Gå til innhold

Ta kvinnens etternavn...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 13.3.2017 den 18.57, AnonymBruker skrev:

Hvor tidlig skal man ta det opp da? På andre date: "Du, jeg liker deg godt, og kunne godt tenkt meg en tredje date. Forresten, hvordan stiller du deg til etternavn på barna og ved giftermål?" Disse er kjærester og har begynt å se at det kan bli såpass seriøst, og diskuterer dette nå, FØR de får barn og har planlagt bryllupet.

Anonymkode: 4b116...b2e

Det står jo i innlegget mitt. :hoho: Akkurat som jeg ikke sier "Du, jeg liker deg godt, og kunne godt tenkt meg en tredje date. Forresten, hvordan stiller du deg til barna og giftermål?" så sier jeg ikke noe om etternavn på en andre date heller, men skjønner at du vil gjøre deg vanskelig. Jeg har i hvert fall sluppet denne situasjonen og kommer til å fortsette å si ifra om mitt ønske så tidlig som det føles naturlig.

Anonymkode: a3689...3c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min har ett navn ala Hansen. Jeg har et etternavn det er kun 16 igjen av i Norge. Om vi blir gift ønsker han å ta mitt etternavn som mellomnavn, og han har ingen ønsker om at jeg skal ta hans. Han beholder sitt etternavn fordi barna ønsker at far skal ha samme etternavn som de og barnas mor. (de var gift, hun tok hans etternavn).

Får vi barn får barnet mitt etternavn og hans etternavn til mellomnavn. 

Anonymkode: 092fe...34a

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av oss ønsker å ta hverandres navn om vi skulle giftet oss, og barnet vårt heter Fornavn HansEtternavn MittEtternavn. Det var viktig for meg at barnet skulle ha mitt etternavn fordi det fortsatt er så stor forskjell på hvor mange som får mors og fars etternavn. Det var helt greit for pappaen, jeg synes det var en fin gest som gjorde at jeg fikk større respekt for han (faktisk) :)

Anonymkode: f7acf...74e

Men barnet har da hans etternavn som mellom navn - på linje med Anne Marte der Marte er hans etternavn er det bare et mellomnavn og ikke ett etternavn... Man har i norge kun ett etternavn, i dette tilfellet ditt.. 

AnonymBruker
Skrevet
På Sun Mar 12 2017 den 22.26, Amawhatsnot skrev:

Å ta mannens etternavn er selvutslettende. Selvsagt beholder jeg mitt eget. Og fordi de er så sjeldent at det ikke kan brukes av andre uten at alle med dette etternavnet godkjenner at det tas i bruk (noe som jeg aldri hadde godkjent), skal barnefaren ha et tilsvarende sjeldent etternavn før det i hele tatt skal diskuteres om barna skal ha hans etternavn. Jeg kan strekke meg til hans etternavn-bindestrek-mitt etternavn, hvis han setter seg på bakbena. 

Her har vi tatt hverandre sitt mitt-hans. Da har heile familien samme etternavn😊

Anonymkode: d6703...765

• Liker 1
Gjest Yellowrose
Skrevet

For meg så kommer det faktisk an på hvilket etternavn som er finest med navnene vi allerede har og om det er et sjeldent etternavn eller ikke. Ser ikke på det som en selvfølge å ta mannen sitt etternavn, det er da veldig gammeldags. Støtter forøvrig også de som velger å beholde hver sine etternavn, de blir ikke noe mindre gift fordet. 

Skrevet
1 minutt siden, Yellowrose skrev:

For meg så kommer det faktisk an på hvilket etternavn som er finest med navnene vi allerede har og om det er et sjeldent etternavn eller ikke. Ser ikke på det som en selvfølge å ta mannen sitt etternavn, det er da veldig gammeldags. Støtter forøvrig også de som velger å beholde hver sine etternavn, de blir ikke noe mindre gift fordet. 

Finest? Hvordan avgjør du om Olsen er finere enn Hansen? Heller ikke handlet det om "gift eller ikke" men om å brunge et navn videre gjennom barna ;)

Skrevet

Min far (som er fra Irak) syns det er en rar tradisjon at kvinner i enkelte lang gir "vekk" en del av sin identitet når de gifter seg. I Irak er det vanlig at menn og kvinner beholder sine egne etternavn, det er en måte å vise respekt på, at man liksom er stolt over familienavnet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...