AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #1 Skrevet 15. februar 2017 Barnet mitt har bursdag om noen dager og blir 10 år. Barnet er veldig moden av seg, flink til å passe på seg selv og ting og forsiktig med ting en skal ha respekt for. Jeg kjøpte det eneste barnet ønsket seg i gave idag, nemlig ett Hoverboard. Mannen i butikken som også er en god bekjent anbefalte ett spesifikt board som var litt mindre, ikke så massivt og bedre for barn å bruke. Batteriet var samsung batteri, med svært liten brannfare og det skulle tåle mye. Jeg tenkte la gå og kjøpte det. Tenkte at barnet uansett skal bruke godt med beskyttelse og hjelm og at jeg er med når det skal brukes. Men så begynte jeg plutselig å lure på om jeg har gjort noe dumt? Det er jo egentlig aldergrensegrense på disse, og ingen andre på han sin alder har det som jeg har sett, nermeste blir da nabogutten på 13. Råd? Anonymkode: ef48a...abc
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #2 Skrevet 15. februar 2017 Ja, det var dumt av deg. Du kan blant annet risikere å miste førerkortet: http://www.dinside.no/fritid/du-kan-miste-lappen-dersom-du-lar-barna-kjore/61000004 Anonymkode: b2ded...aeb 14
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #3 Skrevet 15. februar 2017 Veldig dumt. Men det er du som blir straffet, ikke barnet. Anonymkode: 7ccbe...a12 9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #4 Skrevet 15. februar 2017 Sitat Gjelder ikke «leketøy» Bente Vengstad, påtaleleder ved Oslo Politidistrikt, understreker overfor Dinside at det finnes to ulike typer selvbalanserende kjøretøy: Den ene typen er å anse som leketøy og har derfor ikke en aldersgrense på 16 år. Dette er motoriserte innretninger som er sperret for en maksimal hastighet på 6 kilometer i timen og med en egenvekt på under 50 kilo (ref. Forskrift om kjørende og gående (trafikkreglene) § 1 første ledd bokstav m). - Øvrige selvbalanserende kjøretøy (se kjøretøyforskriften § 2-5 nr. 4) kan ikke føres av de som er under 16 år. De som ikke overholder reglene knyttet til dette risikerer anmeldelse, Anonymkode: b845e...aca 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #5 Skrevet 15. februar 2017 Så hva veier brettet, og hva er makshastighet? Anonymkode: b845e...aca 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #6 Skrevet 15. februar 2017 Er det aldersgrense på det? Hvis ikke så er det sikkert ikke noe problem. Anonymkode: 773f4...5f0
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #7 Skrevet 15. februar 2017 Åh huff da, det var jeg ikke klar over. Jeg burde ha satt meg mer inn i dette. Jeg tenkte jo at barnet kun skal kjøre rundt i gatene her sammen med meg. Aldri på vei eller andre steder og heller aldri alene. Men det er kanskje like straffbart fordet? Ts. Anonymkode: ef48a...abc
Gjest Catalina Culès Skrevet 15. februar 2017 #8 Skrevet 15. februar 2017 Ja dette var korttenkt og dumt av deg.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #9 Skrevet 15. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Åh huff da, det var jeg ikke klar over. Jeg burde ha satt meg mer inn i dette. Jeg tenkte jo at barnet kun skal kjøre rundt i gatene her sammen med meg. Aldri på vei eller andre steder og heller aldri alene. Men det er kanskje like straffbart fordet? Ts. Anonymkode: ef48a...abc Ja, det er like straffbart. Anonymkode: b2ded...aeb 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #10 Skrevet 15. februar 2017 Brettet veier 10 kg og har maks hastighet på 15 kmh. Ja dette var dumt av meg ja, skulle virkelig ha satt meg mer inn i dette. Takk for svar dere. Ts Anonymkode: ef48a...abc
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #11 Skrevet 15. februar 2017 Det står forresten ikke noe aldergrense sånn sett på det, men det står med liten skrift "anbefalt fra 14 år" Ts Anonymkode: ef48a...abc
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #12 Skrevet 15. februar 2017 På den positive siden er det da ganske kurrant å forklare til barnet at dessverre, dette kan du nok ikke få, og vise til at det faktisk er ulovlig og kan få konsekvenser for deg. Om du har kjøpt det av en bekjent, og han anbefalte det, burde det vel gå greit å få byttet det inn? Anonymkode: b2ded...aeb
Invicta Skrevet 15. februar 2017 #13 Skrevet 15. februar 2017 Aldersgrense er regulert i vegtrafikkloven. https://www.ung.no/lappen/3665_Hva_er_aldersgrensa_på_ClassyWalk_og_AirWheel.html 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #14 Skrevet 15. februar 2017 Ja, jeg får prøve å bytte det inn. De har jo en del andre ting i butikken der som også kunne vært morro. Droner og sånt, det er vel også veldig populært? For det er vel ikke aldersgrenser på det? Jeg tror jeg fra nå av skal slutte å kjøpe elektronikk, for jeg vet virkelig ikke hva jeg driver med. Jeg dreit meg også ut til jul da barnet fikk PlayStation 4 og to spill. Det ene var jo greit, men det andre som jeg trodde bare var ett helt vanlig bilspill GTA, var jo såklart ikke det. Det ble tatt fra barnet med en gang jeg så hva slags spill det var. Så dette er dessverre ikke første gang jeg bommer. Ts. Anonymkode: ef48a...abc 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #15 Skrevet 15. februar 2017 Vil absolutt ikke anbefale drone. Anonymkode: b845e...aca 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #16 Skrevet 15. februar 2017 Bare lever det tilbake og kjøp noe annet😊 Anonymkode: 00048...820
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #17 Skrevet 15. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg får prøve å bytte det inn. De har jo en del andre ting i butikken der som også kunne vært morro. Droner og sånt, det er vel også veldig populært? For det er vel ikke aldersgrenser på det? Jeg tror jeg fra nå av skal slutte å kjøpe elektronikk, for jeg vet virkelig ikke hva jeg driver med. Jeg dreit meg også ut til jul da barnet fikk PlayStation 4 og to spill. Det ene var jo greit, men det andre som jeg trodde bare var ett helt vanlig bilspill GTA, var jo såklart ikke det. Det ble tatt fra barnet med en gang jeg så hva slags spill det var. Så dette er dessverre ikke første gang jeg bommer. Ts. Anonymkode: ef48a...abc Vil IKKE anbefale å kjøpe drone til en 10-åring! Det er ikke pr dags dato aldersgrense på den som skal føre dronen, men det er krav om at en person over 16/18 (avhengig av størrelse på dronen) skal være ansvarlig og tilstede. Droner kommer inn under luftfartstilsynet, og du kan lese lover om det her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-11-30-1404 http://luftfartstilsynet.no/selvbetjening/allmennfly/Droner/Ofte_stilte_spørsmål_Droner_og_Modellfly (Angående spill kan du spørre i butikken om de er passende for en 10-åring. Det står også aldersgrense på spllene, samt advarsler om de inneholder mye sex, vold, banning, etc). Anonymkode: b2ded...aeb 9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #18 Skrevet 15. februar 2017 om droner til barn https://www.nrk.no/buskerud/_-ikke-gi-denne-til-smabarn-1.12715604 Anonymkode: b845e...aca
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #19 Skrevet 15. februar 2017 Hoverboard? Drone? Er dette virkelig vanlige gaver til en ti-åring? Trodde dette var for voksne - og i hvertfall ikke barn, uansett hvor modne de måtte virke... hva med en radiostyrt bil eller noe? Anonymkode: cb91c...8fb 19
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #20 Skrevet 15. februar 2017 Drone kan være veldig farlig hvis man ikke er erfaren eller har god kontroll. Se for deg en drone i en høyspentledning, pang. Anonymkode: f0aeb...b3f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå