Gå til innhold

Bedt på middag / liker ikke maten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes det er overraskende at en forventer at folk takker ja, og spiser uansett. Det hadde ikke jeg gjort. Driter i å være høflig der.

hadde heller vært ærlig, og takket pent nei.

Anonymkode: 321c0...300

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jolene skrev:

Det har fremkommet at hun er sær på flere ting.

Som sagt, kanskje de er lei særheten hennes.

Det har det ikke, nå bare finner du på ting. TS har derimot presisert at det er kun to ting hun ikke liker - lam og fisk. 

Anonymkode: f1406...a14

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke spiser noe fisk kan du få struma. Just saying.

Anonymkode: 83777...557

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at maten er lite fristende, men ærlig talt du er et voksent menneske!

Jeg har selv et anstrengt forhold til mat. Er utrolig kresen! Meieriprodukter brekker jeg meg av. Hater melk, ost (spiser bare smelta), smør og youghurt så inderlig mye, men da jeg var i bursdagen til min venninne og fikk servert snitter, så tvang jeg meg selv til å spise snittene, selvom det var merkbart mye smør på. Det var et helvete i førsten, men det hadde vært frekt å ikke spise. Fikk også servert ostekake, noe jeg virkelig IKKE liker pga. ostekremen, men tvang det i meg og holdt ut. Det var et helvete det også, men må man så må man. 

Folkeskikk kaller jeg det❤

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Spiteful skrev:

Jeg skjønner at maten er lite fristende, men ærlig talt du er et voksent menneske!

Jeg har selv et anstrengt forhold til mat. Er utrolig kresen! Meieriprodukter brekker jeg meg av. Hater melk, ost (spiser bare smelta), smør og youghurt så inderlig mye, men da jeg var i bursdagen til min venninne og fikk servert snitter, så tvang jeg meg selv til å spise snittene, selvom det var merkbart mye smør på. Det var et helvete i førsten, men det hadde vært frekt å ikke spise. Fikk også servert ostekake, noe jeg virkelig IKKE liker pga. ostekremen, men tvang det i meg og holdt ut. Det var et helvete det også, men må man så må man. 

Folkeskikk kaller jeg det❤

Det finnes matvarer jeg brekker meg av også, men det går på konsistensen på maten, ikke smaken. Jeg er klar over hvordan jeg reagerer om jeg spiser ting som er "feil", jeg brekker meg, kaster opp og 100 traumatiske minner dukker opp i hodet samtidig. 

Fra mitt ståsted er det bedre folkeskikk å la være å spise f.eks. rosinboller, fremfor å ha de reaksjonene når jeg spiser sammen med andre. Det er lettere å si at jeg ikke liker rosinboller enn å si at det gir meg assiasjoner til seksuelle overgrep jeg opplevde som liten, derfor gjør jeg det.

Hadde jeg vært venninnen din ville jeg faktisk foretrukket at du sa fra om smørproblematikken på forhånd, det er ikke akkurat mye jobb å lage snitter uten smør. Synes også det er best at noen lar være å spise kake, heller at de lider mens de prøver å få i seg et stykke. For meg virker det bakvendt at det liksom skal være så høflig å spise mat man blir uvel av, bare for at noen andre har laget den. Prøve nye ting; ja, spise mat man faktisk blir uvel av; nei.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Rosaboble15 skrev:

Det finnes matvarer jeg brekker meg av også, men det går på konsistensen på maten, ikke smaken. Jeg er klar over hvordan jeg reagerer om jeg spiser ting som er "feil", jeg brekker meg, kaster opp og 100 traumatiske minner dukker opp i hodet samtidig. 

Fra mitt ståsted er det bedre folkeskikk å la være å spise f.eks. rosinboller, fremfor å ha de reaksjonene når jeg spiser sammen med andre. Det er lettere å si at jeg ikke liker rosinboller enn å si at det gir meg assiasjoner til seksuelle overgrep jeg opplevde som liten, derfor gjør jeg det.

Hadde jeg vært venninnen din ville jeg faktisk foretrukket at du sa fra om smørproblematikken på forhånd, det er ikke akkurat mye jobb å lage snitter uten smør. Synes også det er best at noen lar være å spise kake, heller at de lider mens de prøver å få i seg et stykke. For meg virker det bakvendt at det liksom skal være så høflig å spise mat man blir uvel av, bare for at noen andre har laget den. Prøve nye ting; ja, spise mat man faktisk blir uvel av; nei.

Jeg er ganske god på å skjule at jeg ikke liker noe heheh, men du har jo rett i at hvis man kan se det på en person at de vil brekke seg, da er det bedre å si man ikke vil ha. Jeg klarte derimot å skjule det og tok meg sammen...

Altså, alle, og da mener jeg virkelig alle, venner av meg er fullt klar over at jeg ikke liker meieriprodukter. Venninna mi bestilte maten fra et cateringselskap eller lignende. Ble jo overrasket over at hun ikke hadde tatt hensyn, eller tenkt på meg, men jeg følte jeg ville fremstå barnslig hvis jeg sa jeg ikke vil ha ettersom det var noen yngre enn meg der som spiste opp uten problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ærlig talt heller at gjestene mine skal skrape smøret av snittene enn å stå og brekke seg mens de spiser dem. Just saying.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, February 19, 2017 den 13.10, AnonymBruker skrev:

Det at du har tidligere hatt et angstrengt forhold til mat, antageligvis spiseforstyrrelse er jo ikke relevant i det hele tatt. Det er INGEN unnskyldning å bruke. Man gjemmer seg ikke bak en tidligere alvorlig sykdom. Du spiser det du får når du er invitert. Det er mye jeg ikke liker jeg heller, men når jeg først blir invitert spiser jeg det for å vise respekt og høflighet ovenfor de som inviterte meg. Du kan prøve å sette deg selv i den situasjonen. Hvordan hadde det vært for deg om du skulle ha gjester, du står i flere timer og lager mat, så er det en viss person som sier h*n ikke vil ha. Synes du ikke det er jævlig sært og frekt? Om du ikke synes det tror jeg at du mangler et par hjerneceller og en god oppvekst. 

Anonymkode: b8435...75a

Støtter denne. Det er kun dersom man har matallergi man kan si at man ikke kan spise det. Ellers er det noe som heter høflige manerer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Sallie skrev:

Støtter denne. Det er kun dersom man har matallergi man kan si at man ikke kan spise det. Ellers er det noe som heter høflige manerer. 

Det er også gode manerer å ikke servere mat man vet gjesten ikke liker. Det er ikke vertskapets jobb å "oppdra" gjestene sine. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Sallie skrev:

Støtter denne. Det er kun dersom man har matallergi man kan si at man ikke kan spise det. Ellers er det noe som heter høflige manerer. 

Hva betegner du som matallergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har det ikke, nå bare finner du på ting. TS har derimot presisert at det er kun to ting hun ikke liker - lam og fisk. 

Anonymkode: f1406...a14

Nei, jeg forholder meg til HI:

På 19.2.2017 den 12.33, AnonymBruker skrev:

Hei. Vi blir stadig bedt på middag hos svigersønn.. De vet at jeg er sær i matveien og tidligere har hatt et anstrengt forhold til mat. De ber på lam og fisk som de vet jeg ikke spiser. Synes det er så flaut å bli med samboer, men han mener jeg er barnslig. Nå så er vi igjen best på fisk og det blir vel lam til påske. Jeg fikk sist servert wienerpølser(!!) og potet. Denne gang vil jeg helst være hjemme. Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 37a57...31f

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke spiser noe fisk kan du få struma. Just saying.

Anonymkode: 83777...557

Hvorfor løper ikke alle vegetarianere og veganere rundt med struma da? Og de som er allergiske mot fisk? 

Anonymkode: e8d1d...2b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Sunday, February 19, 2017 den 13.36, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke så vrang at jeg ikke har forståelse for at noen har mat de ikke liker og ikke klarer å få ned. Synes du at folk bare må presse i seg mat og kanskje brekke seg fordi du har stått flere timer på kjøkkenet? Hvis de ikke liker maten du har laget, så blir du blodig fornærmet? :snurt:  Åsi ts mangler en god oppvekst er bare drøyt og det vet du ingen ting om.

Jeg blir verken fornærmet eller sur hvis noen av mine gjester sier ifra på en høflig måte de ikke liker lam, fisk, fugl, kylling eller wathever. Det er en ærlig sak og ikke noe å bli sur for. Jeg vil faktisk mye heller de er ærlig enn at de sitter å presser i seg mat de ikke kan fordra. Jeg kan ikke fordra svalahove og det nekter jeg å spise. Så fæl og frekk er jeg :) 

Anonymkode: 15c97...139

Enig. Jeg elsker fisk selv, men respekterer at det er de som ikke klarer det. Skulle jeg tilberedt en fiskemiddag som jeg syns er alldeles nydelig, men en gjest ikke likte det, så hadde ikke det gjort meg noe. Som du sier, det er en ærlig sak. Bryr meg svært lite om hva andre putter og ikke putter i munnen. Not my case. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rosaboble15 skrev:

Det finnes matvarer jeg brekker meg av også, men det går på konsistensen på maten, ikke smaken. Jeg er klar over hvordan jeg reagerer om jeg spiser ting som er "feil", jeg brekker meg, kaster opp og 100 traumatiske minner dukker opp i hodet samtidig. 

Fra mitt ståsted er det bedre folkeskikk å la være å spise f.eks. rosinboller, fremfor å ha de reaksjonene når jeg spiser sammen med andre. Det er lettere å si at jeg ikke liker rosinboller enn å si at det gir meg assiasjoner til seksuelle overgrep jeg opplevde som liten, derfor gjør jeg det.

Hadde jeg vært venninnen din ville jeg faktisk foretrukket at du sa fra om smørproblematikken på forhånd, det er ikke akkurat mye jobb å lage snitter uten smør. Synes også det er best at noen lar være å spise kake, heller at de lider mens de prøver å få i seg et stykke. For meg virker det bakvendt at det liksom skal være så høflig å spise mat man blir uvel av, bare for at noen andre har laget den. Prøve nye ting; ja, spise mat man faktisk blir uvel av; nei.

Syns det blir så dumt når enkelte snakker som om ts rett og slett er dum og mangler hjerneceller, bare fordi hun sliter med å spise mat hun ikke liker. Hva er så stort med å trøkke i seg mat man blir kvalm av og mener det er et helvete å få i seg? For de er visst i egne øyne voksne,smarte, høflige og alt annet av positive egenskaper ts ikke innehar, i følge matpolitiet. De burde fått en pris for sin innsats av å spise mat de ikke liker. De ofrer seg for verten og går "igjennom et helvete" for at verten skal være så fornøyd. Jøss, så storartete dere er. 

Kjenner noen som er sære selv og det bryr meg midt i om de enten spiser noe helt annet, eller lar være.  Går an å spørre de som de vet er sære om hva de liker å spise istedet for å forvente at de skal tvinge i seg mat de ikke klarer. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/23/2017 den 10.54, Puny skrev:

Eksponeringeterapi er ikke noe jeg finner på, det er forskningsbassert og det psykologiske verktøyet man har som fungerer best mot fobier.

Jeg har da aldri skrevet at jeg vet alt om ande mennesker, slutt og bygg stråmenn.

Nemlig. Så amatører skal faktisk ikke være så arrogante og uforsvarlige at de prøver dette på slekt og venner på egen hånd, det må ledes og overvåkes av kvalifisert helsepersonell. I verste fall kan problemet eller fobien forverres, for ikke å snakke om skaden det kan gjøre på familierelasjoner/vennskap. TS har heller ikke bedt om råd om eksponeringsterapi, det er faktisk fullstendig mulig at hun ikke lider av noe spesielt men rett og slett ikke liker akkurat disse smakene, det er absolutt ikke unormalt. Jeg hater sopp så intenst at jeg blir dårlig bare av lukta, og jeg har ingen traumer i barndommen eller andre grunner til det, jeg synes rett og slett det smaker forferdelig. Betyr ikke at jeg trenger terapi, men det gjør at jeg har forståelse for at andre folk ikke liker ting jeg synes smaker helt topp, og selvsagt ikke serverer gjestene mine noe jeg vet de ikke liker.

Dette er litt OT men jeg begynner helt ærlig å bli passe lei av pseudopsykologien her på forumet, det er da ingen hemmelighet at psykologer og leger osv bruker mange år på å bli kvalifisert til å drive praksis? Om jeg har et helseproblem vil jeg ha hjelp fra noen som vet hva de driver med, ikke 'gode råd' noen i familien fikk fra en tilfeldig snekker, norsklærer eller revisor på et nettforum!

Anonymkode: bafb3...624

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sugemerke
På 2.3.2017 den 21.05, Jolene skrev:

Nei, jeg forholder meg til HI:

 

Det er jo dumt når hun senere i tråden har skrevet at det er kun de to tingene hun ikke spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig. Så amatører skal faktisk ikke være så arrogante og uforsvarlige at de prøver dette på slekt og venner på egen hånd, det må ledes og overvåkes av kvalifisert helsepersonell. I verste fall kan problemet eller fobien forverres, for ikke å snakke om skaden det kan gjøre på familierelasjoner/vennskap. TS har heller ikke bedt om råd om eksponeringsterapi, det er faktisk fullstendig mulig at hun ikke lider av noe spesielt men rett og slett ikke liker akkurat disse smakene, det er absolutt ikke unormalt. Jeg hater sopp så intenst at jeg blir dårlig bare av lukta, og jeg har ingen traumer i barndommen eller andre grunner til det, jeg synes rett og slett det smaker forferdelig. Betyr ikke at jeg trenger terapi, men det gjør at jeg har forståelse for at andre folk ikke liker ting jeg synes smaker helt topp, og selvsagt ikke serverer gjestene mine noe jeg vet de ikke liker.

Dette er litt OT men jeg begynner helt ærlig å bli passe lei av pseudopsykologien her på forumet, det er da ingen hemmelighet at psykologer og leger osv bruker mange år på å bli kvalifisert til å drive praksis? Om jeg har et helseproblem vil jeg ha hjelp fra noen som vet hva de driver med, ikke 'gode råd' noen i familien fikk fra en tilfeldig snekker, norsklærer eller revisor på et nettforum!

Anonymkode: bafb3...624

Det er ikke slekt og venner som prøver det, det er hun selv. Hun selv kan fint trene seg opp til å like ting hun ikke liker ved å eksponere seg for dem. Det er ikke farlig å eksponere seg for matvarer man ikje liker!

PS. Jeg vil påstå det ikke er 'helt normalt' normalt å bli dårlig av lukten av helt normale matvarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sugemerke skrev:

Det er jo dumt når hun senere i tråden har skrevet at det er kun de to tingene hun ikke spiser. 

Som sagt, jeg tror de er lei av kresingen rundt mat. Hadde blitt det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2017 den 17.12, Spiteful skrev:

Jeg skjønner at maten er lite fristende, men ærlig talt du er et voksent menneske!

Jeg har selv et anstrengt forhold til mat. Er utrolig kresen! Meieriprodukter brekker jeg meg av. Hater melk, ost (spiser bare smelta), smør og youghurt så inderlig mye, men da jeg var i bursdagen til min venninne og fikk servert snitter, så tvang jeg meg selv til å spise snittene, selvom det var merkbart mye smør på. Det var et helvete i førsten, men det hadde vært frekt å ikke spise. Fikk også servert ostekake, noe jeg virkelig IKKE liker pga. ostekremen, men tvang det i meg og holdt ut. Det var et helvete det også, men må man så må man. 

Folkeskikk kaller jeg det❤

Men nå er det forskjell på selskap i ny og ne da, og ofte middagsselskap hos datter og svigersønn. 

Anonymkode: 6edba...2b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...