Gå til innhold

Familieøkonomien på 80-tallet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine etablerte seg unge, med nybygget hus og mange barn i rask rekkefølge på 1 inntekt fra første barnet kom. Vi var nok ikke fattige, men hadde smal økonomi pga trygge og gode prioriteringer.  Det var restriksjoner på pålegg, fast antall kjøttkaker til hver på søndager, svinesteik var litt luksus. Vi spiste en del selvfisket fisk. Yoghurt var dessert innimellom, ikke et måltid. Det ble kjøpt en frukt til hver til hver dag. Det var ikke påfallende store forskjeller mellom oss og familier vi omgikk, men noe forskjell spesielt på kosemat og godterier. En venninne hadde kun 1 søsken og to foreldre i fulltidsjobb som begge hadde vokst opp i utlandet. De hadde rause mengder lørdagsgodt og chips, spennende søndagsmiddager som fondue med biffkjøtt osv. Vi levde helt fint med å ha det litt spartansk dog, og alle i familien er glade i mat og ganske altetende.

Jeg har tatt med litt av nøysomheten i f.eks påleggsvaner, selv om jeg ikke er så forsiktig som før, lesser jeg ikke på alt som kan friste. Jeg blir også ille berørt når stebarnet på besøk hos eldre, nøysomme familiemedlemmer høvler av det øverste laget og sidekantene på osten og legger det til side, og så forsyner seg til skiven sin. Eller tar ny cola uten å prøve om gårsdagens halvfulle store flaske er ok osv. Det hadde vært veldig uhøflig i min oppvekst. Jeg kommer nok til å være strengere med min egen og ha noen restriksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er født midt på 80-tallet, og foreldrene mine hadde ikke veldig god råd da jeg var liten. Jeg merket ikke så mye til det da, for vennene mine hadde det ganske likt. Det var vanlig at mødrene var hjemmeværende der jeg vokste opp, og med nivået på boliglånsrentene som var på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet er det ikke rart at økonomien var litt stram for de fleste. Jeg kan ikke huske at vi ble gitt restriksjoner på hvor mye vi fikk spise av pålegg og annen mat, men tenker at restriksjoner var der nok helt naturlig (vi tok jo etter våre foreldres vaner). For øvrig hadde vi sjelden juice hjemme da jeg var liten, og yoghurt var ikke heller hverdagskost. Klær ble alltid kjøpt så vi kunne ha noe å vokse i, og det hendte også vi kjøpte bruk på Fretex (særlig skitøy og denslags).

Når jeg sammenligner med min egen situasjon i dag, også nyetablert, har vi en helt annen innstilling til gjenbruk av både mat og klær. Vi unner oss det vi har lyst på. Men både jeg og mannen tjener over gjennomsnittet, så vi har jo god råd også. Jeg syns likevel ikke vi fråtser og sløser, og det har nok kanskje litt med at vi begge er vokst opp med litt stram økonomi som barn.

Anonymkode: 3ce21...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2017 den 11.05, AnonymBruker skrev:

Vi kunne heller ikke drikke ubegrensede mengder juice (og ikke til hvert måltid), ikke ta på altfor mye pålegg etc. Usikker på om det var pga økonomi (i perioder hadde foreldrene mine veldig lite penger), helse, eller bare normal folkeskikk (hvorfor skal man ha enorme mengder pålegg på skiva??).

Anonymkode: ca27f...18a

Fordi det smaker mye bedre, og litt ekstra proteiner skader da ikke?

På 26.2.2017 den 11.33, AnonymBruker skrev:

Vi hadde ikke slike restriksjoner. Vi var ikke rike, men hver helg fikk vi biff og bernaisesause :)
vi hadde fattige og bedre perioder pga jobben til min far, mor var hjemmeværende. Jeg ser på gamle bilder at i de dårlige periodene var jeg så tynn... og i de gode periodene var jeg lubben hehe (det var nok biffperiodene). 
Hver lørdag i de gode periodene, dro vi til byen, kjøpte fersk fisk på kaia og handlet 10 kg godteri :D

Anonymkode: 3c5e1...c22

10 kg godteri hver lørdag? Da er du glad i godis.

På 26.2.2017 den 12.45, Athene skrev:

Jeg husker ingen begrensninger på mengde. Utover at vi selvfølgelig lærte moderasjon i forhold til at pålegg ikke var snacks. 

Begrensningene var knyttet til sukker. Det var melk eller vann, ingen juice (som bare bestod av sukker på den tiden). Det var kun frokostblandinger i helgene, og maks en skive med nugatti om dagen. Og i helgen kunne vi også blande en skje o-boy i melken. 

Jeg har forresten merket dette med moderasjon i pålegg hos svigers -  man velger seg ett pålegg. Tar jeg en skive gjør jeg litt ut av pålegget. For eksempel majones, et salatblad, en osteskive, skinke og et-par skiver egg. Eller spekeskinke, brie og tomat på samme skive. Men får noen skrå blikk. 

Enig med deg, jeg blir helt svett av folk som spiser grovbrød med en liten skive skinke på. Huff og grøss.

Anonymkode: cc66c...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat hadde vi alltid nok av ,og mamma har alltid vært veldig flink til å videreforedle frukt og bær fra hagen. Jeg husker også at pappa fisket fersk fisk til oss.

Jeg er født på tidlig 70 tall. Her var det ikke lov å fråtse med pålegget eller å maule pålegg. Vi hadde både saft og brus avogtil. Mamma laget saft av bær og frukt fra hagen. Vi hadde vel en vanlig økonomi for den tiden, tenker jeg.Jeg merket i alle fall ikke noe til at vi hadde dårlig råd.

Søndagsmiddagene var ofte kjøttkaker eller stek med brun saus. Det var nok en mer nøysom tid der en tok vare på matrester og laget noe nytt av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke født på 80 tallet, men tidlig 90. Vi hadde sjeldent brus og yougert, men tror kanskje det var mest fordi mamma ikke så på det som ordentlig mat, og det er jeg enig i. Ser ikke på yougert som godteri, men som litt ekstra god mellommåltid kanskje... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde min barndom på 80-tallet (født miudt på 70-tallet) og det var slik som du beskriver, TS! Og vi var ikke fattige, bare helt gjennomsnittlige. Det var måtehold med alt, men jeg tenkte ikke over det da, pga at det var slik det var. En skive salami (eller servelat) per brødskive. Weetabix hadde vi ikke på den tiden, det var havregryn, melk og rosiner som gjaldt.

Foreldrene mine fortalte at det var 14 % rente på huslånet når de var i etableringsfasen, kanskje det var dit pengene gikk... Mye var dyrt da, som er billig nå. Leker, for eksempel. Tror nesten det må ha kostet en månedslønn for en dukkevogn på tidlig åttitallet... (I allefall reagerte mine foreldre slik da jeg sa jeg ønsket meg en).

Anonymkode: c6fc7...4a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i en familie med helt ok råd, men vi hadde også slike restriksjoner. Tror det handlet både om at "sløsing" ble sett på som noe negativt, og at det handlet om hva som var sunt. Vi spiste havregryn med melk til frokokst nesten hver dag, unntatt i helgene hvor det gjerne ble disket opp med egg og bacon :)

På lørdagene fikk vi barnetv posen med godteri, og med unntak av i selskaper var det aldri godteri, kjeks og kaker i huset. Når vi var i barnebursdager var det typisk 2 pølser til hver og en liten glassflaske med brus. Tror aldri jeg tenkte over at det var noe særlig måtehold i det, det var bare slik det var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er født tidligere og jeg har aldri hørt han si noe sånn, men nå kommer han fra en "rik" familie.

Anonymkode: 1c8f0...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født på slutten av 60-tallet og familien min hadde ikke veldig god råd. Allikevel var det ikke så ille som det du beskriver. Vi fikk kun godteri og brus på lørdager, men det gjaldt stort sett alle. Juice hadde vi ikke i kjøleskapet. Youghurt fikk jeg spise når vi hadde det, og vi hadde corn flakes og annet som vi fikk ta når vi var sultne. I tillegg hadde jeg o'boy i melka :)

Pålegg fikk vi lov å ta hva og hvor mye vi ville av, men selvsagt skulle vi ikke spise BARE pålegg.

Jeg fikk også lov å forsyne meg to ganger av middagen :)

Så ja, vi hadde kanskje litt mer restriksjoner enn idag, men de fleste av de er ting jeg gjerne viderefører litt hjemme også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎02‎.‎2017 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Jeg er født på tidlig 80-tall. Da jeg var liten var det sånn at vi barna ikke kunne forsyne oss fritt fra kjøleskap og skap.

Det var èn salamiskive per brødskive, ett glass juice, to weetabix-biter, én yoghurt.

Disse reglene var av økonomiske grunner. Foreldrene mine hadde rett og slett ikke råd til at vi fråtset i maten. (Med fråtsing mener jeg å bøtte ned 1/2 liter juice, ha brødskiver bugnende av pålegg osv)

Husker det som at de fleste vennene mine hadde liknende restriksjoner hjemme.

Nå sier mannen min at vi må ha vært en veldig fattig familie. Han kjenner seg ikke igjen fra egen barndom. 

Hvem har rett?

Anonymkode: 94dd1...104

Du har rett. Mat var dyrt på 80- tallet, og selv om det ikke ble sagt høyt, så var det forventet at man åt fornuftig og delte på det gode.

Anonymkode: 5ac80...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...