Gå til innhold

Hvem dekker materielle skader når politiet bryter seg inn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble tatt til legevakt av Politiet på oppdrag fra Helsevesenet for tvungen legeundersøkelese for en tid tilbake. Helsevesenet visste ikke hvor jeg var men visste at jeg ikke var hjemme. Jeg sa spesifikt at hvis de tenkte sende politi etter meg, skulle de til helvete ikke bryte opp noe noe sted fordi jeg var utendørs. Allikevel hadde Politiet brutt opp og gjort skader. 

Dette har jeg ikke råd til å reparere og det kan ikke stå som det står? Hva gjør jeg? De kan da ikke mene at jeg skal betale for skadene når jeg spesifikt sa jeg ikke var der, nettopp for å unngå materielle skader? Hvor henvender jeg meg for å få orden på dette? Jeg har ringt både legevakt og Politiet og begge sier den andre skal betale..

 

Anonymkode: 5fb0a...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neste gang oppfører du deg som folk, og sier hvor du er. Du må betale selv så klart.

Anonymkode: fae3e...09b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne:

I forbindelse med politiets bistand kan det oppstå behov for at politiet må bane seg adgang til hus, rom eller annet lokale, jf. politiloven § 12 tredje ledd. Det kan da oppstå økonomiske utgifter som følge av skader i forbindelse med at politiet oppfyller bistandsplikten. Dette vil typisk være utgifter for skade på dør, lås, sikring av lokaler mv. Dette er å anse som utgifter som påløper ved gjennomføringen av psykisk helsevern og skal dekkes av helseforetakene, jfr. spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 a. Dersom det er kommunehelsetjenesten som initierer tvungent vern, og dermed ber om politibistand, skal kravet rettes til kommunehelsetjenesten, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1.

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_1722.pdf

Anonymkode: edf83...5eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk denne:

I forbindelse med politiets bistand kan det oppstå behov for at politiet må bane seg adgang til hus, rom eller annet lokale, jf. politiloven § 12 tredje ledd. Det kan da oppstå økonomiske utgifter som følge av skader i forbindelse med at politiet oppfyller bistandsplikten. Dette vil typisk være utgifter for skade på dør, lås, sikring av lokaler mv. Dette er å anse som utgifter som påløper ved gjennomføringen av psykisk helsevern og skal dekkes av helseforetakene, jfr. spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 a. Dersom det er kommunehelsetjenesten som initierer tvungent vern, og dermed ber om politibistand, skal kravet rettes til kommunehelsetjenesten, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1.

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_1722.pdf

Anonymkode: edf83...5eb

Tusen takk for svar! Det var sykepleier på legevakt som sendte politiet. Legevakten blir kommunehelsetjenesten ikke sant? Hvor eksakt sender jeg brev? Til Legevakt eller til kommunen? 

Anonymkode: 5fb0a...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Det var sykepleier på legevakt som sendte politiet. Legevakten blir kommunehelsetjenesten ikke sant? Hvor eksakt sender jeg brev? Til Legevakt eller til kommunen? 

Anonymkode: 5fb0a...af2

Rådmannen har det overordnet ansvaret for helsetjenestene i kommunen, så du kan sikkert spare tid på å sende det dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mikrobe skrev:

Rådmannen har det overordnet ansvaret for helsetjenestene i kommunen, så du kan sikkert spare tid på å sende det dit. 

Som i sende til Fylkeslegen?

Anonymkode: 5fb0a...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Det var sykepleier på legevakt som sendte politiet. Legevakten blir kommunehelsetjenesten ikke sant? Hvor eksakt sender jeg brev? Til Legevakt eller til kommunen? 

Anonymkode: 5fb0a...af2

Til kommunen, via kommuneoverlegen tror jeg.

Anonymkode: 63b32...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som i sende til Fylkeslegen?

Anonymkode: 5fb0a...af2

Nei, fylkeslegen ligger under Fylkesmannen. Det blir noe annet.

Anonymkode: 63b32...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som i sende til Fylkeslegen?

Anonymkode: 5fb0a...af2

Nei, som i:

Rådmannen
Rådhusplassen 1 
0037 Oslo
 

... du bytter selvsagt ut adresse, postnummer og sted med kontaktinfoen til DIN hjemkommune. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, February 16, 2017 den 0.40, AnonymBruker skrev:

Jeg ble tatt til legevakt av Politiet på oppdrag fra Helsevesenet for tvungen legeundersøkelese for en tid tilbake. Helsevesenet visste ikke hvor jeg var men visste at jeg ikke var hjemme. Jeg sa spesifikt at hvis de tenkte sende politi etter meg, skulle de til helvete ikke bryte opp noe noe sted fordi jeg var utendørs. Allikevel hadde Politiet brutt opp og gjort skader. 

Dette har jeg ikke råd til å reparere og det kan ikke stå som det står? Hva gjør jeg? De kan da ikke mene at jeg skal betale for skadene når jeg spesifikt sa jeg ikke var der, nettopp for å unngå materielle skader? Hvor henvender jeg meg for å få orden på dette? Jeg har ringt både legevakt og Politiet og begge sier den andre skal betale..

 

Anonymkode: 5fb0a...af2

Viss du ikke ønska at de skulle hente deg hvorfor ringte du i det hele tatt til legevakta da? Bare for oppmerksomheten? 

Anonymkode: f1fa7...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...