Gå til innhold

Hvorfor kan damer så lite om data?

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne her cringy spørsmål er grunnen til at jeg som regel lar det være hemmelig at jeg kan mye om data. Hvorfor skal jeg måtte bevise for deg o'store mann at jeg kan det jeg sier jeg kan? Hvem er du til å stille spørsmålstegn ved mine kunnskaper?

Hilsen kvinnelig dataingeniør.

Anonymkode: dc382...ebf

Godt vi er fler. Føler mange tror at hvis du har skrudd sammen en pc og lært osi modellen så er du nesten pro!

Spørsmål til TS:

1.Jeg har skype for business 2015 server installer for hosting, men i domenet har jeg flere forskjellige kunder separert i forskjellige OUer i AD. Hvordan kan jeg separere disse basert på hvilken OU de ligger i? Hva kalles det? Og hvorfor er dette nødvendig? 

2. Hva er den beste måten å stoppe cryptolocker på? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men i alle verden.. Du en sover f.eks mye av livet. I en seng. Tipper du vet alt om madrassoppbygging og merker og hvilke som er best på hva. Og hvilke metaller som brukes mest , hvilke tekstil kombinasjoner som har hvilke egenskaper, og hvordan pocketfjær sys sammen av forskjellige produsenter, og hva de forkjellige brukes til. Ja for å ikke ta søvn.. vet du mye om teori, fakta og forskning rundt søvn ?

Ja for ta kroppen.. tipper du bruker den endel daglig, selv om du sitter mye forran skjermen. Vet du alt om blodsammensetning, hormorn og nervesystem og hvor hippotalamus sitter og hva den eller frontalpannelappen brukes til ? I det minste.. Hva bør blodrykket ditt være og hvor mye kalsium trenger du daglig ? (uten å Google)

Kan du alle gramatiske regler og opprinnelsen til ord i og historien til, det norske språk, da iallefall, som du bruker daglig.

Det er en grunn til at vi har yrker og profesjoner. Verden vi lever i er så kompleks at vi ikke alle kan vite alt om alt. Og det selv ting vi bruker daglig.

Endret av fjærestein
feil
  • Liker 7
Skrevet
31 minutter siden, _LanciA_ skrev:

Godt vi er fler. Føler mange tror at hvis du har skrudd sammen en pc og lært osi modellen så er du nesten pro!

Spørsmål til TS:

1.Jeg har skype for business 2015 server installer for hosting, men i domenet har jeg flere forskjellige kunder separert i forskjellige OUer i AD. Hvordan kan jeg separere disse basert på hvilken OU de ligger i? Hva kalles det? Og hvorfor er dette nødvendig? 

2. Hva er den beste måten å stoppe cryptolocker på? 

Nei nettopp! Ikke sant at det er patetisk at en som hevder seg å drive en hel IT-park ikke har den blekeste om TCP-protokoller? Det er så lett å gjennomskue folk som hevder seg å kunne data, men ikke aner hva syn|ack er for noe.

1. Sorry, dette er fagkunnskap. Ikke nok med at jeg sjelden bruker Windows (ikke noe vondt om Windows, Windows har fått et ufortjent dårlig rykte, en godt sikret Windows-maskin er like trygg som en godt sikret Linux-maskin, det handler bare om hvor godt en er kjent med sitt OS) men i tillegg bruker jeg ikke skype (jeg brukte MSN før, ble kjent med deres protokoll også, men så kuttet de ut det, til fordel for skype, mistenker det var fordi det var for mange svakheter i MSN til at de gadd jobbe videre med det). Så sorry, ikke noe jeg kan.

2. Skru av maskinen. Ser det er et java-virus. Får folk opp slike blinkeblinke så er maskinen dårlig sikret. Selv i IE får du blokkert slikt vræl. Dog, jeg bruker parted magic (en linux-distro) til å ta slikt. Der har du ClamAV som oppdateres over nettet. Det tar det meste. Alltid brukt linux for å ta virus på Windows-maskiner. Da har ingen programmer root-rettigheter ("admin-rettigheter", for deg som er Win-admin) ut over det du har kontroll på. Til forskjell fra Windows, der ting fint kan skjule seg... Jeg har brukt linux siden 1998, så det er det som er mest naturlig for min del. Men for all del, du kan fint kjøre WinOnDisk.

På et kontor jeg jobbet for en del år siden ble det sendt ut en mass-epost til alle i bygningen, hvor IT-ansvarlig lurte på hvem som hadde satt opp en trådløs router. Viste seg at en fyr (sorry :( ) hadde vært over gaten, kjøpt seg en trådløs router på Elkjøp og satt den opp for å få trådløst nettverk på sin bærbare (noe vi ikke hadde i bygningen - av innlysende årsaker) og så følte han seg som den dataguruen fordi han hadde klart å sette opp dette helt selv. Han kunne jo vært IT-ingeniør, mente han på... *sukk*

Anonymkode: c2874...ba8

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånne her cringy spørsmål er grunnen til at jeg som regel lar det være hemmelig at jeg kan mye om data. Hvorfor skal jeg måtte bevise for deg o'store mann at jeg kan det jeg sier jeg kan? Hvem er du til å stille spørsmålstegn ved mine kunnskaper?

Hilsen kvinnelig dataingeniør.

Fordi hvis du hevder at du kan noe må du nesten bevise det. Å si at, "jeg er kongen", er lett på nett. Kan du ikke bevise det er det ingen som vil tro deg. Jeg tror deg ikke når du hevder at du er en kvinnelig dataingeniør. Tviler ikke på at du er kvinne, for all del, men sorry, tittelen din skryter du bare på deg.

Skrevet
På 20.2.2017 den 14.02, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har damer så lite kunnskap om data? Spør du ei dame om hennes bærbare har en SSD så aner hun ikke. Spør du henne om hvilken versjon av Windows hun kjører så vet hun ikke en gang hva Windows er for noe. Spør du ei dame om hvilken CPU hennes PC har så vet hun ikke hva det er for noe.

Hvorfor har damer så lite peiling på noe som brukes så mye i hverdagen? 

For noe bullshit. Jeg er dame og faren min jobber med data, noe som gjør at jeg kan mye mer enn mange av mine kompiser og har kunnet mest av alle på de arbeidsplassene jeg har vært på (selv om jeg jobber med noe helt annet). Kjønn har ingenting med saken å gjøre... 

Anonymkode: 201ef...d20

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi hvis du hevder at du kan noe må du nesten bevise det. Å si at, "jeg er kongen", er lett på nett. Kan du ikke bevise det er det ingen som vil tro deg. Jeg tror deg ikke når du hevder at du er en kvinnelig dataingeniør. Tviler ikke på at du er kvinne, for all del, men sorry, tittelen din skryter du bare på deg.

Haha ok. Igjen som jeg sa: hvorfor skal jeg trenge å bevise det for deg? Du har sikkert god grunn til å tvile på det. Og jeg har ikke noe behov for å gi deg bevis. Les HI som du selv skrev! Du skriver at du spør damer som ikke har hevdet noe som helst. Hvem er det som da hevder noe? Den eneste som leker kongen på haugen her er deg mr. syn|ack ekspert. Gratulerer med å være selvutnevnt ekspert.

• Liker 6
Skrevet
45 minutter siden, fjærestein skrev:

Men i alle verden.. Du en sover f.eks mye av livet. I en seng. Tipper du vet alt om madrassoppbygging og merker og hvilke som er best på hva. Og hvilke metaller som brukes mest , hvilke tekstil kombinasjoner som har hvilke egenskaper, og hvordan pocketfjær sys sammen av forskjellige produsenter, og hva de forkjellige brukes til. Ja for å ikke ta søvn.. vet du mye om teori, fakta og forskning rundt søvn ?

Ja for ta kroppen.. tipper du bruker den endel daglig, selv om du sitter mye forran skjermen. Vet du alt om blodsammensetning, hormorn og nervesystem og hvor hippotalamus sitter og hva den eller frontalpannelappen brukes til ? I det minste.. Hva bør blodrykket ditt være og hvor mye kalsium trenger du daglig ? (uten å Google)

Kan du alle gramatiske regler og opprinnelsen til ord i og historien til, det norske språk, da iallefall, som du bruker daglig.

Det er en grunn til at vi har yrker og profesjoner. Verden vi lever i er så kompleks at vi ikke alle kan vite alt om alt. Og det selv ting vi bruker daglig.

Jepp, jeg vet en del om madrasser faktisk. Rent tilfeldigvis. Dog, jeg foretrekker vannseng. Selv om det har sine farer. Ikke bare hvis du glemmer å skru på elementet etter å ha rengjort sengen, men også hvis du sover for mye på vannsengen. Der er folk som har hatt vannseng i 20-30 år, som sliter med å kunne holde kroppstemperaturen. Fordi kroppen venner seg ved at den ikke trenger å jobbe for å holde seg varm. Dog, noe så behagelig som en queen-size fulldempet vannseng har jeg ikke vært borti før.

Jeg vet at blodplasma er gjennomsiktig ja. Det er derfor en får gjennomsiktig væske hvis en tar hull på blemmer. Det er blod, minus de røde blodkroppene. Hormoner er en gåte som forskere bare er i forstadiet med å bli kjent med. Det er i grunnen veldig lite som vi vet om hormoner. Jeg vet ikke så mye om nervesystemet nei. Hippotalamus er lillehjernen? Frontallappen brukes til refleksjon og til å styre følelser. Den ble skrapt bort på barn som var "vanskelige" i sin tid. Uten bedøvelse. En fyr som forteller om det, norsk fyr, dette skjedde i Norge, i dokumentaren om psykiatriens historie i Norge (ligger på NRKs sider). Blodtrykket bør være rundt 120/80. 140/94? er grensverdiene på pluss-siden. Grensverdiene på lavt trykk husker jeg ikke. Systiolsk og diastolsk heter det for øvrig. Hvor mye kalsium jeg trenger daglig aner jeg ikke.

Gramatikk har jeg aldri vært flink til. Jeg har lett for å lære meg språk, men har ikke den blekeste når det gjelder pluskvamperfektum, imperitum, etc. Ikke spør meg hvordan det har seg at jeg likevel har så lett for å lære meg språk. Jeg snapper opp mye rart her og der av språk. Prater tysk halv-flytende. Selv om jeg aldri hadde tysk på skolen. Jeg prater både norsk, svensk og dansk flytende. Ikke som i, "jeg kan forstå hva folk sier på svensk, norsk og dansk", men som i, jeg prater det. Flytende. I tillegg til engelsk. Som jeg kan prate både med britisk aksent, og språk (som å si boot i stedet for trunk, bonnet i stedet for hood, tramp i stedet for bum, osv) i tillegg til å prate amerikansk og australsk. Norske dialekter er det litt verre med. Jeg har en særegen og rar dialekt.

Og for ordens skyld, jeg har ikke googlet. Jeg er nerd bare.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha ok. Igjen som jeg sa: hvorfor skal jeg trenge å bevise det for deg? Du har sikkert god grunn til å tvile på det. Og jeg har ikke noe behov for å gi deg bevis. Les HI som du selv skrev! Du skriver at du spør damer som ikke har hevdet noe som helst. Hvem er det som da hevder noe? Den eneste som leker kongen på haugen her er deg mr. syn|ack ekspert. Gratulerer med å være selvutnevnt ekspert.

Det trenger du ikke. Du kan i stedet bekrefte for oss alle det jeg skrev: at damer kan lite om data. Selv om de bruker data hver eneste dag.

Jeg husker for øvrig vi hadde PC-kursing på første året på VG, bare noen timer. En av guttene utbrøt en dag under en av disse kurs-timene at, "jeg trenger ikke lære meg noe om data, jeg skal aldri bruke en data i hele mitt liv!". Han har sikkert glemt det i dag. Det har ikke jeg.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, sssssae skrev:

Enkelt! De er dumme.

Men ikke så dumme at de ikke kunne ha lært seg noe om data, hadde de gått inn for det. Men at de går inn for å ikke kunne noe om data er dumt, ja.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe bullshit. Jeg er dame og faren min jobber med data, noe som gjør at jeg kan mye mer enn mange av mine kompiser og har kunnet mest av alle på de arbeidsplassene jeg har vært på (selv om jeg jobber med noe helt annet). Kjønn har ingenting med saken å gjøre... 

Jo, kjønn har noe med saken å gjøre. Hvis du blar litt i tråden så finner du ut av at kvinner ikke kan noe om data fordi strikking er mer interessant for kvinner. Det er det kvinner sier.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men ikke så dumme at de ikke kunne ha lært seg noe om data, hadde de gått inn for det. Men at de går inn for å ikke kunne noe om data er dumt, ja.

Nei, de er dumme. Lpgisk tankegang er noe kvinner ikke har.

Skrevet
4 minutter siden, sssssae skrev:

Nei, de er dumme. Lpgisk tankegang er noe kvinner ikke har.

Da kan du demonstrere hva logisk tankegang er for noe da. Hint: filosofi 101.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da kan du demonstrere hva logisk tankegang er for noe da. Hint: filosofi 101.

Filosofi er ikke logikk kjære deg :/ 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, kjønn har noe med saken å gjøre. Hvis du blar litt i tråden så finner du ut av at kvinner ikke kan noe om data fordi strikking er mer interessant for kvinner. Det er det kvinner sier.

Finnes dumme mannfolk også. Du kan ikke si at alle kvinner er dumme bare fordi noen av oss ikke har den kunnskapen om data som du har. 

Forøvrig har dette mye med hva man interesserer seg for også. Jeg leste det du skrev om blod lenger opp her og var ikke akkurat imponert, men det er fordi alle er vi forskjellige og har ulik mengde kunnskap om ting. Jeg studerer noe hvor vi lærer mye om kropp og blod og vil derfor naturlig nok kunne mer om dette enn deg. Sånn er det bare. Det vil ikke si at hverken du eller jeg er dum. Og det vil heller ikke ha noe å si hvilket kjønn vi er (da jeg er kvinne og antar at du er mann). 

• Liker 3
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Vær så god. Du kan takke meg senere.

https://en.wikipedia.org/wiki/Validity

Ohhh du er så smart, sender meg definisjonen av hva logikk er og sier at filosofi er logiklk :D 

Endret av sssssae
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Finnes dumme mannfolk også. Du kan ikke si at alle kvinner er dumme bare fordi noen av oss ikke har den kunnskapen om data som du har. 

Forøvrig har dette mye med hva man interesserer seg for også. Jeg leste det du skrev om blod lenger opp her og var ikke akkurat imponert, men det er fordi alle er vi forskjellige og har ulik mengde kunnskap om ting. Jeg studerer noe hvor vi lærer mye om kropp og blod og vil derfor naturlig nok kunne mer om dette enn deg. Sånn er det bare. Det vil ikke si at hverken du eller jeg er dum. Og det vil heller ikke ha noe å si hvilket kjønn vi er (da jeg er kvinne og antar at du er mann). 

Ser at jeg formulerte meg litt dumt her.

jeg er en av de kvinnene som kan data, men virkelig ikke kan strikke.

Skrevet
På 2/20/2017 den 14.07, AnonymBruker skrev:

Kjenner kun menn,som kan lite om data. Det er kvinner som må lære de opp. De fleste av begge kjønn,bruker pc kun til moro. Årsaken kan ligge der

Anonymkode: 21370...f9d

okei, det er i din vennekrets.men generelt så er det omvendt

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at jeg formulerte meg litt dumt her.

jeg er en av de kvinnene som kan data, men virkelig ikke kan strikke.

Eller bruke stor forbokstav. Uansett, hvis det var sant, at du var en kvinne som kunne litt om data, så ville du har funnet ut av at du var ganske alene om å være kvinne og kunne litt om data. Det er stort sett menn som kan noe om data. Noe som igjen bekrefter min påstand, kvinner kan lite om data. Hvorfor er det slik? Hva er det som har gjort at du kan litt om data når ingen andre kvinner kan noe om data? Hva er det som gjør at du skiller deg ut?

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var sssssae som skrev at kvinner var dumme. Samme person som ikke kunne redegjøre for hva logisk tankerekke er for noe, samtidig som han mente at kvinner ikke ante hva det var for noe. Glimrende...

Jeg skrev at det å ikke kunne noe om data er dumt. Det er det jo. Ikke at du er dum om du ikke kan noe om data, men at det er dumt å ikke kunne noe om data. Ikke minst med tanke på at det er et veldig spennende og interessant tema. Ikke at det er skjedd så mye spennende innen data de siste ti årene. Men... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...