JegErMeg Skrevet 6. mars 2017 #161 Del Skrevet 6. mars 2017 På 27.2.2017 den 23.51, JackIost skrev: Så nå skal man fantasere om potensielle overgrep for å "ta" bloggere? Hva blir det neste? Og alt bare fordi man er sure fordi bloggerne er blitt kjendiser og tjener gode penger på bloggene sine, noe som visst faller mange tungt for brystet, men slik er det jo her i landet Jeg vil bare presisere at man trenger dessverre ikke "fantasere" om potensielle overgrep.... https://www.bufdir.no: Mer enn en 1 av 5 norske kvinner oppgir å ha blitt utsatt for en form for seksuelt overgrep før fylte 18 år. Også blant menn opplevde en betydelig andel, nesten 1 av 10, å bli utsatt for seksuelle overgrep i barndommen (Thoresen & Hjemdal 2014). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 6. mars 2017 #162 Del Skrevet 6. mars 2017 3 minutter siden, JannikeErMEg skrev: Jeg vil bare presisere at man trenger dessverre ikke "fantasere" om potensielle overgrep.... https://www.bufdir.no: Mer enn en 1 av 5 norske kvinner oppgir å ha blitt utsatt for en form for seksuelt overgrep før fylte 18 år. Også blant menn opplevde en betydelig andel, nesten 1 av 10, å bli utsatt for seksuelle overgrep i barndommen (Thoresen & Hjemdal 2014). Hva har dette med potensielle overgrep mot bloggerbarna å gjøre? Ingenting Tidenes økseskaft-svar fra din side Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chrissy22 Skrevet 6. mars 2017 #163 Del Skrevet 6. mars 2017 Herlighet. Jeg blir helt matt av enkelte her inne. Kunnskapsnivået er på bunn merker jeg. Dere som taler mammabloggernes sak: ta og søk opp mammabloggere på google og hak av for nyheter, så får dere se et flust av eksperter som fraråder dette! Hvorfor skal man ikke kunne være føre var? Må det skje noe før dere skjønner at dette ikke er bra for bloggerbarna? Hvor kunnskapsløs er det mulig å være? Jeg gir meg ende over! Å argumentere mot og sammenligne med at man ikke kan sende barna ut i gaten fordi det KAN være en potensiell pedofil i nabo huset er jo helt på viddene og kan ikke sammenlignes overhodet! Hvorfor tror dere flere kjendiser velger å skjerme barna sine? Å tjene penger på ungene sine er en UTING uansett hvordan man vrir og vender på det, selv om barnet får utbytte av disse pengene. Vi bor i Norge, ingen skal trenge å måtte selge verken seg selv eller barna for penger. All ære til dere som orker å føre denne diskusjonen med folk som ikke evner å forstå at man kanskje bør høre på eksperter. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Onbothsides Skrevet 6. mars 2017 #164 Del Skrevet 6. mars 2017 1 time siden, Chrissy22 skrev: Herlighet. Jeg blir helt matt av enkelte her inne. Kunnskapsnivået er på bunn merker jeg. Dere som taler mammabloggernes sak: ta og søk opp mammabloggere på google og hak av for nyheter, så får dere se et flust av eksperter som fraråder dette! Hvorfor skal man ikke kunne være føre var? Må det skje noe før dere skjønner at dette ikke er bra for bloggerbarna? Hvor kunnskapsløs er det mulig å være? Jeg gir meg ende over! Å argumentere mot og sammenligne med at man ikke kan sende barna ut i gaten fordi det KAN være en potensiell pedofil i nabo huset er jo helt på viddene og kan ikke sammenlignes overhodet! Hvorfor tror dere flere kjendiser velger å skjerme barna sine? Å tjene penger på ungene sine er en UTING uansett hvordan man vrir og vender på det, selv om barnet får utbytte av disse pengene. Vi bor i Norge, ingen skal trenge å måtte selge verken seg selv eller barna for penger. All ære til dere som orker å føre denne diskusjonen med folk som ikke evner å forstå at man kanskje bør høre på eksperter. Har du googlet; pedofil tatt med bilde av barn av blogger og kjendis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 6. mars 2017 #165 Del Skrevet 6. mars 2017 Herregud! 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chrissy22 Skrevet 6. mars 2017 #166 Del Skrevet 6. mars 2017 33 minutter siden, Onbothsides skrev: Har du googlet; pedofil tatt med bilde av barn av blogger og kjendis? Eh, nei? Hvorfor skal man vente på at det verst tenkelige skjer? Du vil jo virkelig ikke forstå problemet her du! Milde himmel. Hva får deg til å tro at du vet hva som er best for bloggbarna? Og hvilken kompetanse har DU til å si imot eksperter som er utdannet innenfor dette? Bare det at du sitter og forsvarer mammabloggere som selger barna sine sier jo sitt om din tankegang.. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Onbothsides Skrevet 6. mars 2017 #167 Del Skrevet 6. mars 2017 19 minutter siden, Chrissy22 skrev: Eh, nei? Hvorfor skal man vente på at det verst tenkelige skjer? Du vil jo virkelig ikke forstå problemet her du! Milde himmel. Hva får deg til å tro at du vet hva som er best for bloggbarna? Og hvilken kompetanse har DU til å si imot eksperter som er utdannet innenfor dette? Bare det at du sitter og forsvarer mammabloggere som selger barna sine sier jo sitt om din tankegang.. Men hvorfor skal man tro at det verste skjer da?? Er det slik du vil lære opp dine barn til å forstå verdensbildet? At alt man gjør og alt man sier har bare negative konsekvenser og at det sitter fæle folk og bare venter på å gjøre deg ille? Vi er uenige, jeg sier ikke jeg vet best-jeg sier at jeg forstår dem det gjelder. Selv om du mener det samme som eksperter så betyr ikke det at dere har rett. Det er jo ikke slik at det har skjedd noe med disse barna? For da ville det ikke lenger vært en diskusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest orfeus Skrevet 6. mars 2017 #168 Del Skrevet 6. mars 2017 Det er fint for alle at visse debattanter avslører refleksjonsnivået de har. Sånn at vi andre kan velge å la innleggene deres stå ubesvart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
misspinky Skrevet 6. mars 2017 #169 Del Skrevet 6. mars 2017 Jeg forstår bare ikke. Når man blir foreldre har man et ansvar ovenfor sine barn. Det er i mine øyne å gjøre eller følge råd, som er til barnets beste. Det være seg at babyen bør ligge på rygg vs mage, følge vaksinasjonsprogrammet, gi anbefalt kost til riktig alder osv. Kunne fortsatt i det uendelige. Dette er generelle råd som blir gitt foreldre, som jo skal være til barnets beste. Det blir kanskje en teit sammenligning, men når forskjellige instanser (som ihvertfall jeg har respekt for) går ut å råder og anbefaler om å moderere hva man deler av barn i sosiale medier, hvorfor ikke følge de anbefalingene da? Jeg kommer ikke på så veldig mange grunner til at man skal la hver. Men penger er jo absolutt en av faktorene som er med på å drive disse bloggerne. Mulig noen barn tar skade, mulig noen barn ikke tar skade. Mulig noen bilder havner på avveie, mulig noen ikke gjør det. Konsekvensene av å være barn av mammabloggere vet vi ikke før om noen år. Jeg personlig hadde ikke tatt sjansen. Og har alltid vært bevisst på hva jeg deler av mitt barn i sosiale medier. Men nå er barnet blitt så stort at han vet litt hva det er (8år). Han er ikke på noen sosiale medier selv, men om jeg tar en snapp f.eks. så spør jeg alltid om det er greit og vi avtaler hvem jeg skal sende den til. (Familie) noen ganger sier han nei. Faktisk ganske ofte. Da respekterer jeg selvfølgelig det. Aldri i livet om han hadde gått med på at jeg skulle publisere bilder daglig til hele Norge. Når disse bloggerbarna blir eldre og gjerne setter foten ned. Skal man da respektere dette? Da mister jo man den inntektskilden man har skapt på å utlevere barna. Det kan jo bli en kinkig situasjon. Jeg tenker at de som har valgt mammablogg som levebrød ikke har reflektert og tenkt nok gjennom hvilke konsekvenser det kan ha. For barnas fremtid og sin egen fremtid. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nasken Skrevet 6. mars 2017 #170 Del Skrevet 6. mars 2017 (endret) 5 timer siden, Onbothsides skrev: Jeg borti en storby i ett tettbebygd strøk med blokker, du kan ikke mene at man da skal føre logg over naboene? Jeg kan nesten vedde på at det bor noen "griser" i omkretsen 2-3 km både her og i andre tettbebygde strøk, vi må nesten bare håpe at man har lært barna de riktige måtene å ferdes på. Eller at myndighetene snart gjør som Statene hvor man har et register hvor man kan finne dem. Og at dette snart straffes så strengt at de slutter å være svin enten ved å stenge seg inne eller begå selvmord. Jeg ville selvsagt syntes det var grusomt om noen misbrukte bildene i bloggene, eller enda verre barna. Men jeg velger å tro at det ikke skjer, oddsen er lav. Og jeg syns ikke foreldrene ville vært å klandre, det er ikke de som gjør kriminelle psyke handlinger i så tilfelle. Det blir som å skylde på voldtektsofre for at de går kledd feil, ga feil signal eller oppholdt seg på feil sted. Okei, sannsynligheten for at det bor et par- tre "svin" i noen km omkrets rundt deg er der, det er jeg enig i. Men du kan vitterlig ikke sammenlikne det med hvor mange svin som potensielt kan få tak i bildene og informasjonen som finnes i diverse mammablogger? Her er det snakk om flere tusen lesere, kun en av dem trenger å lagre et bilde for senere manipulasjon for å så spre det videre. Har du hørt om Dark room-saken? Videre påpeker du at oddsen er lav for at bildene misbrukes. Hvor henter du det i fra? Kilde? Og la oss nå si at oddsen faktisk hadde vært lav, som du så bastant påstår. Fornuftige mødre følger et "føre var" prinsipp helt fra man får vite at man er gravid. Et eksempel: Oddsen er jævla lav for å få toxoplasmose/listeria når man er gravid, men man holder seg unna spekemat og visse typer oster for å unngå å skade fosteret. På samme måten bør man skjerme barnet i SoMe for å unngå nettopp misbruk av bilder, overeksponering av privatliv som ikke barnet vil være komfortabel med senere i livet og mobbing. Endret 6. mars 2017 av Nasken 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mme Blavatsky Skrevet 6. mars 2017 #171 Del Skrevet 6. mars 2017 2 minutter siden, Nasken skrev: Okei, sannsynligheten for at det bor et par- tre "svin" i noen km omkrets rundt deg er der, det er jeg enig i. Men du kan vitterlig ikke sammenlikne det med hvor mange svin som potensielt kan få tak i bildene og informasjonen som finnes i diverse mammablogger? Her er det snakk om flere tusen lesere, kun en av dem trenger å lagre et bilde for senere manipulasjon for å så spre det videre. Har du hørt om Dark room-saken? Videre påpeker du at oddsen er lav for at bildene misbrukes. Hvor henter du det i fra? Kilde? Og la oss nå si at oddsen faktisk hadde vært lav, som du så bastant påstår. Fornuftige mødre følger et "føre var" prinsipp helt fra man får vite at man er gravid. Et eksempel: Oddsen er jævla lav for å få toxoplasmose/listeria når man er gravid, men man holder seg unna spekemat og visse typer oster for å unngå å skade fosteret. På samme måten bør man skjerme barnet i SoMe for å unngå nettopp misbruk av bilder, overeksponering av privatliv som ikke barnet vil være komfortabel med senere i livet og mobbing. Da lurer jeg på hva du synes om bloggere som både spiste spekemat mens de var gravide og også lever av å vise frem ungene på nett! Hva sier dét om noens mentalitet og omsorgsevner, mon tro? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hattifnatten Skrevet 6. mars 2017 #172 Del Skrevet 6. mars 2017 (endret) En annen ting også, som er viktig å påpeke, er at argumentet om at man ikke ville ha holdt barna sine inne av frykt for pedofile på lekeplassen, eller sender dem på "risikosport" til tross for farene ved det, ikke holder vann. For faktum er at f.eks. det å la barna leke alene på lekeplassen faktisk bringer noe bra med seg! Det barna tjener på å få være selvstendige er så viktig at foreldre legger fra seg frykten (eller iallefall prøver å gjør det) for at noe kan skje. "Risikosport", eller sport generelt, gir barn en enorm selvtillit, at det å være overbeskyttende kan være mer ødeleggende enn til hjelp. Barn trenger å kjenne på selvstendighet og mestring. Men eksponering av barn har faktisk INGEN gode sider ved seg. Det er ikke til hjelp for barna på noen måte. Kanskje utenom at foreldrene kan ha bedre råd til Burberry-kåper og dyre leker, men utenom det gagner ikke det barna på noen god måte. Man gjør jo det man kan for å være føre var, enten det er å ta på barna sykkelhjelm når de sykler, eller lærer dem at man ikke skal ta i mot godteri fra ukjente folk, uten å hindre dem i å være barn. De må få utvikle seg og vokse på erfaringer. Blogging kan ikke forsvares med at det er bra for barna på noen måte. Endret 6. mars 2017 av Hattifnatten 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varma Skrevet 6. mars 2017 #173 Del Skrevet 6. mars 2017 5 timer siden, Onbothsides skrev: Jeg borti en storby i ett tettbebygd strøk med blokker, du kan ikke mene at man da skal føre logg over naboene? Jeg kan nesten vedde på at det bor noen "griser" i omkretsen 2-3 km både her og i andre tettbebygde strøk, vi må nesten bare håpe at man har lært barna de riktige måtene å ferdes på. Eller at myndighetene snart gjør som Statene hvor man har et register hvor man kan finne dem. Og at dette snart straffes så strengt at de slutter å være svin enten ved å stenge seg inne eller begå selvmord. Jeg ville selvsagt syntes det var grusomt om noen misbrukte bildene i bloggene, eller enda verre barna. Men jeg velger å tro at det ikke skjer, oddsen er lav. ville vært å klandre, det er ikke de som gjør kriminelle psyke handlinger i så tilfelle. Det blir som å skylde på voldtektsofre for at de går kledd feil, ga feil signal eller oppholdt jeg syns ikke foreldrene eg på feil sted. I mellomtiden bør bloggerforeldre slutte å legge ut bilder av barna sine i alle mulige varianter som en forholdsregel mot at bildene blir misbrukt. Å legge ut bilder ukritisk på nett er IKKE å lære barna en riktig måte å ferdes på. Å sammenligne en gjeng med pengegriske selvopptatte foreldre som legger ut ting bevisst og som vet følgene av det de gjør, med uskyldige voldtektsofre er lite respektfullt overfor ofrene for så grove handlinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nasken Skrevet 6. mars 2017 #174 Del Skrevet 6. mars 2017 2 minutter siden, Ovnsbakt Paprika skrev: Da lurer jeg på hva du synes om bloggere som både spiste spekemat mens de var gravide og også lever av å vise frem ungene på nett! Hva sier dét om noens mentalitet og omsorgsevner, mon tro? Eksempelet var kun brukt som en illustrasjon for alle de tingene man gjør som et føre var-prinsipp. Et annet er at oddsen er lav for å havne i en bilulykke, men man spenner da vitterlig fast både seg selv og barn i bilen før man kjører. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mme Blavatsky Skrevet 6. mars 2017 #175 Del Skrevet 6. mars 2017 (endret) 5 minutter siden, Nasken skrev: Eksempelet var kun brukt som en illustrasjon for alle de tingene man gjør som et føre var-prinsipp. Et annet er at oddsen er lav for å havne i en bilulykke, men man spenner da vitterlig fast både seg selv og barn i bilen før man kjører. Jeg forstår det, men fant eksempelet så illustrerende mtp. at det faktisk finnes faktiske bloggere som gjorde akkurat det, og dermed later til å ville øke sjansene for uheldig utfall for sine barn. Hvorfor ikke bare kjøre på med det meste? Som det sies; alt med måte, og det er jo ikke helt sikkert at barna tar stor skade uansett! Endret 6. mars 2017 av Ovnsbakt Paprika 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varma Skrevet 6. mars 2017 #176 Del Skrevet 6. mars 2017 5 minutter siden, Ovnsbakt Paprika skrev: Jeg forstår det, men fant eksempelet så illustrerende mtp. at det faktisk finnes faktiske bloggere som gjorde akkurat det, og dermed later til å ville øke sjansene for uheldig utfall for sine barn. Hvorfor ikke bare kjøre på med det meste? Som det sies; alt med måte, og det er jo ikke helt sikkert at barna tar stor skade uansett! Den bloggeren du referer til paprika, gjør det meste som ikke er bra for barna sine. Trist og tragisk for de involverte partene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nasken Skrevet 6. mars 2017 #177 Del Skrevet 6. mars 2017 16 minutter siden, Ovnsbakt Paprika skrev: Jeg forstår det, men fant eksempelet så illustrerende mtp. at det faktisk finnes faktiske bloggere som gjorde akkurat det, og dermed later til å ville øke sjansene for uheldig utfall for sine barn. Hvorfor ikke bare kjøre på med det meste? Som det sies; alt med måte, og det er jo ikke helt sikkert at barna tar stor skade uansett! Ah I see ;-) Men da er vi jo enige! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Safiye Skrevet 6. mars 2017 #178 Del Skrevet 6. mars 2017 Tråden er ryddet for innlegg med identifiserbart barn, og brukerdebatt samt svar - Pavilion, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mikrobe Skrevet 6. mars 2017 #179 Del Skrevet 6. mars 2017 4 timer siden, Onbothsides skrev: Har du googlet; pedofil tatt med bilde av barn av blogger og kjendis? Beklager å avspore debatten med en faktaopplysning, men det blir aldri offentliggjort hvem barna på bildene er. Personvern, vet du. Hensyn til barnet, - disse tingene du har blitt utfordret på i denne tråden. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chrissy22 Skrevet 6. mars 2017 #180 Del Skrevet 6. mars 2017 3 timer siden, Onbothsides skrev: Men hvorfor skal man tro at det verste skjer da?? Er det slik du vil lære opp dine barn til å forstå verdensbildet? At alt man gjør og alt man sier har bare negative konsekvenser og at det sitter fæle folk og bare venter på å gjøre deg ille? Vi er uenige, jeg sier ikke jeg vet best-jeg sier at jeg forstår dem det gjelder. Selv om du mener det samme som eksperter så betyr ikke det at dere har rett. Det er jo ikke slik at det har skjedd noe med disse barna? For da ville det ikke lenger vært en diskusjon. Nytter ikke å diskutere med deg likevel. Dette handler ikke om uenighet, dette handler om fakta som du glatt bare feier vekk og ikke vil innse at er et problem. Det er en grunn for at folk bli advart mot å eksponere barna sine, vær så snill å ikke si imot det, for det har du overhodet ikke noe grunnlag for. Hvis man kan beskytte barna sine så gjør de aller fleste nemlig det, man sitter ikke å funderer på OM det kan være skadelig eller ikke. Du evner ikke å forstå problemet uansett, så det nytter faktisk ikke å diskutere videre. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg