Gå til innhold

Om en innvandrer ikke snakker flytende norsk innen 1 år i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle norske uføre og pensjonister i Spania snakker selvsagt flytende spansk...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, takk skrev:

Alle norske uføre og pensjonister i Spania snakker selvsagt flytende spansk...

Det er spanjolene som skal lære seg norsk.

Anonymkode: b03e1...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Chiubi skrev:

Det er ikke mulig å lære et fremmespråk flytende i løpet av bare ett år, og spesielt ikke når man først må lære et helt nytt alfabet. Mange nordmenn kan knapt snakke engelsk, til tross for at de har hatt det på skolen i mange år, i tillegg til at man hører engelsk på TV nærmest daglig. 

Det ER mulig å lære et fremmedspråk flyttende i løpet av 1 år. Jeg lærte flyttende norsk i løpet av 7 måneder og jeg har ikke dansk eller svensk som morsmål. Norsk er ikke så komplisert som språk grammatisk sett sammenlignet med mange andre, det er noen få ting man må virkelig sette seg i og så er det en del ekstra jobb med uttale hvis man vil bruke riktig tonefall osv, men det er fult mulig for de fleste å lære flyttende norsk i løpet av 1 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange innvandrere lærer seg mye norsk på bare noen måneder i landet. Selvfølgelig er det induviduelt hvor flinke man er til å lære seg språk, men innsats har mest å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2017 den 14.19, takk skrev:

Alle norske uføre og pensjonister i Spania snakker selvsagt flytende spansk...

Hvorfor skulle de trenge det? Situasjonen der er uansett snudd på hodet. Der kommer mennesker å legger igjen penger til lokalsamfunnet, her kommer det mennesker å tar penger ut av lokalsamfunnet og statskassa. 

Joda, det er litt flaut å bo i et annet land uten å lære seg språket, men forskjellen her er stor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Example skrev:

Hvorfor skulle de trenge det? Situasjonen der er uansett snudd på hodet. Der kommer mennesker å legger igjen penger til lokalsamfunnet, her kommer det mennesker å tar penger ut av lokalsamfunnet og statskassa. 

Joda, det er litt flaut å bo i et annet land uten å lære seg språket, men forskjellen her er stor.

Jeg synes spanjoler burde lære  seg norsk. Slik at nordmenn i Spania føler seg mer hjemme.

Anonymkode: a1c68...f39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2017 den 21.18, Drizzt skrev:

Det ER mulig å lære et fremmedspråk flyttende i løpet av 1 år. Jeg lærte flyttende norsk i løpet av 7 måneder og jeg har ikke dansk eller svensk som morsmål. Norsk er ikke så komplisert som språk grammatisk sett sammenlignet med mange andre, det er noen få ting man må virkelig sette seg i og så er det en del ekstra jobb med uttale hvis man vil bruke riktig tonefall osv, men det er fult mulig for de fleste å lære flyttende norsk i løpet av 1 år. 

 

Hva er morsmålet ditt, da? Eller hvilken språkgruppe tilhører det, hvis du ikke ønsker å opplyse selve språket? Ble nysgjerrig :) 

Nå har jeg norsk som morsmål, så jeg vet ikke hvordan det er for utlendinger, men det jeg ser for meg som er vanskelig for dem rent grammatisk er svake verb (å bære - bærer - båret - har båret f. eks, men det er ikke norsk alene om), spenstige setninger med hjelpeverb (jeg skulle ha kjøpt boka hvis jeg hadde hatt penger/jeg har aldri villet gjøre det), inkonsekvente substantiv (boka/boken), refleksivt pronomen (hjertet mitt/hjertet sitt - men igjen er ikke norsk alene om dette) og dobbel eller enkel konsonant. Men som nevnt, norsk er morsmålet, så jeg mener ikke å ha rett

Anonymkode: b12e1...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes spanjoler burde lære  seg norsk. Slik at nordmenn i Spania føler seg mer hjemme.

Anonymkode: a1c68...f39

Deg om det. Vi andre normale folk forholder oss til normale normer og folkeskikk.

Anonymkode: 1a247...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er morsmålet ditt, da? Eller hvilken språkgruppe tilhører det, hvis du ikke ønsker å opplyse selve språket? Ble nysgjerrig :) 

Nå har jeg norsk som morsmål, så jeg vet ikke hvordan det er for utlendinger, men det jeg ser for meg som er vanskelig for dem rent grammatisk er svake verb (å bære - bærer - båret - har båret f. eks, men det er ikke norsk alene om), spenstige setninger med hjelpeverb (jeg skulle ha kjøpt boka hvis jeg hadde hatt penger/jeg har aldri villet gjøre det), inkonsekvente substantiv (boka/boken), refleksivt pronomen (hjertet mitt/hjertet sitt - men igjen er ikke norsk alene om dette) og dobbel eller enkel konsonant. Men som nevnt, norsk er morsmålet, så jeg mener ikke å ha rett

Anonymkode: b12e1...151

Det er vel; å bære, bærer, bar, har båret; hvis jeg ikke er helt ute på jordet her. Men nei, det er ikke veldig vanskelig, men det krever veldig mye pugging da det er mange unntak på mange av reglene i norsk språk.

Anonymkode: 1a247...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel; å bære, bærer, bar, har båret; hvis jeg ikke er helt ute på jordet her. Men nei, det er ikke veldig vanskelig, men det krever veldig mye pugging da det er mange unntak på mange av reglene i norsk språk.

Anonymkode: 1a247...7d4

 

Du har rett, det er "bar" :)

Anonymkode: b12e1...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde gis den samme nasjonale status som forr'ædere som synes det er en god ide å gi utlendinger adgang til bokstaven ø. 

Endret av Skallmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2017 den 19.31, AnonymBruker skrev:

Burde de da automatisk bli kastet ut. Eller ville det blitt for strengt ?

Anonymkode: b03e1...d4d

Det var litt vel strengt.

Anonymkode: c6609...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 02/27/2017 den 20.31, AnonymBruker skrev:

Burde de da automatisk bli kastet ut. Eller ville det blitt for strengt ?

Anonymkode: b03e1...d4d

Ja, det er for strengt, men jeg synes at folk som får opphold i Norge skal lære seg norsk som et minimum. De skal gjøre det de kan for å skaffe seg jobb og de skal selvfølgelig kastes ut dersom de bryter norsk lov. Ikke småstreker, men alvorlig kriminalitet som overgrep, vold, ran, innbrudd og alvorlig økonomisk kriminalitet.

Jeg bor i Norge og ikke i et engelsk talende land. Hvis noen snakker til meg på engelsk, svarer jeg på norsk.

Anonymkode: f64a2...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...