Gå til innhold

Oppfattes jeg som snerpete??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Et lite spørsmål om hva dere ville gjort i samme situasjon.

Vi har rett som det er besøk av venner med barn. Enten på middag eller kaffebesøk. Vi har selv to barn på hhv to og tre år. Jeg ser på meg selv som en normalt ryddig og renslig person. Liker å ha det ryddig og rent, men med to barn, jobb osv så må man noen ganger prioritere. Uansett,  jeg lar aldri barna få gå fra bordet uten å vaske fingrene først (etter at vi har spist). Hvis vi har kaffebesøk så får de heller ikke gå rundt med en vaffel ol. i hånden. De må sitte i ro å spise. Orker ikke smuler og middagsfingre over hele huset. Sånn tenker ikke alltid gjestene. Derfor vasker jeg også fingrene på barna deres før de får gå fra bordet (eller tar de med på badet for vasking). På søndag tok jeg vaffelen med syltetøy fra det ene barnet (som ikke er vårt), da han ville leke og spise vaffel samtidig. Sa med en veldig vennlig stemme at han måtte sitte ved bordet å spise opp vaffelen før han kunne leke. Eller gå å leke, for så å komme tilbake å spise opp vaffelen. Min mann synes jeg er for streng med andres barn. Hva synes dere? Jeg synes det heller kjemperart at foreldrene lar barna gå fra bordet uten å vaske fingrene når de har brukt fingrene mere enn gaffel til å spise med.

Er jeg snerpete?

Anonymkode: c1879...cad

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ditt hus, dine regler.

• Liker 37
Skrevet

Snerpete er feil ord, vel....det alluderer mer til å mislike ting som er vågale, vulgære, mer i seksuell retning.

Ellers er vel folk forskjellige. Og barn. Ville ikke latt noen leke på golvet med vaffel med syltetøy, men kan ikke huske at jeg hadde for vane å vaske andres barns hender etter middag..... Høres litt voldsomt ut, ville vel tenkt det holdt å bruke servietter....

Anonymkode: 419c8...506

• Liker 6
Skrevet

Ditt hus, dine regler, men jeg synes det høres slitsomt ut å være på besøk hos deg.

• Liker 13
Skrevet

Er det slitsomt å være hos meg fordi barna må vaske fingrene etter å ha spist?

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spørs hvor grisete barna er... Det vanlige er jo å vaske hender FØR man spiser....

Anonymkode: 419c8...506

• Liker 5
Skrevet

Ditt hus, dine regler - jeg syns du er helt rimelig :) Det er nok av foreldre som syns det er "søtt" når barna leker med maten og klisser syltetøyhender ut over alt. Forstår deg veldig godt! 

• Liker 8
Skrevet

Skjønner deg godt. :) urenslig å la unger ta på alt mulig hvis de er grisete på henda.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, det er tross alt ditt hus og dine regler, hadde ikke godtatt det selv heller.

Skrevet

Du er ikke snerpete, jeg praktiserer det samne. Vil ikke ha flekker overalt.

Anonymkode: 57251...244

• Liker 2
Skrevet (endret)
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som du er mer opptatt av å unngå flekker enn at gjestene skal ha det avslappet og hyggelig. En ting er hva man gjør med egen familie til hverdags, men å irettesette og tvangsvaske gjester for noe så uskyldig som flekker synes jeg rett og slett virker slitsomt. Jeg hadde heller sett gjennom fingrene med vaffelen og vasket (ja, de fleste ting kan faktisk vaskes) syltetøyflekken etterpå.

Endret av Arkana
  • Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:Hei,

Vi har rett som det er besøk av venner med barn. Enten på middag eller kaffebesøk. Vi har selv to barn på hhv to og tre år. Jeg ser på meg selv som en normalt ryddig og renslig person. Liker å ha det ryddig og rent, men med to barn, jobb osv så må man noen ganger prioritere. Uansett,  jeg lar aldri barna få gå fra bordet uten å vaske fingrene først (etter at vi har spist). Hvis vi har kaffebesøk så får de heller ikke gå rundt med en vaffel ol. i hånden. De må sitte i ro å spise. Orker ikke smuler og middagsfingre over hele huset. Sånn tenker ikke alltid gjestene. Derfor vasker jeg også fingrene på barna deres før de får gå fra bordet (eller tar de med på badet for vasking). På søndag tok jeg vaffelen med syltetøy fra det ene barnet (som ikke er vårt), da han ville leke og spise vaffel samtidig. Sa med en veldig vennlig stemme at han måtte sitte ved bordet å spise opp vaffelen før han kunne leke. Eller gå å leke, for så å komme tilbake å spise opp vaffelen. Min mann synes jeg er for streng med andres barn. Hva synes dere? Jeg synes det heller kjemperart at foreldrene lar barna gå fra bordet uten å vaske fingrene når de har brukt fingrene mere enn gaffel til å spise med.

Er jeg snerpete?

Du oppfattes helt normalt i mine øyne, synes det er en uting at barna får løpe rundt med maten i hendene. Her i huset er vi ihvertfall vant med og sitte med bordet mens man spiser og vaske hender før og etter mat😊

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at det er helt innafor; man kan fint spise ferdig før man begynner å leke. Litt ro rundt matspising kan man like så greit lære seg først som sist.

• Liker 2
Skrevet

Man flyr da ikke rundt med mat. Det handler ikke bare om at folk er redde for at det skal bli skittent, det handler også om bordskikk. Ser for meg unger som løper rundt inne på restaurant med desserten i hånda liksom. Syns det er fint at du forventer dette TS. 

Jeg er mest vant med å vaske hendene før man spiser. Det er mer hygienisk enn å vaske etterpå. Men det er ditt hus og dine regler. Så det bestemmer du. 

Anonymkode: 12fae...10c

• Liker 3
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Jeg er enig. Man spiser ved bordet.

Skrevet

Dersom mannen din syntes du er for streng med andres barn er det nok noe i det. Her i huset har vi ikke ting eller møbler som ikke kan vaskes/fjernes flekker fra, og andres barn gidder jeg ikke irettesette i mitt hjem med mindre de plager hunden eller er slemme med hverandre eller lignende. 

Anonymkode: f8f75...b2b

• Liker 2
Skrevet

Vi har forøvrig de samme reglene hjemme vi også, men når vi har gjester vil jeg heller at de skal slappe av og ha det hyggelig enn å gå rundt og irettesette for noe så uskyldig, innhente mat de har tatt vekk fra bordet eller tvangsvaske dem. Det er forskjell på hverdag med familien og det å ha besøk.

• Liker 5
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Er jeg snerpete?

Her får du min fulle støtte, ts! :) Syns det høres helt naturlig ut at barna vasker hendene eller å ha spist ting som kan klisse og sette flekker. Dere har deres regler rundt barn og spising, som jeg også syns høres fornuftig ut. Det er nok bakterier som det er i leker osv også, så man trenger ikke bistå med mer via matrester!  ;) Det er normal folkeskikk å lære barna at man spiser ved bordet, og leker etterpå, eller omvendt. Det at du får barnegjestene til å følge samme regler, syns  jeg er bra, det er deres hus og deres regler som gjelder. Tenker at vitsen blir borte mht at egne barn må følge reglene og ikke gjestene, da blir jo klisset spredt rundt uansett. Samtidig ville du lært dine barn å være dobbeltmoralsk. Det er svært mange som ikke er nøye på de samme tingene som du, så derfor kan jeg forstå mannen din, at han kanskje syns det er i overkant å sørge for at små gjester følger reglene, at han muligens føler på det ovenfor foreldrene deres. Men her tenker jeg at det er du som har rett, og at foreldrene til de små gjestene burde ha grepet inn i situasjonen før du rakk det! ;) Syns det var rart at de ikke gjorde det, er personlig svært nøye hva mitt og mine får foreta seg i andres hjem, og er nok hakket strengere under andres tak, pga stor respekt for andres hjem og eiendeler! :) Syns det er svært bra at du veileder andres barn under ditt tak, til å gjøre det spm både er fornuftig og riktig, det er jo ikke akkurat så du skjeller de ut! Din mann bør heller være stolt av deg, og gjerne komme med støttende kommentarer når du tar tak i situasjoner som dette! De er de andre foreldrene som burde føle på det, negativt for egen del, at de lot barna styre på slik de ville. Hvor gamle er barna? Går de i barnehagen? Det er evt ikke lov i barnehagen heller, uansett alder å gå rundt med mat eller grisete hender. Dere kan bruke den i en bisetning, om dere vil flytte fokuset fra om dere evt fremstår som prippen. Eller ala måtte kaste en haug med lego etter et leketreff pga mugget syltetøy, og vi vil ikke fremkalle sykdom hos barna pga slikt, etter det må alle sitte ved bordet, vaske hender osv. Den lyse yndlingsstolenstolen ble ødelagt pga klissne barnehender osv. Bare som forslag (forslagene kommer av reelle episoder som  personer jeg kjenner), som det føles enklere mht stemningen, dersom dere må veilede andres barn til bord og vask. ;) Det kan være med på å lette på trykket, om man skulle føle på det (eller lure på hva foreldrene syns om det) men utover det, syns jeg reglene er en selvfølge, og de skulle ikke behøve å verken forklares eller bortforklares til oppegående mennesker! ;) Vil legge til at dersom deres barn er såpass i alder, eller evt når de blir gamle nok til det, kan dere lære de opp til å ta litt ansvar for barnegjestene også. Så de kan vise de ved å være gode modeller som sitter ved bordet, samt vasker hender etter spisingen! Da kan de gripe inn og si i fra til gjestene, og fortelle om deres regler, dette vil de vokse stort på selv, samt de små gjestene lærer ofte raskere av andre barn enn det de voksne sier! :) 

Endret av Lykkehjerte
La til noe
  • Liker 1
Skrevet

Å lære barn noen regler som kommer dem selv tilgode er ikke snerpete.

Anonymkode: 5cea9...dda

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...