Gå til innhold

Hvorfor blir man irritert på "dumme mennesker"?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

jeg blir irritert på mennesker som er helt normale men som ikke tenker, og som gjør handlinger som er dumme og som kunne vært unngått bare ved å tenke bittelitt!

og folk som "gjør seg dumme", det er irriterende.

Enig med Aline. Det krever ørlite gran å tenke litt!

Dessuten blir jeg irritert på mennesker som ikke står for og argumentere for hva de gjør, men som heller forkaster det og unngår en forklaring. Det forteller jo en del om en person - at en ikke tenker gjennom sine handlinger, og blir heller stående igjen som et brød. Å fysj, hvilke fordommer jeg har mot dumme mennesker.... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happyending
Jeg er ikke irritert på dumme folk generelt.

Jeg er irritert på dumme folk som tror de vet masse, og så kommer man med de rette opplysningene, og så fortsetter de å leve i sin fantasiverden og nekter å høre på de som sitter inne med kunnskap.

Enig.. :Nikke:

Hva som defineres som dum blir jo individuelt, men en person som er merkbart på et lavere nivå enn en selv er min definisjon.. Jeg syns det er slitsomt å føre ordentlige samtaler med slike mennesker, men jeg påstår heller ikke at jeg er så himla smart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Jeg er irritert på dumme folk som tror de vet masse, og så kommer man med de rette opplysningene, og så fortsetter de å leve i sin fantasiverden og nekter å høre på de som sitter inne med kunnskap.

NETTOPP. Har ei venninne som er sånn heile tida. Ho har rett i alt. Og når ho har fått bevist ting sånn og sånn så meinar ho anderledes alikevell.

"Nei, det er ikkje sånn det er altså. Eg trur nok mamma veit betre om den saken enn det du har"

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de som fortsetter å stå på sitt etter at fakta er lagt på bordet, er ikke nødvendigvis dumme, men de

A. Elsker å provosere folk

B. Kan ikke innrømme at de har tatt feil - på tørre møkka.

Jeg irriterer meg over folk som ikke kan de ordene jeg kan, sånn at jeg må forklare hva det og det ordet betyr før de skjønner hva jeg snakker om. Og så irriterer jeg meg over folk som snakker og skriver feil - det ser jeg på som dumt. Dysleksi er forøvrig godkjent unnskyldning i mine øyne.

Jeg synes også at folk er dumme hvis de må ha vitenskapelig bevis før de kan tillate seg å tro på noe som helst. Og sånne mennesker irriterer meg. De må forstå at vi mennesker bare er bittesmå og veldig utvitende, og at det finnes en mengde sannheter som gjenstår å bevise.... og som kanskje ikke kan bevises vitenskapelig heller. Selv vitenskapsmenn er mennesker. :wink:

Påståelige mennesker blir dumme i mine øyne - og jeg irriterer meg grenseløst over dem.... Evnen til å skjønne at man ikke vet så veldig mye, er for meg mye mer klokt enn å tro man er allvitende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daniella_

Jeg har en nabo som er per min deifinisjon dum.

Men hun vet jo alt. Og det som irriterer vettet av meg er at hun sitter å kakler ut om ting, og alle ordene hennes er så tillærte. Har så lyst til å spørre henne; "hva betyr egentlig ordet generelt Pia?".

Hun hadde antageligvis ikke visst svaret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg irriterer meg fordi det er så plagsomt at ikke alle kan måle seg med meg sånn intellektuelt sett.

Det blir så mye å forklare liksom... :roll:

Ja, og så tar det så lang tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Hva menes egentlig med dum? En professor innen ett fagfelt vil jo oppleve andre som dumme&uvitende når de snakker hans fag, men vil selv kanskje framstå som dum i en helt annen setting..

Tror ofte mennesker som oppfattes som dumme er usikre og anspente eller uoppmerksomme/ukonsentrerte av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes egentlig med dum?

det blir jo nødvendigvis subjektivt. for det første er det problematisk å kvantifisere både intelligens og dumskap på noen meningsfylt måte.

men la oss si det var mulig, enkelt og greit, og ta utgangspunkt i en antagelse om at dumskap er normalfordelt blant befolkningen. kan man da si at de 50% som havner under median er dumme? eller må de være merkbart dummere enn gjennomsnitt, slik at bare dem som havner under en viss x-verdi kvalifiserer? og hvor skal den grensa gå?

nei, det blir jo bare tøys.

de irriterende dumme er i dette tilfellet en gjeng av akkurat den størrelsen jeg bestemmer, dvs de som tydelig demonstrerer å være provoserende uintelligente. eneste kriterium er at de klarer å heve adrenalinnivået mitt ved å være toskete.

siden jeg har kort lunte, blir gruppa jeg regner som irriterende dumme stor, mens for en mer tålmodig type blir den mindre.

konklusjonen er en sirkulær definisjon: du er irriterende dum hvis du er så dum at det irriterer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

Det er nesten nødt til å bli subjektivt dette her, siden ingen er som alle andre... Dvs at den som er middels dum er dummere enn den som er bare 25% dum og den som er 75% dum er smartere enn den som er 90% dum... jaa..... Så det sier seg jo selv at alle uteom ev en person i verden har noen å irritere seg over :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
konklusjonen er en sirkulær definisjon: du er irriterende dum hvis du er så dum at det irriterer meg.

jammen det er vel en grei definisjon det, til dette bruket :wink::ler:

Jeg tenker at de som er irriterende dumme for meg kanskje syns det samme i retur. At det jeg oppfatter som dumhet hos dem er utslag av annet livssyn, verdisyn, interesser, væremåte, kunnskapsfelt,hastighet, grad av omstendelighet, etc. Slik at vi framstår som dumme eller irriterende for hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla
At det jeg oppfatter som dumhet hos dem er utslag av annet livssyn' date=' verdisyn, interesser, væremåte, kunnskapsfelt,hastighet, grad av omstendelighet, etc. Slik at vi framstår som dumme eller irriterende for hverandre?[/quote']

Ja det kan hende, hvis man ikke forsøker å bekjempe den tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg tenker nedsettende om noen og syns de er skikkelig dumme, er jeg antakeligvis for trøtt til å takle dem!

Et sikkert tegn på at det er sent og at jeg bør legge meg, med andre ord :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten nødt til å bli subjektivt dette her' date=' siden ingen er som alle andre... Dvs at den som er middels dum er dummere enn den som er bare 25% dum og den som er 75% dum er smartere enn den som er 90% dum... jaa..... Så det sier seg jo selv at alle uteom ev en person i verden har noen å irritere seg over :ler:[/quote']

Kanskje man heller skulle bruke prosent istedet for poeng i IQ tester. Gjennomsnittet er 50 % dum. For å bli medlem av mensa må man være 2% dum eller mindre.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dumme???

Fordi de ikke tilfredsstiller deg da eller???

Større forståelse og at vi alle er forskjellige er vel flott,det gjør oss ikke så trangsynte.

Dumme???

At de ikke kan se det du ser,oppfatte det du oppfatter,argumenterer som deg, eller ????

Hvor går grensa da???

Hva er dumt i dine øyne?

Kan du gi noen eksempler??

Det som er opplagt for noen er vanskelig for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener, de kan jo ikke noe for at de er dumme? Hvorfor skal vi være irriterte på dem da? Jeg syns at alle snakker så nedsettende om dumme folk, og det hjelper vel ikke?  

Hva syns dere?

Kanskje for vi vet bedre liksom, og det er irriterrende at de ikke FORSTÅR oss... hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Av og til mener jeg at folk er dumme, gjør noe dumt eller sier noe dumt. Og ja, jeg blir irritert og føler meg selvfølgelig mye smartere selv!

Men like irritert kan jeg bli på meg selv, når jeg hører meg selv si noe jeg innerst inne vet er dumt, eller når jeg i etterkant av en handling ser at det var håpløst gjort, eller hvis jeg i samhandling med svært smarte mennesker føler meg underlegen. Da blir jeg minst like irritert. Altså på meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg også klassifiserer som irriterende dumt er når folk hardnakket står på sine meninger, og disse meningene KUN er basert på følselser/føleri og overhodet ikke tar hensyn til fakta.... når ingen logikk er involvert, kun følelser, følelser, følelser..... (som f.eks. "jeg spiser ikke noe som har hatt en mor.... eller et ansikt")..fordi ernæringsmessige er vi ikke veganere/vegetarianere.. uten at jeg vil starte en diskusjon på det i denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skumle er at de fleste av oss er (forhåpentligvis noe mer) moderate versjoner av det følelsesmennesket du beskriver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...