Gå til innhold

Balanse mellom sparing og nedbetaling av boliglån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Banken er umulig å snakke med, de bare snur spørsmålet tilbake til meg... Søker derfor flere meninger før jeg gjør noen endringer!

Jeg betaler i dag 4300 på boliglån og sparer til sammen 2800 i måneden. 800 er pensjonssparing og er freda, 1000 kr går til buffersparing (ca et år til målet er nådd) og er foreløpig freda, men den siste tusenlappen... Er det best å øke nedbetalinga på lånet eller spare den i fond? For øyeblikket har jeg 1000 kr i sparing i fond mtp mer egenkapital neste gang jeg skal kjøpe bolig, men får liksom ikke helt svar på om dette er veien å gå. 

Resten av inntekta (har lav inntekt) går til regninger og forbruk, så har ikke noe mer å avse. De gangene jeg har spart opp litt ekstra har jeg betalt ned ekstra på boliglånet. 

Håper noen har noen tips 😊

Anonymkode: 49d2e...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk den ekstra 1000 kr for å øke bufferen. Da når du målet om bare 6 mnd. Så kan du la bufferen stå og hele sette alle 2000 kr inn på ekstra nedbetaling av boliglånet. Det er verdien av boligen som blir ditt EK ved neste boligkjøp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor gjeldsgrad har du, og hvor risikovillig er du?

Dersom du har mer enn 80% av boligens verdi i lån, så ville jeg sagt at du uansett bør nedbetale på gjeld.

Er du under 60% i gjeldsgrad, har bufferen på plass og er litt risikovillig, så er boliglånsrenten i dag såpass lav at du kan vurdere å øke andelen i fond. Fordelingen i favør fond bør økes i takt med at gjeldsgraden synker.

Ligger du mellom 60 og 80, så blir det mer et spørsmål om risikovillighet og livssituasjon, f.eks. hvor lenge er det til du har tenkt å flytte, er du nærme pensjonsalder etc.

Endret av Horge
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Tusen takk for svar så langt, folkens. Setter stor pris på det!

2 timer siden, Horge skrev:

Hvor stor gjeldsgrad har du, og hvor risikovillig er du?

Dersom du har mer enn 80% av boligens verdi i lån, så ville jeg sagt at du uansett bør nedbetale på gjeld.

Er du under 60% i gjeldsgrad, har bufferen på plass og er litt risikovillig, så er boliglånsrenten i dag såpass lav at du kan vurdere å øke andelen i fond. Fordelingen i favør fond bør økes i takt med at gjeldsgraden synker.

Ligger du mellom 60 og 80, så blir det mer et spørsmål om risikovillighet og livssituasjon, f.eks. hvor lenge er det til du har tenkt å flytte, er du nærme pensjonsalder etc.

Horge: Boligen er 72,5% belånt for øyeblikket, buffer er snart på plass (i løpet av et år, sånn ca). Ikke sånn veldig risikovillig, midt på treet, kanskje? Kommer nok til å bo her minst 3-4 år. Kanskje lenger også, men dette er min første (kjøpte) bolig og den er veldig liten. Det er altså ikke en bolig jeg har til hensikt å bo i på tiårsvis.

 

Anonymkode: 49d2e...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal ned på lånet. Lønner seg bestandig å betale ned lånet så raskt som mulig. Får da større egenkapital i boligen. 

Anonymkode: d28a9...e0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betal ned på lånet. Lønner seg bestandig å betale ned lånet så raskt som mulig. Får da større egenkapital i boligen. 

Anonymkode: d28a9...e0e

Sammenlignet med å bruke pengene på løpende forbruk lønner det seg absolutt å betale ned på boliglånet. Men å betale ned på boliglånet er i praksis det samme som å spare i banken. Renten er omtrent den samme. Når bufferen er på plass, så er det greit å sette en tusenlapp i aksjefond i måneden, men da bør man ha lengre tidshorisont enn 3-4 år.

Anonymkode: 5508e...a96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Boligen er 72,5% belånt for øyeblikket

I så fall synes jeg du har en ganske fornuftig miks nå. =)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betal ned på lånet. Lønner seg bestandig å betale ned lånet så raskt som mulig. Får da større egenkapital i boligen. 

Anonymkode: d28a9...e0e

Ikke bestandig, kan du sette pengene i noe som gir høyere avkastning enn å hva boligrenten koster deg så vil jo det lønne seg mer.

Kjenner flere økonomer (som egentlig er lite risikovillige) som kjører avdragsfritt lån og setter pengene i aksjefond heller. Det kan/skal i teorien lønne seg, om man har veldig langt perspektiv iallfall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Kjenner flere økonomer (som egentlig er lite risikovillige) som kjører avdragsfritt lån og setter pengene i aksjefond heller. Det kan/skal i teorien lønne seg, om man har veldig langt perspektiv iallfall. 

Er mulig jeg ikke har langt nok perspektiv til akkurat det, pluss at jeg tror ikke jeg ville sovet godt om natta dersom jeg skulle gjort noe sånt... Har ikke noe kunnskap om slikt, og har vanskelig for å forstå det når jeg prøver å lese meg opp. Gir stort sett opp :(  var også derfor jeg prøvde å få bankens hjelp. Og forumets hjelp! Kanskje jeg skal prøve banken igjen og få meg en ny rådgiver. For øyeblikket sier jeg meg bare fornøyd så lenge jeg ikke går i minus.

TS

Anonymkode: 49d2e...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mulig jeg ikke har langt nok perspektiv til akkurat det, pluss at jeg tror ikke jeg ville sovet godt om natta dersom jeg skulle gjort noe sånt... Har ikke noe kunnskap om slikt, og har vanskelig for å forstå det når jeg prøver å lese meg opp. Gir stort sett opp :(  var også derfor jeg prøvde å få bankens hjelp. Og forumets hjelp! Kanskje jeg skal prøve banken igjen og få meg en ny rådgiver. For øyeblikket sier jeg meg bare fornøyd så lenge jeg ikke går i minus.

TS

Anonymkode: 49d2e...ba9

Jeg har heller ikke kunnskapen eller tålmodigheten til sånt. Tror det hjelper å ha litt interesse for det også, de sitter jo og følger med på børsen daglig og synes alt som har med finans å gjøre er spennende. Det spiller nok også inn på hvorfor de dytter pengene inn i fond i stedet for å betale avdrag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Jeg har heller ikke kunnskapen eller tålmodigheten til sånt. Tror det hjelper å ha litt interesse for det også, de sitter jo og følger med på børsen daglig og synes alt som har med finans å gjøre er spennende. Det spiller nok også inn på hvorfor de dytter pengene inn i fond i stedet for å betale avdrag :)

Sant det. Jeg har ikke verken interesse for eller kunnskap om børsen, ei heller noe ønske om å sette meg særlig mye inn i det utover det å gjøre litt smartere økonomiske valg. Jeg har ikke så mye å rutte med, så hver krone teller.

Det ender nok med at jeg betaler mer på bufferen, og deretter mer på boliglånet, og beholder litt på fondssparing. Uff, alt dette økonomiske visvaset er til å få mark av.

Anonymkode: 49d2e...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betal ned på lånet. Lønner seg bestandig å betale ned lånet så raskt som mulig. Får da større egenkapital i boligen. 

Anonymkode: d28a9...e0e

Med et fond klarer du vel å tjene 7% over inflasjon i året.

Avkastningen på å betale ned på boliglånet er vel sånn 0%? Siden renten etter skattefradraget er mindre enn inflasjonen.

Hvordan får du 0% avkastning til å bli mer enn 7%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har avdragsfritt lån, sparer i Skagenfondene i stedet. Leiligheten har mer enn doblet seg i verdi, så får ikke noe problemer med egenkapital når jeg selger.

Anonymkode: 02140...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lurt er det å sitte med et skyhøyt boliglån og alle pengene i aksjefond ved en ny finanskrise da? 

Anonymkode: f13c9...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...