Gå til innhold

Må jeg gi opp hunden min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil heller kalle det mishandling å ikke sørge for at disse hundene får den stimulansen de trenger slik at de ikke utvikler seg til å bli stressa, småaggressive og asosiale. Da trenger man ikke å klippe av friske kroppsdeler for å reparere dårlig oppdragelse.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå får du ta til deg dette en gang for alle!! Kastering  er NULL, NULL problem! Det tar få minutter,  de er tilbake til normalen innen få dager! Slutt og lat som det er big deal! Jeg ser alle de stressede,  småaggressive,  asosiale hundene i Norge som aldri får utløp og der er ekstrem sjokkerende for meg! DET er mishandling!  Norge henger helt etter med kastering  ( du trenger ikke fortelle hvorfor mange land begynte med kastering), jeg har til dags dato,  og jeg treffer MANGE hunder og eiere hørt eller sett noe negativt! Om man har hundens livskvalitet i fokus (....alle har jo ikke det) så kastrer!

 Jeg vedder en milliard på at også norske veterinærer og lovverk vil endres innen få år.

Ta det fra ei med masse erfaring med hunder TS- kastrer om du har mulighetenTS!

Anonymkode: 36563...e53

Helt enig. 

Min har time til torsdag (kjemisk) jeg orker ikke se han være så stresset og ikke ha det noe bra lenger. Så dette håper vi vil hjelpe han :)

Endret av ClosedParadise
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå får du ta til deg dette en gang for alle!! Kastering  er NULL, NULL problem! Det tar få minutter,  de er tilbake til normalen innen få dager! Slutt og lat som det er big deal! Jeg ser alle de stressede,  småaggressive,  asosiale hundene i Norge som aldri får utløp og der er ekstrem sjokkerende for meg! DET er mishandling!  Norge henger helt etter med kastering  ( du trenger ikke fortelle hvorfor mange land begynte med kastering), jeg har til dags dato,  og jeg treffer MANGE hunder og eiere hørt eller sett noe negativt! Om man har hundens livskvalitet i fokus (....alle har jo ikke det) så kastrer!

 Jeg vedder en milliard på at også norske veterinærer og lovverk vil endres innen få år.

Ta det fra ei med masse erfaring med hunder TS- kastrer om du har mulighetenTS!

Anonymkode: 36563...e53

Takk og amen. 

Vi henger etter her i norden generelt mtp dette med kastraksjon, mye sikkert pga at vi aldri har hatt noe klima/kultur for "løsdyr"/gatedyr/rabies, og derfor ikke brydd oss nevneverdig. 

Men gå inn på FINN.no. Se hvor mange dyr som er til omplassering og hvor mange kattunger som gies bort "ellers drukner vi dem"-mentalitet. 

Kjæledyr, hvis ikke skal gå i selektiv avel, være seg hund, katt, hest eller kanin, bør kastreses både for sin egen, sin arts del og for sine omgivelser.

Endret av Perle
Skriveleifer
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fase :) Min hannhund (stor hund, siden noen faktisk tror det har noe med saken å gjøre...) markerte inne i puberteten. Det gikk over da han ble voksen :) 

Anonymkode: d4c3a...225

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ingen tilhenger av kastrering. For å få best mulig resultat bør hunden faktisk kastreres FØR kjønnsmodning. Om hunden er nervøs/fryktaggresiv o.l. kan det i verste fall bli mye verre da man fjerner produksjon av testosteron. Testosteronet gir enkelt forklart mot. 
Jeg hadde en hannhund som i en periode markerte inne, jeg gav han klar beskjed om at det var uaktuelt(jeg er ikke fysisk, men tramper/klapper/brøler), og det gav seg rimelig kjapt. Om hunden derimot fortsatt markerer hadde jeg først vurdert kjemisk kastrering, og så tatt det derfra. Om hunden er trygg og fin ellers, skal ikke kastrering være så negativt. Enkelte raser har nedarvet hyperseksualitet, så det kan rett og slett være genetisk også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk hunden min kasterert , liten miniatyrhund . Hadde veldig problemer med markering inne, alt dette stoppet etter kastrering  . Anbefales virkelig !

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå får du ta til deg dette en gang for alle!! Kastering  er NULL, NULL problem! Det tar få minutter,  de er tilbake til normalen innen få dager! Slutt og lat som det er big deal! Jeg ser alle de stressede,  småaggressive,  asosiale hundene i Norge som aldri får utløp og der er ekstrem sjokkerende for meg! DET er mishandling!  Norge henger helt etter med kastering  ( du trenger ikke fortelle hvorfor mange land begynte med kastering), jeg har til dags dato,  og jeg treffer MANGE hunder og eiere hørt eller sett noe negativt! Om man har hundens livskvalitet i fokus (....alle har jo ikke det) så kastrer!

 Jeg vedder en milliard på at også norske veterinærer og lovverk vil endres innen få år.

Ta det fra ei med masse erfaring med hunder TS- kastrer om du har mulighetenTS!

Anonymkode: 36563...e53

Takk! 

Er 100% enig, og håper og tror, at alle selvskapsdyr, som ikke skal gå i avel, elller stilles ut, rutinemessig blir kastrestert, til nytte for både rase/dyr og eiers skyld. 

Endret av Perle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Perle skrev:

Takk! 

Er 100% enig, og håper og tror, at alle selvskapsdyr, som ikke skal gå i avel, elller stilles ut, rutinemessig blir kastrestert, til nytte for både rase/dyr og eiers skyld. 

Amen! 

Anonymkode: 36563...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som forundrer meg litt.

Jeg vil ikke ta opp en diskusjon på om det er lurt og riktig å kastrere osv, men spørsmålet mitt er:

Er dere sikre på at det er ulovlig å kastrere hunder i Norge uten god grunn?

Dette synes jeg isåfall er veldig rart etter mine erfaringer. Jeg har hatt to hunder som har blitt kastrert. En hannhund og en tispe. På begge hundene var det veterinæren som ANBEFALTE meg kastrering uten at jeg i det heletatt hadde nevnt det. På den ene hunden var det riktignok livsnødvendig da hun var blitt svært syk grunnet noe hormonelt og trolig kunne dødd uten, men på hannhunden var det da denne markeringen inne osv. som dere prater om her (han ble mye bedre på dette etter kastreringen forøvrig). 

Jeg opplever disse veterinærene som svært profesjonelle og kan ikke se for meg at de skulle ha gjort et lovbrudd. Så er dere sikre på at denne loven er og fremdeles gjelder i Norge? Og kanskje noen har en link til en side hvor dette står? For det er ett eller annet som skurrer for meg isåfall.

Anonymkode: 8893d...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som forundrer meg litt.

Jeg vil ikke ta opp en diskusjon på om det er lurt og riktig å kastrere osv, men spørsmålet mitt er:

Er dere sikre på at det er ulovlig å kastrere hunder i Norge uten god grunn?

Dette synes jeg isåfall er veldig rart etter mine erfaringer. Jeg har hatt to hunder som har blitt kastrert. En hannhund og en tispe. På begge hundene var det veterinæren som ANBEFALTE meg kastrering uten at jeg i det heletatt hadde nevnt det. På den ene hunden var det riktignok livsnødvendig da hun var blitt svært syk grunnet noe hormonelt og trolig kunne dødd uten, men på hannhunden var det da denne markeringen inne osv. som dere prater om her (han ble mye bedre på dette etter kastreringen forøvrig). 

Jeg opplever disse veterinærene som svært profesjonelle og kan ikke se for meg at de skulle ha gjort et lovbrudd. Så er dere sikre på at denne loven er og fremdeles gjelder i Norge? Og kanskje noen har en link til en side hvor dette står? For det er ett eller annet som skurrer for meg isåfall.

Anonymkode: 8893d...e1a

Det er vel ikke direkte ulovlig, men gjøres ikke uten god grunn.

 

Jeg kjenner til et par som har fått sine hannhunder kastrert (begge miniatyrraser), og det har vært veldig vellykket for deres del. Uten hadde nok disse hundene vært borte fra hjemmet for lengst, enten avlivet, eller som kasteballer via finn,no. Fint liv?

Jeg blir nokså provosert av brukere som slenger ut av seg beskyldninger om dårlig oppdragelse, og som gir råd som går på grunnleggende renslighetstrening av valper for å få slutt på markering inne. Det er ikke samme sak! Hannhunder som er godt trent til renslighet har ikke glemt at tissing skal foregå ute, og de må ikke engang nødvendigvis tisse, de har et behov for å markere. Hos noen går dette over når puberteten er omme, men noen vil oppleve at det aldri tar slutt. At disse velger å kastrere har jeg ingen problemer med å forstå. Det er nok en større plage for en hannhund å kjenne på utilfredsstilt kåtskap 24/7, hele sitt liv, enn å gå glipp av en drift han uansett aldri vil få bruke. All den tid hunder er domestiserte dyr er vi nødt til å forholde oss til realitetene. Å kastrere er kun dyreplageri hvis man hadde gjort det på dyr som lever vilt. De ville ikke greid seg uten driftene sine ute i naturen. I et hjem har de ikke bruk for den, om de ikke skal brukes i avl, og de har ikke mental kapasitet til å sørge over at de har blitt fratatt noe.

Anonymkode: 53600...747

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at de som sier "det er bare å trene" ikke har hatt hunder med store utfordringer. Hvis det "bare" er å trene, så har ikke de samme erfaring som de som sliter selv om de trener. Jeg forstår heller ikke de som setter prinsippet om ikke å kastrere høyere enn hundens velferd når flere hunder sliter med kronisk stress i hverdagen pga hormonene.

Chip-kastrering er svært lite dramatisk siden det er både midlertidig og reversibelt. Da kan du finne ut om kastrering vil hjelpe på problemet eller ikke. Hvis chip ikke hjelper, så vet du det og trenger ikke kastrere kirurgisk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Perle skrev:

Du vet ikke hva du snakker om. Om å ha dyr inne, hvis løfter på beinet og pisser ned allt av møbler, tepper og leker møbler, klær og interiør. Du kan trene til du bli blå i ansiktet, men så fort du snur ryggen til har den løftet på beinet igjen..  Dette kan være med å ødelegge gleden ved et hundhold totalt. Det går fra kos og glede til pes og avmakt, for ikke å snakke om et ødelagt hjem.

For dere som bare har hatt store hunderaser, er nok dette sikkert helt kryptisk, men hannhunder av minitatyrraser er ekstreme på dette, og de skiller IKKE på ute/inne slik som en stor rase gjerne gjør. (NEI, det er ikke mangel på oppdragelse!)

 

Når dette er sagt, så er det for meg ubegripelig vilken aversjon visse har mot kastrering generelt. Virkelig slemt å la ett dyr slippe å gå konstant stresset og kønnskåt, uten å få utløp for driftene. 

Jeg vil heller si at de fleste burde ha en aversjon mot å holde dyr fanget. Det er ikke naturlig. Dyr skal være i naturen der de passer inn i sitt riktige klima og forhold. Mennesker!!!!

Anonymkode: 8e5ee...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil heller si at de fleste burde ha en aversjon mot å holde dyr fanget. Det er ikke naturlig. Dyr skal være i naturen der de passer inn i sitt riktige klima og forhold. Mennesker!!!!

Anonymkode: 8e5ee...b97

Haha! Ja slipp løs alle kjæledyr og husdyr å se hvor lang tid det går før de dør av sult, sykdom eller annet. Jeez 🙄 

Anonymkode: da36e...663

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil heller si at de fleste burde ha en aversjon mot å holde dyr fanget. Det er ikke naturlig. Dyr skal være i naturen der de passer inn i sitt riktige klima og forhold. Mennesker!!!!

Anonymkode: 8e5ee...b97

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg der, men det blir en ganske annen, og temmelig komplisert diskusjon.

Anonymkode: 53600...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med Tabris. Personlig synes jeg ikke det er verdens undergang å kastrere, men jeg ville definitivt prøvd chip først. Den som varer 6 - 7 md. Kastrering kan nemlig fremkalle andre (og minst like store) problemer dersom hunden fra før har et høyt stress og er usikker/nervøs i noen situasjoner.

Jeg møter mange hunder og eiere i jobben min. Noen får svært gått resultat av kastrering dersom atferden er grunnet et høyt stress. Testosteron er nemlig et stresshormon. Så om hunden er av den litt stressede typen, så vil den økte nivået av testosteron også gjøre at den tisser mer. Pluss at stress i seg selv frembringer mer tissing. Og dette er ikke synsing men fakta.

Jeg har selv en hund av liten rase (har tre av samme rase). Den ene ble kirurgisk kastrert før han var 1 år av oppdretter og han er nå 10 år gammel og kan fortstatt finne på å tisse inne om sjansen byr seg. Og jeg kan love at det ikke er mangel på trening...

Jeg ville ha kontaktet en hundetrener for å få gode råd og oppfølging sammen med evt. utprøving av hormon chip. Kastrering er ingen hokus-pokus løsning og i den alderen så er mye av atferden lært og må derfor avlæres samtidig som testosteronet senkes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ArtyFarty skrev:

Selvfølgelig innebærer tukling med hormoner og kirurgi alltid en viss risiko. Jeg forstår at du er i mot kastrering, men kan du da komme opp med en alternativ løsning til eksempelvis en hund som har et unormalt høyt testosteronnivå? Være seg om det er arvet eller som følge av andre sykdommer. Hva er ditt konkrete tips til TS? Er svaret bestandig at det er hundeeiers feil?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av konsekvensene som er listet opp er jo også ørsmå. Dvs at en bitteliten sjanse for å utvikle en sykdom økes, men sjansen er fortsatt bitteliten. 

Min hund har en bedre hverdag som kastrert, og jeg synes det er for meg verdt mye mer enn at en promillesjanse for å få en sykdom nå er topromillessjanse. Og om han nå skulle få en slik sykdom, så har hatt en bedre hverdag frem til det enn han ville hatt som intakt.

Endret av Tabris
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...