Bambimor Skrevet 9. april 2009 #21 Skrevet 9. april 2009 Man kan ikke sjekke en adferds lidelse ved fostervannsprøve, ergo kan ikke ADHD sjekkes ved fostervannsprøve. Man kan sjekke nakkefold/tykkelse, dette er best å gjøre i uke 13. I uke 17-19 er ikke dette like sikkert lengre. I uke 13 sjekker de også neseben. Man får ikke fostervannsprøve uten å ha en medfødt lidelse i fam. Har man født et sykt barn tidligere, er sjangsene for å få innvilget dette større, men ingen selvfølge. Etter 38 år får får man tilbud om duotest, evt fostervannsprøve. Velger man duotest får man ikke fostervannsprøve uten at det foreligger store mistanker om kromosonfeil. Man kan også ta morkakeprøve, dette kan ikke gjøres etter uke 13.
Gjest beate g Skrevet 22. april 2009 #22 Skrevet 22. april 2009 Man kan få tatt fostervannsprøve også om du er under 38 år. Men legen kan ikke tilby deg det når du er under 38. Dersom du som pasient ber om det, så får du det. Det stemmer ikke.
Caramba Skrevet 22. april 2009 #23 Skrevet 22. april 2009 Man kan få tatt fostervannsprøve også om du er under 38 år. Men legen kan ikke tilby deg det når du er under 38. Dersom du som pasient ber om det, så får du det. Det stemmer ikke, du får det ikke uten at det er en grunn til det. Legen min søkte for meg om duotest (en annen variant av fosterdiagnostikk) til Ullevål siden jeg er rett under aldersgrensen, men jeg fikk avslag. Legen min sa at hvis man virkelig var bekymret så kunne man kanskje "gråte" seg til det, men det orket ikke jeg akkurat....
Ephemera Skrevet 22. april 2009 #24 Skrevet 22. april 2009 Jeg er 38 år og skal på sykehuset og ta duotest (ultralyd + blodprøve) når jeg er 12 + 4. De sjekker da nakkefold og neseben på ultralyd og på blodprøven analyseres to hormoner som pleier å øke hvis fosteret har en kromosonfeil. Denne prøven avdekker 90 % av kromosonfeilene. Hvis prøvene viser sannsynlighet for kromosonfeil, kan jeg få fostervannsprøve for å undersøke mer nøyaktig. I mitt forrige svangerskap var jeg 36 år og da fikk jeg samme type UL i uke 13, fordi jeg var fryktelig bekymret, men ikke denne blodprøven.
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 23. april 2009 #25 Skrevet 23. april 2009 Det stemmer ikke, du får det ikke uten at det er en grunn til det. Legen min søkte for meg om duotest (en annen variant av fosterdiagnostikk) til Ullevål siden jeg er rett under aldersgrensen, men jeg fikk avslag. Legen min sa at hvis man virkelig var bekymret så kunne man kanskje "gråte" seg til det, men det orket ikke jeg akkurat.... Tuller du? Sier noe om hvilket helsevesen vi egentlig har her i Norge.Skulle tro det var snakk om en diktaturstat.Folk som har råd kan jo uansett bare ta turen til Sverige. Men de som ikke har den muligheten må innta en holdning med gråtetokter for å bli tatt på alvor???
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå