AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #61 Skrevet 23. februar 2017 15 timer siden, Puny skrev: Jeg mener bare det er en forskjell på å ikke ønske at noen skal grise til huset ditt ( ditt hus dine regler), og drt å hindre et barn i å spise andre steder enn ved bordet på grunn av 'bordskikk'. Det ene er begrunnet med praktiske hensyn, det andre er innblanding i oppdragelsen av andres barn. Blir litt dumt om et barn får dårlig oppdragelse hjemme, også er det liksom feil av andre å irettesette et barn når det gjør noe foreldrene ikke har orket å ta tak i hjemme. Jeg skjønner ikke hvorfor det liksom er greit å la folk fly rundt med mat i hånda. Greit nok om man handler på gatekjøkken, eller man fikk dårlig tid om morgenen og må ta med seg skiva i hånda på vei ut eller noe sånt. Men ikke ellers. Bsrn må også lære at forskjellige voksne har forskjellige regler. I de fleste familier (som jeg har fått med meg i hvert fall) er det dårlig bordskikk å gå fra bordet med maten i hånda. Ser for meg barnebursdag.. "Mamma hvorfor fikk Per lov til å gå og leke mens vi andre må spise opp pølsa vår ved bordet?" "Sånn er det hjemme hos Per, så det kan ikke jeg bestemme. Men alle dere andre må sitte ved bordet" Anonymkode: 12fae...10c
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #62 Skrevet 23. februar 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir litt dumt om et barn får dårlig oppdragelse hjemme, også er det liksom feil av andre å irettesette et barn når det gjør noe foreldrene ikke har orket å ta tak i hjemme. Jeg skjønner ikke hvorfor det liksom er greit å la folk fly rundt med mat i hånda. Greit nok om man handler på gatekjøkken, eller man fikk dårlig tid om morgenen og må ta med seg skiva i hånda på vei ut eller noe sånt. Men ikke ellers. Bsrn må også lære at forskjellige voksne har forskjellige regler. I de fleste familier (som jeg har fått med meg i hvert fall) er det dårlig bordskikk å gå fra bordet med maten i hånda. Ser for meg barnebursdag.. "Mamma hvorfor fikk Per lov til å gå og leke mens vi andre må spise opp pølsa vår ved bordet?" "Sånn er det hjemme hos Per, så det kan ikke jeg bestemme. Men alle dere andre må sitte ved bordet" Anonymkode: 12fae...10c Det er dårlig oppdragelse faktisk:-O Jeg har valgt mine kamper og inkludering av andre, vennlighet og respekt har fått prioritet foran vasking under selskap. Nå er ungene i skolealder og sitter ved bordet til de får tillatelse til å gå i fra, slike ting har en tendens til å komme av seg selv med årene. Jeg vil gjerne ha ett ryddig hus og synes TS skal få gjøre akkurat hva hun vil hjemme hos seg selv. Men når hun nå spør om hvordan hun blir oppfattet hos oss så svarer jeg at kanskje det kan være litt slitsomt å være gjest hos henne, klarer kanskje ikke helt å slappe av... Hvis mannen hennes reagerer også så tenker jeg det kanskje være noe der.... Anonymkode: 729da...a24 1
Puny Skrevet 23. februar 2017 #63 Skrevet 23. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir litt dumt om et barn får dårlig oppdragelse hjemme, også er det liksom feil av andre å irettesette et barn når det gjør noe foreldrene ikke har orket å ta tak i hjemme. Jeg skjønner ikke hvorfor det liksom er greit å la folk fly rundt med mat i hånda. Greit nok om man handler på gatekjøkken, eller man fikk dårlig tid om morgenen og må ta med seg skiva i hånda på vei ut eller noe sånt. Men ikke ellers. Bsrn må også lære at forskjellige voksne har forskjellige regler. I de fleste familier (som jeg har fått med meg i hvert fall) er det dårlig bordskikk å gå fra bordet med maten i hånda. Ser for meg barnebursdag.. "Mamma hvorfor fikk Per lov til å gå og leke mens vi andre må spise opp pølsa vår ved bordet?" "Sånn er det hjemme hos Per, så det kan ikke jeg bestemme. Men alle dere andre må sitte ved bordet" Anonymkode: 12fae...10c Jeg syntes som sagt det er helt greit om man sier fra til barnet på grunn av egne husregler, men hvis baktanken er å lære barnet bordskikk syntes jeg er mindre greit, det er foreldrenes jobb. I Norge er reglene for barneoppdragelse ganske stramme og homogene. Det er lite rom for at andre har en annen oppdragelsesmetode enn normen, og jeg syntes virkelig det burde være opp til hver enkelt forelder hva de velger å fokusere på. Er helt enig i at barn fint tåler at det er ande regler borte og hjemme. Som sagt; hvis man sier at det ikke er lov "her hos oss" er det helt greit, men å gjøre dette fordi "dette barnet bør lære seg regler for bordskikk" syntes jeg ikke er så greit. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå