Gå til innhold

Hva gjør mann i hjemmetjenesten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal på et jobbintervju nå på fredag for hjemmetjenesten. Vet jobben går på mye av pleie, mat, vask osv. Men er her noen med mer kunnskap eller erfaringer om denne jobben? 

Er 18 år gammel, å uten serfikat. Noen som vet hvordan jeg skal komme meg fra plass til plass? Er det mulig å gå eller sitte på med andre?

Anonymkode: d6aee...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten sertifikat blir det nok utrolig vanskelig. I opplæring sitter du på med andre. Men når du skal jobbe på egenhånd må du komme deg fra sted til sted alene. Det kan også være at du må til en person som bor avsides til. Å dette kommer du nok til å få spm om på intervju. 

Anonymkode: 92441...6fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal på et jobbintervju nå på fredag for hjemmetjenesten. Vet jobben går på mye av pleie, mat, vask osv. Men er her noen med mer kunnskap eller erfaringer om denne jobben? 

Er 18 år gammel, å uten serfikat. Noen som vet hvordan jeg skal komme meg fra plass til plass? Er det mulig å gå eller sitte på med andre?

Anonymkode: d6aee...b21

Du bør nok ha lappen, med mindre du skal gå sammen med noen i opplæringstiden?

Ellers så kan man jobbe i hjemmetjenesten uten bil - dersom det er et lite område der man kan gå fra sted til sted eller på et eldrehjem/bokollektiv. Jeg kjenner noen som jobber som hjemmehjelp i bokollektiv.

Hun har spesialopplæring, så får dele ut medisiner, vanligvis er det sykepleiere som skal gjøre dette.

Men de legger opp medisinen, så får hun dele ut. 
Hun deler ut mat, hjelper til med stell, gjør litt lett husarbeid.

Vaskedamene tar seg av nedvask av leilighetene og daglig gulvvask. 

 

Anonymkode: dc471...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten sertifikat blir det nok utrolig vanskelig. I opplæring sitter du på med andre. Men når du skal jobbe på egenhånd må du komme deg fra sted til sted alene. Det kan også være at du må til en person som bor avsides til. Å dette kommer du nok til å få spm om på intervju. 

Anonymkode: 92441...6fc

Så det går sjeldent to og to i lag på en "runde"? Det er kun 1 og 1 borsett fra på opplæringen? 

Takk for svar :)

Anonymkode: d6aee...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Antoinette skrev:

Du trenger sertifikat for å jobbe i hjemmetjenesten. 

Snakket med hun på telefon, der jeg sa jeg ikke har lappen, men hun sa jeg kunne komme på intervju uansett :forvirret:

Anonymkode: d6aee...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i Hjemmetjenesten, og har mange kollegaer som ikke har lappen. De går!  Det forutsetter at det er mange brukere innenfor et begrenset område, og de går rundt alle timene vaktene varer, ikke noe problem. På sommeren kan dette være deilig :)

Anonymkode: 302fb...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber har vi kontoret vårt i sentrum av bygda jeg bor i, og der bor det mange eldre i gåavstand, så vi har 2-3 gålister + mange kjørelister. Så siden du på forhånd har informert om at du ikke har førerkort har de nok gålister eller ett annet opplegg.

Får du jobben vil du mest sannsynlig  få ett medisinkurs og vil etter dette kunne gi ut noen medisiner. Det varierer veldig fra kommune til kommune hva ufaglærte har lov til å gi. Hos oss får de kun gi medisiner som er fra doseposer, andre steder kan de gi øyedråper også f.eks.

Vi hjelper brukerne med stell, påkledning, støttestrømper, wc-besøk, tømme wc-bøtter, dusj, medisiner og mat. Noen får også hjelp til oppvask og ta ut søppel. Renhold av leilighet hjelper hjemmehjelpen til med. Noen steder følger de brukere til lege, frisør etc. Hos oss gjør vi ikke det. Lykke til med intervjuet! :) Jobbet i hjemmetjenesten i 6 år og er veldig glad i jobben min. Man blir gjerne kjent med brukerne på en helt annen måte  i dere personlige hjem, enn på sykehjem. Er i hvertfall min erfaring :) 

Anonymkode: 43e50...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i hjemmetjenesten hadde vi gå- og kjøreruter. De som ikke hadde lappet fikk gårutene tl de som lå i nærheten av oss. Det gikk mye ut på stell om morgen og kveld, utlevering av medisiner, dusjehjelp, hjelp til mat og div andre ting som de eldre trengte hjelp til 

Anonymkode: e3945...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte flere som ikke har lappen på en dagvakt i hjemmetjenesten/sykepleien. De får utdelt brukere i nær omkrets til hverandre og muligens nært kontoret. De kjører gjerne med ut på formiddagen med en av de som kjøret bil og sitter på på vei tilbake til kontoret til lunsj og samme etter lunsj. Funker greit det så lenge alle er ombord med å skulle hjelpe hverandre.

Anonymkode: 7b203...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2017 den 12.22, Antoinette skrev:

Du trenger sertifikat for å jobbe i hjemmetjenesten. 

Man må ikke det nei. Mange steder de har gåruter ☺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...