Gå til innhold

Blir du glad av kristne sanger?


Anbefalte innlegg

Tenker på sanger som "Tett ved sida mi går Jesus" eller "Jesus elsker alle barna"

Jeg har et personlig forhold til dem i min oppvekst. Selv om jeg naturlig ikke føler meg kristen så er jeg teist og ber om kveldene. Bare lurer på hva di opplevelse er av kristne sanger i oppveksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vokste opp i en kristen trosretning som har sine egne sanger. De brukes mye i religiøs sammenheng. Siden har jeg forlatt den troen, som behandlet meg elendig og er et generelt usunt sted for barn å vokse opp.

Har hørt på sangene på youtube mange år seinere og det er ganske ubehagelig. Likte jo noen av dem godt, men sanger bærer i seg emosjonelle minner på en helt spesiell måte, og det er ekkelt hvordan disse sangene kan vekke diverse følelser i meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, artigsjokk skrev:

Vokste opp i en kristen trosretning som har sine egne sanger. De brukes mye i religiøs sammenheng. Siden har jeg forlatt den troen, som behandlet meg elendig og er et generelt usunt sted for barn å vokse opp.

Har hørt på sangene på youtube mange år seinere og det er ganske ubehagelig. Likte jo noen av dem godt, men sanger bærer i seg emosjonelle minner på en helt spesiell måte, og det er ekkelt hvordan disse sangene kan vekke diverse følelser i meg.

Kjenner meg igjen i dette. En del lovsanger og barnesanger får meg til å krympe meg på grunn av både innholdet og hvor dårlig musikken er. Men jeg hører gjerne på kristenradio og mimrer/ler om hvordan det var, og tenker på hvor rart det er å ikke være en del av hele den pakka lenger.

Men gamle salmer kan jeg fortsatt like. Ikke slik de synges i kirka, for det er nitrist og en fornærmelse mot den sangskatten vi har i salmene. Det er ordentlige melodier og tekster som knuser alt jeg har hørt i frikirkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg blir ikke glad. Det er for mye trist i historien i forhold til påtvungen kristendom. 

Anonymkode: 36ee7...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tenker (dessverre) på hvordan noen kan ofre hele livet sitt for ingenting.

Anonymkode: 190b1...b79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Askod skrev:

Tenker på sanger som "Tett ved sida mi går Jesus" eller "Jesus elsker alle barna"

Jeg har et personlig forhold til dem i min oppvekst. Selv om jeg naturlig ikke føler meg kristen så er jeg teist og ber om kveldene. Bare lurer på hva di opplevelse er av kristne sanger i oppveksten.

Jeg pleier å synge de til barnet mitt med tullestemme, (ala ulete olga marie) da blir hele huset glad. naboene også. :)

olga marie : 

 

Anonymkode: 0d7ae...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg blir ikke glad. Det er for mye trist i historien i forhold til påtvungen kristendom. 

Anonymkode: 36ee7...f9c

Men påtvunget ateisme er altså greit?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga. gruppepress havnet jeg tilfeldigvis i en katedral ifjor når det akkurat startet opp en konsert.

De spilt klassisk musikk på et stort orgel.

Vi som satt der stirret stort sett forover og opp på et vakkert glassverk i endeveggen som viste engler i himmelen.

Det som slo meg da er at religion og musikk hører godt sammen da begge "trigger" våre irrasjonelle følelser. I en riktig kombinasjon så kan man bli avslappet og "dopet". Det var en interessant observasjon.

Anonymkode: 386a1...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2017 den 8.06, AnonymBruker skrev:

Nei, tenker (dessverre) på hvordan noen kan ofre hele livet sitt for ingenting.

Du vet ikke det, ingen gjør det, vi vet ikke hva som kommer etter dette livet.

Anonymkode: c0480...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En og annen blir jeg happy av. Denne, f.eks. :) 

Selv om innholdet er religiøst, får man lyst til å pumpe armen og rope "F**k, yeah!" xD

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...