med at hun kunne ta barnet mer og at han kunne betale for seg... Nå er det motsatt fordi gutten vil det selv. og far sier ingenting..

Ja, bedre for dere om mor betaler bidrag, men det er jo ikke sikkert det er et reelt alternativ. Og mannen din har ikke lyst til å gamble på barnemoren ikke i stedet krever at sønnen i stedet bor mer hos henne. 

Det er ikke noe man kan bebreide han for og det er vel ikke så mye du kan si heller for at mannen din skal velge  å gamble bort sønnen for en mulighet for bedre økonomi.  Kanskje like greit for kjipt om han lyttet til deg og så endte det med at hun tok barnet mer og at han måtte betale for seg.  Da hadde han ikke bare hatt det kjipt, men jeg tror nok også forholdet deres hadde fått en støkk. 

Ja, du kan jo selv velge hvor mye du ønsker å bidra. Men det du holder utenom fellesøkonomien blir jo penger du bruker på deg selv per definisjon. Det blir jo ikke ferieturer med mindre du med ferieturer mener turer du drar med venninner.

Forstår du er i en kjip situasjon. Barnemoren er dust og dere har dårlig økonomi. Men spørsmålet er jo om det er så mye dere kan får gjort med det. 

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en stesønn. Delingen er 50/50, men siden han er 16 så bestemmer han jo selv.. Greia er at han er hos oss 90% av tiden.. Han spiser og drikker for to og bruker veldig mye klær iht. trening og jobb. Som gutter på den alderen flest.

Han er flink til å hjelpe til hjemme med tømming av oppvaskmaskin og diverse arbeid ute, så det er ikke noe å utsette på gutten. Han er  snill og flink!

Men jeg greier ikke å unngå å henge meg i opp i, at når han er hos oss så er det dobbelt opp med kjøring, handling, klesvask og husvask. Mens vi sliter økonomisk, så sitter moren og "vinner" økonomisk på at gutten heller vil bo hos oss.. Far syns ikke vi skal be om noe bidrag, fordi han er redd for at mor skal "kreve" at gutten er hos henne halve tiden..

Hva mener dere? Vi er jo glade for at gutten er hos oss, men jeg kunne tenkt meg at mor hjalp til litt, slik at vi faktisk har mulighet til å spare litt penger/dra på ferie for eks. Akkurat nå går alt vi tjener på husholdning..

Gratulere med at dere har en flott ungdom i huset - det er også deres fortjeneste. 

Noen ganger er det enkle ofte det beste. Jeg holder en knapp på at dere lar situasjonen (som er god) stå i bero. Dette tjener gutten på, dette tjener dere på. Jeg forstår at det er vanskelig økonomisk men noen ganger må man kanskje bite i det sure eple og klare dere med mindre. Dere får litt mindre penger - dere får litt mye mer flott ungdom. 

Er det en mulighet å spørre mor om dere kan ta over hovedomsorgen i stedet for delt omsorg? 

Endret av Coolaid
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville brukt bidragskalkulatoren å sett hvor mye bidraget hadde blitt hvis han bodde hos dere ca.90%. Hvis det ikke utgjorde så mye ville jeg latt være å i noe, men hvis det var en litt større sum hadde jeg fått mannen til å prate med mor. Jeg har stebarn selv, og selv om penger ikke er alt hadde jeg ikke godtatt at jeg ikke får ferieturer eller må spare mer pga at far ikke engang gidder å høre med mor om hun kan være med å endre samværsavtalen. Mor kan heller ikke kreve at gutten skal være hos henne 50%,  han er gammel nok til å si noe om det selv.

Kanskje lurt å far snakke med gutten først og si noe om at dere har lagt merke til at han er mer hos dere enn avtalt, og at dere synes det er fint, og om det er slik at han vil fortsette å være like mye hos dere. Dere trenger ikke si deg skyldes samværavtale og bidrag, men at det er greit å vite ift planlegging av middager, aktiviteter osv. Men det er vel utfordringen her, at mor kanskje finner på å si noe om bidrag osv til gutten?

Anonymkode: 8c94a...0da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Hermine Grang skrev:

Ja, bedre for dere om mor betaler bidrag, men det er jo ikke sikkert det er et reelt alternativ. Og mannen din har ikke lyst til å gamble på barnemoren ikke i stedet krever at sønnen i stedet bor mer hos henne. 

Det er ikke noe man kan bebreide han for og det er vel ikke så mye du kan si heller for at mannen din skal velge  å gamble bort sønnen for en mulighet for bedre økonomi.  Kanskje like greit for kjipt om han lyttet til deg og så endte det med at hun tok barnet mer og at han måtte betale for seg.  Da hadde han ikke bare hatt det kjipt, men jeg tror nok også forholdet deres hadde fått en støkk. 

Ja, du kan jo selv velge hvor mye du ønsker å bidra. Men det du holder utenom fellesøkonomien blir jo penger du bruker på deg selv per definisjon. Det blir jo ikke ferieturer med mindre du med ferieturer mener turer du drar med venninner.

Forstår du er i en kjip situasjon. Barnemoren er dust og dere har dårlig økonomi. Men spørsmålet er jo om det er så mye dere kan får gjort med det. 

Barnemoren har jo ingenting hun skulle sagt. Gutten bestemmer jo dette selv.. så det er faktisk bare for far å ta opp dette med mor..

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg ville brukt bidragskalkulatoren å sett hvor mye bidraget hadde blitt hvis han bodde hos dere ca.90%. Hvis det ikke utgjorde så mye ville jeg latt være å i noe, men hvis det var en litt større sum hadde jeg fått mannen til å prate med mor. Jeg har stebarn selv, og selv om penger ikke er alt hadde jeg ikke godtatt at jeg ikke får ferieturer eller må spare mer pga at far ikke engang gidder å høre med mor om hun kan være med å endre samværsavtalen. Mor kan heller ikke kreve at gutten skal være hos henne 50%,  han er gammel nok til å si noe om det selv.

Kanskje lurt å far snakke med gutten først og si noe om at dere har lagt merke til at han er mer hos dere enn avtalt, og at dere synes det er fint, og om det er slik at han vil fortsette å være like mye hos dere. Dere trenger ikke si deg skyldes samværavtale og bidrag, men at det er greit å vite ift planlegging av middager, aktiviteter osv. Men det er vel utfordringen her, at mor kanskje finner på å si noe om bidrag osv til gutten?

Jeg har snakket med gutten om hvorfor han ikke er hos mor lenger, og han sier at han ikke trives hos mor. Derfor er han mest hos oss.. Å ha gutten hos oss er bare en fordel, da han hjelper til med småsøsken og husarbeid.. Men det er pengene som er problemet. Og det blir feil at mor kan ta med gutten på ferieturer og lignende., mens vi ikke har råd til å dra på noe som helst, fordi hun faktisk har kun seg selv å tenke på, økonomisk.

AnonymBruker
Skrevet

Her er det bare å sende melding til nav. Få dokumentert hvor mye han faktisk er hos dere i forhold til hos mor også ordner nav resten.

Anonymkode: 13aaa...8e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært mor som har etterlyst bidrag så hadde svarene vært noe helt annet. Da hadde far fått beskjed om at selvfølgelig skal han være med på å forsørge sønnen sin! Men, når far og stemor kunne tenkt seg noen slanter fra mor, nei da skal de bare holde kjeft og fortsette som før. Mor stakkar, som har kun seg selv å bruke penger på, må da få slippe å betale for seg...

Det er helt innenfor at dere ber om bidrag. Endre samværet på papiret, sjekk bidragskalkulatoren og ta det derfra. 

Anonymkode: 02965...121

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt ubegripelig for meg at man kan være så smålig. Du burde se på ham som en del av den felles familien, ikke som en kostnad.

Anonymkode: 04f6b...e16

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ubegripelig for meg at man kan være så smålig. Du burde se på ham som en del av den felles familien, ikke som en kostnad.

Lol kvinner tenker bare penger. Hva annet forventet du

Anonymkode: 95f76...67b

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye bidrag er det egentlig snakk om? i de fleste tilfeller vil verdien av bidraget faktisk være såpass lite at det ikke er verdt det evt. bråket det avstedkommer. Men hvis far mener dette er et problem, så burde han prate med mor om det.

og så kjenner jeg at jeg  - som vanlig - får lett hikke når stemor beklager seg over alt hun må gjøre. Du MÅ faktisk ikke det. Det er ikke sånn at fordi man velger å bli stemor så innebærer det en hel masse opprydning etter andre - kjøring - tilrettelegging etc. Det er faktisk noe du selv har valgt at du skal gjøre. Det er fars unge - ergo hans ansvar. Det gjelder faktisk det økonomiske og.

Jeg har vært på "den andre siden" dvs. hatt stefar til mitt barn. For meg var det helt unaturlig å forvente en hel masse assistanse av mannen når det gjaldt mitt barn. Fordi det faktisk er mitt barn, ikke hans. Og jeg så også at min mann på ingen måte følte at han måtte eller skulle "ta over" en hel masse i heimen hos oss (som det ofte virker som stemødre gjør, for så å klage over at de ikke blir satt pris på etterpå....). Verken hva gjelder økonomi eller praktiske ting. Han hjalp meg, ja, men da var det om ting jeg konkret spurte om - ikke forlangte eller forventet. Og det funka helt fint for oss alle.... vi fungerte/fungerer godt som en familie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Handler ikke om å være smålig, nav har en bidragskalkulator for en grunn. Dersom det var en far som ikke betalte bidrag hadde det vel vært månelyst! Og som stemor selv støtter jeg ts. Det er faktisk ikke greit å måtte ofre diverse økonomiske goder når det ikke er nødvendig. Dette betyr ikke at ts eller vi andre stemødre ikke kan spandere litt ekstra gaver eller ferieturer o.l på stebarn, men det trenger dog ikke være tatt for gitt.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er det bare å sende melding til nav. Få dokumentert hvor mye han faktisk er hos dere i forhold til hos mor også ordner nav resten.

Anonymkode: 13aaa...8e5

Holder ikke med melding, må sende inn samværsavtale signert av begge

Anonymkode: 96c1f...b7c

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er 16 år, hvorfor får han seg ikke en jobb slik at han kan bidra? Om så bare en deltidsjobb. 

Anonymkode: 42ddd...243

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler ikke om å være smålig, nav har en bidragskalkulator for en grunn. Dersom det var en far som ikke betalte bidrag hadde det vel vært månelyst! Og som stemor selv støtter jeg ts. Det er faktisk ikke greit å måtte ofre diverse økonomiske goder når det ikke er nødvendig. Dette betyr ikke at ts eller vi andre stemødre ikke kan spandere litt ekstra gaver eller ferieturer o.l på stebarn, men det trenger dog ikke være tatt for gitt.

Vel, jeg fikk aldri en krone i bidrag fra min eksmann, og min mann har aldri nevnt det en gang. Det er en glede å ha barna mest mulig synes jeg.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler jo ikke om å være smålig. Som ts skriver, så ser hun på sin stesønn som en glede. Og jeg forstår det slik at hun og mannen hennes gjerne skulle kunne dra på familieferie dvs. gi sin stesønn gledelige familieopplevelser. Det kan de altså ikke nå fordi de i praksis har nesten hovedomsorgen men ikke den økonomiske delen det ville inkludert.

Anonymkode: 7df00...31b

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor syns dere som kommenterer at stemor er smålig og grisk at det er greit for mor å få penger for sønnen når sønnen ikke bor hos henne? Dette er penger som skal komme barnet til gode og siden han bor hos far så hadde det vel vært naturlig at pengene kom dit?

Anonymkode: 39867...acf

AnonymBruker
Skrevet

Hva jeg mener? Du kan si så mye du vil, du kan mene så mye du vil, men når det kommer til sluttstykket så er det far som har det siste ordet. Jeg skjønner tankegangen din da, er det snakk om mye penger hver måned? Alt kommer jo godt med når man har dårlig råd og en ferie kan virkelig være etterlengtet. Jeg måtte forsøke meg på kalkulatoren på nav. no fordi at jeg ble nysgjerrig. Slo inn tallene våres, men bare med et 16 år gammelt barn og 90 % av tiden. Fikk 4510 kroner i måneden. Jeg må bare si, wow. :P

Anonymkode: 4ff0f...848

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...