Gå til innhold

Kan jeg kreve at eksmannen forsørger meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men han hadde boligen FØR ekteskap. 

Anonymkode: 391d3...61e

Men han hadde ikke betalt ned boligen før ekteskapet ble inngått. Altså har TS' innsats med å passe barn og stelle hus bidratt til nedbetalingen. 

Anonymkode: 82215...2fc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det nytter ikke å spørre en gjeng idioter med mangelfullt utviklede sjelsevner som svarer ut fra hva de synes du har krav på. Om jeg var deg ville jeg lett etter svar her:

http://www.skilsmisse.net/barn-i-samlivsbrudd.html

Der er også et forum, kan hende noen kan gi deg bedre svar der.

Anonymkode: 1047f...cb7

Ja det er helt tydelig at det er de svarene jeg får. 

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke bidratt med en dritt TS, og likevel skal du kreve og flå?  Glad din oppførsel blir mindre og mindre normal. Det er ikke nødvendig å være hjemmeværende i dagens samfunn, så dette har du gjort av ren latskap.

Anonymkode: 15832...18f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det nytter ikke å spørre en gjeng idioter med mangelfullt utviklede sjelsevner som svarer ut fra hva de synes du har krav på. Om jeg var deg ville jeg lett etter svar her:

http://www.skilsmisse.net/barn-i-samlivsbrudd.html

Der er også et forum, kan hende noen kan gi deg bedre svar der.

Anonymkode: 1047f...cb7

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke bidratt med en dritt TS, og likevel skal du kreve og flå?  Glad din oppførsel blir mindre og mindre normal. Det er ikke nødvendig å være hjemmeværende i dagens samfunn, så dette har du gjort av ren latskap.

Anonymkode: 15832...18f

hehe ja, ref. dette innlegget her...

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva har TS gjort som alle andre kvinner gjør? Har hun vasket klær og tørket støv? For det gjør nemlig alle. Har TS derimot bygd på huset 30m2 med sine egne hender, DA snakker vi om at hun har bidratt til felleskapet i husholdningen. Men det å gå hjem å surre betegnes IKKE som betydelig innsats. 

Anonymkode: 54480...3fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle andre IKKE gjør, mener jeg 

Anonymkode: 54480...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

hehe ja, ref. dette innlegget her...

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Jeg snakket om moral, ikke regelverk.

Anonymkode: 15832...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva har TS gjort som alle andre kvinner gjør? Har hun vasket klær og tørket støv? For det gjør nemlig alle. Har TS derimot bygd på huset 30m2 med sine egne hender, DA snakker vi om at hun har bidratt til felleskapet i husholdningen. Men det å gå hjem å surre betegnes IKKE som betydelig innsats. 

Anonymkode: 54480...3fc

Forstår du ikke at dette ikke avgjøres av personlige synspunkter, men av en lov som er satt til å beskytte ektefellene fra økonomisk ruin?! TS spør ikke etter dine personlige synspunkter, men etter lovverket, og det er forøvrig bare lovverket som betyr noe i denne sammenheng. Bolig er sameie, og dette gjelder uavhengig av om boligen ble kjøpt før eller under ekteskapet, og uavhengig om TS har bidratt økonomisk til boligen. Så lenge TS har overholdt underholdsplikten sin ved å bidra på andre måter, bla ta vare på barn og hjem så har hun i følge loven rett på halve boligen. TS kan derimot ikke kreve fritidsboliger/andre boliger som partene ikke bor i til vanlig, bankinnskudd eller annet hobbyutstyr (motorsykkel, sykler osv). Dette er eiendeler som omfattes av særeie, og som mannen hennes har full råderett over (gitt han har betalt det med egne penger). 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket om moral, ikke regelverk.

Anonymkode: 15832...18f

Ikke sjokkerende. Moralen er det eneste moralpolitiet har å komme med da de ikke har forståelse for så mye annet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Isitfair skrev:

Ikke sjokkerende. Moralen er det eneste moralpolitiet har å komme med da de ikke har forståelse for så mye annet. 

Hahah, ekteskap er for folk som ikke er i stand til å passe seg selv. Det er denne tråden et godt bevis på, i tillegg beviser det at ekteskap ikke har noe i dagens samfunn å gjøre.

 

Jeg tilhører vanligvis ikke moralpolitiet, men når det kommer til snyltere og voksne som ikke evner å ta ansvar for seg selv MÅ jeg si noe. Og viss dere ikke tåler å høre sannheten kommer dere til å gå i samme felle igjen og igjen.

Anonymkode: 15832...18f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hahah, ekteskap er for folk som ikke er i stand til å passe seg selv. Det er denne tråden et godt bevis på, i tillegg beviser det at ekteskap ikke har noe i dagens samfunn å gjøre.

 

Jeg tilhører vanligvis ikke moralpolitiet, men når det kommer til snyltere og voksne som ikke evner å ta ansvar for seg selv MÅ jeg si noe. Og viss dere ikke tåler å høre sannheten kommer dere til å gå i samme felle igjen og igjen.

Anonymkode: 15832...18f

For det første så staves det hvis, og ikke viss. En skal heller ikke starte en setning med et bindeord som og. Lær deg norsk. 

For det andre så vil jeg påstå at det å ha et funksjonshemmet barn ofte gjør det å kombinere omsorg for det barnet og jobb til en særdeles vanskelig oppgave. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvem har rett på ektefellebidrag da?

"Hvis en ektefelles evne til og mulighet for å sørge for et passende underhold har blitt dårligere som følge av omsorgen for felles barn eller fordelingen av felles oppgaver under samlivet, kan den andre ektefellen pålegges å betale bidrag. For øvrig kan det pålegges ektefellebidrag bare dersom særlige grunner taler for det."

Det er den siste biten jeg lurer litt på. Hva er særlige grunner. Alle de andre kravene oppfyller jeg jo... Kan særlige grunner være en særlig dårlig økonomi for eksempel...

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Nei. Dette handler mer om 60 år gamle damer som blir skilt, og som har blitt forsørget av mannen gjennom hele livet. De har ikke like lett for å få jobb som f.eks du har.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Isitfair skrev:

For det første så staves det hvis, og ikke viss. En skal heller ikke starte en setning med et bindeord som og. Lær deg norsk. 

For det andre så vil jeg påstå at det å ha et funksjonshemmet barn ofte gjør det å kombinere omsorg for det barnet og jobb til en særdeles vanskelig oppgave. 

Ok, dersom norsken min var ditt hovudargument, så har vi ikkje meir å prate om. Mitt hovudmål er nynorsk. De som har bokmål til hovudmål bør ikkje akuratt vere dei som skriker høgast om å ikkje kunne begge målformer like godt.

 

Takk for meg, og lykke til vidare med å leve på menn!

Anonymkode: 15832...18f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke bidratt med en dritt TS, og likevel skal du kreve og flå?  Glad din oppførsel blir mindre og mindre normal. Det er ikke nødvendig å være hjemmeværende i dagens samfunn, så dette har du gjort av ren latskap.

Anonymkode: 15832...18f

Du vet jo ingenting om dette er gjort av latskap. For det første sier hun det er umulig for henne å få seg jobb der de bor nå.

For det andre kan jeg forstå at noen vil være hjemme med barna mens de er små. Skulle jeg fått flere barn med en mann, hadde jeg ønsket at en av oss var en del hjemme. Det tar tid og krefter å følge opp flere barn, og jeg hadde villet at de skulle fått nok oppmerksomhet og oppfølging. Dersom begge to tjener likt kan man da begge jobbe litt redusert (hvis man klarer å få det til å gå rundt). Og dersom det er store forskjeller i inntekt, tenker jeg man kan tenke litt pragmatisk og gjøre det slik at den som tjener dårligst er hjemmeværende eller jobber redusert (ja, jeg kunne godt ha jobbet fullt mens mannen gikk hjemme dersom jeg tjente nok til det). Feilen ts har begått er jo at hun ikke har sørget for å sikre seg selv mtp pensjonspoeng, sparing og å avklare eierforholdet på boligen.

Tror det finnes en god del menn som benytter seg av dumheten til mange kvinner. De blir enige om at kvinnen skal gå hjemme, vel vitende om at hun sitter i saksa dersom det ryker. Men hvorfor skal de bry seg, hvis det ryker så er det jo ikke han det går utover? Og det er jo veldig fint å ha noen som går hjemme og ordner alt med barn og hus, har klar middagen når man kommer hjem osv. Men den som går hjemme skal ha en kompensasjon/sikkerhet mtp pensjonssparing og lignende.

Det er som regel kvinnene som blir hjemme med barna, og kvinner må begynne å ta litt mer ansvar. Det er 50% sjanse for at ekteskapet ryker!

Anonymkode: 7b170...514

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, dersom norsken min var ditt hovudargument, så har vi ikkje meir å prate om. Mitt hovudmål er nynorsk. De som har bokmål til hovudmål bør ikkje akuratt vere dei som skriker høgast om å ikkje kunne begge målformer like godt.

 

Takk for meg, og lykke til vidare med å leve på menn!

Anonymkode: 15832...18f

Da bør man kanskje bestemme seg for ett av dem, og ikke blande begge to. Jeg lever heller ikke av menn da jeg ikke er gift, og forsørger meg selv. 

Endret av Isitfair
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Isitfair skrev:

Da bør man kanskje bestemme seg for ett av dem, og blande begge to. Jeg lever heller ikke av menn da jeg ikke er gift, og forsørger meg selv. 

Du må være en utrolig trivelig person.

 

Anonymkode: 15832...18f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Carrot skrev:

Ett råd til TS, ikke flytt ut av felles hjem før dere er enig om deling. Dersom han har funnet en ny kan han flytte ut i påvente av at dere gjør opp det økonomiske. Du kan ha krav på det som heter midlertidig bruksrett mens barna er små. 

Googlet kjapt og det er mye om tema men kanskje du kan starte med å se på denne;

http://www.skilsmisse.net/artikler-advokaten/hvem-skal-bo-i-boligen-etter-samlivsbruddet.html

Jeg vil på det sterkeste understreke hvor viktig det er å ta kontakt med en advokat.

 

Det har jeg sett i "praksis" når det gjelder en bekjent av meg. Mannen eide boligen, de hadde vært gift i mange år, og hadde mindreårige barn da han fant seg en ny.

Kvinnen fikk bo i boligen til det minste barnet var 18 år. Da måtte hun ut. Hun betalte leie til mannen i de årene hun bodde der etter skilsmissen. Hun fikk ikke noe av verdistigningen på boligen, ettersom det kun var han som sto som eier.

Denne kvinnen hadde jobbet 100% i alle årene de var gift, og hadde sånn sett bidratt mer til husholdet (og verdistigning på huset) enn ts har gjort.

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket om moral, ikke regelverk.

Anonymkode: 15832...18f

Moral? Hvor er moralen til mannen da? Teller ikke den når han forlater kone og barn for en annen? 
snakk om "kjepphest" :hakeslepp:

Anonymkode: e972f...044

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet jo ingenting om dette er gjort av latskap. For det første sier hun det er umulig for henne å få seg jobb der de bor nå.

For det andre kan jeg forstå at noen vil være hjemme med barna mens de er små. Skulle jeg fått flere barn med en mann, hadde jeg ønsket at en av oss var en del hjemme. Det tar tid og krefter å følge opp flere barn, og jeg hadde villet at de skulle fått nok oppmerksomhet og oppfølging. Dersom begge to tjener likt kan man da begge jobbe litt redusert (hvis man klarer å få det til å gå rundt). Og dersom det er store forskjeller i inntekt, tenker jeg man kan tenke litt pragmatisk og gjøre det slik at den som tjener dårligst er hjemmeværende eller jobber redusert (ja, jeg kunne godt ha jobbet fullt mens mannen gikk hjemme dersom jeg tjente nok til det). Feilen ts har begått er jo at hun ikke har sørget for å sikre seg selv mtp pensjonspoeng, sparing og å avklare eierforholdet på boligen.

Tror det finnes en god del menn som benytter seg av dumheten til mange kvinner. De blir enige om at kvinnen skal gå hjemme, vel vitende om at hun sitter i saksa dersom det ryker. Men hvorfor skal de bry seg, hvis det ryker så er det jo ikke han det går utover? Og det er jo veldig fint å ha noen som går hjemme og ordner alt med barn og hus, har klar middagen når man kommer hjem osv. Men den som går hjemme skal ha en kompensasjon/sikkerhet mtp pensjonssparing og lignende.

Det er som regel kvinnene som blir hjemme med barna, og kvinner må begynne å ta litt mer ansvar. Det er 50% sjanse for at ekteskapet ryker!

Anonymkode: 7b170...514

Så hun har sittet i 9 år og lett etter ledig jobb?
Barna har ikke vært små i 9 år heller. Det må ha vært en del skolegang her.

 

Ellers er jeg fullstendig enig i det du sier, men å gjøre seg dum og sette seg selv i ei slik felle når man har små barn kan ikke forsvares. Innlegget ditt har jeg stort sett ingenting å si imot på.

Anonymkode: 15832...18f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Majott skrev:

Det har jeg sett i "praksis" når det gjelder en bekjent av meg. Mannen eide boligen, de hadde vært gift i mange år, og hadde mindreårige barn da han fant seg en ny.

Kvinnen fikk bo i boligen til det minste barnet var 18 år. Da måtte hun ut. Hun betalte leie til mannen i de årene hun bodde der etter skilsmissen. Hun fikk ikke noe av verdistigningen på boligen, ettersom det kun var han som sto som eier.

Denne kvinnen hadde jobbet 100% i alle årene de var gift, og hadde sånn sett bidratt mer til husholdet (og verdistigning på huset) enn ts har gjort.

 

Når man gifter seg uten å tegne felleseie er det ikke automatikk i at om den ene er hjemmeværende mister man alle rettigheter, tvert imot - heldigvis, selv om mange i tråden ser ut til å tro at TS ikke har rett på noe av verdi slik saken er. Loven sier noe annet. Riktignok kan mannen i noen tilfeller kreve skjevdeling, altså at alt av verdi som han hadde med inn skal holdes utenfor, men alt av verdi som de sammen har ervervet seg skal deles. Det er ikke slik at om hun er hjemme med barn mister hun alle lovfestede rettigheter. 

Mest sannsynlig vil hun kunne bli boende om hun ønsker det med loven som støtte, og det er mulig hun vil tilkjennes bidrag også - dette vil e advokat med dette som felt kunne si helt sikkert uten synsingen som gjøres av de som svarer her.

TS - drit i de som angriper deg, de har sikkert sine egne ting å slite med (og jadda, jeg regner med jeg står for hugg neste nå) jeg holder fast ved loven og kun den - at andre synser får de stå for; ta kontakt med en advokat du. 

Lykke til.

 

Anonymkode: e972f...044

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...