Gå til innhold

Jobb i kommunen.. Vanskeligere å få? Skal søke stilling.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal søke på en jobb i kommunen, og lurte på om det er reelt at det er vanskeligere å komme inn der enn andre steder pga mye interne ansettelser?

Stemmer det?

Hva er lurt å ha hovedfokus på i en søknad. Noen jeg bør/ikke bør ta med?

 

Takk for svar. Har VELDIG lyst på denne jobben :) 

Anonymkode: 7cf01...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan mener du det er mulig for folk å svare på dette, uten å vite noe om kontekst?

Anonymkode: 5e8c0...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du det er mulig for folk å svare på dette, uten å vite noe om kontekst?

Anonymkode: 5e8c0...91b

Om det er vanskeligere å få jobb i kommunen enn i andre bedrifter? Tenkte kanskje det var noen som hadde erfaringer å dele vedrørende dette. 

Og hvordan man skal klare å komme seg igjennom nåløyet , altså om kommunen ser etter spesielle ting.. Det er en kontorjobb jeg er interessert i. 

Anonymkode: 7cf01...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo selvfølgelig veldig på hvilken kommune det er snakk om. Det vil selvfølgelig være mange flere søkere, og dermed trangere nåløye, i en stor kommune en i en liten.

Anonymkode: 27837...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er vanskeligere å få jobb i kommunen enn i andre bedrifter? Tenkte kanskje det var noen som hadde erfaringer å dele vedrørende dette. 

Og hvordan man skal klare å komme seg igjennom nåløyet , altså om kommunen ser etter spesielle ting.. Det er en kontorjobb jeg er interessert i. 

Anonymkode: 7cf01...2c0

Det er jo litt forskjell på en kontorjobb enn en jobb innen helse eller barn, så det er jo relevant hvilken jobb det er snakk om.

Jeg har kontorjobb i kommunen, har jobbet her i et par år nå. De søkte etter en person med bachelor, og det hadde jeg. Var relativt nyutdannet, men hadde hatt et vikariat som var veldig relevant for jobben, og det var nok grunnen til at stillingen ble min. Har fulgt med på ansettelser etter min, og som en liten kommune en time unna nærmeste større by, kan det være vanskelig å finne kvalifiserte søkere. Jeg hadde nok ikke fått en lignende jobb i en større kommune som nyutdannet/lite erfaring, da søkermassen er større og bedre kvalifisert der. Her er man mer ute etter "poteter" enn spesialister.

Om det er vanskelig å få seg jobb er vanskelig å svare på. Mye kommer an på om du har relevant utdanning og erfaring for akkurat den jobben. Hva har du jobbet med tidligere?

Anonymkode: 70d50...b58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg vil vel nesten tro det er motsatt. Kommune, stat og andre offentlige organer har tross alt strengere kriterier å holde seg til i en ansettelsesprosess enn enhver privat virksomhet. De offentlige arbeidsgiverne må bl.a. offentliggjøre søkerliste, og som søker er man part i en ansettelsessak og kan derfor klage dersom man mener at prosessen ikke har gått riktig for seg. Saken må gjerne gjennom diverse råd og utvalg, pluss at det er krav om at de tillitsvalgte deltar i prosessen.

I det private er det INGEN slike krav, og dermed ikke samme mulighet til å få innsyn i prosessen. Interne forflytninger har man både i privat og offentlig virksomhet, bare at i det private vet du ikke om det fordi det ikke er noen åpen ansettelsesprosess. I det offentlige er hovedregelen at alle stillinger må lyses ut offentlig. Det kan være både fordeler og ulemper knyttet til å være intern søker.  

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I disse tider, hvor usikkerhet og nedgangen innen oljeindustrien har sendt tusenvis ut i markedet, har nok nåløyet blitt mye trangere enn det var for 5-8 år siden.

Når det er sagt så synes jeg du skal skrive din beste søknad og gjøre ditt beste for å skaffe deg denne jobben du har lyst på TS.

Anonymkode: c4bf2...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...