Gå til innhold

Henting og bringing til samvær

Fremhevede innlegg

Gjest star123
Skrevet

Står på den linken jeg la inn hvordan du skal regne ut fordelingen av utgifter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for link! 

Tror det blir vanskelig å få gjennom dette, da mor har nektet å kjøre eller bidra til utgifter ved henting og bringing til samvær i over 4 år nå. 

Skal sende henne linken ☺️ Når jeg regner det ut herifra, skal hun egentlig betale mer enn meg. Jeg har foreslått at vi deler 50/50.

TS

Anonymkode: 04fbc...b23

• Liker 1
Skrevet

Inntil barnet var ca 10 år møttes vi på halvveien. Fryktelig tungvindt, det gikk med 3 timer av ettermiddagene annahver fredag og søndag. Iløpet av et år kjørte vi ca 3500 km bare til dette. Etter det har barnet tatt buss alene til/fra. To timer mellom oss. Busstoppene er ca 200 m fra husene på begge plasser, utrolig lettvindt. Møtes kun på halvveien til jul når det er en del julegaver med etc som blir for tungvindt å ta med på bussen. Barnet blir 14 i år. Hadde det vært opp til far måtte vi sikkert fortsatt holdt på med det regimet, han lider av kjøremani, men det gjør hverken jeg eller mannen min så der har vi sagt stopp for lenge siden. Barnet er også mer fornøyd med bussen som går direkte, slipper å gå ut av en bil og inn i neste. Nå kan hen slappe av/sove/lese/se netflix hele turen uten avbrytelser, og vi kan bruke tiden til mer konstruktive ting enn i bilen 6 timer annahver helg. 

For små barn er det jo ikke mulig å sende med buss, men store barn, ikke f om jeg bruker så mye tid på å kjøre paralellt med regionbussen som går samme vei. Bra for miljøet er det heller ikke. 

Anonymkode: 81f80...b31

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for link! 

Tror det blir vanskelig å få gjennom dette, da mor har nektet å kjøre eller bidra til utgifter ved henting og bringing til samvær i over 4 år nå. 

Skal sende henne linken ☺️ Når jeg regner det ut herifra, skal hun egentlig betale mer enn meg. Jeg har foreslått at vi deler 50/50.

TS

Kall inn til møte på familievernkontoret og få det ned i samværsavtalen. 

Anonymkode: b71ab...5c9

• Liker 1
Skrevet

Vi har vært på familievernkontoret mange ganger, og fikk faktisk igjennom en avtale om at vi skulle møtes på halvveien. Det gikk de to første gangene, men så ville ikke mor mer. Sier hun har andre ting å gjøre enn å kjøre såpass langt annenhver helg. 

Jeg orker ikke krangle med henne, vi har så mange utfordringer i forhold til samarbeid, at jeg har ikke maktet å ta kampen. Men føler det er urettferdig at jeg skal kjøre hver eneste gang. Bruker fire-fem timer tur/retur, og kjører 60 mil i løpet av en helg. Det koster, og sliter bil.. hun mener at siden hun er den som kjører rundt med dem i hverdagen (skole, barnehage, aktiviteter osv), kan jeg kjøre og bringe. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært på familievernkontoret mange ganger, og fikk faktisk igjennom en avtale om at vi skulle møtes på halvveien. Det gikk de to første gangene, men så ville ikke mor mer. Sier hun har andre ting å gjøre enn å kjøre såpass langt annenhver helg. 

Jeg orker ikke krangle med henne, vi har så mange utfordringer i forhold til samarbeid, at jeg har ikke maktet å ta kampen. Men føler det er urettferdig at jeg skal kjøre hver eneste gang. Bruker fire-fem timer tur/retur, og kjører 60 mil i løpet av en helg. Det koster, og sliter bil.. hun mener at siden hun er den som kjører rundt med dem i hverdagen (skole, barnehage, aktiviteter osv), kan jeg kjøre og bringe. 

TS

Hvis du "ikke orker" å krangle med mor så kan du bare skylde på deg selv. Enten må du stå på ditt og kreve at avtalen følges, og dermed kalle inn til nytt møte når det ikke gjør det. Eller så må du godta at det er sånn. Hjelper ikke å sutre over det hvis du først har gått med på at hun slipper. 

Alternativ 3 hvis dere har bidrag gjennom Nav er å kontakte de, hennes del av reiseutgiftene kan da bli fratrukket bidraget. 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Du får henne neppe med på å levere til samvær, men med litt list får du kanskje henne med på å hente. Fra nå av har du dessverre ikke til til å levere barnet, så hun må dessverre hente selv.

Anonymkode: 420a7...b8a

AnonymBruker
Skrevet

4 timers kjøring t/r. Møttes på halvveien i begynnelsen, men mor fant alltid på unnskyldninger om at hun ikke kunne kjøre, så far måtte likevel kjøre helt hjem til mor. Etter hvert ble det til at mor bragte på fredager, og far leverte på søndager. Heldigvis har mor flyttet nærmere, 30 min kjøring, og barnet har blitt så stort at det tar tog mellom.

Anonymkode: 8d28d...9c0

AnonymBruker
Skrevet

Når så og si ALT blir til en diskusjon, har jeg måtte velge mine kamper. Vi hadde en skriftlig avtale om kjøring tidligere, hvor jeg skulle kjøre å hente barna til samvær, mot at mor betalte halve utgiften, og så skulle vi møtes på halvveien ved levering. 

Det endte med at jeg måtte mase om "kjørepenger" hver eneste gang jeg skulle hente barna, og det var veldig vanskelig for mor å forholde seg til avtalen om å møte meg på halvveien. Enten var hun blitt syk, hun var ikke hjemme, eller så var det trøbbel med bilen, så jeg måtte kjøre hele veien likevel. 

Når du står i slike kamper om all slags mulige småting, over flere år, blir du utmattet. Jeg ble hvertfall det. Jeg orket ikke mer, og bare gav meg. 

Nå er jeg klar for å ta opp denne "kampen" igjen, men da vil jeg ha en avtale som mor ikke kan sno seg unna.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og da bør du dra på FVK igjen. Du bør dra dit hver gang det er avtaler som brytes. Pengene for kjøringen kan du vel bare holde tilbake i bidraget? Eller har dere bidrag gjennom Nav?

Du kan jo enkelt gjøre det til at du henter barnet til samvær. Om mor vil ha barnet tilbake etter samvær, så må hun hente. Ellers forblir barnet hos deg. 

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når så og si ALT blir til en diskusjon, har jeg måtte velge mine kamper. Vi hadde en skriftlig avtale om kjøring tidligere, hvor jeg skulle kjøre å hente barna til samvær, mot at mor betalte halve utgiften, og så skulle vi møtes på halvveien ved levering. 

Det endte med at jeg måtte mase om "kjørepenger" hver eneste gang jeg skulle hente barna, og det var veldig vanskelig for mor å forholde seg til avtalen om å møte meg på halvveien. Enten var hun blitt syk, hun var ikke hjemme, eller så var det trøbbel med bilen, så jeg måtte kjøre hele veien likevel. 

Når du står i slike kamper om all slags mulige småting, over flere år, blir du utmattet. Jeg ble hvertfall det. Jeg orket ikke mer, og bare gav meg. 

Nå er jeg klar for å ta opp denne "kampen" igjen, men da vil jeg ha en avtale som mor ikke kan sno seg unna.

TS

Som noen tidligere i tråden påpekte er det samværsforeldrens ansvar å hente og bringe. Utgiftene skal deles etter bidragsbrøk. Altså kan du ikke kreve at hun skal hente/levere/møte deg halvveis. Men du la kreve at dere deler kostnadene. Du kan feks trekke dette fra bidraget du betaler. Da er du ikke avhengig av at mor betaler deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 28.2.2017 den 10.28, AnonymBruker skrev:

Mor tjener bedre enn meg, men jeg kjører begge veier hver gang, hun dekker ingen av utgiftene ved kjøringen. I følge barneloven skal slike utgifter deles, så derfor jeg spør dere om hvordan dere gjør det. Det føles ikke rett at jeg skal kjøre hver gang. 

TS

Flyttet du vekk fra der dere bodde opprinnelig, eller hun?

Anonymkode: 664fa...7a7

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flyttet du vekk fra der dere bodde opprinnelig, eller hun?

Det spiller ingen rolle. Regler er regler, uansett hvem som flyttet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke trekke det fra bidraget, da det går gjennom nav. 

egentlig er det best at mor leverer til meg på fredager og jeg til henne på søndager. Det har skjedd flere ganger at hun har lovet å komme å hente på søndag, eller møte meg på halvveien, men hver gang ender det med at jeg må kjøre dem hjem til henne fordi hun kommer med unnskyldninger til at hun ikke kan hente likevel. Og vi har et skolebarn som må på skolen på mandag, og jeg på jobb, så da blir jeg nødt til å kjøre likevel. 

Så vet jeg at hun er "avhengig" av å ha barnefri de helgene jeg har samvær, så om jeg sier at jeg ikke har mulighet til å hente, tror jeg det er større sjangs for at hun kjører den veien. Hun reiser på turer med venninner, drar på fester osv de helgene hun har barnefri, og jeg merker at hun ønsker mer og mer "fri". Det er veldig vanskelig siden jeg bor langt unna, og vi har barn i skolealder. Det hender at hun tar barnet ut fra skolen på fredager eller mandager, fordi hun selv skal på langweekend etc. Hittil har hun tatt barnet ut fra skolen 4 ganger fordi hun selv skal på noe. Men hovedomsorgen vil hun ikke gi fra seg..

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller ingen rolle. Regler er regler, uansett hvem som flyttet. 

Ja, regler er regler, men rimelighet er rimelighet. Hvis far flytter tre timer unna, er det urimelig at mor skal betale for det. Synes jeg. Derfor spør jeg TS, rett og slett fordi jeg er usikker på om han har min sympati eller ikke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke trekke det fra bidraget, da det går gjennom nav. 

egentlig er det best at mor leverer til meg på fredager og jeg til henne på søndager. Det har skjedd flere ganger at hun har lovet å komme å hente på søndag, eller møte meg på halvveien, men hver gang ender det med at jeg må kjøre dem hjem til henne fordi hun kommer med unnskyldninger til at hun ikke kan hente likevel. Og vi har et skolebarn som må på skolen på mandag, og jeg på jobb, så da blir jeg nødt til å kjøre likevel. 

Så vet jeg at hun er "avhengig" av å ha barnefri de helgene jeg har samvær, så om jeg sier at jeg ikke har mulighet til å hente, tror jeg det er større sjangs for at hun kjører den veien. Hun reiser på turer med venninner, drar på fester osv de helgene hun har barnefri, og jeg merker at hun ønsker mer og mer "fri". Det er veldig vanskelig siden jeg bor langt unna, og vi har barn i skolealder. Det hender at hun tar barnet ut fra skolen på fredager eller mandager, fordi hun selv skal på langweekend etc. Hittil har hun tatt barnet ut fra skolen 4 ganger fordi hun selv skal på noe. Men hovedomsorgen vil hun ikke gi fra seg..

TS

Da kontakter du Nav og ber de vurdere om det skal gis fratrekk for reiseutgifter også. At hun deler på kjøringen kan du forsåvidt ikke kreve, men du kan kreve at hun betaler sin del. Så hvis hun er vanskelig er det lettest med den biten, iom at det da kan være andre offentlige instanser som styrer. 

Siste halvdel av siste avsnittet ditt er bare tullete å dra inn her. Å baksnakke om noe som ikke er relevant er bare dumt. 

Et tips: Nyt at du får flere helger nå, for det snur kjapt. Min på 12 år drar nesten ikke til far lenger, og hvis jeg skal noe vil han heller sove hos kompiser. Noe han selvfølgelig får bestemme selv. Så de får årene der mor ønsker mer fri, og barnet faktisk vil til deg, er for en liten periode. Og jeg ville strukket meg ekstra for å få det til da, uten å være negativt innstilt og baksnakke om det til andre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var hun som flyttet fra vårt hjemsted.

Jeg er veldig glad for å få ha barna mest mulig, jeg sier bare at det er vanskelig å ha dem ekstra i hverdagene, fordi jeg jobber, og barna har skole/sfo og barnehage på mors hjemsted. Og når jeg skriver at mor gir inntrykk av at hun ønsker mer og mer barnefri, er det for å få frem at jeg tror den beste muligheten er at hun kjører dem til meg og jeg til henne igjen. På den måten vet jeg at barna kommer tilbake til mor på søndager slik at jeg kommer meg på jobb og barna i barnehage og skole neste dag. Jeg tviler på at hun avlyser planene sine om jeg sier at jeg ikke kan hente barna, så tror det er der det er størst sjangs for at hun kan bidra til kjøringen. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var hun som flyttet fra vårt hjemsted.

Jeg er veldig glad for å få ha barna mest mulig, jeg sier bare at det er vanskelig å ha dem ekstra i hverdagene, fordi jeg jobber, og barna har skole/sfo og barnehage på mors hjemsted. Og når jeg skriver at mor gir inntrykk av at hun ønsker mer og mer barnefri, er det for å få frem at jeg tror den beste muligheten er at hun kjører dem til meg og jeg til henne igjen. På den måten vet jeg at barna kommer tilbake til mor på søndager slik at jeg kommer meg på jobb og barna i barnehage og skole neste dag. Jeg tviler på at hun avlyser planene sine om jeg sier at jeg ikke kan hente barna, så tror det er der det er størst sjangs for at hun kan bidra til kjøringen. 

TS

Du trenger fortsatt ikke legge til alt det andre, selv om du forklarer at hun vil ha barnefri. 

Ellers vil jo argumentet mot oftere samvær være at kjøringen er slitsomt for ungene da. Kanskje du kunne hatt de en samværshelg nede hos henne også? Så slipper du å kjøre opp og ned både fredag og søndag. 

At hun leverer til samvær er nok lurt ja, men husk at der har du ikke rettighetene på din side. 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

At hun leverer til samvær er nok lurt ja, men husk at der har du ikke rettighetene på din side. 

Jo, han har faktisk rettigheter- han er ikke påbudt å hente og kjøre de. 

TS- tror du er inne på noe. Høres ut som at hun like fri de helgene barna er hos deg. Da nekter du å hente de. Si at du kjører de hjem på søndager men at hun må kjøre de til deg på fredager- spesielt hvis hun vil ha en fri helg. Så regner du ut hvor mye penger du har brukt på å kjøre å ta kontakt med nav. 

Anonymkode: 48a0c...430

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, han har faktisk rettigheter- han er ikke påbudt å hente og kjøre de. 

TS- tror du er inne på noe. Høres ut som at hun like fri de helgene barna er hos deg. Da nekter du å hente de. Si at du kjører de hjem på søndager men at hun må kjøre de til deg på fredager- spesielt hvis hun vil ha en fri helg. Så regner du ut hvor mye penger du har brukt på å kjøre å ta kontakt med nav. 

Anonymkode: 48a0c...430

Det er samværsforelderen som er ansvarlig etter reglene, med mindre det er dømt annerledes: 

Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet
til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i
barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet,
er det samværsforelderen som henter og bringer barnet.
Bostedsforelderen
kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke
til henting og bringing av barnet.

Nå har jo TS og mor til barnet egentlig avtalt noe annet, men ingen av de har holdt avtalen (nei, TS har heller ikke holdt den, siden han har kjørt mer enn han skal). Så jeg står på det jeg skrev først i tråden, dra på FVK og få en tydelig avtale som gjelder fra nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...