Vera Vinge Skrevet 21. februar 2017 #21 Skrevet 21. februar 2017 Jeg skjønner hva du tenker, ts, og jeg syns det er rart med foreldre som lar barna vandre rundt på besøk med grisete hender. Men jeg sier ikke at alle barn må vaske hender etter middag, men jeg kan påpeke grisete hender overfor foreldrene dersom barnet foreldre bordet med veldig grisete hender. Eller om barnet vandrer rundt med klissete mat, da sier jeg fra til foreldrene eller barnet. Man må regne med litt gris, men jeg gidder ikke å få en fullstendig nedgriset sofa heller. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #22 Skrevet 21. februar 2017 36 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Her får du min fulle støtte, ts! Syns det høres helt naturlig ut at barna vasker hendene eller å ha spist ting som kan klisse og sette flekker. Dere har deres regler rundt barn og spising, som jeg også syns høres fornuftig ut. Det er nok bakterier som det er i leker osv også, så man trenger ikke bistå med mer via matrester! Det er normal folkeskikk å lære barna at man spiser ved bordet, og leker etterpå, eller omvendt. Det at du får barnegjestene til å følge samme regler, syns jeg er bra, det er deres hus og deres regler som gjelder. Tenker at vitsen blir borte mht at egne barn må følge reglene og ikke gjestene, da blir jo klisset spredt rundt uansett. Samtidig ville du lært dine barn å være dobbeltmoralsk. Det er svært mange som ikke er nøye på de samme tingene som du, så derfor kan jeg forstå mannen din, at han kanskje syns det er i overkant å sørge for at små gjester følger reglene, at han muligens føler på det ovenfor foreldrene deres. Men her tenker jeg at det er du som har rett, og at foreldrene til de små gjestene burde ha grepet inn i situasjonen før du rakk det! Syns det var rart at de ikke gjorde det, er personlig svært nøye hva mitt og mine får foreta seg i andres hjem, og er nok hakket strengere under andres tak, pga stor respekt for andres hjem og eiendeler! Syns det er svært bra at du veileder andres barn under ditt tak, til å gjøre det spm både er fornuftig og riktig, det er jo ikke akkurat så du skjeller de ut! Din mann bør heller være stolt av deg, og gjerne komme med støttende kommentarer når du tar tak i situasjoner som dette! De er de andre foreldrene som burde føle på det, negativt for egen del, at de lot barna styre på slik de ville. Hvor gamle er barna? Går de i barnehagen? Det er evt ikke lov i barnehagen heller, uansett alder å gå rundt med mat eller grisete hender. Dere kan bruke den i en bisetning, om dere vil flytte fokuset fra om dere evt fremstår som prippen. Eller ala måtte kaste en haug med lego etter et leketreff pga mugget syltetøy, og vi vil ikke fremkalle sykdom hos barna pga slikt, etter det må alle sitte ved bordet, vaske hender osv. Den lyse yndlingsstolenstolen ble ødelagt pga klissne barnehender osv. Bare som forslag (forslagene kommer av reelle episoder som personer jeg kjenner), som det føles enklere mht stemningen, dersom dere må veilede andres barn til bord og vask. Det kan være med på å lette på trykket, om man skulle føle på det (eller lure på hva foreldrene syns om det) men utover det, syns jeg reglene er en selvfølge, og de skulle ikke behøve å verken forklares eller bortforklares til oppegående mennesker! Vil legge til at dersom deres barn er såpass i alder, eller evt når de blir gamle nok til det, kan dere lære de opp til å ta litt ansvar for barnegjestene også. Så de kan vise de ved å være gode modeller som sitter ved bordet, samt vasker hender etter spisingen! Da kan de gripe inn og si i fra til gjestene, og fortelle om deres regler, dette vil de vokse stort på selv, samt de små gjestene lærer ofte raskere av andre barn enn det de voksne sier! Du kjenner folk som har kastet legoklosser fordi det er kommet syltetøy på dem? Jøss. Anonymkode: 419c8...506 6
Lykkehjerte Skrevet 21. februar 2017 #23 Skrevet 21. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kjenner folk som har kastet legoklosser fordi det er kommet syltetøy på dem? Jøss. Anonymkode: 419c8...506 Ok, hvorfor jøss? Dersom du hadde lest litt nøyere, så hadde du lest at det var mugget (altså råttent) syltetøy på! Det er en svært stor forskjell! (Det var ikke bare kliss, som tørket og ble stivt, bær hadde blitt presset inni.) Barn hadde som sagt sølt syltetøy inni klosser. Dette ble ikke oppdaget på lang tid, dermed ble syltetøyet inne råttent. Det er ikke vanlig å vende på hver eneste lille legokloss eller leke, for hver gang barn har lekt med noen leker. Da kan slikt skje, dersom barna får lov til å leke samtidig som de spiser! Det burde vel ikke være så vanskelig å forstå? Det enkleste er å forebygge, med å lære barna vanlig høflig adferd! Føler for å tilføye at hun som opplevde det med råtne bær i legoklosser, tidligere humret av meg som er nøye med å holde mat og leking adskilt, hun var selv ikke så nøye på det. Legger vekt på var, fordi hun er nå etter den episoden, like nøye selv! Fortsatt enig med ts! For selv om det meste kan vaskes, kokes eller renses, males over osv, hvorfor ta det bryet, når man kan slå to fluer i en smekk? Nemlig å lære barnet folkeskikk og samtidig forebygge! 1
Million Skrevet 21. februar 2017 #24 Skrevet 21. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det slitsomt å være hos meg fordi barna må vaske fingrene etter å ha spist? Anonymkode: c1879...cad Neida. Det høres helt rimelig ut. Som andre her nevner; ditt hus, dine regler. Jeg synes du høres fornuftig ut :-) Må tilstå at jeg ikke alltid var så nøye på det med egen unge da han var liten, så jeg tok han ikke med ut på badet etter måltidet og vasket der, men en tørk/vask med fuktig klut gjorde vi ved bordet. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #25 Skrevet 21. februar 2017 7 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Ok, hvorfor jøss? Dersom du hadde lest litt nøyere, så hadde du lest at det var mugget (altså råttent) syltetøy på! Det er en svært stor forskjell! (Det var ikke bare kliss, som tørket og ble stivt, bær hadde blitt presset inni.) Barn hadde som sagt sølt syltetøy inni klosser. Dette ble ikke oppdaget på lang tid, dermed ble syltetøyet inne råttent. Det er ikke vanlig å vende på hver eneste lille legokloss eller leke, for hver gang barn har lekt med noen leker. Da kan slikt skje, dersom barna får lov til å leke samtidig som de spiser! Det burde vel ikke være så vanskelig å forstå? Det enkleste er å forebygge, med å lære barna vanlig høflig adferd! Føler for å tilføye at hun som opplevde det med råtne bær i legoklosser, tidligere humret av meg som er nøye med å holde mat og leking adskilt, hun var selv ikke så nøye på det. Legger vekt på var, fordi hun er nå etter den episoden, like nøye selv! Fortsatt enig med ts! For selv om det meste kan vaskes, kokes eller renses, males over osv, hvorfor ta det bryet, når man kan slå to fluer i en smekk? Nemlig å lære barnet folkeskikk og samtidig forebygge! Wow. Litt av en harang. Synes bare det var sært å kaste sølete legoklosser. Anonymkode: 419c8...506 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #26 Skrevet 21. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Wow. Litt av en harang. Synes bare det var sært å kaste sølete legoklosser. Anonymkode: 419c8...506 Altså, fordi lego kan vaskes. For alt jeg vet kokes... Mugg er ikke så vanskelig å vaske bort fra plast. Anonymkode: 419c8...506 2
KaDust Skrevet 21. februar 2017 #27 Skrevet 21. februar 2017 Som mange sier, ditt hus, dine regler. Jeg ville også foretrukket at barna satt ved bordet og spiste, og sånn har familien min alltid gjort det også så jeg ser på dette som normal oppførsel og oppdragelse. Synes også det er rart at folk lar ungene gå rundt mens de spiser. 1
Lykkehjerte Skrevet 21. februar 2017 #28 Skrevet 21. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wow. Litt av en harang. Synes bare det var sært å kaste sølete legoklosser. Anonymkode: 419c8...506 Ikke ment som harang, bare en forklaring til deg på noe jeg skrev, som du tilsynelatende ikke forsto. Svært stor forskjell på litt søl og råttent innklistret søl, syns nå jeg da.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #29 Skrevet 21. februar 2017 2 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Ikke ment som harang, bare en forklaring til deg på noe jeg skrev, som du tilsynelatende ikke forsto. Svært stor forskjell på litt søl og råttent innklistret søl, syns nå jeg da. Poenget var at jeg synes det var rart å kaste noe pga litt mugg, når det enkelt kan vaskes. Og kanskje litt sløsete. Anonymkode: 419c8...506 6
Arkana Skrevet 21. februar 2017 #30 Skrevet 21. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget var at jeg synes det var rart å kaste noe pga litt mugg, når det enkelt kan vaskes. Og kanskje litt sløsete. Anonymkode: 419c8...506 Jeg hadde bare slengt brikkene i oppvaskmaskinen, enkelt og greit. Man kaster da ikke plastleker, det finnes knapt noe enklere å vaske, bare fordi de er skitne. 8
gazza Skrevet 21. februar 2017 #31 Skrevet 21. februar 2017 Du er ikke snerpete nei!!! Helt enig med deg i det du skriver. Har selv jevnlig besøk av to små som tydeligvis aldri må tørke hender eller sitte ved bordet å spise. I tilegg lot foreldrene dem sitte å grise og spise selv når de var mindre. Hender og ansikt fullt av mat og så var det å gå fra bordet for å leke. Jeg gav beskjed om å tørke av ungene og fant frem klut!! Skulle da bare mangle. Må fortsatt passe på at de tørker hender/munn når de går fra bordet her. Hva de gjør hjemme driter jeg i, men jeg gidder ikke fingerflekker og smuler over hele huset mitt 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #32 Skrevet 21. februar 2017 Jeg gjør det samme som deg, og er ikke spesielt ryddig av meg ellers. Så det er absolutt innafor. Anonymkode: 571fc...1ca 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #33 Skrevet 21. februar 2017 2 timer siden, Lykkehjerte skrev: Her får du min fulle støtte, ts! Syns det høres helt naturlig ut at barna vasker hendene eller å ha spist ting som kan klisse og sette flekker. Dere har deres regler rundt barn og spising, som jeg også syns høres fornuftig ut. Det er nok bakterier som det er i leker osv også, så man trenger ikke bistå med mer via matrester! Det er normal folkeskikk å lære barna at man spiser ved bordet, og leker etterpå, eller omvendt. Det at du får barnegjestene til å følge samme regler, syns jeg er bra, det er deres hus og deres regler som gjelder. Tenker at vitsen blir borte mht at egne barn må følge reglene og ikke gjestene, da blir jo klisset spredt rundt uansett. Samtidig ville du lært dine barn å være dobbeltmoralsk. Det er svært mange som ikke er nøye på de samme tingene som du, så derfor kan jeg forstå mannen din, at han kanskje syns det er i overkant å sørge for at små gjester følger reglene, at han muligens føler på det ovenfor foreldrene deres. Men her tenker jeg at det er du som har rett, og at foreldrene til de små gjestene burde ha grepet inn i situasjonen før du rakk det! Syns det var rart at de ikke gjorde det, er personlig svært nøye hva mitt og mine får foreta seg i andres hjem, og er nok hakket strengere under andres tak, pga stor respekt for andres hjem og eiendeler! Syns det er svært bra at du veileder andres barn under ditt tak, til å gjøre det spm både er fornuftig og riktig, det er jo ikke akkurat så du skjeller de ut! Din mann bør heller være stolt av deg, og gjerne komme med støttende kommentarer når du tar tak i situasjoner som dette! De er de andre foreldrene som burde føle på det, negativt for egen del, at de lot barna styre på slik de ville. Hvor gamle er barna? Går de i barnehagen? Det er evt ikke lov i barnehagen heller, uansett alder å gå rundt med mat eller grisete hender. Dere kan bruke den i en bisetning, om dere vil flytte fokuset fra om dere evt fremstår som prippen. Eller ala måtte kaste en haug med lego etter et leketreff pga mugget syltetøy, og vi vil ikke fremkalle sykdom hos barna pga slikt, etter det må alle sitte ved bordet, vaske hender osv. Den lyse yndlingsstolenstolen ble ødelagt pga klissne barnehender osv. Bare som forslag (forslagene kommer av reelle episoder som personer jeg kjenner), som det føles enklere mht stemningen, dersom dere må veilede andres barn til bord og vask. Det kan være med på å lette på trykket, om man skulle føle på det (eller lure på hva foreldrene syns om det) men utover det, syns jeg reglene er en selvfølge, og de skulle ikke behøve å verken forklares eller bortforklares til oppegående mennesker! Vil legge til at dersom deres barn er såpass i alder, eller evt når de blir gamle nok til det, kan dere lære de opp til å ta litt ansvar for barnegjestene også. Så de kan vise de ved å være gode modeller som sitter ved bordet, samt vasker hender etter spisingen! Da kan de gripe inn og si i fra til gjestene, og fortelle om deres regler, dette vil de vokse stort på selv, samt de små gjestene lærer ofte raskere av andre barn enn det de voksne sier! Avsnitt er en fin ting. Anonymkode: 0e026...ca7 6
Lykkehjerte Skrevet 21. februar 2017 #34 Skrevet 21. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget var at jeg synes det var rart å kaste noe pga litt mugg, når det enkelt kan vaskes. Og kanskje litt sløsete. Anonymkode: 419c8...506 Lego kan vaskes ja, og kokes og fryses osv. Noen ganger er det bare ikke verdt bryet . Her var det snakk om råtten innklistret mat, hadde ganske sikkert gått rett i bosset hos meg også, om jeg hadde oppdaget noe slikt. Kommer nok av at jeg er svært bevisst på hva som er viktig for meg, og at jeg i tillegg har rom for justeringer mht av og til veier bryet opp mot hva det er verdt. Ville heller velge eks heller tid med mine, enn å skure på en leke med fordervet mat. Prioriteringer kalles det, og noen ganger er ting bare ikke verdt bryet! Sånn er det bare. Fant en gang en gjenglemt skive i en matboks i en sekk etter en tur (matboksen var av plast!!), og gjett om jeg kastet skiven og vasket matboksen, eller kastet hele greien? Finner det interessant at det eneste du følte for å kommentere i mitt første og ganske lange innlegg, var at du reagerte på at jeg kjenner noen som har kastet legoklosser med råtne bær inntrykket i. Digresjoner og små avsporinger fra Hi, tenker jeg er lov mht at man kommenterer svar til hverandre osv. Syns dette nå endret ts sin tråd mot sløsing av plastleker. Blir som om jeg skulle lage en stor diskusjon når vi først er i gang, om hvor mye jeg er imot plast og plastleker! Nevnte det i en setning til ts blant forklaringer som kunne brukes. Het utrolig at noe så lite i denne sammenhengen kan blåses opp til noe så stort! Ser nå at det er muligens stor fare for at gjestene til ts ville flytte fokuset til noe enda verre enn å vaske hender etter mat, eller sitte ved bordet ved spising, dersom ts hadde avsporet med at en leke ble kastet! Hele poenget med mitt opprinnelige svar, er at jeg er enig med ts om at forebygging er beste og riktige. Sitt ved bordet og spis, og vask hender etterpå ved kliss! Da slipper man i det hele tatt å ta for eksempel stilling til om man vil skure og koke en legokloss eller to, eller i verste fall la den gå i bosset!
Arkana Skrevet 21. februar 2017 #35 Skrevet 21. februar 2017 Lykkehjerte, du må bruke avsnitt hvis du vil at folk skal lese innleggene dine. 10
Anonym90059005 Skrevet 21. februar 2017 #36 Skrevet 21. februar 2017 Bruk avsnitt og litt færre ord! Verste jeg har sett... 6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #37 Skrevet 21. februar 2017 En viss bruker i denne tråden som bruker vanvittig mange ord på å si absolutt ingenting. Og bruk avsnitt da menneske!! Anonymkode: 1000f...2f9 7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #38 Skrevet 21. februar 2017 Jeg gidder ikke å gå igjennom to lekerom og 4 lekekasser for å se om det er en kloss eller en lekebil som trenger å vaskes. Så derfor spiser vi ferdig ved bordet, og ungene som ikke vasker/tørker seg selv, blir tildelt en våtserviett. Anonymkode: 304e0...436 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #39 Skrevet 22. februar 2017 Det handler om normal folkeskikk. Man spiser ved bordet og tørker/vasker fingrene hvis man griser. Voksne mennesker vasker da også hender hvis de f.eks spiser taco eller syltetøy og får det på hendene? Det er noe dritt å gå rundt å vaske inntørkede flekker av alt mulig rart på sofaer, bord, leker og klær. Også helt unødvendig spør du meg. En del ting setter også lukt. Vi er ekstra nøye på å vaske vårt barn både rundt munn og på hendene når vi er hos andre. Ikke like nøye hjemme. Jeg får helt fnatt av enkelte vi har på besøk innimellom som lar barna gå rundt med mat og aldri tørker dem på hendene. Det er ikke rent få ganger jeg har vært nødt til å si til foreldrene at det å kline røkelaks rundt overalt slettes ikke er ok. Det er faktisk veldig enkelt å lære barna å sitte ved bordet og vaske hender og ansikt før og etter måltidet. Enkelte foreldre unngår dette kun av latskap. Jeg syns på ingen måte du er snerpete TS Anonymkode: 97155...ed2 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #40 Skrevet 22. februar 2017 Hjelp, beklager at jeg inspirerte flommen av ord! Var bare sært å kaste leker fordi de blir møkkete, i barnehager er det f eks vanlig å gi plastleker en vask (og barna er gjerne med). Men tilbake til tema, som jeg også har kommentert før... Det vanligste er vel å være streng på håndvask før maten.at mat spises ved bordet, og at man bruker servietter. Er det noe spesielt grisete, er det vel også normalt å vaske av fingrene til småungene etter at de har spist. Men ts spør hvordan hun OPPFATTES, og tydeligvis synes hennes partner at hun gjør for mye utav det, siden han bemerker det. I stedet for å søke backing her på kg, kan det være lurt å se på gjestenes reaksjon ved neste anledning. Kan hende ts gjør dem ukomfortabel ved å virke som hun har støv på hjernen og bakterieskrekk, eller kan hende gjestene ikke tenker over det, men at det bare er mannen som er litt oversensitiv og redd for hva andre synes. Hva vi her på kg synes, er jo mindre relevant... Anonymkode: 419c8...506 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå