Puny Skrevet 22. februar 2017 #41 Skrevet 22. februar 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Man flyr da ikke rundt med mat. Det handler ikke bare om at folk er redde for at det skal bli skittent, det handler også om bordskikk. Ser for meg unger som løper rundt inne på restaurant med desserten i hånda liksom. Syns det er fint at du forventer dette TS. Jeg er mest vant med å vaske hendene før man spiser. Det er mer hygienisk enn å vaske etterpå. Men det er ditt hus og dine regler. Så det bestemmer du. Anonymkode: 12fae...10c Men er det Ts sin oppgave å lære dem bordskikk? Vil de lære bordskikk av å bli irettesatt av Ts de få gangene de er der? ditt hus dine regler, men jeg tror aldri jeg hadde gjort dette foran foreldrene deres. Er barnet på besøk alene er drt jo ditt ansvar, men foreldrene har ansvar når de er til stede. 1
Lykkehjerte Skrevet 22. februar 2017 #42 Skrevet 22. februar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: En viss bruker i denne tråden som bruker vanvittig mange ord på å si absolutt ingenting. Og bruk avsnitt da menneske!! Anonymkode: 1000f...2f9 Ser ingen grunn til å henge seg opp i brukere og andres skrivemåter. For meg vitner det om mangel på argumenter i forhold til hi, når man ikke kan komme med relevante ting til ts, men i stedet må gå på en bruker. Syns det er svært imponerende hvor belærende noen kan være overfor andre om skrivemåter, når de selv burde ta en kikk på egen skrivemåte, på setningsoppbygging, setningsstart, tegnsettings osv! Personlig er jeg ganske sikker på ts har fått med mine poenger, tross mangel av avsnitt og evt skrivefeil osv, og viktigst at hun har fått med seg at jeg støtter hennes syn på saken/hun handler som hun gjør. Det var mitt mål, og er dermed fornøyd!
Arkana Skrevet 22. februar 2017 #43 Skrevet 22. februar 2017 7 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Ser ingen grunn til å henge seg opp i brukere og andres skrivemåter. Formålet med å være på et forum er vel kommunikasjon? Det er ikke opp til leser å tyde innleggene dine, det er opp til deg å gjøre innleggene dine tydelige. Hvis du skriver innlegg som ingen gidder å lese er det ikke egentlig noen vits for deg i å skrive her i det hele tatt. 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #44 Skrevet 22. februar 2017 4 timer siden, Puny skrev: Men er det Ts sin oppgave å lære dem bordskikk? Vil de lære bordskikk av å bli irettesatt av Ts de få gangene de er der? ditt hus dine regler, men jeg tror aldri jeg hadde gjort dette foran foreldrene deres. Er barnet på besøk alene er drt jo ditt ansvar, men foreldrene har ansvar når de er til stede. Snakker ikke om at TS skal lære de bordskikk. Kommenterte de som mener det er greit at unger løper rundt med mat i hånda. Anonymkode: 12fae...10c
Puny Skrevet 22. februar 2017 #45 Skrevet 22. februar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakker ikke om at TS skal lære de bordskikk. Kommenterte de som mener det er greit at unger løper rundt med mat i hånda. Anonymkode: 12fae...10c Merkelig, for du skrev i innlegget ditt at det handler om bordskikk. At man ikke vil ha flekker overalt skjønner jeg godt, men da handler det om hvilke regler man vil ha i sitt hjem, borskik derimot syntes jeg man skal la være opp til foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #46 Skrevet 22. februar 2017 5 timer siden, Puny skrev: Men er det Ts sin oppgave å lære dem bordskikk? Vil de lære bordskikk av å bli irettesatt av Ts de få gangene de er der? ditt hus dine regler, men jeg tror aldri jeg hadde gjort dette foran foreldrene deres. Er barnet på besøk alene er drt jo ditt ansvar, men foreldrene har ansvar når de er til stede. Men når de ikke tar ansvar for ungene som løper rundt med syltetøyvafler, så tar de vel ikke ansvar for å lete etter og vaske /plukke opp matrester og gris rundtom i huset etterpå heller. Og trolig ikke mannen til TS heller. De bare krever at TS skal være omgjengelig og rundvaske huset og ta alle lekene i oppvaskmaskinen etter hvert besøk... Anonymkode: 304e0...436 3
Lykkehjerte Skrevet 22. februar 2017 #47 Skrevet 22. februar 2017 14 minutter siden, Arkana skrev: Formålet med å være på et forum er vel kommunikasjon? Det er ikke opp til leser å tyde innleggene dine, det er opp til deg å gjøre innleggene dine tydelige. Hvis du skriver innlegg som ingen gidder å lese er det ikke egentlig noen vits for deg i å skrive her i det hele tatt. Jeg vet med sikkerhet at mange leser mine innlegg, ikke bare leser de innleggende, men de liker det de leser også! Altså ikke alle gjør det, men mange! Men takker for omtanken likevel! Formålet på forum er absolutt kommunikasjon, men verken store og usaklige avsporinger, personangrep, slenging med leppen og lignende er ikke innenfor reglene på KG. Slipper man opp for saklige argumenter, er det ofte det beste å la være å svare. Det er det som skiller en god og en dårlig debutant. Min mening er at dersom man absolutt må kommentere og rette på andres skrivefeil, burde det være et minstekrav at vedkommende skriver korrekt her selv, være seg enkelt ord eller setningsoppbygging. Når det er sagt, skal det mye til for at en person ikke klarer å tyde mine innlegg. Og får man ikke til å eks lese innlegg uten avsnitt, så er det selvsagt fritt frem å la være! 2
Lykkehjerte Skrevet 22. februar 2017 #48 Skrevet 22. februar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men når de ikke tar ansvar for ungene som løper rundt med syltetøyvafler, så tar de vel ikke ansvar for å lete etter og vaske /plukke opp matrester og gris rundtom i huset etterpå heller. Og trolig ikke mannen til TS heller. De bare krever at TS skal være omgjengelig og rundvaske huset og ta alle lekene i oppvaskmaskinen etter hvert besøk... Anonymkode: 304e0...436 Jeg er svært så svært enig, spot on!
Arkana Skrevet 22. februar 2017 #49 Skrevet 22. februar 2017 (endret) Jeg gadd ikke lese innlegget ditt Lykkehjerte, men hvis du er fornøyd med de (få) som leser det du skriver til så vær så god. Vi er flere her som har prøvd å fortelle deg at du skriver på en måte som er vanskelig å forstå og prøver å hjelpe deg til å nå gjennom til flere lesere, men du velger selvsagt selv om du vil høre på fornuft eller ikke. Endret 22. februar 2017 av Arkana 1
Lykkehjerte Skrevet 22. februar 2017 #50 Skrevet 22. februar 2017 16 minutter siden, Arkana skrev: Jeg gadd ikke lese innlegget ditt Lykkehjerte, men hvis du er fornøyd med de (få) som leser det du skriver til så vær så god. Vi er flere her som har prøvd å fortelle deg at du skriver på en måte som er vanskelig å forstå og prøver å hjelpe deg til å nå gjennom til flere lesere, men du velger selvsagt selv om du vil høre på fornuft eller ikke. Er det vanskelig å forstå hva jeg skriver, pga manglende avsnitt? Det har jeg vanskelig for å tro. Ser at det er tyngre å lese ja, men ser ikke at det skal være vanskelig å forstå budskapet i det jeg skriver. Jeg syns du er svært usaklig som velger å angripe min skrivestil, i stedet for å svare ts eller andre innlegg som har med temaet i tråden å gjøre. At du og evt andre angriper min skrivestil, kan jeg ikke se at kan hjelpe ts på noen som helst måte. Igjen, sier det med å belære andre, noen syns det er tungt å lese innlegg uten avsnitt, mens andre syns det er tungt å lese lange setninger uten tegnsetting og lignende. Hvordan vet du, eller har kommet frem til at det er kun noen få som leser mine innlegg? Syns det var imponerende at du faktisk tilsynelatende har kontroll på det? Det eneste jeg kan komme på, er om du ser på antall innlegg vs likes, at det kan gi deg en viss pekepinn, men får meg ikke til å tro, at det er det du har vurdert meg ut i fra heller? Nå er jeg spent, hvordan kom du frem til at jeg har få som leser mine innlegg?
Puny Skrevet 22. februar 2017 #51 Skrevet 22. februar 2017 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men når de ikke tar ansvar for ungene som løper rundt med syltetøyvafler, så tar de vel ikke ansvar for å lete etter og vaske /plukke opp matrester og gris rundtom i huset etterpå heller. Og trolig ikke mannen til TS heller. De bare krever at TS skal være omgjengelig og rundvaske huset og ta alle lekene i oppvaskmaskinen etter hvert besøk... Anonymkode: 304e0...436 Det er jo akkurat det jeg sier. Ts sitt hus, Ts sine regler, men det har ingenting med å lære barnet bordskikk å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #52 Skrevet 22. februar 2017 Jeg har samme regel som deg, ts, og det har alle jeg kjenner med barn også, heldigvis. Det er da helt normalt å ikke ville ha vaffel og syltetøy-klin utover hele huset?? Anonymkode: 697bd...7f9 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #53 Skrevet 22. februar 2017 21 timer siden, Arkana skrev: Det virker som du er mer opptatt av å unngå flekker enn at gjestene skal ha det avslappet og hyggelig. En ting er hva man gjør med egen familie til hverdags, men å irettesette og tvangsvaske gjester for noe så uskyldig som flekker synes jeg rett og slett virker slitsomt. Jeg hadde heller sett gjennom fingrene med vaffelen og vasket (ja, de fleste ting kan faktisk vaskes) syltetøyflekken etterpå. Det er ikke nødvendigvis snakk om én flekk. Ungen kan fint klisse og lage fettmerker på alt annet av møbler også, og det er ikke gøy å måtte vaske alt av skapdører, vinduer, osv osv etter å ha hatt besøk. Jeg ser bare hvor mye fettflekker det blir på spisebordet og stolene rundet der småunger sitter. Jeg hadde ikke likt å få sånt på gardiner, sofaer, alt av møbler hjemme hos meg. Det høres voldsomt ut med tvangsvasking og irettesetting. Ts sa da ifra på en hyggelig måte. Det må man tåle. Hun bandt ikke akkurat ungen ned og tvangsvasket vedkommende. Å si vennlig ifra at her i huset vasker vi hendene før vi går fra bordet, er ikke traumatiserende eller ukoselig. Jeg er helt enig i at om man har voldsomme regler for vasking og hvordan man har lov til å oppføre seg, kan det bli ukoselig. Jeg hadde en venninne da jeg var liten hvor vi ikke fikk komme inn i finstuen, hvor barn kun fikk spise på kjøkkenet uansett, hvor det aldri var lov å rope litt, hvor hopping og slikt var fyfy, ikke lov å ha beina i sofaen, osv osv osv osv, det var så voldsomt med regler at jeg ble kjempestresset av å være der. Men det ts gjør er veldig langt fra å være så ekstremt. Det høres ut som helt normal oppførsel og regler, som jeg vil tro flertallet praktiserer. Anonymkode: 697bd...7f9
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #54 Skrevet 22. februar 2017 3 timer siden, Puny skrev: Merkelig, for du skrev i innlegget ditt at det handler om bordskikk. At man ikke vil ha flekker overalt skjønner jeg godt, men da handler det om hvilke regler man vil ha i sitt hjem, borskik derimot syntes jeg man skal la være opp til foreldrene. Å løpe rundt med maten i hånda er dårlig bordskikk i tillegg til at det hindrer søl rundt om kring. Når man spiser skal man sitte ved bordet. Syns jeg da. Anonymkode: 12fae...10c
Puny Skrevet 22. februar 2017 #55 Skrevet 22. februar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å løpe rundt med maten i hånda er dårlig bordskikk i tillegg til at det hindrer søl rundt om kring. Når man spiser skal man sitte ved bordet. Syns jeg da. Anonymkode: 12fae...10c Jeg mener bare det er en forskjell på å ikke ønske at noen skal grise til huset ditt ( ditt hus dine regler), og drt å hindre et barn i å spise andre steder enn ved bordet på grunn av 'bordskikk'. Det ene er begrunnet med praktiske hensyn, det andre er innblanding i oppdragelsen av andres barn. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #56 Skrevet 22. februar 2017 Jeg støtter deg Ts 😀😀 Anonymkode: b0f13...625
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #57 Skrevet 22. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg støtter deg Ts 😀😀 Anonymkode: b0f13...625 Men kan du svare på om mannen og vennene oppfatter henne som snerpete? Oppslagsord: snerpet snerpete snerpet a2; el snerpete a3 som lett tar moralsk anstøt en snerpete gammel frøken Anonymkode: 419c8...506
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #58 Skrevet 22. februar 2017 3 timer siden, Arkana skrev: Jeg gadd ikke lese innlegget ditt Lykkehjerte, men hvis du er fornøyd med de (få) som leser det du skriver til så vær så god. Vi er flere her som har prøvd å fortelle deg at du skriver på en måte som er vanskelig å forstå og prøver å hjelpe deg til å nå gjennom til flere lesere, men du velger selvsagt selv om du vil høre på fornuft eller ikke. Hva var det som skjedde i livet ditt som gjorde at du ble sånn? Anonymkode: 41c67...147 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #59 Skrevet 22. februar 2017 Ts her. Skal sies at jeg ikke prøver eller ønsker å oppdra andres barn. Jeg bare orker ikke at mitt hus skal se ut som et grisehus etter besøk. Og dette gjelder selvfølgelig barn som spiser like mye med fingrene som med bestikk. At det blir flekker og litt grising med barn i hus sier seg selv, men tenker at det går an å unngå det verste med å ikke la de få løpe rundt med maten, samt vaske/tørke av fingrene etter spising. Anonymkode: c1879...cad
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #60 Skrevet 22. februar 2017 På 2/21/2017 den 20.04, Lykkehjerte skrev: Lego kan vaskes ja, og kokes og fryses osv. Noen ganger er det bare ikke verdt bryet . Her var det snakk om råtten innklistret mat, hadde ganske sikkert gått rett i bosset hos meg også, om jeg hadde oppdaget noe slikt. Kommer nok av at jeg er svært bevisst på hva som er viktig for meg, og at jeg i tillegg har rom for justeringer mht av og til veier bryet opp mot hva det er verdt. Ville heller velge eks heller tid med mine, enn å skure på en leke med fordervet mat. Prioriteringer kalles det, og noen ganger er ting bare ikke verdt bryet! Sånn er det bare. Fant en gang en gjenglemt skive i en matboks i en sekk etter en tur (matboksen var av plast!!), og gjett om jeg kastet skiven og vasket matboksen, eller kastet hele greien? Finner det interessant at det eneste du følte for å kommentere i mitt første og ganske lange innlegg, var at du reagerte på at jeg kjenner noen som har kastet legoklosser med råtne bær inntrykket i. Digresjoner og små avsporinger fra Hi, tenker jeg er lov mht at man kommenterer svar til hverandre osv. Syns dette nå endret ts sin tråd mot sløsing av plastleker. Blir som om jeg skulle lage en stor diskusjon når vi først er i gang, om hvor mye jeg er imot plast og plastleker! Nevnte det i en setning til ts blant forklaringer som kunne brukes. Het utrolig at noe så lite i denne sammenhengen kan blåses opp til noe så stort! Ser nå at det er muligens stor fare for at gjestene til ts ville flytte fokuset til noe enda verre enn å vaske hender etter mat, eller sitte ved bordet ved spising, dersom ts hadde avsporet med at en leke ble kastet! Hele poenget med mitt opprinnelige svar, er at jeg er enig med ts om at forebygging er beste og riktige. Sitt ved bordet og spis, og vask hender etterpå ved kliss! Da slipper man i det hele tatt å ta for eksempel stilling til om man vil skure og koke en legokloss eller to, eller i verste fall la den gå i bosset! Først: avsnitt For det andre: bedre bruk av emojis. I dine innlegg virker du bare svært belærende, og det er ingen god ting. Anonymkode: 1af76...171 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå