Gå til innhold

Far nekter medisinering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet vårt har ADD og vi har akkurat vært på kurs. Barnet går i tredje klasse og er hos far 4 netter i mnd. Jeg ønsker å prøve fordi jeg mener det er bedre enn å ikke vite. 

Anonymkode: d6fab...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vil han ikke medisinere? 

Anonymkode: 28799...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil han ikke medisinere? 

Anonymkode: 28799...a71

Han er i mot slikt. Mener det kan ødelegge mer enn å hjelpe. At barnet blir som ett tomt skall, mister følelser osv. At medisinene er for voksnes skyld og ikke barnet.

Anonymkode: d6fab...3e1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enige i at medisiner er for de voksnes skyld, og ikke barnet. Jeg har selv gått på ritalin og concerta, men sluttet pga bivirkninger. I tillegg er de svært lett å misbruke i ungdomstiden og det er ikke uvanlig at ungdom med ADHD sparer opp et lite lager med ritalin og bruker det til å ruse seg på. Effekten er faktisk ganske lik som amfetamin. Har også flere andre jeg kjenner med ADHD som sluttet på ritalin etter mange bivirkninger.0

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far ikke har foreldreansvar kan du gjøre som du vil. Hvis han har det så har du 2 alternativer jeg ser det. Den ene og kansje første du bør prøve er å ta ham med på møter med abup og bli informert medikamenter,  bivirkninger,  virkning m.m. og prøve å få ham med på laget. Det siste og mer drastisk er å gå rettens vei for å ta fra ham foreldreansvaret hvis det å ikke få medisinering er til vesentlig skade for barnet. Det vil jeg tatt som absolutt siste utvei da ingenting godt kommer ut av "tvang" 

Anonymkode: c442c...2c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange som har fått et nytt liv med medisiner så her er nok erfaringene mange og delte. Barnet er hos far 4 netter i mnd og har ikke den daglige oppfølgingen ei heller ser hvordan barnet fungerer i hverdagen  så det er du som tar mesteparten av støyten her og dermed ditt ord som veier tyngst syntes jeg. 

Anonymkode: c442c...2c7

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min samboers barn ønsket selv medisiner på u.skolen fordi foreldrene takket nei på barneskolen. Slik jeg har forstått det var det hjelpsomt for barnet for å komme seg gjennom dagene, men kanskje det bare var for å ruse seg gjennom 3 skoleganger? Har aldri tenkt tanken en gang. 

Anonymkode: d6fab...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kaninen skrev:

Jeg er enige i at medisiner er for de voksnes skyld, og ikke barnet. Jeg har selv gått på ritalin og concerta, men sluttet pga bivirkninger. I tillegg er de svært lett å misbruke i ungdomstiden og det er ikke uvanlig at ungdom med ADHD sparer opp et lite lager med ritalin og bruker det til å ruse seg på. Effekten er faktisk ganske lik som amfetamin. Har også flere andre jeg kjenner med ADHD som sluttet på ritalin etter mange bivirkninger.0

Også har du den andre siden da, der mange med ubehandlet ad(h)d ender opp med  "selvmedisinering" ved hjelp av amfetamin ol. Tror sjansen er større for dette en for missbruk av egene medisiner. Ja, medisinene kan gi mange bivirkninger, men finner man riktig medisin og dose, kan dette gi barnet en helt annen hverdag. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bekka79 skrev:

Også har du den andre siden da, der mange med ubehandlet ad(h)d ender opp med  "selvmedisinering" ved hjelp av amfetamin ol. Tror sjansen er større for dette en for missbruk av egene medisiner. Ja, medisinene kan gi mange bivirkninger, men finner man riktig medisin og dose, kan dette gi barnet en helt annen hverdag. 

Det stemmer det, men skrittet blir heller ikke veldig langt å ta til å begynne å ruse seg på andre ring når man fra tidlig alder har tatt et sterkt sentralstimulerende stoff hver dag. Da er man jo vandt til å endre sinnstilstanden med piller fra man er barn. Angst, depresjon og selvmordstanker er heller ikke uvanlige bivirkninger. Da er det faktisk bedre (i mine øyne) med et barn som sliter med konsentrasjonen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min samboers barn ønsket selv medisiner på u.skolen fordi foreldrene takket nei på barneskolen. Slik jeg har forstått det var det hjelpsomt for barnet for å komme seg gjennom dagene, men kanskje det bare var for å ruse seg gjennom 3 skoleganger? Har aldri tenkt tanken en gang. 

Anonymkode: d6fab...3e1

Her jeg vokste opp var det veldig vanlig å spare opp og ta større dose før man skulle på skolen, da ble man jo speedet. Man trenger faktisk ikke mer enn å ta en dagsdose ritalin på engang for å bli skikkelig speeda. Det var også vanlig å ta med til venner og kjente og bruke det ved siden av alkohol når man var på fest.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er i mot slikt. Mener det kan ødelegge mer enn å hjelpe. At barnet blir som ett tomt skall, mister følelser osv. At medisinene er for voksnes skyld og ikke barnet.

Anonymkode: d6fab...3e1

Det er jo bare tull og basert på hans fordommer. Uansett vil ikke slike medisiner merke barnet for alltid. Om medisinene fungerer dårlig, kan dere slutte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, kaninen skrev:

Det stemmer det, men skrittet blir heller ikke veldig langt å ta til å begynne å ruse seg på andre ring når man fra tidlig alder har tatt et sterkt sentralstimulerende stoff hver dag. Da er man jo vandt til å endre sinnstilstanden med piller fra man er barn. Angst, depresjon og selvmordstanker er heller ikke uvanlige bivirkninger. Da er det faktisk bedre (i mine øyne) med et barn som sliter med konsentrasjonen.

Jeg er sikker på at dette er ting man kan diskutere til det uendelige.. For det er så mange forskjellige opplevelser og erfaringer med dette. Jeg har snakket med uendelig mange rusmisbrukere som i utgangspunktet sitter med ubehandlet adhd som utgangspunkt. Jeg selv fikk diagnosen i voksen alder, etter å ha slitt store deler av mitt liv med noe jeg ikke fikk svar på; angst, depresjon ++ Og kombinasjonen av det og samtidig ikke vise noe av dette utad fikk kroppen min til slutt å si stopp. Etter lang tid som sykemeldt var det faktisk fysioterapeuten min som satt meg på tanken om diagnosen adhd. Jeg har nå begynt på medisinering, og alle bivirkningene er for min del verdt det å endelig føle en indre ro. Opplever null rusfølelse, kun en ro. Endelig klarer jeg å sove også etter mange år med søvnproblemer.

Jeg synes at å prøve medisinering absolutt er verdt et forsøk, tror det er større sjanse for å fått bedre liv er tilstede da, en å ikke prøve. Tror risikoen for å havne på "skråplanet" uten medisiner enn med er større.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kaninen skrev:

Det stemmer det, men skrittet blir heller ikke veldig langt å ta til å begynne å ruse seg på andre ring når man fra tidlig alder har tatt et sterkt sentralstimulerende stoff hver dag. Da er man jo vandt til å endre sinnstilstanden med piller fra man er barn. Angst, depresjon og selvmordstanker er heller ikke uvanlige bivirkninger. Da er det faktisk bedre (i mine øyne) med et barn som sliter med konsentrasjonen.

Hvis man har ADHD så er det jo sentralnervesystemet det er noe ubalanse med som man medisinerer, og hvis du har fått medisiner i oppveksten og spart for å ta mye i stedet for den dosen du skulle hatt så er det kanskje ikke så rart at du har opplevd bivirkninger?

Det finnes flere typer av medisiner man kan ta for ADHD, det må ikke være ritalin. Det er ikke alle medisiner som passer for alle. 

Anonymkode: f9120...478

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har ADHD så er det jo sentralnervesystemet det er noe ubalanse med som man medisinerer, og hvis du har fått medisiner i oppveksten og spart for å ta mye i stedet for den dosen du skulle hatt så er det kanskje ikke så rart at du har opplevd bivirkninger?

Det finnes flere typer av medisiner man kan ta for ADHD, det må ikke være ritalin. Det er ikke alle medisiner som passer for alle. 

Anonymkode: f9120...478

Disse bivirkningene er ganske vanlige uavhengige om man "sparer dem". Itillegg så kan man legge til nedsatt appetitt og problemer med søvn; det er jo tross alt et stimulerene middel man tar. I mine øyne sier det seg egentlig selv at dette ikke er bra for verken kropp eller sinn, selv om man tar medisinene som man skal. Om ungdomen er / blir nysgjerrig på rus er jo det også så fryktelig lett  å misbruke, som nevnt over.

Ja, det finnes jo flere typer. Jeg testet også strattera, som ikke er en stimulant, men den hadde ingen virkning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde ALT i mange år, til slutt innså vi hva som var det beste for han, og prøvde.

Vi fikk ett nytt liv alle sammen, utalelse fra barnet: nå får jeg mer ro og klarer mer...

Anonymkode: 49630...4dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner godt at far er kritisk til å sette en 8-åring på amfetamin. Spesielt for ADD, som er en rimelig overdrevent endelig diagnose på et så ungt barn. 

Anonymkode: 7041a...a03

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt bort prinsippdiskusjonen rundt medisinering, og kjørt hardt på at den som har den daglige omsorgen har rett til å bestemme hvilke tiltak som iverksettes (i samråd med helsepersonell, selvfølgelig). Selvsagt er det best å komme til en enighet, men hvis man ikke er enig synes jeg det er åpenbart at den som har hovedansvaret for barnet har det avgjørende ordet. Det er tross alt denne forelderen som vet hvordan hverdagen arter seg med lekser, oppfølging av skolearbeid og aktiviteter, konfliktnivå, konsentrasjon osv. Har du barnet fire netter i måneden har du strengt tatt ikke noe godt grunnlag for å ha sterke meninger om barnets funksjonsnivå, fordi du ikke er til stede i hverdagen der alle de kjedelige konfliktsituasjonene ligger.

 

 

Anonymkode: cf4fe...306

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min samboers barn ønsket selv medisiner på u.skolen fordi foreldrene takket nei på barneskolen. Slik jeg har forstått det var det hjelpsomt for barnet for å komme seg gjennom dagene, men kanskje det bare var for å ruse seg gjennom 3 skoleganger? Har aldri tenkt tanken en gang. 

Anonymkode: d6fab...3e1

Hvis man faktisk har ADHD, er rusvirkningen helt minimal. Hvis man ikke har ADHD kan man merke en rusvirkning, men selv da er den veldig svak.

Anonymkode: cf4fe...306

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...