AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #21 Skrevet 16. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen yrker krever legeattest. Man kan selvsagt ikke ha mennesker med tunge psykiske lidelser i visse jobber, og man må da ha et system for at disse skal bli fanges opp slik at de ekskluderes fra yrket. Tenk for eks at en med dyssosial personlighetsforstyrrelse kunne bli politimann. Anonymkode: c5616...4bf Har man litt selvinnsikt blir man ikke et yrke som krever legeattest dersom man har en diagnose. Er jo derfor man må fremvise legeattest Anonymkode: 80e40...d14 1
Måbarefåsiat... Skrevet 16. februar 2017 #22 Skrevet 16. februar 2017 23 timer siden, Butternut skrev: Tusen takk for svar:) kan jeg spør hvorfor han "ventet" til voksen alder? Han hadde ingen grunn til å tro eller mistenke noe tidligere. Det kom frem litt etter litt under utredning av sønnen vår, som også har asperger.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #23 Skrevet 16. februar 2017 3 timer siden, Butternut skrev: Så rart. Jeg har lest flere steder at fysisk klossenhet ikke er et betydelig kriterie. . Mhm.. psykologen mente også at INGEN med asperger hadde innsikt i at de var annerledes, og at de med asperger overhodet ikke ønsket å ha venner. Samtidig poengterte hun at alle med asperger er forskjellige 😂 Anonymkode: 6ac77...d4d 1
Butternut Skrevet 16. februar 2017 Forfatter #24 Skrevet 16. februar 2017 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mhm.. psykologen mente også at INGEN med asperger hadde innsikt i at de var annerledes, og at de med asperger overhodet ikke ønsket å ha venner. Samtidig poengterte hun at alle med asperger er forskjellige 😂 Anonymkode: 6ac77...d4d Jeg hadde byttet psykolog Asap! Endret 16. februar 2017 av Butternut
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #25 Skrevet 16. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mhm.. psykologen mente også at INGEN med asperger hadde innsikt i at de var annerledes, og at de med asperger overhodet ikke ønsket å ha venner. Samtidig poengterte hun at alle med asperger er forskjellige 😂 Anonymkode: 6ac77...d4d Jeg håper for all del du overdriver litt nå, selv om jeg vet at enkelte psykologer og andre som ikke har peiling, tror ting som dette. Det skulle ikke vært mulig. Håper inderlig ikke noen andre med aspergers kommer borti henne i en behandlingssituasjon. Anonymkode: d0dff...cbd 2
Måbarefåsiat... Skrevet 16. februar 2017 #26 Skrevet 16. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mhm.. psykologen mente også at INGEN med asperger hadde innsikt i at de var annerledes, og at de med asperger overhodet ikke ønsket å ha venner. Samtidig poengterte hun at alle med asperger er forskjellige 😂 Anonymkode: 6ac77...d4d Det er bullshit. De fleste har "alltid" kjent seg annerledes. Og de jeg kjenner med asperger (voksne og barn) er bare fortvilet over ensomhet for de får ikke helt grep i sosiale koder som kan føre til vennskap. Det som er viktig og riktig er at alle er forskjellige. Har du møtt en person med asperger, så har du møtt en. Vi har lært oss å være på vakt overfor lærere etc som "kan" asperger. Ja, det er noe å kunne, men vi var borti en lærer som trodde han kunne alt. Det gikk rivende galt.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #27 Skrevet 16. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk også skyhøy score på alle tester, og har alle symptomene. Ble utredet på habiliteringstjenesten der jeg følte psykologen ikke visste nok om asperger. Følte meg overkjørt. Fikk ikke diagnosen fordi jeg tydeligvis ikke hadde motorikkproblemer som barn (hadde kun finmotoriske problemer), og fordi hun mente jeg kommuniserte bra. Ganske uenig så prøver å få en ny utredning hos en nevropsykolog! Anonymkode: 6ac77...d4d Hvordan utredet hun deg egentlig? Jeg bare spør, for det er jo ikke vits i å bli utredet hos noen som tydeligvis ikke vet nok om aspergers til å vurdere ting som dette, (tenker på det du skrev i den andre posten også.) Jeg håper for din del at du kan få en ny utredning hos nevropsykolog eller hos et team som har peiling.... Anonymkode: d0dff...cbd
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #28 Skrevet 16. februar 2017 4 timer siden, Butternut skrev: Jeg hadde byttet psykolog Asap! Fikk tildelt henne da jeg ble henvist til habiliteringstjenesten. Og når du først er ferdig utredet hos habiliteringstjenesten har du ikke rett på ny utredning uansett hva. Så om jeg var deg hadde jeg funnet en nevropsykolog. Anonymkode: 6ac77...d4d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #29 Skrevet 16. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper for all del du overdriver litt nå, selv om jeg vet at enkelte psykologer og andre som ikke har peiling, tror ting som dette. Det skulle ikke vært mulig. Håper inderlig ikke noen andre med aspergers kommer borti henne i en behandlingssituasjon. Anonymkode: d0dff...cbd Nei. Hun sa mer jeg reagerte på også. Som at de med asperger ikke gråter i begravelser og at jeg var for "morsom" til å kunne ha det 😅 Mennesker med asperger har tydeligvis ikke humor ifølge henne. Hun jobber fast som psykolog og utreder ved habiliteringstjenesten så hun møter nok andre dessverre. Anonymkode: 6ac77...d4d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #30 Skrevet 16. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan utredet hun deg egentlig? Jeg bare spør, for det er jo ikke vits i å bli utredet hos noen som tydeligvis ikke vet nok om aspergers til å vurdere ting som dette, (tenker på det du skrev i den andre posten også.) Jeg håper for din del at du kan få en ny utredning hos nevropsykolog eller hos et team som har peiling.... Anonymkode: d0dff...cbd Begynte vel med en utfylling av dette Ados skjemaet. Men hun lot meg ikke svare hva jeg ville. Et av spørsmålene var frks hva er du redd for? Svaret jeg ga henne var tydeligvis ikke godkjent, så måtte bare finne på noe. Deretter var det iq test for å utelukke at jeg ikke var psykisk utviklingshemmet. Og så en test for å teste visuell iq eller noe. Det var vel egentlig det. Når jeg fortalte henne om symptomer fikk jeg bare svar som "jaha? Og hvor har du lest dette?". I journalen derifra har hun faktisk skrevet "pasient har googlet masse og virker veldig bestemt på å passe inn i kriteriene". Ble skikkelig forbanna! Bare tull.. Anonymkode: 6ac77...d4d
Butternut Skrevet 16. februar 2017 Forfatter #31 Skrevet 16. februar 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begynte vel med en utfylling av dette Ados skjemaet. Men hun lot meg ikke svare hva jeg ville. Et av spørsmålene var frks hva er du redd for? Svaret jeg ga henne var tydeligvis ikke godkjent, så måtte bare finne på noe. Deretter var det iq test for å utelukke at jeg ikke var psykisk utviklingshemmet. Og så en test for å teste visuell iq eller noe. Det var vel egentlig det. Når jeg fortalte henne om symptomer fikk jeg bare svar som "jaha? Og hvor har du lest dette?". I journalen derifra har hun faktisk skrevet "pasient har googlet masse og virker veldig bestemt på å passe inn i kriteriene". Ble skikkelig forbanna! Bare tull.. Anonymkode: 6ac77...d4d Herregud! Holder dette mennesket til i Oslo? Har ikke hørt makan. Kan du ikke klage eller noe?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #32 Skrevet 16. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei. Hun sa mer jeg reagerte på også. Som at de med asperger ikke gråter i begravelser og at jeg var for "morsom" til å kunne ha det 😅 Mennesker med asperger har tydeligvis ikke humor ifølge henne. Hun jobber fast som psykolog og utreder ved habiliteringstjenesten så hun møter nok andre dessverre. Anonymkode: 6ac77...d4d Tuller du? Jeg gråter i begravelser og driver med standup. Jeg har møtt en tilsvarende type på DPS, men heldigvis veldig god erfaring på habiliteringstjenesten. Anonymkode: 80e40...d14
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #33 Skrevet 16. februar 2017 34 minutter siden, Butternut skrev: Herregud! Holder dette mennesket til i Oslo? Har ikke hørt makan. Kan du ikke klage eller noe? Nei, ikke Oslo. Det verste er at jeg sliter veldig med å få en ny utredning fordi legen mener det ikke er nødvendig å henvise til nevropsykolog fordi de stoler på habiliteringstjenesten Anonymkode: 6ac77...d4d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #34 Skrevet 16. februar 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tuller du? Jeg gråter i begravelser og driver med standup. Jeg har møtt en tilsvarende type på DPS, men heldigvis veldig god erfaring på habiliteringstjenesten. Anonymkode: 80e40...d14 Nei er helt seriøs dessverre.. ja jeg trodde jo ikke på henne, men når hun liksom skal være ekspert er det jo vanskelig å si imot. Har hatt kontakt med en på dps der jeg faktisk har møtt større forståelse. Anonymkode: 6ac77...d4d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #35 Skrevet 16. februar 2017 Hva skrev hun om kommunikasjonen din i journalen? Anonymkode: d0dff...cbd
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #36 Skrevet 16. februar 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skrev hun om kommunikasjonen din i journalen? Anonymkode: d0dff...cbd Det har hun ikke nevnt. Anonymkode: 6ac77...d4d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #37 Skrevet 16. februar 2017 Jeg lurer også på om jeg kan ha en aspergersdiagnose. I likhet med TS, så har jeg ringeangst, snakker aldri med leger, og er redd de konkluderer med at jeg er normal (men jeg føler meg ikke normal), så da kommer jeg ikke langt, jeg har bare høy score på alle disse testene på nettet - Sosialt samspill. Jeg har sagt og fortsetter å si mye jeg ikke burde ha sagt. Noen ganger sier jeg ingenting. Jeg kan ha en dyp samtale om noe, men ikke noe tørrprat. Forstår ikke sosiale koder, og vet ikke hvor grense går for hva som er greit å si - Føler meg avhengig, kanskje for avhengig, og da særlig av mannen, for å få hjelp med det sosiale - Kan ha ansiktsuttrykk som ikke passer inn i situasjonen, og kopierer ansiktsutrykk til andre - Blir sliten av lyd, kan ikke høre flere forskjellige ting på en gang. Svigers som snakker mens TVen står på på fullt - da hører jeg ingenting. Noen lyder er også veldig plagsomme - Klarer ikke gjøre flere ting på en gang, det kommer bare til å stoppe opp - Tolker ting veldig bokstavelig. - Forstår ikke hva folk egentlig mener. Hinting funker ikke - de må si det rett ut. Folk kan lyve meg rett opp i ansiktet, uten at jeg får det med meg. Jeg har ingen venner, og synes det sosiale er vanskeligst med folk rundt egen alder - "Å lese mellom linjene" - til tross for utallige timer med skjønnlitteratur, spesielt krim, klarer jeg ikke tolke litteratur. Hvem er morderen? Noen løser dette på side 40, jeg gjør ikke det før morderen selv innrømmer det. Bøker med "åpen slutt" er bortkasta, forfatteren må SI hva jeg skal tenke - Få interesser, sære interesser, så mister jeg gløden. - Har barn, men forstår det ikke - Punktlig, et møte 19.00 er 19.00. Ikke tidligere, ikke senere. Kjenner meg skamfull om noen må vente på meg. Skal vi hjem søndag rundt lunsj, er det da, ikke mandag. Blir det plutslig endring i planene, blir jeg sint/sur - Noe klossete/klønete. Dansing får jeg ikke til, og det hender ofte at jeg mister balansen mens jeg står, eller går på ræva om jeg sitter på huk - VELDIG glad i eget selskap, men det kan bli litt mye enkelte ganger, så klart. Dette gjør også at jeg ikke liker personlige spørsmål, eller å bli tatt på av fremmede; det er for invaderende Det er nok flere ting, men dette er alt jeg kommer på - for nå Anonymkode: 3c40b...615
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #38 Skrevet 17. februar 2017 14 timer siden, Butternut skrev: Tusen takk for svar:) Jeg kommer nok aldri til å havne i et yrke der man trenger legeattest, ei vil jeg heller ha barn, så det finnes ingen grunn til å ikke prøve å finne det ut. Det føles dog litt flaut å dra til legen med et sånt "problem" oh yes, jeg har spilt av utallige scenarioer i hodet mitt allerede:p jeg brukte hele gårsdagen på å lese om aspergers og ta online tester som viste skyhøye score..så det er jo helt klart noe weird med meg. Spørs om du får henvisning når du ikke sliter. Noe av greia med diagnoser er at de kun skal gis til mennesker der det påvirker livet deres på signifikant måte. Man skal ikke sykeliggjøre mennesker som klarer seg helt fint. Så håper jeg ikke du tenker ta opp plass i køen hos offentlig psykolog. Som sagt så trenger mennesker som driver med selvskading, er suicidal, har havnet utenfor samfunnet, sliter med rus osv første prioritet. En person som har det fint i hverdagen men som syns aspergerdiagnosen er litt spennende er ikke helt det psykologer skal være til for. Bestill time hos privat psykolog i stedet. Jeg syns det er noe tåpelig å gjøre dette når man ikke sliter. Det er å ta lett på diagnoser og plagene som følger med. Anonymkode: c5616...4bf
Butternut Skrevet 17. februar 2017 Forfatter #39 Skrevet 17. februar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Spørs om du får henvisning når du ikke sliter. Noe av greia med diagnoser er at de kun skal gis til mennesker der det påvirker livet deres på signifikant måte. Man skal ikke sykeliggjøre mennesker som klarer seg helt fint. Så håper jeg ikke du tenker ta opp plass i køen hos offentlig psykolog. Som sagt så trenger mennesker som driver med selvskading, er suicidal, har havnet utenfor samfunnet, sliter med rus osv første prioritet. En person som har det fint i hverdagen men som syns aspergerdiagnosen er litt spennende er ikke helt det psykologer skal være til for. Bestill time hos privat psykolog i stedet. Jeg syns det er noe tåpelig å gjøre dette når man ikke sliter. Det er å ta lett på diagnoser og plagene som følger med. Anonymkode: c5616...4bf TS her. Jeg sliter veldig med dette å få jobb, og holde på de. I tillegg til det sosiale. Er veldig avhengig av mannen min eller at andre gjør ting for meg. Bare enkle ting som å ta kontakt med lege er et mareritt. Nå har jeg vurdert det i 3 dager i strekk uten å ha kommet meg av flekken. Er også redd for at de skal synes jeg er for normal, selvom jeg ikke føler meg sånn (er veldig god på å imitere andre) tok noen IQ tester i går for moro skyld og scoret ganske høyt. Da tenkte jeg at hvordan kan man liksom være så smart hvis jeg er så dum? Jeg sa det til mannen min og han sa at han var enig (men jeg tror han var ironisk, spurte han flere ganger men jeg klarte ikke helt å skjønne hva han mente) jeg havner også lett i depresjoner hvis han plutselig skal ut med venner etter jobb, uforutsigbare ting, og har selvskadet meg(men det skal endel til)
Butternut Skrevet 17. februar 2017 Forfatter #40 Skrevet 17. februar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer også på om jeg kan ha en aspergersdiagnose. I likhet med TS, så har jeg ringeangst, snakker aldri med leger, og er redd de konkluderer med at jeg er normal (men jeg føler meg ikke normal), så da kommer jeg ikke langt, jeg har bare høy score på alle disse testene på nettet - Sosialt samspill. Jeg har sagt og fortsetter å si mye jeg ikke burde ha sagt. Noen ganger sier jeg ingenting. Jeg kan ha en dyp samtale om noe, men ikke noe tørrprat. Forstår ikke sosiale koder, og vet ikke hvor grense går for hva som er greit å si - Føler meg avhengig, kanskje for avhengig, og da særlig av mannen, for å få hjelp med det sosiale - Kan ha ansiktsuttrykk som ikke passer inn i situasjonen, og kopierer ansiktsutrykk til andre - Blir sliten av lyd, kan ikke høre flere forskjellige ting på en gang. Svigers som snakker mens TVen står på på fullt - da hører jeg ingenting. Noen lyder er også veldig plagsomme - Klarer ikke gjøre flere ting på en gang, det kommer bare til å stoppe opp - Tolker ting veldig bokstavelig. - Forstår ikke hva folk egentlig mener. Hinting funker ikke - de må si det rett ut. Folk kan lyve meg rett opp i ansiktet, uten at jeg får det med meg. Jeg har ingen venner, og synes det sosiale er vanskeligst med folk rundt egen alder - "Å lese mellom linjene" - til tross for utallige timer med skjønnlitteratur, spesielt krim, klarer jeg ikke tolke litteratur. Hvem er morderen? Noen løser dette på side 40, jeg gjør ikke det før morderen selv innrømmer det. Bøker med "åpen slutt" er bortkasta, forfatteren må SI hva jeg skal tenke - Få interesser, sære interesser, så mister jeg gløden. - Har barn, men forstår det ikke - Punktlig, et møte 19.00 er 19.00. Ikke tidligere, ikke senere. Kjenner meg skamfull om noen må vente på meg. Skal vi hjem søndag rundt lunsj, er det da, ikke mandag. Blir det plutslig endring i planene, blir jeg sint/sur - Noe klossete/klønete. Dansing får jeg ikke til, og det hender ofte at jeg mister balansen mens jeg står, eller går på ræva om jeg sitter på huk - VELDIG glad i eget selskap, men det kan bli litt mye enkelte ganger, så klart. Dette gjør også at jeg ikke liker personlige spørsmål, eller å bli tatt på av fremmede; det er for invaderende Det er nok flere ting, men dette er alt jeg kommer på - for nå Anonymkode: 3c40b...615 Hei! TS her. Dette er jo meg, haha;) hvordan er det for deg å ha barn? Jeg har ikke,og vil ikke ha..tror ikke jeg hadde klart det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå