Gå til innhold

Hvem av disse har høyest status: Ei med mann og barn, eller ei med karriere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, antbug skrev:

Hvis jeg ser på bare de to og fortrenger at det finnes mange gode midt i mellom-løsninger vil jeg nok plassere kvinnen med karriere høyest statusmessig. Alle kan få mann og barn, og det sier ikke stort om hvor dyktig eller smart man er. 

Enig med deg. Det koster mer å få en god karriere enn å skaffe seg mann og barn. Sistnevnte kan nesten hvem som helst få seg dersom det er ønsket. En god karriere derimot, det er det ikke alle som kan skaffe seg. Selvsagt er dette isolert sett, som skissert basert på HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En mann med kone og barn gir vel ikke noe særlig kapital (kulturell eller økonomisk) i forhold til det en karrriere. Så jeg stemmer på sistnevnte!

Anonymkode: 084b8...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen bragd å finne seg en mann og poppe ut et par unger. Er ikke det ganske så ordinært da? 

Anonymkode: 98b55...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tenker jeg vell at det først og fremst er trist med hun som har viet hele livet til jobb og sitter igjen uten etterkommere eller nær familie utenom søsken, og jeg er redd vi får se stadig flere slike triste skjebner. Det må være trist å måtte innse at man gikk glipp av sjansen, for så å leve resten av livet med savnet og ensomheten, selv om det sikkert er å foretrekke for noen få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært til hjelp om du definerte "karriere" i dette tilfellet. "Karriere" betyr "løpebane". Uttrykket handler om at det finnes en form for belønning i den andre enden av banen og sier noe om hvor stor suksess vedkommende har. En karriere kan like gjerne være at man blir fylkesmester  i pølsestapping, som at man har en feit jobb og doktorgrad. 

Uansett, for min del er det helt umulig å si noe om, mitt syn på status avhenger av andre personlige egenskaper enn dette. Jeg kjenner idioter med feite lønninger og mye omtale og jeg kjenner folk med såkalte A4 liv, som gjør utrolig mye for andre og gir av seg selv, uten at de egentlig gjør noe særlig av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...