Gå til innhold

Har noen aspergers her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er voksen men alltid visst at det er noe annerledes med meg, har tatt en del aspergers tester på nett som gir veldig høy score. Har lyst å bli utredet for det men føler kansje det ikke er noe "vits"? Jeg får jo ikke noe utav det annet enn et svar liksom. Jeg hater å ta kontakt med lege, da spesielt å ringe. Jeg tar aldri kontakt med mennesker ellers og har ikke noe interesse eller behov for å omgås folk sånn sett. Jeg er sosial awkvard og vet ikke hvordan man smalltalker, og ser ikke noe vits, har ikke så mye øyekontakt, liker ikke berøring osv...har få og innsnevra interesser og er ganske følsom for lys, lukt, alt med sanser og gjøre. Masse andre ting også. Jeg har alltid vært sånn og trives med hvordan jeg er altså. Noen her som har blitt utredet som voksen? Er litt redd for å dra til legen, mase meg frem til det og så finner det at jeg er helt vanlig, og at jeg har kastet vekk masse tid og penger på det. Mannen min er helt imot det,  og nekter for at jeg har det..men jeg tror ikke han skjønner hva aspergers er egentlig. Jeg ble ganske lei meg da han sa det. Det hadde bare vært fint å finne ut:) Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det. Og også folk i familien min. Jeg opplevde at det var viktig å få diagnosen som barn/ungdom, da dette ga meg muligheter til hjemmeskole lovlig. Men som voksen vet jeg ikke om jeg hadde brydd meg så mye. Autismespekteret er så stort og man trenger ikke en diagnose for å kunne forstå seg selv. Men det er i hvert fall ikke farlig å få utredning. Og det er ikke farlig med en diagnose. Men som med alle andre diagnoser som går på personlighet, så er det ikke 100% rett eller galt. 

Høres ut som du passer innenfor asperger-kategorien. Om du vil, kan du skrive til meg på personlig melding, og har mange positive eksempler på hvordan man kan leve livet. Det er en diagnose som kommer med like mange muligheter som utfordringer. :-)

Jeg har ikke erfring med å få diagnosen som voksen. Men jeg tror det kan ha sine fordeler. Mange føler seg "fanget" av diagnosen når de får den som barn, det virker ikke som det blir et problem for deg, siden du er såpass reflektert. 

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for svar:)

Skrevet

Har du tenkt på om en diagnose vil gjøre noen forskjell? Gi deg rettigheter til hjelpetiltak etc? Eller om det ikke ville forandret noe annet enn du da har noe på papiret. Det skader selvfølgelig ikke å ta kontakt med lege, men du burde være forberedt på at en utredning kan innebære innhenting av informasjon fra tidlig barndom og oppover, helst i samtale med foreldre dersom det er mulig. Kan være en omfattende prosess. Lykke til. 

Anonymkode: 733e4...dd5

Skrevet

Hei:) det er mest for å få en forklaring på hvorfor jeg er som jeg er. Det hadde forklart veldig mye av tankene og reaksjonene mine også. Kansje jeg ville fått en mer indre fred:) hvordan henter man info om barndommen? Spør meg? Jeg var en ganske merkelig unge, så det ville nok styrket fremfor å utelukke. Jeg har uansett ekstremt god hukommelse så:) Moren min bor i andre delen av landet. Hvordan utreder man forresten, sånn konkret?  Psykiater? 

Skrevet

Diagnoser blir stående på papiret og kan i verste fall påvirke dine muligheter. Det er for eks jobber man ikke får med den diagnosen. I verste fall vil din lege behandle deg annerledes når han ser du har diagnosen.

Om du klarer deg helt fint så hadde ikke jeg tatt utredning. Du kan heller joine noen engelske aspergerforum og anta at du har asperger og fortsatt se livet ditt fra den vinkelen.

Anonymkode: c5616...4bf

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar. Jo jeg klarer meg ganske fint, men har alltid hatt problemer med å få jobber (ikke å være i de) liker best de der jeg kan jobbe alene uten å være så mye sosial. Jeg blir ganske fort besatt av ting, så tror bare et svar hadde hjulpet meg mye:)

Skrevet

Vil i så fall anbefale å bestille time hos privat psykolog. Den offentlige psykologen har som regel lange ventelister med mennesker som ikke klarer seg i hverdagen og har behov for hjelp.

Skrevet
14 timer siden, Butternut skrev:

Jeg er voksen men alltid visst at det er noe annerledes med meg, har tatt en del aspergers tester på nett som gir veldig høy score. Har lyst å bli utredet for det men føler kansje det ikke er noe "vits"? Jeg får jo ikke noe utav det annet enn et svar liksom. Jeg hater å ta kontakt med lege, da spesielt å ringe. Jeg tar aldri kontakt med mennesker ellers og har ikke noe interesse eller behov for å omgås folk sånn sett. Jeg er sosial awkvard og vet ikke hvordan man smalltalker, og ser ikke noe vits, har ikke så mye øyekontakt, liker ikke berøring osv...har få og innsnevra interesser og er ganske følsom for lys, lukt, alt med sanser og gjøre. Masse andre ting også. Jeg har alltid vært sånn og trives med hvordan jeg er altså. Noen her som har blitt utredet som voksen? Er litt redd for å dra til legen, mase meg frem til det og så finner det at jeg er helt vanlig, og at jeg har kastet vekk masse tid og penger på det. Mannen min er helt imot det,  og nekter for at jeg har det..men jeg tror ikke han skjønner hva aspergers er egentlig. Jeg ble ganske lei meg da han sa det. Det hadde bare vært fint å finne ut:) Eller?

Jeg har veldig mild asperger, faktisk slik at de fleste jeg kjenner ikke ville gjettet at jeg har det. Men jeg merker det veldig godt. Jeg ble utredet mellom 6-10-årsalderen, husker ikke helt. Jeg er også slik at jeg klarer nesten ikke ringe folk, sliter med å ta initiativ til å snakke med folk o.l.

Det høres for meg ut som at du også har asperger eller er en aspie, som noen kaller det. Viss du har lyst til å finne ut av om du har det, så gjør det! Jeg håper du sa til mannen din at du ble lei deg da du ble det? Det bør du hvertfall ta opp med han uansett.

Anonym aspergerjente. :)

Anonymkode: fcc4a...9b9

Skrevet

Jeg anbefaler deg en utredning, særlig når du er så sikker selv. En diagnose vil gi deg svar og det kan være godt å få. At man har en diagnose, vil ikke utestenge deg fra fremtidige jobber som Anonym skremmer med lenger over. Det er ingen som har noe med det utenom deg selv. Det er ikke slik at man får stempel i panna!

Min mann fikk asperger-diagnose som voksen og det lettet endel å få svar. I tillegg har han krav på endel tilrettelegging i jobbsammenheng som gjør godt i en (for ham) vanskelig jobbhverdag.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig mild asperger, faktisk slik at de fleste jeg kjenner ikke ville gjettet at jeg har det. Men jeg merker det veldig godt. Jeg ble utredet mellom 6-10-årsalderen, husker ikke helt. Jeg er også slik at jeg klarer nesten ikke ringe folk, sliter med å ta initiativ til å snakke med folk o.l.

Det høres for meg ut som at du også har asperger eller er en aspie, som noen kaller det. Viss du har lyst til å finne ut av om du har det, så gjør det! Jeg håper du sa til mannen din at du ble lei deg da du ble det? Det bør du hvertfall ta opp med han uansett.

Anonym aspergerjente. :)

Anonymkode: fcc4a...9b9

Hei! Tusen takk for svar. Jeg har veldig lyst å finne ut av det, men sliter med å komme i gang i guess..hehe. Jeg tar ikke kontakt med lege, eller søker hjelp for noe før det nesten er livsviktig.

Skrevet

Hei TS. Jeg mistenker også at jeg har aspergers, til dels pga. mye av det du beskriver.

Det jeg har kommet fram til er at jeg ikke vil utredes for dette, i tilfelle framtidig uførhet. Du vil få merkelappene autisme og medfødt utviklingsforstyrrelse og kan glemme full dekning (eller dekning i det hele tatt) for uføreforsikring. Tenk godt over om det er verdt det!

Anonymkode: ec815...504

Skrevet
4 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg anbefaler deg en utredning, særlig når du er så sikker selv. En diagnose vil gi deg svar og det kan være godt å få. At man har en diagnose, vil ikke utestenge deg fra fremtidige jobber som Anonym skremmer med lenger over. Det er ingen som har noe med det utenom deg selv. Det er ikke slik at man får stempel i panna!

Min mann fikk asperger-diagnose som voksen og det lettet endel å få svar. I tillegg har han krav på endel tilrettelegging i jobbsammenheng som gjør godt i en (for ham) vanskelig jobbhverdag.

Tusen takk for svar:) kan jeg spør hvorfor han "ventet" til voksen alder? 

Skrevet

Jeg har det. Vært kasteball i psykiatrien mesteparten av livet (vanskelig situasjon hjemme som førte til mye angst) så for min del var behovet for å få et svar, og et "motsvar" til alle feildiagnosisteringene (jeg hadde hatt 17 ulike diagnoser før jeg fylte 16 år - ganske sykt spør du meg).

Jeg fikk vel diagnosen da jeg var 21 eller 22 år mener jeg, og syns det var vel verdt det. Greit å vite.

Men for å være helt ærlig - om jeg hadde tenkt meg å få barn tror jeg at jeg hadde latt vær å få et "papir" på at jeg er snål:)
Så kan jo være greit å tenke gjennom om det kan påvirke aspekter av livet ditt negativt. Hvis ikke - kjør på. Anbefaler nevropsykolog eller habiliteringstjenesten for voksne da vanlige psykologer ikke kan nok om AS. 

Ellers er det en fin gruppe på facebook som heter "aspergers syndrom" du kan bli medlem i for å høre mer om det evt. :)

Anonymkode: 80e40...d14

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diagnoser blir stående på papiret og kan i verste fall påvirke dine muligheter. Det er for eks jobber man ikke får med den diagnosen. I verste fall vil din lege behandle deg annerledes når han ser du har diagnosen.

Om du klarer deg helt fint så hadde ikke jeg tatt utredning. Du kan heller joine noen engelske aspergerforum og anta at du har asperger og fortsatt se livet ditt fra den vinkelen.

Og hvordan skal disse arbeidsgiverne få tak i journalen til vedkommende..?

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan skal disse arbeidsgiverne få tak i journalen til vedkommende..?

Noen yrker krever legeattest. Man kan selvsagt ikke ha mennesker med tunge psykiske lidelser i visse jobber, og man må da ha et system for at disse skal bli fanges opp slik at de ekskluderes fra yrket. Tenk for eks at en med dyssosial personlighetsforstyrrelse kunne bli politimann.

Skrevet

Tusen takk for svar:) Jeg kommer nok aldri til å havne i et yrke der man trenger legeattest, ei vil jeg heller ha barn, så det finnes ingen grunn til å ikke prøve å finne det ut. Det føles dog litt flaut å dra til legen med et sånt "problem" oh yes, jeg har spilt av utallige scenarioer i hodet mitt allerede:p jeg brukte hele gårsdagen på å lese om aspergers og ta online tester som viste skyhøye score..så det er jo helt klart noe weird med meg.

Skrevet

Jeg fikk også skyhøy score på alle tester, og har alle symptomene. Ble utredet på habiliteringstjenesten der jeg følte psykologen ikke visste nok om asperger. Følte meg overkjørt. Fikk ikke diagnosen fordi jeg tydeligvis ikke hadde motorikkproblemer som barn (hadde kun finmotoriske problemer), og fordi hun mente jeg kommuniserte bra. Ganske uenig så prøver å få en ny utredning hos en nevropsykolog! 

Anonymkode: 6ac77...d4d

Skrevet

Og det at jeg fikk skyhøy score forklarte hun med mange andre diagnoser 😂 Enda problemene har vart siden tidligste barndom! 

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk også skyhøy score på alle tester, og har alle symptomene. Ble utredet på habiliteringstjenesten der jeg følte psykologen ikke visste nok om asperger. Følte meg overkjørt. Fikk ikke diagnosen fordi jeg tydeligvis ikke hadde motorikkproblemer som barn (hadde kun finmotoriske problemer), og fordi hun mente jeg kommuniserte bra. Ganske uenig så prøver å få en ny utredning hos en nevropsykolog! 

Så rart. Jeg har lest flere steder at fysisk klossenhet ikke er et betydelig kriterie. .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...