Gå til innhold

Henting og bringing til samvær

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å ha samvær ved mors hjemsted. Jeg kjenner ingen der, og det er uaktuelt å være i mors hjem en helg for å ha samvær. 

Jeg har bestilt time på familievernkontoret nå, det er noen ukers ventetid. Sendte melding til mor om at hun vil få brev om time i posten, og hun kunne ikke skjønne hvorfor vi trenger time der, når avtalen fungerer så godt 🙄 Er ikke sikkert jeg får henne til å bli med på familievernkontoret, og da er vi like langt da.. 

Familievernkontoret er ingen rettslig instans, så om mor ikke møter til time/vi ikke blir enige, er det rettens vei neste? 

TS

Anonymkode: 04fbc...b23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke trekke det fra bidraget, da det går gjennom nav. 

egentlig er det best at mor leverer til meg på fredager og jeg til henne på søndager. Det har skjedd flere ganger at hun har lovet å komme å hente på søndag, eller møte meg på halvveien, men hver gang ender det med at jeg må kjøre dem hjem til henne fordi hun kommer med unnskyldninger til at hun ikke kan hente likevel. Og vi har et skolebarn som må på skolen på mandag, og jeg på jobb, så da blir jeg nødt til å kjøre likevel. 

Så vet jeg at hun er "avhengig" av å ha barnefri de helgene jeg har samvær, så om jeg sier at jeg ikke har mulighet til å hente, tror jeg det er større sjangs for at hun kjører den veien. Hun reiser på turer med venninner, drar på fester osv de helgene hun har barnefri, og jeg merker at hun ønsker mer og mer "fri". Det er veldig vanskelig siden jeg bor langt unna, og vi har barn i skolealder. Det hender at hun tar barnet ut fra skolen på fredager eller mandager, fordi hun selv skal på langweekend etc. Hittil har hun tatt barnet ut fra skolen 4 ganger fordi hun selv skal på noe. Men hovedomsorgen vil hun ikke gi fra seg..

TS

Da kan mor kjøre til deg på fredager, så leverer du på søndager. Hvis hun er avhengig av barnefri.

Anonymkode: 8d28d...9c0

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan mor kjøre til deg på fredager, så leverer du på søndager. Hvis hun er avhengig av barnefri.

Nå skrev jeg det samme som du selv skrev, ser jeg. 

Hvorfor kan ikke mor levere til deg på fredager? Hva sier hun til det?

AnonymBruker
Skrevet

Hun kan ikke levere på fredager fordi hun er så opptatt, sier hun. Eller så er det noe galt med bilen, eller så er hun bortreist.

de få gangene jeg virkerlig ikke har hatt mulighet til å hente, har hun fått enten mine foreldre eller sine til å hente barna, ytterst sjelden at hun har kjørt dem selv (kun om hun skal hit uansett, da hennes familie bor på mitt hjemsted).

TS

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var hun som flyttet fra vårt hjemsted.

Jeg er veldig glad for å få ha barna mest mulig, jeg sier bare at det er vanskelig å ha dem ekstra i hverdagene, fordi jeg jobber, og barna har skole/sfo og barnehage på mors hjemsted. Og når jeg skriver at mor gir inntrykk av at hun ønsker mer og mer barnefri, er det for å få frem at jeg tror den beste muligheten er at hun kjører dem til meg og jeg til henne igjen. På den måten vet jeg at barna kommer tilbake til mor på søndager slik at jeg kommer meg på jobb og barna i barnehage og skole neste dag. Jeg tviler på at hun avlyser planene sine om jeg sier at jeg ikke kan hente barna, så tror det er der det er størst sjangs for at hun kan bidra til kjøringen. 

TS

Når det er hun som har flyttet så syns jeg du bør stå på ditt om at hun faktisk tar sin del av kjøringen.

Anonymkode: 1ff4a...038

AnonymBruker
Skrevet

Retten neste? Latterlig hvor fort skilte foreldre løper til retten nå..  Skjønner at det er vanskelig å samarbeide når den ene er tilsynelatende umulig, men å gjøre ett forsøk på å bestille time på FVK og så bare gå for stevning neste gang er veldig overdrevent og sløsing av ressurser!  Hva med å sende mor melding om hvor lei du er av dette her (om hun nå ikke møter opp på FVK mener jeg) og at tålmodigheten din kommer til å ta slutt. At hvis hun ikke bidrar med å betale reiseutgiftene (hun har ikke plikt til å bidra med kjøring, men tilrettelegging altså utgifter) så der du rettssak som eneste løsning. På denne måten får hun kanskje ræva i gir og kommer i dialog med deg. Rettssak er faktisk en stor greie.

Men, håper jo hun dukker opp på FVK. Der kommer de sikkert til å råde dere til  bli enige og muligens om å ringe NAV sånn at hun kan bli trukket litt i bidrag som et bidrag til reiseutgiftene. Da er vel saken løst? 

Anonymkode: b206b...df5

AnonymBruker
Skrevet

Retten er selvsagt siste utvei, og noe jeg ønsker å unngå for enhver pris. Jeg blir jo ikke ruinert av å kjøre å og bringe barna, selv om jeg jo bruker en del tid og penger på det. Jeg synes bare at rett skal være rett, og at mor bør bidra. Prinsippsak. Men om det er verdt å gå til retten med, det vet jeg ikke. Da ville jeg heller kjørt på for å fått hovedomsorgen.

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med situasjoner som denne, men jeg kan love deg at det ikke bare er å sende mor en melding, og så kommer vi til enighet. Familievernkontoret råder selvsagt alle til å komme til enighet, problemet er at veldig mange aldri blir enige. Derav mange saker i retten. 

Jeg tror det første jeg skal gjøre nå, er å si at jeg ikke har mulighet til å hente barna på fredag, og se om hun bidrar med kjøring da. Jeg vet at det da vil hagle med beskyldninger og kritikk på hvor dårlig pappa jeg er som ikke henter barna mine osv osv, og hun vil sette himmel og jord i bevegelse for å få noen andre til å kjøre barna for seg. 

Jeg kan eventuelt opplyse henne om at hun faktisk skal betale mer enn meg for kjøring, i følge regnestykket i linken fra regjeringen.no. For å så si at jeg kommer til å kreve en rettskraftig avtale på dette. Usikker på om slike "trusler" fungerer, eller om jeg faktisk må få hjelp utenfra.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor folk blir så vanskelige etter ett brudd. Mor her kan ikke sitte hjemme på ræva mens far skal kjøre begge veier. 

Si til henne at hun får vær så god å kjøre barna selv. Stå på ditt. Jeg regner med hun også vil ha barnefri i helgene. Hun får bare be foreldrene sine eller noen andre om å kjøre, så får vi se hvor lenge de gidder å kjøre for henne.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, egentlig regner jeg med at hun ender opp med å kjøre/få noen andre til å kjøre barna dersom jeg sier at jeg ikke henter dem på fredager. Hun har alltid planer de helgene hun har barnefri, og tror ikke hun avlyser planene "bare" fordi jeg ikke kommer å henter barna, da fikser hun det på et vis. 

Det føles bare vondt og feil å si at jeg "nekter" å hente ungene mine. De er mitt svakeste punkt, og det vet hun godt. Jeg liker å hente barna på skole og barnehage, for da får jeg snakket litt med de ansatte der, og jeg og mor slipper å møtes (det fører ofte til ubehagelige situasjoner, for barna særlig). Men jeg tror det er den eneste måten å få henne til å bidra på..

TS

AnonymBruker
Skrevet
På 28.2.2017 den 10.28, AnonymBruker skrev:

Mor tjener bedre enn meg, men jeg kjører begge veier hver gang, hun dekker ingen av utgiftene ved kjøringen. I følge barneloven skal slike utgifter deles, så derfor jeg spør dere om hvordan dere gjør det. Det føles ikke rett at jeg skal kjøre hver gang. 

TS

Kan du ikke foreslå at dere kjører hver deres vei? Hvis du ikke har gjort det. Hvis hun nekter, så henter du barna til samvær, så sier du til henne at hun kan hente barna hos deg når samværet er ferdig. Eller så får du bestille time hos familievernkontoret. Hvor gamle er barna? Kan de muligens ta buss? Eller at du flytter nærmere?  Var det du som flytta bort fra barna eller hun som flytta med barna lengre unna deg? 

Anonymkode: 5531f...80a

Skrevet

Hvordan går det videre Ts? 

Skrevet
På 2/27/2017 den 8.30, AnonymBruker skrev:

Møtes på halvveien. 

Reisekostnadene skal ikke deles likt, de skal deles etter samme brøk som bidraget blir regnet ut fra. I mitt tilfelle skal egentlig far betale 5/6 av reisekostnadene, men har ikke orket å starte en krangel om det. 

Anonymkode: b71ab...5c9

Dere skal egentlig bli enige dere i mellom siden dette er et privatrettslig anliggende. Er dere skikkelige duster havner dere i retten, her er normal rettspraksis er da at kostnader fordeles forholdsmessighet etter inntekt og samvær. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/reisekostnader/reisekostnader.pdf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...