Gå til innhold

Har prøvd i over ett år, men legen fokuserer bare på vekten...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det slik at det er svært mange som søker utredning for ufrivillig barnløshet og assistert befruktning og av kapasitetshensyn må man derfor luke ut de som har åpenbare ting som kan påvirke fertiliteten slik som alder, over- eller undervekt, røyking osv. Alder kan man ikke gjøre noe med, men de andre tingene kan man helt fint gjøre noe med selv uten å belaste helsevesenet og det er det dette handler om.

Jeg tror heller ikke at det var så mange som ville ha ment at legen gjør noe feil her når h*n ikke vil henvise TS videre hvis det var fordi hun var overvektig eller røykte ;)

Endret av Leo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du?

 

Anonymkode: 3f195...39f

29

 

TS

Anonymkode: 55d17...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Leo skrev:

Nå er det slik at det er svært mange som søker utredning for ufrivillig barnløshet og assistert befruktning og av kapasitetshensyn må man derfor luke ut de som har åpenbare ting som kan påvirke fertiliteten slik som alder, over- eller undervekt, røyking osv. Alder kan man ikke gjøre noe med, men de andre tingene kan man helt fint gjøre noe med selv uten å belaste helsevesenet og det er det dette handler om.

Jeg tror heller ikke at det var så mange som ville ha ment at legen gjør noe feil her når h*n ikke vil henvise TS videre hvis det var fordi hun var overvektig eller røykte ;)

men nå er det ikke assistert befruktning jeg ber om. Jeg vil i første omgang bare bli utredet.

 

TS

Anonymkode: 55d17...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

men nå er det ikke assistert befruktning jeg ber om. Jeg vil i første omgang bare bli utredet.

 

TS

Anonymkode: 55d17...d94

Utredningen er forstadiet til assistert befruktning, så det henger sammen. Og når man vet at vekt, enten det er snakk om over- eller undervekt, er en viktig årsak til problemer med fertiliteten er det naturlig at muligheten for at deres problemer skyldes nettopp dette må elimineres før du/dere utredes for andre årsaker. Også fordi kapasiteten som nevnt er begrenset og da er det viktig at den enkelte forsøker å bidra selv. Det gjelder på andre områder innenfor helsevesenet også. Man må legge om kostholdet, trene, slutte å røyke osv. før man kan regne med å få hjelp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Leo skrev:

Utredningen er forstadiet til assistert befruktning, så det henger sammen. Og når man vet at vekt, enten det er snakk om over- eller undervekt, er en viktig årsak til problemer med fertiliteten er det naturlig at muligheten for at deres problemer skyldes nettopp dette må elimineres før du/dere utredes for andre årsaker. Også fordi kapasiteten som nevnt er begrenset og da er det viktig at den enkelte forsøker å bidra selv. Det gjelder på andre områder innenfor helsevesenet også. Man må legge om kostholdet, trene, slutte å røyke osv. før man kan regne med å få hjelp.

Trenger absolutt ikke være forstadiet til ass. Befruktning nei. Drt kan være mye forskjellig som er galt.

 

så du mener alt skal tillegges vin vekt inntil det motsatte er bevist? Jeg fortjener ikke, som alle andre, å få vite om jeg har syster på eggstolkkene, tette eggledere, pocs? 

 

Ts

Anonymkode: 55d17...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

men nå er det ikke assistert befruktning jeg ber om. Jeg vil i første omgang bare bli utredet.

 

TS

Anonymkode: 55d17...d94

Men hva koster det deg da? Er det ikke bare til å gå opp de kiloene? Jeg mener: du trenger jo de kiloene uansett? Du må opp minimum 3 kg. Det er noe du kan klare på 2 uker om du går inn for det. Så kan du om utredning. 

Anonymkode: 40b58...15b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger absolutt ikke være forstadiet til ass. Befruktning nei. Drt kan være mye forskjellig som er galt.

så du mener alt skal tillegges vin vekt inntil det motsatte er bevist? Jeg fortjener ikke, som alle andre, å få vite om jeg har syster på eggstolkkene, tette eggledere, pocs? 

Ts

Anonymkode: 55d17...d94

Du fortjener det akkurat like mye som de som er overvektige, røyker osv. og som må gjøre noe med dette før de henvises videre. Eller mener du det er en spesiell grunn til at du bør gå foran i køen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at man skal utelukke naturlige årsaker før man går over på unaturlige. 

Det er sløsing med ressursbruk for helsevesenet å bruke tid på å lete etter diagnoser hos folk som også har andre avvik som man kan gjøre noe med selv. Undervektige kvinner skal opp i vekt, overvektige skal ned i vekt røykere skal slutte og røyke osv. 

Du er ikke langt unna normal BMI, bare fokuser på å gå opp de kiloene. 

Anonymkode: 3f195...39f

Hvor har du det fra? Både overvektige, røykere og undervektige får hjelp. For ivf er det en bmi-grense i fedmekategorien, men ikke for å bli utredet!

Legen har ingenting med å sitte der og begrense ts sine rettigheter fordi hun er tynn. Kan hende er det sædkvaliteten som er problemet. Mange tynne mennesker har fungerende kjønnsorganer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva koster det deg da? Er det ikke bare til å gå opp de kiloene? Jeg mener: du trenger jo de kiloene uansett? Du må opp minimum 3 kg. Det er noe du kan klare på 2 uker om du går inn for det. Så kan du om utredning. 

Anonymkode: 40b58...15b

Jo jeg skal det, og jeg holder på. Jeg har gått opp litt allerede ( veide mindre før) men det betyr jo ikke at vi ikke trenger en utredning nå. Vi har ventet i 1 år nå og ønsker ikke å vente lenger. Det tar lang tid for meg å gå opp i vekt og det er hardt arbeid. Det er imidlertid ingenting som tyder på at jeg ikke har el på grunn av vekten min, da jeg har regelmessig mens, så jeg forstår ikke hvorfor han ikke bare kan henvise meg til utredning.

 

ts

Anonymkode: 55d17...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Leo skrev:

Du fortjener det akkurat like mye som de som er overvektige, røyker osv. og som må gjøre noe med dette før de henvises videre. Eller mener du det er en spesiell grunn til at du bør gå foran i køen?

Dette stemmer jo ikke. Overvektige og røykere blir også utredet. 

 

Ts

Anonymkode: 55d17...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har regelmessig syklus, så nærmer du deg neppe overgangsalderen. Typisk tegn på at man nærmer seg overgangsalder er jo nettopp uregelmessige sykluser. Men har du sjekket med eggløsningstester noen måneder for å se om du har eggløsning? I så fall er det vel noe annet som ikke stemmer, kan jo være alt fra tette eggledere til andre ting som er helt uavhengig av kroppsvekt, og da kan du jo slå i bordet med at du VET at du har eggløsning i hvert fall. Og at det ikke er vekten som er problemet deres.

Ellers er det jo enkelt å utelukke tidlig overgangsalder ved en liten blodprøve som måler FSH og LH. Disse verdiene vil være unormalt høye tidlig i syklusen dersom man er kommet dit. Men bare en promille av kvinnene kommer i overgangsalderen før de er 30 år, altså en av tusen. Det er ikke mange, og siden du har regelmessig syklus (+ ung alder), så tenker nok ikke legen i de baner.

Skjønner at det er frustrerende å ikke få videre utredning, men legen tenker nok at problemet mest sannsynlig er vekten, og at denne mulige årsaken bør elimineres før han vil henvise videre (utredning er jo ikke gratis, og det må hele tiden gjøres prioriteringer i helsevesenet). Sånn sett tenker jeg at du bør sjekke ut det med eggløsning først, sånn at legen faktisk innser at det kan være en annen årsak enn manglende eggløsning pga. lav vekt i hvert fall.

Alternativt: bytt fastlege, hehe.

Anonymkode: 1fcfc...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt irritert på de som mener TS "bare skal gå opp et par kilo". Det er ikke sikkert det er hos henne problemet ligger en gang! Og en utredning er jo i første omgang bare blodprøver, som for eksempel kan fortelle om TS har eggløsning, og gynekologisk undersøkelse. Og har hun eggløsning så er det i hvert fall ikke vekten som er problemet.

Jeg er selv overvektig, og ingen lege påstod at årsaken til barnløshet var vekten min. Og det var det ikke heller. 

Så TS, be om å bli henvist, eller ta kontakt med privat gynekolog (men du har egentlig rett på å bli henvist etter ett år med prøving), og få utført blodprøve som viser om du har eggløsning (husker ikke helt hvordan det var, men de skal i hvert fall tas på et spesifikt tidspunkt i en syklus).

 

Lykke til!

Anonymkode: 3852d...607

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Så TS, be om å bli henvist, eller ta kontakt med privat gynekolog (men du har egentlig rett på å bli henvist etter ett år med prøving)

Anonymkode: 3852d...607

Det kan være billigere å gå til en privat allmennlege og få henvisning til offentlig gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer jo ikke. Overvektige og røykere blir også utredet. 

 

Ts

Anonymkode: 55d17...d94

Det kan de bli, men da er det som regel allerede fastslått at barnløsheten sannsynligvis skyldes noe annet. For eksempel at man allerede har en diagnose.

Men som andre her også nevner er det ikke så vanskelig å oppsøke en gynekolog for nærmere undersøkelse. De kan se ganske mye på ultralyd og blodprøver bl.a. om du faktisk har eggløsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide 48 kg og var 165 cm. Hadde regelmessig mens, men ble ikke gravid. Legen ville ikke utrede meg og ba meg om å gå opp i vekt.. Altså, på et tidspunkt så spiste jeg typ 7 måltider om dagen, inkludert både emballasje og de som var i samme rom, men gikk ikke opp! Etter 5 mnd med kaloripulver, næringsdrikker og enorme mengder mat uten vektendring gikk jeg til privat gyn. 

Viste seg at jeg hadde pco og ingen eggløsning. Fikk Pergotime, og ble gravid på 2 eggløsning. Da vi skulle ha nummer to fikk jeg pergo med en gang, og ble gravid med tvillinger på første eggløsning! 

La på meg 6 kg første svangerskap og 9 kg med tvillingene. 

Jeg legger bare ikke på meg. 

Anonymkode: bc75a...dba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veide 48 kg og var 165 cm. Hadde regelmessig mens, men ble ikke gravid. Legen ville ikke utrede meg og ba meg om å gå opp i vekt.. Altså, på et tidspunkt så spiste jeg typ 7 måltider om dagen, inkludert både emballasje og de som var i samme rom, men gikk ikke opp! Etter 5 mnd med kaloripulver, næringsdrikker og enorme mengder mat uten vektendring gikk jeg til privat gyn. 

Viste seg at jeg hadde pco og ingen eggløsning. Fikk Pergotime, og ble gravid på 2 eggløsning. Da vi skulle ha nummer to fikk jeg pergo med en gang, og ble gravid med tvillinger på første eggløsning! 

La på meg 6 kg første svangerskap og 9 kg med tvillingene. 

Jeg legger bare ikke på meg. 

Anonymkode: bc75a...dba

Akkurat sånn er det med meg også! Jeg går bare ikke opp :( det er kjempevanskelig for meg. Føler meg skikkelig dårlig behandlet av denne legen, som ikke en gang gidder å henvise meg til utredning. Er det vekten, så OK, men drt vet vi jo ikke uten utredning. 

 

Ts

Anonymkode: 55d17...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat sånn er det med meg også! Jeg går bare ikke opp :( det er kjempevanskelig for meg. Føler meg skikkelig dårlig behandlet av denne legen, som ikke en gang gidder å henvise meg til utredning. Er det vekten, så OK, men drt vet vi jo ikke uten utredning. 

 

Ts

Anonymkode: 55d17...d94

Men har du sjekket med eggløsningtester under prøvingen? Er de positive eller?

Anonymkode: 40b58...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har du sjekket med eggløsningtester under prøvingen? Er de positive eller?

Anonymkode: 40b58...15b

Syntes de er vanskelige. Har fått positive tester, men så har de vært positive i 5 dager i strekk, så jeg skjønner ingenting...

 

ts

Anonymkode: 55d17...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes de er vanskelige. Har fått positive tester, men så har de vært positive i 5 dager i strekk, så jeg skjønner ingenting...

 

ts

Anonymkode: 55d17...d94

Hmm..ok. Ikke ta dette helt for god fisk, fordi det kan være flere årsaker til du tester positivt over flere dager, men en av dem er at du ikke har eggløsning/ikke har eggløsning hver mnd. Men at kroppen forsøker. Stort sett får folk positive tester 1-2 dager. 

Hvis du vil ha fortgang og ikke gidder vente på ny fastlege. Skrap sammen 1500-2000 kr og gå til en privat lege eller gynekolog. De kan ta blodprøver av deg for å finne ut om du har eggløsning, samt se over de andre hormonene. Samtidig bør du prøve å gå opp i vekt, for om det er tilfelle at du har manglende eggløsning kan det skyldes undervekten alene om de andre prøvene er greie. 

 

Anonymkode: 40b58...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det har du 2 valg:

1. Bytt fastlege. 

2. Gå til privat gynekolog. Her varierer prisene, men du må nok ut med rundt 1500 ++

Ufrivillig barnløshet kan ikke konkluderes KUN på bakgrunn av lav vekt. Det må flere tester til før denne diagnosen kan settes. 
Jeg ville personlig ikke kastet bort mer tid på en håpløs lege. 
Dersom det skulle vise seg at du har underliggende problemer og behøver enten medisinsk assistanse (pergo, femar eller tilsvarende), eller i verste fall IVF behandling, så kan dette ta tid! 

Anonymkode: eb8f8...946

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...