*Heidi* Skrevet 12. desember 2004 #1 Skrevet 12. desember 2004 I hvilke tilfeller er det man tar en fostervanns prøve og hvorfor? Hva får man vite gjennom denne prøven? Har ikke hørt så mye om dette jeg.. Klem fra Heidi
Junebug Skrevet 12. desember 2004 #2 Skrevet 12. desember 2004 Jeg tror alle gravide kvinner over 38 år får tilbud om fostervannsprøve fra det offentlige. Dette for å finne ut om barnet har Downs syndrom, siden det er større sjanse for det når mor er "eldre". Fødende under 38 år får ikke dette tilbudet i Norge. Det er en del som reiser til Sverige eller England for å ta fostervannsprøve og andre tester som vi ikke har som standard for alle i Norge.
Gjest Melk Skrevet 12. desember 2004 #3 Skrevet 12. desember 2004 Man kan også få f.prøve om man har en del arvelige sykdommer i familien.
Gjest HanneB ikke innlogget Skrevet 13. desember 2004 #4 Skrevet 13. desember 2004 Jeg har tatt fostervannsprøve fordi jeg blir 38 før jeg nedkommer. Det de sjekker er om fosteret har noen kromosomfeil, bla Downs, ADHD o.l. For at de under 38 skal kunne få fostervannsprøve må det være særskilte grunner for det, bl.a arvelige sykdommer i nær familie. Vi fikk svar på lørdag og vår lille gutt er frisk! :-)
Gjest Melk Skrevet 13. desember 2004 #5 Skrevet 13. desember 2004 Kan de sjekke for ADHD??? Det har jeg aldri hørt om før.
lillen Skrevet 13. desember 2004 #6 Skrevet 13. desember 2004 Og jeg visste ikke at adhd var kromosomfeil. Er det det? Er det noen som tar fostervannsprøver for å bestemme farskap, eller venter man til etter fødselen med slikt?
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #7 Skrevet 13. desember 2004 det er vel ikke risikofritt med slike fostervannsprøver heller, så man skal vel ha en god grunn før de blir tatt.
Gjest Melk Skrevet 13. desember 2004 #8 Skrevet 13. desember 2004 det er vel ikke risikofritt med slike fostervannsprøver heller, så man skal vel ha en god grunn før de blir tatt. 1 % sjanse for abort.
Hermula Skrevet 13. desember 2004 #9 Skrevet 13. desember 2004 Jeg slapp å få tilbud om fostervannsprøve da jeg blir 38 år 4 mnd etter fødselen. Jeg ville vært i et stort dilemma dersom jeg måtte velge å eventuelt fjerne et foster pga f.eks downs. Jeg skjønner de som gjør det men .... I tillegg er det en viss risiko for å abortere når man gjennomfører fostervannsprøven, mener den er 1,5%. Jeg ville ikke tatt risikoen!
Gjest allium Skrevet 13. desember 2004 #10 Skrevet 13. desember 2004 Jeg tror det siktes til Klinefelter syndrom, en tilstand hos gutter som kan gi adhd lignende symptomer. Det er en kromosomfeil i kjønnskromosomene, gutten har XXY istedenfor XY.
Jens Skrevet 13. desember 2004 #11 Skrevet 13. desember 2004 Men downs syndr kan jo sjekkes på Ultralyd??Det fikk jeg vite.
Gjest allium Skrevet 13. desember 2004 #12 Skrevet 13. desember 2004 Man kan se etter indikatorer på ultralyd ja, men sikkert svar får man kun med fostervannsprøve.
lillen Skrevet 13. desember 2004 #13 Skrevet 13. desember 2004 Det er ikke alltid nakkehevelse behøver å være Downs syndrom nei...
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 7. april 2009 #14 Skrevet 7. april 2009 Hei, vi er interessert i å ta en fostervannsprøve, men fyller ikke kravene for det her i Norge. Har hørt at mange reiser til Sverige for å få utført en fostervannsprøve. Noen som har erfaring med det og som vet hvor/hvilke klinikker som tilbyr det i Sverige? Evt pris og ventetid? Vennlig hilsen snart mamma med fryktelig bekymring for å få et barn med kromosonfeil...
Elizia Skrevet 8. april 2009 #15 Skrevet 8. april 2009 Risikoen for abort er 1 % ved fostervannsprøve. Ja, de kan se tegn på downs syndrom ved UL i uke 11-13, men kun fostervannsprøve er 100% sikker. Fikk tilbud om fostervannsprøve da jeg fyller 38 3 mnd etter termin, men takket nei. Legen så ingen indikasjoner på downs da jeg tok tidlig UL (privat) i uke 12, så jeg ville ikke ta sjansen på fostervannsprøve. Tar det vi får vi Selvsagt ønsker alle helst å få et friskt barn, men mye kan skje underveis i svangerskapet og under fødsel, og mange ting er mye værre enn å få et barn med downs.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #16 Skrevet 8. april 2009 Så for oss som ikke er 38 ennå, er det ikke mulig å få vite om barnet har Downs før det blir født? Jeg er 35 nå, og i flere andre land ville jeg fått samme tilbud som 38-åringene her i landet. Kan det eventuelt ses på den rutinemessige ultralyden som man får i uke 17-18? På den private UL-klinikken her ser de ikke på nakkefold av prinsipp.
Cookiemonster Skrevet 8. april 2009 #17 Skrevet 8. april 2009 Man kan få tatt fostervannsprøve også om du er under 38 år. Men legen kan ikke tilby deg det når du er under 38. Dersom du som pasient ber om det, så får du det.
lulle Skrevet 8. april 2009 #18 Skrevet 8. april 2009 Jeg har tatt fostervannsprøve fordi jeg blir 38 før jeg nedkommer. Det de sjekker er om fosteret har noen kromosomfeil, bla Downs, ADHD o.l. For at de under 38 skal kunne få fostervannsprøve må det være særskilte grunner for det, bl.a arvelige sykdommer i nær familie. Vi fikk svar på lørdag og vår lille gutt er frisk! :-) ADHD kan på ingen måte sjekkes ved fostervannsprøve.
Saeria Skrevet 8. april 2009 #19 Skrevet 8. april 2009 Man kan få tatt fostervannsprøve også om du er under 38 år. Men legen kan ikke tilby deg det når du er under 38. Dersom du som pasient ber om det, så får du det. Dokumentasjon?
Cookiemonster Skrevet 8. april 2009 #20 Skrevet 8. april 2009 Fostervannsprøve kan også innvilges på grunnlag av en helhetlig vurdering. http://www.unn.no/fostervannsproeve/category9602.html
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå