Gå til innhold

Hva syns du om å la barneskoleelever dra på kjøpesenteret med venner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barneskolen min var rett ved kjøpesenteret, så vi dro alene til kjøpesenteret fra 9-års alderen :)

Gikk helt fint det. Hadde ikke så mye penger da, men var mest for å se på gutter hehe :) Hang der lissom...

Men vær litt obs - for det kan hende noen blir lokket til å være med på nasking for å bli godkjent i gjengen. 
Det var det ikke hos meg, men hos noen andre i klassen som var opptatt av å bli populær.... 

Og at de ikke har lommepenger hver dag og snoper...

På ungdomsskolen var vi litt lenger unna kjøpesenteret, men hadde forholdsvis kort vei til butikk, så hver langfri dro vi ned og kjøpte skoleboller og milkshake til lunsj. Skikkelig sunn lunsj ass :)

 

Anonymkode: cc492...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min går i 7. og har akkurat begynt å spørre om å få lov til å stikke innom senteret på vei hjem fra skolen. Han får lov, men kun hvis det er noe han skal der. Synes ikke noe om at de skal henge der uten mål og mening. Er de mange sammen er det lett for at de herjer og dersom de går rundt i butikker uten å kjøpe noe så kan det plutselig føre til misforståelser. 

Så vi har løst dette ved at vi foreldre avtaler at vi av og til sender med dem penger slik at de kan stikke innom senteret etter skolen og kjøpe seg noe å spise og må være hjemme igjen en time eller to senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de fleste her i tråden. Barn har ingenting å gjøre på et kjøpesenter i den alderen der om de bare skal henge, men det er en annen sak om de faktisk skal gjøre noe konkret som å shoppe eller gå på kafe. 

Anonymkode: b8265...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste jeg viste var å gå på shoppingsenteret når jeg var 13 år med venninnene mine!  Dette var i USA da og mye "farligere" en det er å gjøre det her i Norge.  Skjønner ikke hvorfor det er noe galt i det.  (men der var det en arcade med alle beste spill så det var noe å gjøre dere i tillegg).  Det er en bra måte å være sosialt på synes jeg - venner som sitter og skravler sammen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss- nå vet vi hvorfor så mange barn sliter med sosial angst - utifra hva jeg leser i tråden her.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Outlander skrev:

Jøss- nå vet vi hvorfor så mange barn sliter med sosial angst - utifra hva jeg leser i tråden her.  

Tenkte jeg og.  Er vi i ferd med å oppdra en hjelpesløs generasjon? 7.klassinger som ikke får gå på senteret? En 15 åring lenger opp i tråden som ikke får lov??? 15 år?? Altså, at små barn ikke får lov forstår jeg,  men fra slutten av barneskolen og oppover?  Viktig at de er med venner, mindre viktig akkurat hva de gjør! 

Anonymkode: 4ed89...ddb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, Outlander skrev:

Jøss- nå vet vi hvorfor så mange barn sliter med sosial angst - utifra hva jeg leser i tråden her.  

En får ikke sosial angst av å la være å henge rundt på kjøpesentre. En kan være sammen med venner andre og mer egnede steder. 

Anonymkode: d2384...c01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En får ikke sosial angst av å la være å henge rundt på kjøpesentre. En kan være sammen med venner andre og mer egnede steder. 

Anonymkode: d2384...c01

Tipper med at de foreldrene som ikke vil la deres stakkars barna møter vennene sine på kjøpesenteret av og til er samme foreldrene som ikke vil la dem ta busen og gå på kino alene med kompiser heller.  Ja, mener virkelig at å ikke la barna samle forskjellige steder etter de har blitt 12-13 år fører til sosial angst.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor ti min. gange fra nærmeste senter, og tiåringen er der av og til med venner. Jeg liker heller ikke den formålsløse hengingen, så prøver å begrense det noe. De er jo alene hjemme fra 14 til 17, så ikke alltid like lett å styre det. Enn så lenge spør hun først, men om hun hører etter er jo en annen sak. Etter kl 18 er uaktuelt, vil ikke at hun skal henge med de større ungdommene. Nå har hun heldigvis begynt med håndball, så da begrenser det seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne nok fått lov, men ikke hver dag! Og jeg skulle ha vist hva de skulle der. 

Jobber i butikk selv og ser hvor mye penger barn på barneskolen har. Det er faktisk helt sykt hvor mye penger barn i dag bruker på f.eks godteri! (De samme barna er innom hver dag) 

Synest ikke at ett senter er en plass og "henge" på for barn heller, ser heldigvis ikke så mye av det på senterene her heller, mest på lørdager. 

Det er så mye annet og ta seg til enn å henge på ett senter! Ikke rart barn nå til dags ikke har fantasi. Når vi gikk i 6-7 klasse var vi ute etter skolen, klatra i trær, gikk på ride kurs, besøkte hverandre hjemme, lagde mat sammen. 

Anonymkode: fa0fd...0a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vi begynner å nærme oss Amerika-tilstander hvor alle steder er farlig å henge som barn. Heng meg for å ha hengt på kjøpesenteret i alle matpausene vi hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra jeg var 12 begynte jentegjengen å ta hurtigbåten til Tromsø for shopping på Lørdager. Hjem igjen med båten på ettermiddagen. Beste vi visste, og vi storkoste oss!

Anonymkode: 4679b...f87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.2.2017 den 21.51, Rotemor skrev:

Jeg synes ikke å henge på kjøpesenteret burde være noen form for fritidsaktivitet hverken for voksne eller barn.

Jeg synes det er en harry ukultur.

Takk! Du satte ord på det for meg hahah :)

8 timer siden, Nøste~ skrev:

Ser vi begynner å nærme oss Amerika-tilstander hvor alle steder er farlig å henge som barn. Heng meg for å ha hengt på kjøpesenteret i alle matpausene vi hadde.

I alle matpausene ja! Det betyr at kjøpesenteret var nærme!

Altså, når kjøpesenteret er 20 min unna, og skolen til sønnen min er 5 min unna, så kan han ikke akkurat dra til kjøpesenteret slik som han vil i pausene. Barna på skolen får ikke lov til å forlate skolens område, selv ikke for å kjøpe mat i matbutikken 2 minutter unna. 

Datteren min startet å dra på kjøpesenteret for å handle da hun startet på ungdomsskolen siden skolen da bare var 10 min unna byen, OG hun var eldre. 

 

Anonymkode: 2e202...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

En får ikke sosial angst av å la være å henge rundt på kjøpesentre. En kan være sammen med venner andre og mer egnede steder. 

Anonymkode: d2384...c01

Nei, men det er en sosial arena, en plass hvor både barn, tenåringer og ungdommer får utviklet den sosiale læringen. Observere andre og lære av hverandre.
Husk ikke alle barn og ungdommer liker fotball, håndball, korps..Sjakk..Noen trives best med venner og det å bare skravle.
Ungdomsklubber er bra, synd slike arenaer ofte blir lagt ned..


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24. februar 2017 den 14.53, AnonymBruker skrev:

Fra jeg var 12 begynte jentegjengen å ta hurtigbåten til Tromsø for shopping på Lørdager. Hjem igjen med båten på ettermiddagen. Beste vi visste, og vi storkoste oss!

Anonymkode: 4679b...f87

I fra Reinøya? 

Anonymkode: d3564...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.2.2017 den 13.23, Outlander skrev:

Tipper med at de foreldrene som ikke vil la deres stakkars barna møter vennene sine på kjøpesenteret av og til er samme foreldrene som ikke vil la dem ta busen og gå på kino alene med kompiser heller.  Ja, mener virkelig at å ikke la barna samle forskjellige steder etter de har blitt 12-13 år fører til sosial angst.  

Så bra at du kjenner alle foreldrene da. Det går an å være med vennene andre steder enn å henge rundt på kjøpesenteret. Et kjøpesenter er ment til å handle i. Ikke å være en ungdomsklubb

Anonymkode: d2384...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Chibi skrev:

Nei, men det er en sosial arena, en plass hvor både barn, tenåringer og ungdommer får utviklet den sosiale læringen. Observere andre og lære av hverandre.
Husk ikke alle barn og ungdommer liker fotball, håndball, korps..Sjakk..Noen trives best med venner og det å bare skravle.
Ungdomsklubber er bra, synd slike arenaer ofte blir lagt ned..


 

Ingen av mine barn har hatt fingrene borti idrett eller korps. Vi hater disse aktivitetene like mye alle sammen

Anonymkode: d2384...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

I fra Reinøya? 

Anonymkode: d3564...eef

Nope, Finnsnes. 😊

Anonymkode: 4679b...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎02‎.‎2017 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Når jeg gikk på Tveita skole som barn hang vi alltid på kjøpesenteret. Da kjøpte vi skoleboller og jakobsboller (hva skjedde med de? de finnes ikke mer :( ), loff som vi tok ut det hvite på og fylte med potetgull, om vinteren hang vi på trekkekroken bak på biler som kjørte.

Da var vi 9-10 år gamle.

Anonymkode: d5d15...1a0

Og ventet også på at noen av de gamle pensjonistene skulle la vognen "stå" så vi fikk en tier til å kjøpe godis.

Anonymkode: a3c49...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...