Gå til innhold

Sønnen min har en kamerat som er så vanskelig å ha i hus..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min har to kamerater som han er mye sammen med. Alle tre er sju år. Guttene besøker hverandre ofte. I ettermiddag er guttene hjemme hos oss. Den ene kameraten er ikke enkel å ha på besøk. Han er ofte i dårlig humør, skal bestemme alt og blir sur når han ikke får det som han vil. Han går også alltid å maser etter mat, og blir sur om han ikke får det han vil ha. Han vil også alltid spille på iPad, og vi har en regel om at guttene får spille på iPad i en time. Han vil altså spille hele tiden, og maser om dette fra første stund. I dag har han mast om mat og iPad hele tiden, og vil ikke leke med de andre guttene. De to andre har spurt utallige ganger om han vil leke både det ene og det andre. Han har fått tilbud om brødskive eller knekkebrød, men det var ikke bra nok. Nå sitter han i sofaen å ser på TV mens de andre leker på loftet. Han kommer med høylytte kommentarer om hvor kjedelig det er hjemme hos oss. 

Gutten er enebarn og etter hva jeg har sett og hørt så har han ubegrenset med ipadtid hjemme og spiser stort sett det han vil ha. Jeg kjenner at dette irriterer meg kraftig... Jeg kvier meg for å ha denne gutten på besøk. Nå blir han snart hentet, og jeg vurderer å si noe til moren. Hva bør jeg eventuelt si?? Noen gode råd? 

Anonymkode: 66382...fb8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å endre tankegangen din til at det er synd på denne gutten. Skjønner at det irriterer deg, men det er tross alt han som har det største problemet, ikke deg som mor som må forholde deg til dette noen timer innimellom. 

Han er understimulert. Evt. sliter han med noe. For en syvåring å velge å se TV i stedet for å leke med kameratene på loftet er merkelig. Hvis du velger å si noe til moren, ville jeg fokusert på hvordan guttungen har det, og ikke sagt noe om at det er plagsomt å ha han på besøk. Du kan jo si at han ikke ville snakke så mye med de andre guttene, og du lurer på om det er noe galt som kan ha gjort ham i dårlig humør. 

Det finnes jo muligheten for at han blir veldig passifisert i hjemmet, og dette er aldri et barn sin feil. 

Anonymkode: 03760...eb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lar du ham se på tv hos dere da ..?

Anonymkode: a2282...689

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo vanskelig, men når han blir hentet (enten i dag eller en annen gang noe lignende skjer), kan du jo si noe om at han ikke ville leke så mye med de andre og heller ville se TV. Jeg ville ikke latt ham se TV, men heller si til moren at det fikk han dessverre ikke lov til, da guttene hadde brukt opp skjermtiden sin eller noe i den duren. Jeg synes det er vanskelig å skulle belære andre om hvilke regler man synes de bør ha hjemme, men man er jo i sin fulle rett til å informere om reglene som er i sitt eget hus, og også kanskje vise at det er problematisk for gutten selv å være så opptatt av skjermer. Ang mat så har jeg opplevd det samme. Har et nabobarn som tidligere var ekstremt opptatt av mat hjemme hos oss. Klarte ikke å leke, bare hang nede på kjøkkenet og spurte om mat, da gjerne kjeks etc. Jeg dekket alltid til dere barnet hvis vi selv skulle spise, men laget ikke noe ekstra utenom våre egne måltider. Foreldrene selv var klar over denne atferden i dette tilfellet, og jobbet selv med å begrense det, noe som gjorde at de ga seg etterhvert.  

Anonymkode: 8d70f...c78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nevnt til mor at gutten ikke ville leke med de andre barna og at du lurte på om boe var galt. Da får du hinta uten  å belære.

Jeg ser absoludt problemet, hadde og syntes det var veldig slitsomt med en 7-åring som hang rundt meg heller enn barnet mitt og bare klaga. Neste gang dette skjed hadde keg endt opp med å gi beskjed til gutten om at han enten fikk gå å leke med de andre eller at jeg aendte beskjed til moren om at hun kunne hente ham tidlig siden han kjedet seg sånn. Hadde ikke sakt det med en streng tone altså men noe ala "Per, du sier du kjeder deg sånn så jeg tror kanskje mamma kan komme og hente deg litt tidligere siden du ikke vil leke med Ola likevel, jeg ringer henne jeg for jeg vil ikke at du skal gå rundt her å kjede deg". Hadde sett guttens respons ann, og sa han ikke i mot hadde jeg ringt mammaem og sagt nettopp det, at han kjeder deg og ikke vil leke med de andre men at han heller vil hjem. 

Anonymkode: e6ab7...820

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose

Si det som det er til moren. Det er tydelig at denne gutten blir skjemt bort hjemme hos seg selv. Han kan ende opp alene hvis han fortsetter å være en bortskjemt drittunge. Selv om han er enebarn så bør da foreldrene vite litt..

Endret av Axl Rose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. Takk for rådene. Jeg valgte å ta en liten prat med moren til gutten da hun kom for å hente han. Jeg fortalte at han hadde fått et knekkebrød (han ville til slutt ha det) fordi han sa flere ganger at han var så sulten. Jeg sa også at han ikke hadde lekt noe særlig med de andre barna, men heller ville se på barnetv sammen med lillebror i huset. Og at han hadde spurt mye etter iPad, men ikke hadde fått låne den utover den timen barna fikk spille. Moren fortalte at gutten spiller mye på ipad hjemme, vil stort sett ikke annet, og at det er vanskelig å sette grenser for det hjemme. Men hun var enig i at guttene burde leke sammen og ikke bare spille på iPad når de besøker hverandre. Hun ville prøve med en time spilletid når barna er hos dem også. Gutten hadde spist lite til middag, så han var nok sulten sa hun. 

Det var greit å få snakket med henne, for dette har slitt på meg i en periode nå. Jeg tenker at jeg kommer til å sette enda tydeligere grenser for gutten neste gang han er på besøk. Tilbud om brød/knekkebrød hvis han er sulten, og at han må være sammen med kameratene i stedet for å henge på kjøkkenet og i stua. 

Anonymkode: 66382...fb8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde nevnt til mor at gutten ikke ville leke med de andre barna og at du lurte på om boe var galt. Da får du hinta uten  å belære.

Jeg ser absoludt problemet, hadde og syntes det var veldig slitsomt med en 7-åring som hang rundt meg heller enn barnet mitt og bare klaga. Neste gang dette skjed hadde keg endt opp med å gi beskjed til gutten om at han enten fikk gå å leke med de andre eller at jeg aendte beskjed til moren om at hun kunne hente ham tidlig siden han kjedet seg sånn. Hadde ikke sakt det med en streng tone altså men noe ala "Per, du sier du kjeder deg sånn så jeg tror kanskje mamma kan komme og hente deg litt tidligere siden du ikke vil leke med Ola likevel, jeg ringer henne jeg for jeg vil ikke at du skal gå rundt her å kjede deg". Hadde sett guttens respons ann, og sa han ikke i mot hadde jeg ringt mammaem og sagt nettopp det, at han kjeder deg og ikke vil leke med de andre men at han heller vil hjem. 

Anonymkode: e6ab7...820

Synes denne løsninga er god. Man skal ikke tåle masing og dårlig oppførsel fra andres barn, selv om man kanskje kan ta det opp i en mildere tone enn man gjør med sine egne.

Jeg er en sånn kjip mor som sier nei til ting hvis det blir mye mas. Hvis venner av barna for eksempel maser om å se TV hver gang de er her så sier jeg konsekvent nei til å se TV. Da slutter de å mase. Det er ytterst sjelden det brukes noe som helst av skjermer når barna har besøk, for de vil og bør heller leke sammen den tida de har. Jeg sender dem aller helst ut for å leke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lar du ham se på tv hos dere da ..?

Anonymkode: a2282...689

Lillebror satt i stua å så på barnetv, så gutten som var på besøk satte seg sammen med han. Jeg følte det ble veldig ubehagelig å måtte kaste gutten ut av stua, så han fikk sitte der sammen med lillebror. 

Ts

Anonymkode: 66382...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for rådene. Jeg valgte å ta en liten prat med moren til gutten da hun kom for å hente han. Jeg fortalte at han hadde fått et knekkebrød (han ville til slutt ha det) fordi han sa flere ganger at han var så sulten. Jeg sa også at han ikke hadde lekt noe særlig med de andre barna, men heller ville se på barnetv sammen med lillebror i huset. Og at han hadde spurt mye etter iPad, men ikke hadde fått låne den utover den timen barna fikk spille. Moren fortalte at gutten spiller mye på ipad hjemme, vil stort sett ikke annet, og at det er vanskelig å sette grenser for det hjemme. Men hun var enig i at guttene burde leke sammen og ikke bare spille på iPad når de besøker hverandre. Hun ville prøve med en time spilletid når barna er hos dem også. Gutten hadde spist lite til middag, så han var nok sulten sa hun. 

Det var greit å få snakket med henne, for dette har slitt på meg i en periode nå. Jeg tenker at jeg kommer til å sette enda tydeligere grenser for gutten neste gang han er på besøk. Tilbud om brød/knekkebrød hvis han er sulten, og at han må være sammen med kameratene i stedet for å henge på kjøkkenet og i stua. 

Anonymkode: 66382...fb8

Bra jobba!

Anonymkode: 8d70f...c78

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen er 7 år,slå av TV og gi beskjed enten får han leke med de andre eller gå hjem,

Ingen grunn og dille Du bestemmer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...