Gå til innhold

Kan jeg kreve at eksmannen forsørger meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har hatt hovedansvaret for 4 barn, hvorav ett med spesielle behov. Det er en betydelig innsats. Ekteskapet har vart i over 10 år. Det spiller ingen rolle om ander mødre med jobb kan gjøre det, jeg har gjort det. Og det har jeg rett på kompensasjon for jf. http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1870/1890/1895

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Men hvis du er sikker på det hvorfor lager du en tråd og spør? 

Anonymkode: 40250...4ad

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke hør på folk her inne TS, de vet ikke hva de snakker om, det stemmer at du faktisk kan ha krav på verdistigning av boligen. Kontakt advokat om eksmannen ikke deler frivillig.

Anonymkode: d63e5...f4d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøtt å være så påståelig og samtidig ikke ha vært i stand til å sikre seg mer....

Anonymkode: 56c6d...cee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, i hovedinnlegget ditt så spør du om du har rett på verdistigning, etter et par minutter VET du at du har rett på det. :icon_lol:

Anonymkode: 391d3...61e

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, chisandra skrev:

Ts, hvorfor spør du om noe her, du har jo alle svarene selv? Jeg er redd du får deg en overraskelse ang. det med verdistigning i og med at han Eide huset fra før. 

Men for all del, lykke til. :)

jeg spurte fordi jeg lurte på om noen hadde erfaringer med ektefellebidrag. Det virker det ikke som om noen har...

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du er sikker på det hvorfor lager du en tråd og spør? 

Anonymkode: 40250...4ad

Ektefellebidrag var spørsmålet mitt...

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, i hovedinnlegget ditt så spør du om du har rett på verdistigning, etter et par minutter VET du at du har rett på det. :icon_lol:

Anonymkode: 391d3...61e

ja, jeg vet egentlig det. Det er ektefellebidrag jeg lurer på...

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ja, jeg vet egentlig det. Det er ektefellebidrag jeg lurer på...

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Har du ikke hatt noen samtale med mannen din om dette, både da dere ble enige om at det var slik det skulle gjøres, og etter at det er blitt klart at dere skal skilles?

Anonymkode: 9df93...141

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg spurte fordi jeg lurte på om noen hadde erfaringer med ektefellebidrag. Det virker det ikke som om noen har...

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Nei, det skulle tatt seg ut om mange satt her og hadde kunnskap om hustrubidrag. Vi lever i 2017! :P

-og hvis du leser gjennom hovedinnlegget ditt, så spør du faktisk om verdistigning også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som ikke skulle skje har skjedd og mannen min har funnet en ny. Jeg har vært ca. 100% hjemmeværende de siste 9 årene med våre barn. Det er derfor svært vanskelig for meg å få meg ny relevant jobb. Kan det være jeg har krav på ektefellebidrag? Jeg har ikke  teknisk sett kjøpt meg inn i boligen hans, men jeg har vel krav på verdistigningen som har vært de årene vi har vært sammen? 

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Nei og nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, chisandra skrev:

Nei, det skulle tatt seg ut om mange satt her og hadde kunnskap om hustrubidrag. Vi lever i 2017! :P

-og hvis du leser gjennom hovedinnlegget ditt, så spør du faktisk om verdistigning også. 

Men jeg lurer altså ikke på det, det var noe jeg føyde på. Det viste seg å være lett å google seg frem til. 

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

jo det har jeg, nettopp fordi jeg har bidratt til verdistigningen ved å ta vare på felles barn

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1870/1890/1895

 

Det er ikke et krav om at det å jobbe hjemme måtte være av "nødvendighet" for å ha rett på ektefellebidrag. 

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Hva gjorde du for arbeid på huset slikt at verdien steg? Mesteparten a verdistigningen er det jo etterspørselen som foretar, men om du har pusset det opp eller bidratt med arbeid som du kan dokumentere, så kanskje. Kun ting du kan dokumentere kan taes med i en eventuelt bedømmelse. Påstand kan ofte avvises med tilsvarende påstand (ord mot ord).

Anonymkode: 7a102...8ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg lurer altså ikke på det, det var noe jeg føyde på. Det viste seg å være lett å google seg frem til. 

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

:bond:

Anonymkode: 391d3...61e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde du for arbeid på huset slikt at verdien steg? Mesteparten a verdistigningen er det jo etterspørselen som foretar, men om du har pusset det opp eller bidratt med arbeid som du kan dokumentere, så kanskje. Kun ting du kan dokumentere kan taes med i en eventuelt bedømmelse. Påstand kan ofte avvises med tilsvarende påstand (ord mot ord).

Anonymkode: 7a102...8ee

trenger ikke det, det holder at jeg har bidratt med langvarig og betydelig innsats i hjemmet.

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

trenger ikke det, det holder at jeg har bidratt med langvarig og betydelig innsats i hjemmet.

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Nå begynner jeg faktisk å lure på om du bare sitter og kødder med oss en tirsdag kveld. :)

Anonymkode: 56c6d...cee

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å spørre en gjeng idioter med mangelfullt utviklede sjelsevner som svarer ut fra hva de synes du har krav på. Om jeg var deg ville jeg lett etter svar her:

http://www.skilsmisse.net/barn-i-samlivsbrudd.html

Der er også et forum, kan hende noen kan gi deg bedre svar der.

Anonymkode: 1047f...cb7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her var det enorme mengder synsing og uriktighet som strider i mot det loven tilsier. Dette er pensum for en VGS elev i rettslære, men en får jo bekreftet her at KG-meggene er langt dummere enn dette. 

Hvem eier hva?
En ektefelle eier det som vedkommende brakte inn i ekteskapet og det vedkommende senere erverver (ekteskapsloven § 31). Man fortsetter altså å eie alene det man eide da man giftet seg. Videre eier en ektefelle alene det vedkommende har tjent, arvet, fått i gave eller på annen måte har ervervet under ekteskapet. Hvis en ektefelle selger en gjenstand hun eide ved inngåelsen av ekteskapet, for eksempel en bil, og for pengene isteden kjøper en båt, er det hun som eier båten. Vi sier at dette tilhører vedkommende ektefelles rådighetsdel.

Når man skal vurdere hvem som eier en eiendel, skal det ikke bare legges vekt på hvem som har betalt for den. Det skal også legges vekt på den annens eventuelle arbeid i hjemmet. Dette viktige prinsippet ble slått fast i den såkalte Husmordommen som ble avsagt av Høyesterett i 1975 (Rt 1975 s. 220). En hustru ble ansett som sameier på lik linje med mannen i ektefellenes felles bolig til tross for at mannen hadde tjent pengene som ble benyttet for anskaffelse av huset og bygget boligen ved egeninnsats. Hun hadde stelt hjemmet og barna gjennom et nitten års ekteskap. Høyesterett la vekt på at det ikke ville vært mulig for mannen å tjene og jobbe så mye som han gjorde uten hustruens innsats. Boligen ble derfor ansett som innbrakt av ektefellene sammen. Regelen er nå nedfelt i ekteskapsloven § 31, tredje ledd, som gjelder eiendeler som har tjent til ektefellenes felles personlige bruk, som felles bolig og vanlig innbo.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han hadde boligen FØR ekteskap. 

Anonymkode: 391d3...61e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men han hadde boligen FØR ekteskap. 

Anonymkode: 391d3...61e

Spiller ingen rolle. Skal det ikke bare legges vekt på hvem som har betalt for den. Det skal også legges vekt på den annens eventuelle arbeid i hjemmet. Dette viktige prinsippet ble slått fast i den såkalte Husmordommen som ble avsagt av Høyesterett i 1975.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men han hadde boligen FØR ekteskap. 

Anonymkode: 391d3...61e

Man kan også muliggjøre nedbetalingen (ikke bare selve anskaffelsen), og dermed bli ansett som medeier. Usikker på hvor mye som kreves. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...