Gå til innhold

Kan jeg kreve at eksmannen forsørger meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har rett på halvparten av verdistigningen når jeg har vært hjemme med felles barn. Vi har felleseie og den verdistigningen har jeg bidratt til ved mitt arbeid i hjemmet.

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Lykke til, når du skal forhandle med mannen og når du skal betale for advokathjelp for å få det du mener du har krav på og står igjen med enda mindre enn lite. 

Anonymkode: e16f7...08b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags avtale inngikk dere da du sluttet å jobbe? Hva avtalte dere mtp. pensjonspoeng og alt slikt? 

Anonymkode: d913f...516

ingenting, bare at vi var gift og hadde felleseie. Da skulle vi begge være sikret. Jeg flyttet til hans hjemsted i hans bygd, og da ble det vanskelig for meg å finne passende jobb, og jeg ble hjemme med barna isteden. Det er ingen jobber her som jeg ikke allerede har søkt på og enten fått avslag om eller ikke har hørt noe fra. Jeg ser rett og slett ikke hvordan jeg skal greie å forsørge meg og barna uten et bidrag fra han.

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men var dette en felles beslutning om at dette var best eller var det en nødvendighet? Måtte en av dere slutte å jobbe

Du kan for all del kreve, men jeg tror det er lite sannsynlig at du får gjennomslag. 

Anonymkode: f2748...e6a

Begge deler. Jeg sluttet å jobbe på grunn av barna, men også fordi vi flyttet til hans hjemsted og der er det ingen jobber for meg. Så fikk vi et barn med spesielle behov som krever en del oppfølging, det hadde etterhvert blitt vanskelig om vi skulle stått i 100% jobb begge to, selv om jeg nok kunne jobbet en liten prosent om det hadde vært ledig arbeid her...

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Boligen ble kjøpt før jeg kom inn i bildet, men jeg er ganske sikker på det du sier at jeg har rett på halvparten av verdistigningen...

hvem har rett på ektefellebidrag da?

 

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Jeg hadde bolig før jeg giftet meg. Han hadde ikke krav på ei krone da vi skilte oss.

Anonymkode: 391d3...61e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - dette er advokatmat, utvilsomt. Så sant han ikke selv sier "jeg skal selvsagt hjelpe deg, her er mitt forslag" og dette er et du kan akseptere; ta kontakt med en advokat og be om råd. 

Forøvrig er det i ekteskapsloven kap 16 § 79:

Sitat

Er en ektefelles evne til og mulighet for å sørge for et passende underhold blitt dårligere som følge av omsorgen for felles barn eller fordelingen av felles oppgaver under samlivet, kan den andre ektefellen pålegges å betale bidrag.

https://lovdata.no/lov/1991-07-04-47/§79

I § 81 heter det

Sitat

Bidrag skal fastsettes for en begrenset tid på inntil 3 år. 

du kan også lese mer om det her:
https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/ektefellebidrag

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde bolig før jeg giftet meg. Han hadde ikke krav på ei krone da vi skilte oss.

Anonymkode: 391d3...61e

da hadde han kanskje ikke jobbet hjemme med felles barn i 9 år? 

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler. Jeg sluttet å jobbe på grunn av barna, men også fordi vi flyttet til hans hjemsted og der er det ingen jobber for meg. Så fikk vi et barn med spesielle behov som krever en del oppfølging, det hadde etterhvert blitt vanskelig om vi skulle stått i 100% jobb begge to, selv om jeg nok kunne jobbet en liten prosent om det hadde vært ledig arbeid her...

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Men her igjen da: Måtte dere flytte til hans hjemsted hvor det ikke var jobb for deg eller var det et valg du/dere tok? Måtte en av dere slutte fullstendig i jobb eller var det et valg du/dere tok?

Anonymkode: f2748...e6a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

da hadde han kanskje ikke jobbet hjemme med felles barn i 9 år? 

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Spilte ingen rolle. Hjemmelshaver er eier.

Anonymkode: 391d3...61e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men her igjen da: Måtte dere flytte til hans hjemsted hvor det ikke var jobb for deg eller var det et valg du/dere tok? Måtte en av dere slutte fullstendig i jobb eller var det et valg du/dere tok?

Anonymkode: f2748...e6a

En av oss måtte slutte fullstendig i den jobben vi hadde, da vi ikke kunne pendle slike avstander. Jeg gjorde noen forsøk på å få meg jobb da vi var nygift, men det var like vanskelig å få jobb her i bygda nå som da. 

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bare finne deg en jobb selv nå. Eller du kan jo overlate barna til far, han klarer sikkert det på alle måter.

Jeg håper ikke han blir tvunget til å betale noe for deg når forholdet er over.

Anonymkode: e0af3...2c3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spilte ingen rolle. Hjemmelshaver er eier.

Anonymkode: 391d3...61e

jo det spiller selvsagt en rolle. 

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok bare finne deg en jobb selv nå. Eller du kan jo overlate barna til far, han klarer sikkert det på alle måter.

Jeg håper ikke han blir tvunget til å betale noe for deg når forholdet er over.

Anonymkode: e0af3...2c3

Håper du er ironisk nå? Nei han greier nok ikke det, skulle likt å se han prøve. Han jobber turnus og er borte store deler av måneden. Dette arbeidet har jeg muliggjort ved at jeg har vært hjemme. 

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av oss måtte slutte fullstendig i den jobben vi hadde, da vi ikke kunne pendle slike avstander. Jeg gjorde noen forsøk på å få meg jobb da vi var nygift, men det var like vanskelig å få jobb her i bygda nå som da. 

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Men dere valgte å bo på en plass der det ikke var jobb til dere begge. Det var deres valg. Dere valgte å bo en plass der det ikke er jobb til deg. Dere måtte ikke.

Anonymkode: f2748...e6a

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å bedømme siden du ikke sier noe om boligen er i for eksempel særeie eller felleseie. Dette er ting som er normalt å avklare før man gifter seg. Dersom boligen var nedbetalt før ekteskapet ble inngått vil du ikke ha noen rettigheter. Dersom mannen din fortsatt betaler på lånet, og du har vært hjemmeverende og passet deres felles barn vil situajonen bli litt annerledes siden dere begge har bidratt på hver deres måte. Jeg har hatt noen juss fag, blant annet arv og familierett og vet at det finnes spesielle regler i ekteskapsloven i forhold til dette.. 

Viser til ekteskapsloven § 59 om skjevdeling, 2. ledd: 

"Vil retten til å utta midler etter første ledd føre til et åpenbart urimelig resultat, kan den helt eller delvis falle bort. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på ekteskapets varighet og ektefellenes innsats for familien."

Det er klart det vil bli et urimelig resultat, når dere har vært gift, du har ikke jobbet fordi du har vært hjemme med deres barn, for grunnen til at han har hat mulighet til å betale på lånet er jo nettopp fordi du har tatt ansvaret for barna. Spørsmålet vil også være om du har bidratt på andre måter økonomisk, for eksempel ved å betale regninger, mat og utstyr til barna. Men dersom du ikke har jobbet er det vel kanskje mannen din som har betalt alt? Anbefaler deg å kanskje prate med en advokat om hvilke rettigheter du har. Om det viser seg at du ikke har rett på noe annet enn eventulet barnebidrag, vil det bli utrolig tøft og komme seg inn på boligmarkedet og få økonomien til å gå rundt dessverre. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere valgte å bo på en plass der det ikke var jobb til dere begge. Det var deres valg. Dere valgte å bo en plass der det ikke er jobb til deg. Dere måtte ikke.

Anonymkode: f2748...e6a

nei, men det er da heller ikke et krav når det kommer til retten til ektefellebidrag.

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å skaffe deg en god advokat og se om dere klarer å få rettens medhold i at du ikke kunne jobbe som en følge av at du passet unger.

Det finnes jo tusenvis av eksempler på at kvinner kan jobbe, mens barna er små. Med det er jo et spørsmål om valg og prioriteringer.

9157346087a44d3e9aa5f5e57e2aa82b.png

Anonymkode: 7a102...8ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mhs95 skrev:

Det er vanskelig å bedømme siden du ikke sier noe om boligen er i for eksempel særeie eller felleseie. Dette er ting som er normalt å avklare før man gifter seg. Dersom boligen var nedbetalt før ekteskapet ble inngått vil du ikke ha noen rettigheter. Dersom mannen din fortsatt betaler på lånet, og du har vært hjemmeverende og passet deres felles barn vil situajonen bli litt annerledes siden dere begge har bidratt på hver deres måte. Jeg har hatt noen juss fag, blant annet arv og familierett og vet at det finnes spesielle regler i ekteskapsloven i forhold til dette.. 

Viser til ekteskapsloven § 59 om skjevdeling, 2. ledd: 

"Vil retten til å utta midler etter første ledd føre til et åpenbart urimelig resultat, kan den helt eller delvis falle bort. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på ekteskapets varighet og ektefellenes innsats for familien."

Det er klart det vil bli et urimelig resultat, når dere har vært gift, du har ikke jobbet fordi du har vært hjemme med deres barn, for grunnen til at han har hat mulighet til å betale på lånet er jo nettopp fordi du har tatt ansvaret for barna. Spørsmålet vil også være om du har bidratt på andre måter økonomisk, for eksempel ved å betale regninger, mat og utstyr til barna. Men dersom du ikke har jobbet er det vel kanskje mannen din som har betalt alt? Anbefaler deg å kanskje prate med en advokat om hvilke rettigheter du har. Om det viser seg at du ikke har rett på noe annet enn eventulet barnebidrag, vil det bli utrolig tøft og komme seg inn på boligmarkedet og få økonomien til å gå rundt dessverre. 

 

Jeg har sagt flere ganger i denne tråden at vi har felleseie. Boligen ble kjøpt før jeg kom inn i bildet. Boligen hadde en ca belåning på rundt 3 mill når jeg kom inn i bildet (sånn ca. tall) og ca like mye i lån, for han hadde nettopp kjøpt den. I dag er den verd over 6 mill, jeg vet ikke hvor mye lån vi har på den, men det kan jeg jo finne ut. Det meste av lånenedbetalingen  og verdistigningen har skjedd mens vi har vært gift.

Jeg har ikke bidratt stort økonomisk, nei, det har for det meste vært han.

Hvis jeg får halvparten av verdistigningen så har jeg jo et rimelig utgangspunkt for å komme meg videre i livet.

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei, men det er da heller ikke et krav når det kommer til retten til ektefellebidrag.

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Du får stevne han for ektefellebidrag om han ikke går med på det frivillig og se hvordan det går. Slik du beskriver det er det var ditt/deres valg du ikke har jobbet. Ikke nødvendighet.

Anonymkode: f2748...e6a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...