Gå til innhold

Unge har lån opptil 5 ganger sin egen inntekt


Ambador

Anbefalte innlegg

Unge har lån opptil 5 ganger sin egen inntekt -Ble det sagt på nyhetene for en stund siden. 

Seriøst?

Hvor mye lån har du? 

Jeg har lån (hus+bil+studie) som samlet tilsvarer 2,5 gang egen inntekt. Huslånet deler jeg med mannen, så jeg har bare tatt med min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Ambador skrev:

Unge har lån opptil 5 ganger sin egen inntekt -Ble det sagt på nyhetene for en stund siden. 

Seriøst?

Hvor mye lån har du? 

Jeg har lån (hus+bil+studie) som samlet tilsvarer 2,5 gang egen inntekt. Huslånet deler jeg med mannen, så jeg har bare tatt med min del.

Jeg snakket med banken i dag, de er villige til å låne meg slik at jeg er godt over 5 ganger inntekten. Trodde det var strengt nå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ambador skrev:

Unge har lån opptil 5 ganger sin egen inntekt -Ble det sagt på nyhetene for en stund siden. 

Seriøst?

Hvor mye lån har du? 

Jeg har lån (hus+bil+studie) som samlet tilsvarer 2,5 gang egen inntekt. Huslånet deler jeg med mannen, så jeg har bare tatt med min del.

Det kommer nok til ann på når dere kjøpte kanskje? Det er litt andre tider akkuratt nå, i hvert fall her jeg bor har boligprisene skutt til værs. 

Min samboer eier leiligheten vi bor i per idag, han måtte lånet 5 ganger sin inntekt for å få kjøpt leiligheten. Er ikke mye billigere leiligheter å få i området heller. 

Anonymkode: 34506...9c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 ganger inntekt totalt. Kjøpte første leilighet i Oslo i 2016.

Anonymkode: c543b...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ambador skrev:

Unge har lån opptil 5 ganger sin egen inntekt -Ble det sagt på nyhetene for en stund siden. 

Seriøst?

Hvor mye lån har du? 

Jeg har lån (hus+bil+studie) som samlet tilsvarer 2,5 gang egen inntekt. Huslånet deler jeg med mannen, så jeg har bare tatt med min del.

Den har ligget på mellom 6 - 8 ganger egen inntekt. Er ikke alle som har en samboer og dele ting med. 

Anonymkode: 66f61...eb7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke hva som er spesielt illevarslende med dette. Som ung er jo det viktigste å komme seg inn på boligmarkedet. Økonomien til de aller fleste bedrer seg med årene, særlig dersom man kjøpte bolig som student. 

Anonymkode: 886db...c7c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har boliglån, studielån og et privat lån til egenkapital. Totalt under 2×inntekt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4 ganger inntekten min i lån, bolig- og studielån

 

Retningslinjene er vel opptil 5ganger inntekten nå. Det vanlige før, da renten var vesentlig høyere, var vel 3 ganger inntekten.

Man MÅ jo ikke låne opp til 5 ganger inntekten, men mulighten ligger der. Synes selv jeg har for mye, men vil takle en renteoppgang greit. Dersom jeg derimot ender opp utenfor arbeidslivet (type aap eller ufør), så vli jeg nok ha en strammere økonomisk situasjon...

Anonymkode: 4ae95...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 ganger inntekt er ikke nødvendigvis uforsvarlig. Man kan ha relativt lav lønnsinntekt, men ellers besitte store verdier.

Anonymkode: b46c6...2e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått tilbud om over det av banken og kommer nok til å slå til. Hvis vi vil bo i Oslo så må man gjerne det...

Anonymkode: e6688...dd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

5 ganger inntekt er ikke nødvendigvis uforsvarlig. Man kan ha relativt lav lønnsinntekt, men ellers besitte store verdier.

Anonymkode: b46c6...2e6

Slik er det for meg. Boliglånet mitt er 4x lønnsinntekt. Men lånebeløpet er fortsatt bare 26% av boligverdien.

Anonymkode: a29fd...f1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

5 ganger inntekt er ikke nødvendigvis uforsvarlig. Man kan ha relativt lav lønnsinntekt, men ellers besitte store verdier.

Anonymkode: b46c6...2e6

De sa så på 80-tallet også. Greia er renta er historisk lav nå. Som mange andre klarer jeg ikke helt å se for meg at vi får 6-7% eller enda høyere rente igjen med det første. Men hvis det skjer.. og et eller annet samtidig gjør at folk begynner å miste jobbene sine. Da kan det bli stygt. Verdiene man besitter er jo ikke verd mer enn andre folk har mulighet og vilje til å betale. Når økonomiske kriser treffer, så er det plutselig ikke like mye verd lenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er såpass gammel at jeg var 17 år i 1989. Alt gikk mer eller mindre til helv.... i 1988. Mamma og pappa har heldigvis alltid vært fornuftige og jordnære mtp på lån. At de beholdt beholdt jobbene førte til av vi greide oss ok.. Men det var skikkelig dårlige tider. Mange som gikk fra hus med store tap. Prisene gikk i dass og renta var 13-15%.

Siden jeg kjøpte hus i 2001 for 1.2 mill har min boliglånsrente vært 6% to ganger. Nå er det blitt noen år siden og folk glemmer. Jeg håper ikke historien gjentar seg for da blir smellen enda tøfferen enn skrekkåret i 1988.

Hvis banken tar huset ditt i USA og selger det er du gjeldsfri. Banken overtar hus og gjeld. Man blir satt på gata men har ingen boliggjeld. Derfor gikk bankene konkurs under bankkrisen.

I Norge derimot tvangselges huset, men evt restgjeld hefter ved boligeier. Så man mister huset, blir bostedsløs men må fremdeles betale gammel gjeld til skyhøy rente. Og dermed er man gjeldsoffer.

Har hus idag med verdi på ca. 4 mill og rundt 1.7 i gjeld. Sammenlagt inntekt på 1.2 mill.

Sover godt om natta men er nok betydelig feigere enn "de yngre" mtp på gjeldsgrad.

 

 

Anonymkode: 13bc0...1b7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har per dags dato i underkant av 4 x inntekt samlet sett. (Bolig, bil og studie)
Til sommeren er mannen min ferdig utdannet og da vil vi ha rett i underkant av 3 x inntekt i lån. Vi kjøpte vår første bolig for ett år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3xinntekt i lån, men leiligheten er verdt nesten 6x inntekt. Jeg husker i likhet med ab lengre oppe krisen på åttitallet, og tar høyde for at renten kan stige til 6-8% som den har vært tidligere, men jeg klarere 10% også hvis det skulle bli slike tider igjen. Når det står i avisen om folk som får problemer med 1% økning av renten, så er det et bevis på at folk har tatt opp for mye lån. 

Anonymkode: c533c...46c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke det ok? Tenker hvis man tjener "vanlig", la oss si 400k i året, er det så sinnssykt mye å ha lån på 2mill?

Anonymkode: c621f...e5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett under 3 x inntekt i lån når vi regner med grunnlønn. Mannen har mye reise og overtid, og jeg har bonusordning i tillegg. Tar vi med det er vi under 2,5. Jeg har 180 i studielån. Vi har ikke billån. Vi har som vane å spare opp før vi kjøper noe. Aldri noe forbrukslån eller billån her.

Anonymkode: ab461...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis banken tar huset ditt i USA og selger det er du gjeldsfri. Banken overtar hus og gjeld. Man blir satt på gata men har ingen boliggjeld. Derfor gikk bankene konkurs under bankkrisen.

I Norge derimot tvangselges huset, men evt restgjeld hefter ved boligeier. Så man mister huset, blir bostedsløs men må fremdeles betale gammel gjeld til skyhøy rente. Og dermed er man gjeldsoffer.

 

 

Anonymkode: 13bc0...1b7

Det stemmer, men totalt er situasjonen mye verre for amerikanere enn nordmenn. Tvangssalg foregår jo veldig annerledes der - det står "foreclosure" over hele huset, og som resultat går det til en slikk og ingenting. I Norge blir boliger på tvangssalg lagt ut på Finn, og selv om mange av oss kan "lukte lunta", så er det ikke opplyst om tvangssalg i annonsen. Den blir solgt rimeligere enn den antakeligvis ellers ville blitt, men det er ikke skrotsalg som i USA. Man får mer igjen for boligen ved misligholdt lån.

Anonymkode: a29fd...f1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...