Gå til innhold

Stekepanne, gryte mm i støpjern, hva velger jeg?


ajarRun

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å samle på Le Creuset selv, og jeg blander fargene Volcanic og Cerise da jeg synes disse går fint sammen, og det er lettere hvis det skulle vise seg at du ikke får tak i èn ting i en av fargene. Jeg elsker spesielt stentøy-produktene, fordeler varmen fint og gir godt resultat. De har god kvalitet, og ikke minst livstidsgaranti! Har sett at noen av pannene har avtakbart håndtak forresten :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har du fått en haug anbefalinger.

Kan nikke til de anbefalingene du har fått. Her i huset er det fremdeles støpejernspanne fra Høyang. Den er knøtt umulig å slite ut og kunne godt gått i arv i generasjoner. Inni stekeovnen går den ikke med trehåndtaket sitt på, men det går an å ta av med en skiftnøkkel ja.

En god gammel jerngryte med porselenslokk fra Figgjo. Sånn kan du være griseheldig å finne på en loppis. Anbefaler da å bytte knotten til en stålknott fra Le Creuset.08_789186357.jpg

 

Det var støpejernet fra Høyang.

Resten er Le Creuset. Hvit, sort og cerise.  Plukk farger etter hva du liker tenker jeg. Om alle har samme farge eller ikke betyr ikke så mye egentlig, - med mindre de bare skal henge til pynt da :ler:

 

Anonymkode: 7f6e2...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Monstrum skrev:

Jeg har begynt å samle på Le Creuset selv, og jeg blander fargene Volcanic og Cerise da jeg synes disse går fint sammen, og det er lettere hvis det skulle vise seg at du ikke får tak i èn ting i en av fargene. Jeg elsker spesielt stentøy-produktene, fordeler varmen fint og gir godt resultat. De har god kvalitet, og ikke minst livstidsgaranti! Har sett at noen av pannene har avtakbart håndtak forresten :) 

Jeg vurderte faktisk å blande de to, men var litt usikker på om de ville passe sammen.

Du har ikke tilfeldigvis den der vinåpneren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2017 den 23.43, amativeReflection skrev:

Wool? Wook? Skriver du nederlandsk? Hvorfor stål og ikke støpjern? Viktig for meg at alt ser ut som det hører sammen. Vil ikke ha ørten forskjellige stiler.

"Woll", skriver han, men han skrev det uten stor forbokstav ved en feil. Woll er navnet eller merket på en type stekepanner o.l.

Faren min har Woll stekepanner, to stykker. En med lav kant og en med høy kant. Den med høy kant er fin hvis man skal steke mye på en gang. Den med lav kant er fin til f.eks. pannekakesteking og biff. Du får lett inn stekespaden fra siden pga den lave kanten.

Forøvrig er jeg enig med de andre som anbefaler Le Creuset. Jeg har Le Creuset stekepanne og er kjempefornøyd.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

"Woll", skriver han, men han skrev det uten stor forbokstav ved en feil. Woll er navnet eller merket på en type stekepanner o.l.

Faren min har Woll stekepanner, to stykker. En med lav kant og en med høy kant. Den med høy kant er fin hvis man skal steke mye på en gang. Den med lav kant er fin til f.eks. pannekakesteking og biff. Du får lett inn stekespaden fra siden pga den lave kanten.

Er Wook også et merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Er Wook også et merke?

Nei, wok er en type stekepanne for grønnsaker og kjøtt, som stammer fra Asia. Alle produsenter kan ha en wokpanne i sitt sortiment, men jeg vet ikke om alle har det.

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker Le Creuset! Du får kjøpt uemaljert fra dem også, men det er såvidt jeg husker kun i sort. Har dog hatt mine emaljerte gryter fra dem i 10 år og er strålende forbøyd. Ville valgt cerise, volcanic eller sort. Det er standardfargene som aldri byttes ut, slik at man alltid kan supplere. De andre fargene kommer og går. 

Anonymkode: 8ec88...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker Le Creuset! Du får kjøpt uemaljert fra dem også, men det er såvidt jeg husker kun i sort. Har dog hatt mine emaljerte gryter fra dem i 10 år og er strålende forbøyd. Ville valgt cerise, volcanic eller sort. Det er standardfargene som aldri byttes ut, slik at man alltid kan supplere. De andre fargene kommer og går. 

Anonymkode: 8ec88...38b

Helt enig med fargevalg. Kjipt å kjøpe inn alt i en farge som går ut av produksjon etter et par måneder, så sitter jeg der med et halvt sett kjøkkengreier (tenkte å bare kjøpe alt når jeg først setter i gang).

Hvilken type stekespader bruker du da? Jeg kan ikke bruke av plast, fordi jeg smelter dem så ofte. Foretrekker egentlig metall, men tre er jo også OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Le Creuset, og mikser farger. Samler både gryter og servise, og det ser absolutt lekkert ut i hylla. Kvaliteten på gryter å panner er det ingenting å si på, og emaljeringen er svært solid. Noe HELT annet enn teflondrit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg vurderte faktisk å blande de to, men var litt usikker på om de ville passe sammen.

Du har ikke tilfeldigvis den der vinåpneren?

Hvilken av vinåpnerene tenker du på?

Det er noen å velge mellom, men det enkleste er ofte det beste. Jeg går god for denne enkle kelnerutgaven.

Anonymkode: 7f6e2...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg vurderte faktisk å blande de to, men var litt usikker på om de ville passe sammen.

Du har ikke tilfeldigvis den der vinåpneren?

Jeg synes de utfyller hverandre fint, også har jeg en del annet kjøkkenutstyr i lignende farger så da ble det enda bedre! Vinåpneren har jeg ikke nei, og den står heller ikke øverst på "ting som skal kjøpes" - lista. Her kjøpes det inn litt etter litt, både pga økonomien og plassmangel.

Foreløbig har jeg eggeglass, krus, to ildfastformer, grillpanne og en gryte :) Neste blir skåler tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, amativeReflection skrev:

Nei. Ikke prøvd.

Mulig det bli aktuelt om jeg blir en gammel og armsvak dame, men inntil det skjer så synes jeg at nærmere 2.500,- brukes bedre på vinen enn på åpneren ;)

 

Anonymkode: 7f6e2...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, amativeReflection skrev:

Får jeg lov til å blande meg? :) 

Slike korketrekkere ser alltid flotte og imponerende ut. Det er noe fascinerende med hvordan alt "går av seg selv", i alle fall når den brukes av noen som har lært seg teknikken. Og når den kommer fra Le Creuset fungerer den sikkert som den skal også, i motsetning til en del billigere versjoner jeg har sett folk kløne med. :fnise:  Men: I det lange løp er det så mye enklere å dra frem den lille, lette kelnerkorketrekkeren som alltid gjør jobben enkelt og greit og pålitelig og kan puttes i lomma eller legges på bordet etter (/mellom) bruk, og ikke tar opp særlig plass i skuffen, i stedet for den store, plasskrevende "korketrekkermaskinen" som nærmest trenger et eget skap når den ikke er i bruk. 

Jeg kjenner jeg har litt lyst på denne. :) (Og tenk så mye god vin du kan få for mellomlegget! :)

Anonymkode: 225fe...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grytene fra Le Cruset er knallgode! Fargene er også fine, man kan fint mixe og matche litt, med måte. Personlig er jeg ikke så glad i den klassiske orange, men det er jo en smakssak. Jeg har nå en grønn mellomstor med emalje som er genial til gryteretter, supper etc. Emaljen har god slippeffekt og lette å rengjøre. En svart panne til biff og steking av annet på høy temperatur er kjekt å ha. Eller er det neste på ønskelista det de på den norske siden kaller en buffetpanne, venter bare på at den skal komme i en mellomstørrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får jeg lov til å blande meg? :) 

Slike korketrekkere ser alltid flotte og imponerende ut. Det er noe fascinerende med hvordan alt "går av seg selv", i alle fall når den brukes av noen som har lært seg teknikken. Og når den kommer fra Le Creuset fungerer den sikkert som den skal også, i motsetning til en del billigere versjoner jeg har sett folk kløne med. :fnise:  Men: I det lange løp er det så mye enklere å dra frem den lille, lette kelnerkorketrekkeren som alltid gjør jobben enkelt og greit og pålitelig og kan puttes i lomma eller legges på bordet etter (/mellom) bruk, og ikke tar opp særlig plass i skuffen, i stedet for den store, plasskrevende "korketrekkermaskinen" som nærmest trenger et eget skap når den ikke er i bruk. 

Jeg kjenner jeg har litt lyst på denne. :) (Og tenk så mye god vin du kan få for mellomlegget! :)

Anonymkode: 225fe...481

Jeg har sett Youtubedemonstrasjoner der folk har knotet med å fjerne korken fra den (man bare gjør det samme som for å åpne vinflasken så detter den ut) så det er helt klart mulig å bruke den feil. Men den ser enkel ut da.

Har masse sånne fra polet og vectura (eller vinhuset), og de er helt greie men noen ganger pulveriserer jeg bare korken eller kjører dem gjennom skjevt.

At den er enorm og tar alt for mye plass er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg har sett Youtubedemonstrasjoner der folk har knotet med å fjerne korken fra den (man bare gjør det samme som for å åpne vinflasken så detter den ut) så det er helt klart mulig å bruke den feil. Men den ser enkel ut da.

Har masse sånne fra polet og vectura (eller vinhuset), og de er helt greie men noen ganger pulveriserer jeg bare korken eller kjører dem gjennom skjevt.

At den er enorm og tar alt for mye plass er jeg helt enig i.

Har du veldig lyst på den så kjøper du den. Verre er det jo ikke :nigo: 

Anonymkode: 7f6e2...d03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du veldig lyst på den så kjøper du den. Verre er det jo ikke :nigo: 

Anonymkode: 7f6e2...d03

Enig! :) 

Anonymkode: 225fe...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, amativeReflection skrev:

Helt enig med fargevalg. Kjipt å kjøpe inn alt i en farge som går ut av produksjon etter et par måneder, så sitter jeg der med et halvt sett kjøkkengreier (tenkte å bare kjøpe alt når jeg først setter i gang).

Hvilken type stekespader bruker du da? Jeg kan ikke bruke av plast, fordi jeg smelter dem så ofte. Foretrekker egentlig metall, men tre er jo også OK.

Jeg bruker kun redskaper i silikon, for de tåler 250 grader. Har aldri opplevd at de smelter. Melamin og nylon smelter. Har redskaper fra Le Creuset (syns de er litt klumpete) og Colorworks. Ellers så er vel treverk bra, men de bør helst håndvaskes og utgår hjemme hos oss... 

Anonymkode: 8ec88...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...