Gå til innhold

Er det mulig å være kunnskapsrik om du ikke har utdannelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

27 minutter siden, PeeWee skrev:

Dette er typisk slikt tull som kun en ufaglært kan presse ut. Spesielt når du ikke har maktet å gi link til disse tallene etter flere oppfordringer.

Link har du fått, men kunnskapsrik er du jo ikke, så du greide vist ikke å ta til deg informasjonen. Hjalp vist ikke så mye å ha høyere utdanning for deg gitt.

Anonymkode: 1c980...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Link har du fått

Nei, jeg har ikke det... Hvis du har gitt den er det jo lett å bare poste den igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva TS definerer som utdannelse ? Ungdomsskole, vgs? Bachelor ? Master ? :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, PeeWee skrev:

Nei, jeg har ikke det... Hvis du har gitt den er det jo lett å bare poste den igjen...

Du bør nok kontakte høgskolen eller uni du gikk på og klage, om du ikke greier å lese etter å ha gått der og må få samme lenkene om og om igjen:hoho:

Anonymkode: 1c980...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
På 14.3.2017 den 23.14, Herr Heftig skrev:

Problemet er at mange uten utdanning tror de kan så ektremt mye mer enn de faktisk kan. Mye av det de kommer med er enten:

  • Overforenklet
  • Urbane Myter
  • Ting de har kokt opp selv, siden de tror de er veldig smarte og aldri har hatt behov for å bruke kilder.

Du er klar over at du skyter deg hardt i foten her. Med mindre du ikke er utdannet eller ikke utdanner deg :fnise: De vennene du bruker som eksempler er forresten ikke gode kilder på det som er markert med fet skrift. Pluss at du snakker om noe på en håpløst overforenklet måte. 

Er det noen her som faktisk kan ta stilling til hva som det innebærer å være kunnskapsrik? En doktorgrad gir deg kunnskap som er mikroskopisk i forhold til alt kunnskapen som finnes der ute. Virker som mange her glemmer at den nyttigste kunnskapen vi får i livet ikke blir lært gjennom pensum, men av erfaringer. Erfaringene man tilegner seg varierer fra person til person uavhengig om man er student eller ikke. Hvor god man er til å suge til seg kunnskap er også individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at man kan være mere kunnskapsrik. Det er ofte utdannelsen hindrer selvstendig tenkning også.

Anonymkode: 5e8e5...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør nok kontakte høgskolen eller uni du gikk på og klage, om du ikke greier å lese etter å ha gått der og må få samme lenkene om og om igjen:hoho:

Anonymkode: 1c980...273

Men du har fortsatt ikke gitt noen link... Og du burde ikke le da du ser ut som en idiot når du ler av de nyeste tallene fra Verdensbanken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Selvfølgelig, og motsatt. Mange kan ha utdanning og veldig liten kunnskap . Det de med utdanning muligens kan dra en fordel av , er at de har lært seg å skrive /snakke på en spesiell måte. De har lært dette med å veie for og imot , og kan snakke på en slik måte at mottaker tror vedkommende har mer kunnskap enn hva h"n har. Jeg synes ofte det blir litt komisk når de med humanistiske fag skal uttale seg (ofte om ting vi alle andre vet) Skulle tro det var leger som stod der. Overhørte forleden en pedagog som skulle fortelle moren til et barn om hvor barnet skulle sove. Det var fagelige uttrykk og fdorskning osv..til det hele kokte ned til om barnet skulle ha eget rom eller ikke. Hørt noe så komisk, moren vet jo som regel best hva som passer barnet. Bare et eksempel...

Med hilsen fra

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man være det. Jeg er selv utdannet sivilingeniør, men jobber med folk (innen IT) som aldri gikk skole, og som er 10 ganger flinkere og mer produktiv enn mange med både master og doktorgrad. Når er det langt ifra standarden, men de finnes. Og spesielt mange i denne bransjen. 

Mange bruk å spørre seg: "Om de er så flinke, hvorfor gikk de ikke skole?"

Det er mange grunner. En ting som går igjen er at de aldri giddet å gjøre innsats på VGS, da de var for oppslukt med hobbyene (f.eks programmering), som ofte også var veldig lønnsomme. Dersom du i en alder av 19 år allerede er "rockstar" utvikler som drar inn mer penger enn godt utdannede Ingeniører, så er ikke akkurat det noen stor motivator for å ta opp VGS fag, for så å bruke 5 år på Uni. der du uansett blir å få A i alle fag. All den tiden dedikerer du heller til å bli enda bedre, mens du får betalt full-time. 

Og det jeg også har merket, er at om du først er så flink å ta til deg kunnskap, så er du naturlig interesserte i andre ting også. Det snakk om folk med høy IQ, som på toppen av alt er ekstremt nysgjerrige vesen. En av mine kolleger (ingen utdanning utover 1 år på VGS) kan jeg snakke om veldig teoretisk tunge emner, og ikke bare på informatikk. Det kan være svært teoretisk naturvitenskap, eller filosofi, som han har lest lenge. De gangene jeg har spurt, så får jeg alltid samme svar: Han gidder ikke fordi det er bortkastet tid, der han står nå. Han kommer alltid til å ha jobb, og han kommer alltid til å være oppdatert på det som skjer. 

For folk flest vil det selvfølgelig være lurt å ta en formell utdanning. De færreste av oss har brent for en hobby siden vi var 7 år gamle, og finner nok ikke ut hva vi vil gjøre før vi er rundt 18 - 22. Da har disse folka allerede jobbet med det de elsker i 10-15 år.

Men, som sagt, dette er ikke standarden. I noen bransjer må man ha formell utdanning for å komme seg inn døra. Selv om det ikke betyr at du ikke kan være kunnskapsrik. Dersom du leser mye, og kan prosessere informasjonen, så blir du kunnskapsrik. 

Anonymkode: 1c85e...65a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble mye skrivefeil over, da Chrome kræsjer hvert 10 min., men vil også tilføye at formell utdanning lærer deg å ta opp informasjon. Hele poenget med høyere utdanning er at du skal kunne følge vitenskapelige metoder, stille spørsmål, analysere problemene, og dra konklusjoner basert på data du har. For hvermansen er kanskje ikke akkurat et så veldig interessant, men for mange så kommer de kunnskapene naturlig. Universitet skal egentlig bare lære deg å tenke og lære. 

Anonymkode: 1c85e...65a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, PeeWee skrev:

Men du har fortsatt ikke gitt noen link... Og du burde ikke le da du ser ut som en idiot når du ler av de nyeste tallene fra Verdensbanken. 

Link har du fått, du får nok få noen i barnehagen til å forklare det for deg, for du ser ut til ikke å være spesielt kunnskapsrik og greier ikke å forstå hva du leser. For da hadde du nok skjønt at tall fra 2016 er nyere enn tall fra 2014 som du fortsatt kommer med, selv når vi nå er i 2017:fnise:

Anonymkode: 1c980...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Link har du fått, du får nok få noen i barnehagen til å forklare det for deg, for du ser ut til ikke å være spesielt kunnskapsrik og greier ikke å forstå hva du leser. For da hadde du nok skjønt at tall fra 2016 er nyere enn tall fra 2014 som du fortsatt kommer med, selv når vi nå er i 2017:fnise:

Anonymkode: 1c980...273

Så hvor er de tallene da? Hadde du hatt høyere utdanning hadde du forøvrig vært klar over at denne typen indekser gjerne ikke kommer ut hvert år heller. Spesielt når du selv har postet 20 år gamle tall tidligere. En annen sak er jo at man er ganske uvitende om man forventer drastiske endringer av offentlig helseutgifter som andel av totale helseutgifter i løpet av et par år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2017 den 23.16, PeeWee skrev:

Problemet er bare at de som ikke har utdannelse sjelden klarer å forstå og systematisere denne informasjonen på en skikkelig måte. Veldig typisk er jo at ufaglærte debattanter poster linker fra progapandainstitusjoner og tror at det dokumenterer sannheten. 

Tenker heller at når det gjelder propaganda, konspirasjonsteorier, det alternative så handler det oftere om at man i denne kategorien finner mennesker som har en form for mental sykdom. Den samme mentale sykdommen vil gjøre en ute av stand til å ta høyere utdanning. Så det er ikke nødvendigvis det at man mangler utdanning som er avgjørende, det er sykdommen.

Anonymkode: f3d44...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Kunnskap kan komme fra mange hold i livet, ikke nødvendigvis utdannelse og karriere, MEN hva hjelper det om man har kunnskap hvis man f.eks ikke har råd til nåla i veggen? "Jeg har mye kunnskap om solsystemet vårt" betaler ikke regninger og får på plass mat på bordet.

Det jeg vil frem til er: Man må kanalisere kunnskapen inn i noe konstruktivt. Folk som gjør det, og jobber hardt, tror jeg får et bedre liv enn de som dropper ut. Vi lever tross alt i en verden hvor utdannelse er viktig.

Men sånn på generell basis, ja, man kan være kunnskapsrik uten utdannelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jada men det er bare for å ha dokumentasjon på det. Man får lettere jobb om en kan dokumentere sin kunnskap. Dig kan mange års erfaring og gode referanser konkurrere mot faglig kunnskap.

Anonymkode: cec7b...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker heller at når det gjelder propaganda, konspirasjonsteorier, det alternative så handler det oftere om at man i denne kategorien finner mennesker som har en form for mental sykdom. Den samme mentale sykdommen vil gjøre en ute av stand til å ta høyere utdanning. Så det er ikke nødvendigvis det at man mangler utdanning som er avgjørende, det er sykdommen.

Anonymkode: f3d44...f6e

Nå er det nok av mennesker som er godt utdannet som tror på konspirasjoner. Det er faktisk også utdannede mennesker som er rasister. Det er også utdannede mennesker som faller for propaganda. Det er også utdannede mennesker som har en mental sykdom.

Vet du at det også er høyt utdannede mennesker som drar og kjemper for IS. Det er flere eksempler fra Storbritannia på det.

 

Anonymkode: 3a09b...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det nok av mennesker som er godt utdannet som tror på konspirasjoner. Det er faktisk også utdannede mennesker som er rasister. Det er også utdannede mennesker som faller for propaganda. Det er også utdannede mennesker som har en mental sykdom.

Vet du at det også er høyt utdannede mennesker som drar og kjemper for IS. Det er flere eksempler fra Storbritannia på det.

 

Anonymkode: 3a09b...666

Dette står ikke i kontrast til det jeg skrev

Anonymkode: f3d44...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, March 13, 2017 den 20.12, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å være kunnskapsrik om du ikke har utdannelse?

Anonymkode: 3a09b...666

Jvordan tilegner folk seg kunnskap? Jo, gjennom å lese.  Hvordan får man utdannelse? Gjennom å lese. 

Hva er det du, ts, vil med denne tråden og spørsmålet ditt? 

Anonymkode: 9527c...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...