AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #21 Skrevet 13. mars 2017 1 time siden, Carrot skrev: før hva? De er kjærester og diskuterer dette nå FØR de planlegger barn og en fremtid, man kan ikke diskutere det så mye tidligere enn det (snakk om å fyre fra hoften..) Din situasjon er jo lik hennes, derfor er dette viktig for henne - derfor diskuterer de det nå, og derfor syns jeg det er rart at menn generelt er så imot, ergo - tråd på KG Før det ble seriøst. Akkurat som man diskutere om man vil gifte seg eller få barn. Hvis dette er noe som er så viktig at man ikke ønsker å vike på det så synes jeg man skal ta det opp tidligere enn dette. Hvis ingen av de viker så må de jo gå fra hverandre. Det hadde blitt mindre tungt hvis de hadde gjort det tidligere. Får håpe det ikke går så langt da. Når man har et unikt etternavn spør jo folk om historien bak, hvor det kommer fra, da er det ikke så veldig rart å nevne at siden det er så få igjen med navnet så ønsker man at dersom man får barn så skal de bære det. Jeg har gjort det selv uten at noen ble sjokka eller skremt av det. Anonymkode: a3689...3c0
Carrot Skrevet 13. mars 2017 Forfatter #22 Skrevet 13. mars 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Før det ble seriøst. Akkurat som man diskutere om man vil gifte seg eller få barn. Hvis dette er noe som er så viktig at man ikke ønsker å vike på det så synes jeg man skal ta det opp tidligere enn dette. Hvis ingen av de viker så må de jo gå fra hverandre. Det hadde blitt mindre tungt hvis de hadde gjort det tidligere. Får håpe det ikke går så langt da. Når man har et unikt etternavn spør jo folk om historien bak, hvor det kommer fra, da er det ikke så veldig rart å nevne at siden det er så få igjen med navnet så ønsker man at dersom man får barn så skal de bære det. Jeg har gjort det selv uten at noen ble sjokka eller skremt av det. Anonymkode: a3689...3c0 Lurer på om du kanskje har hengt deg opp litt i dette med "før"? Jeg skriver at de i denne saken er kjærester, jeg har forklart og svart deg på at de har ikke vært seriøse lenge nok til at du skal dra "før dette kortet" - dette kommer opp nå FØR de er ved "gifte seg og få barn" som du sier. Les det jeg skriver igjen, eksemplet jeg brukte med egne venner som gav meg ideen til tråden er at de diskuterer noe som er viktig for henne og da ser de at de er uenige - ut fra dette har jeg fått ideen til en tråd. Det er ikke snakk om "å la det gå så langt" - det er et tenkt tilfelle, hypotese, et utgangspunkt for en diskusjon Endret 13. mars 2017 av Carrot 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #23 Skrevet 13. mars 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Før det ble seriøst. Akkurat som man diskutere om man vil gifte seg eller få barn. Hvis dette er noe som er så viktig at man ikke ønsker å vike på det så synes jeg man skal ta det opp tidligere enn dette. Hvis ingen av de viker så må de jo gå fra hverandre. Det hadde blitt mindre tungt hvis de hadde gjort det tidligere. Får håpe det ikke går så langt da. Når man har et unikt etternavn spør jo folk om historien bak, hvor det kommer fra, da er det ikke så veldig rart å nevne at siden det er så få igjen med navnet så ønsker man at dersom man får barn så skal de bære det. Jeg har gjort det selv uten at noen ble sjokka eller skremt av det. Anonymkode: a3689...3c0 Hvor tidlig skal man ta det opp da? På andre date: "Du, jeg liker deg godt, og kunne godt tenkt meg en tredje date. Forresten, hvordan stiller du deg til etternavn på barna og ved giftermål?" Disse er kjærester og har begynt å se at det kan bli såpass seriøst, og diskuterer dette nå, FØR de får barn og har planlagt bryllupet. Anonymkode: 4b116...b2e 9
Strawberry Fields Skrevet 13. mars 2017 #24 Skrevet 13. mars 2017 Vi skal slå sammen etternavnene våres. Dersom han ikke hadde villet det, hadde vi bare beholdt hvert vårt. For meg ville det vært unaturlig å dumpe mitt navn helt. Jeg synes det er merkelig at denne tradisjonen (og tradisjonen om at menn "skal" fri) sitter så sterkt igjen i et ellers ganske likestilt samfunn. 2
Puny Skrevet 13. mars 2017 #25 Skrevet 13. mars 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er en viktig grunn til at jeg er imot ekteskap. Mitt barn har mitt etternavn og det mener jeg er helt naturlig. Jeg kommer ikke til legge meg opp i om det er han el barnemor som får føre sitt navn videre om han en gang får barn. Menn får finne andre måter å føle seg "mann" på enn å eie kvinne og barn. Anonymkode: bd8ef...9e3 hva har det med ekteskap å gjøre? Det er da fult mulig å beholde sitt eget etternavn og gi etternavnet sitt til barna sine, selv om maner gift...
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #26 Skrevet 13. mars 2017 Ser mange kvinner reagerer fælt på at de skal ta mannens etternavn, men likevel er svært bastant på at "mine barn skal ha mitt etternavn", hva med faren sine barn? Hans barn skal vel ha hans etternavn? Anonymkode: 9829e...54d 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #27 Skrevet 13. mars 2017 Det er ikke nødvendig for meg at damen skal ta mitt navn som etternavn, selv om dette hadde vært kjekt, men barna skal ha mitt navn som etternavn, ingen bindestreker eller sånt tull, da kan de heller ha hennes etternavn som mellomnavn, selv om også det ikke er ideelt. Hvis hun ikke tåler dette kan vi ikke få barn sammen. Anonymkode: 9829e...54d 1
Hactar Skrevet 13. mars 2017 #28 Skrevet 13. mars 2017 Her har barna mannens etternavn utelukkende fordi jeg ikke er så glad i mitt etternavn og føler liten tilknytning til slekta, mens han har sterk tilknytning til både navn og slekt. Jeg har valgt å beholde navnet mitt selv, da jeg synes jeg er for gammel til å forandre på det nå. Når det er sagt, hadde jeg hatt også hatt sterk tilknytning til navnet mitt, hadde jeg forventet en seriøs diskusjon om navnevalg. Hadde han hadde brukt argumenter som "vil ikke være en feminin, myk dott" og "være ekte mann", hadde jeg hatt vansker med å ta grunnene hans på alvor. Da hadde vi hatt så forskjellig syn på hva som skal til for å være mann at jeg tviler på at vi hadde vært sammen i det hele tatt. Jeg klarer bare ikke respektere menn som ikke er trygge på egen maskulinitet. Mannen min er mann nok til både å vise omsorg, gråte ved behov og sterilisere seg uten å føle seg truet. Kan være mann uten å være totalt bavian. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #29 Skrevet 13. mars 2017 På 12.3.2017 den 21.53, AnonymBruker skrev: Jeg tok ikke min manns etternavn, og han tok ikke mitt. Vi heter hvert vårt. Hvis han nekter å la våre unger hete mitt etternav så nekter jeg også gå gravid og føde. Hans valg Anonymkode: 95b43...bb2 Hvorfor kan ikke barna få to hatnavn framfor bare ett? Anonymkode: c27b7...d38
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #30 Skrevet 13. mars 2017 14 timer siden, Carrot skrev: Men barna - som jo på en måte da bringer slektsnavnet videre, i denne familien ønsker mor at hennes slektsnavn som er uvanlig skal vike for Olsen som er ganske vanlig noe kjæresten er sterkt uenig i. Han mener det får være godt nok å ha hennes navn som mellomnavn, noe hun ser på som at slektsnavnet dør ut med henne. I en slik setting, hvis det var ditt etternavn, hva ville du gjort? Ville nok ha betalt barnet for å selv endre (kan selv endre når 16 år). Da kan barnet velge ....-.... (ett etternavn ned bindestrek). Anonymkode: c27b7...d38 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #31 Skrevet 13. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser mange kvinner reagerer fælt på at de skal ta mannens etternavn, men likevel er svært bastant på at "mine barn skal ha mitt etternavn", hva med faren sine barn? Hans barn skal vel ha hans etternavn? Anonymkode: 9829e...54d Far gir sin datter til brudgom. Eindelen blir gitt fra mann til mann... Kvinnen skal etter tradisjon ta mannens navn. Foutenom det synest jeg hele ekteskapet er tullete og ikke passende for vår tid. Anonymkode: bd8ef...9e3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #32 Skrevet 13. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser mange kvinner reagerer fælt på at de skal ta mannens etternavn, men likevel er svært bastant på at "mine barn skal ha mitt etternavn", hva med faren sine barn? Hans barn skal vel ha hans etternavn? Anonymkode: 9829e...54d Begge mener det samme bastant(vanligvis), og derfor har det blitt et problem. Før var det ikke et problem for da var det så selvfølgelig at mannen fikk giitt sitt videre at ingen tenkte over det. Å vri dette over til at det er kvinner som er egoistiske er litt fjernt. Anonymkode: bd8ef...9e3 3
Carrot Skrevet 14. mars 2017 Forfatter #33 Skrevet 14. mars 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville nok ha betalt barnet for å selv endre (kan selv endre når 16 år). Da kan barnet velge ....-.... (ett etternavn ned bindestrek). Anonymkode: c27b7...d38 Problemet med det om jeg har skjønt det riktig er at når et navn er beskyttet (mindre enn 200 som har det) så må man enten få det ved fødsel eller så må man søke og alle 200 må godkjenne et evt bytte. Så for henne er det å gi barnet navnet ved fødsel viktig selv om man kan henvise til en familietilknytning (tror jeg hun sa) så er det ikke slik at man "bare kan endre" og da skjønner jeg jo at hun syns det er viktig. Samtidig kan man ikke ha to "frittstående" etternavn uten bindestrek uten at det siste er etternavnet og det andre er et mellomnavn for etter hva jeg skjønner har man bare ett etternavn i Norge. Tror til og med hun fortalte at det er en egen lov fra 1923 på dette med navn - så det er tydeligvis viktig
Ginny Skrevet 14. mars 2017 #34 Skrevet 14. mars 2017 1 time siden, Carrot skrev: Problemet med det om jeg har skjønt det riktig er at når et navn er beskyttet (mindre enn 200 som har det) så må man enten få det ved fødsel eller så må man søke og alle 200 må godkjenne et evt bytte. Så for henne er det å gi barnet navnet ved fødsel viktig selv om man kan henvise til en familietilknytning (tror jeg hun sa) så er det ikke slik at man "bare kan endre" og da skjønner jeg jo at hun syns det er viktig. Samtidig kan man ikke ha to "frittstående" etternavn uten bindestrek uten at det siste er etternavnet og det andre er et mellomnavn for etter hva jeg skjønner har man bare ett etternavn i Norge. Tror til og med hun fortalte at det er en egen lov fra 1923 på dette med navn - så det er tydeligvis viktig Gjelder ikke det bare hvis man ikke har slekt nærmere enn oldeforeldre? Altså at barna kan ta hennes navn når som helst, uten å få godkjenning? Hadde et tilsvarende tilfelle hos en kompis, de ville bruke etternavnet til en tippoldeforelder, men for å få det måtte moren til kompisen min ta navnet, da hun var nært nok beslektet til å slippe å spørre. Så fort hun bar navnet, kunne kompisen min også ta navnet, uten å spørre noen 😊
Carrot Skrevet 14. mars 2017 Forfatter #35 Skrevet 14. mars 2017 20 minutter siden, Ginny skrev: Gjelder ikke det bare hvis man ikke har slekt nærmere enn oldeforeldre? Altså at barna kan ta hennes navn når som helst, uten å få godkjenning? Hadde et tilsvarende tilfelle hos en kompis, de ville bruke etternavnet til en tippoldeforelder, men for å få det måtte moren til kompisen min ta navnet, da hun var nært nok beslektet til å slippe å spørre. Så fort hun bar navnet, kunne kompisen min også ta navnet, uten å spørre noen 😊 Mulig, jeg er ikke helt inne på dette ut over det jeg ble fortalt jeg skal i allefall bringe det videre når jeg kan.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #36 Skrevet 14. mars 2017 Jeg giftet meg og tok hans etternavn. Etter en del år ble vi skilt og jeg beholdt hans etternavn som er pent og svært sjeldent. Mitt etternavn er også sjeldent, men jeg liker det ikke. Enden på visa var at eksen måtte endre etternavn og ene barnet vårt ville ikke assosieres med sin egen far lenger og bytt til mitt pikenavn. Om jeg skulle gifte meg igjen, så tar jeg navnet hans, om det så er kjedelige navn som Olsen osv. Det er bare ett navn. Anonymkode: d1b6e...ff5
EvaLena Skrevet 14. mars 2017 #37 Skrevet 14. mars 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser mange kvinner reagerer fælt på at de skal ta mannens etternavn, men likevel er svært bastant på at "mine barn skal ha mitt etternavn", hva med faren sine barn? Hans barn skal vel ha hans etternavn? Anonymkode: 9829e...54d Ja, man kan faktisk få lov til å lure. Faren skal da ha like mye og si som moren, men den gang ei.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #38 Skrevet 14. mars 2017 Er en kvinne som tar mannens navn også en dott? Er en mann som skifter bleie en dott? Hva med en som lager mat? Anonymkode: a1b09...ec8 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #39 Skrevet 14. mars 2017 2 timer siden, Carrot skrev: Problemet med det om jeg har skjønt det riktig er at når et navn er beskyttet (mindre enn 200 som har det) så må man enten få det ved fødsel eller så må man søke og alle 200 må godkjenne et evt bytte. Så for henne er det å gi barnet navnet ved fødsel viktig selv om man kan henvise til en familietilknytning (tror jeg hun sa) så er det ikke slik at man "bare kan endre" og da skjønner jeg jo at hun syns det er viktig. Samtidig kan man ikke ha to "frittstående" etternavn uten bindestrek uten at det siste er etternavnet og det andre er et mellomnavn for etter hva jeg skjønner har man bare ett etternavn i Norge. Tror til og med hun fortalte at det er en egen lov fra 1923 på dette med navn - så det er tydeligvis viktig Nei, et beskytten navn kan du ta om du gifter deg til det eller om du har genetisk rett. Om din mor heter Kaktusholmen, og du får fars sitt navn Hansen, kan du få bytte til Kaktusholmen fordi du har det i "blodet". Spurte selv om dette da vi skulle gi navn Anonymkode: bd8ef...9e3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #40 Skrevet 14. mars 2017 Ingen av oss ønsker å ta hverandres navn om vi skulle giftet oss, og barnet vårt heter Fornavn HansEtternavn MittEtternavn. Det var viktig for meg at barnet skulle ha mitt etternavn fordi det fortsatt er så stor forskjell på hvor mange som får mors og fars etternavn. Det var helt greit for pappaen, jeg synes det var en fin gest som gjorde at jeg fikk større respekt for han (faktisk) Anonymkode: f7acf...74e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå