Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg syns Kaya er veldig fint!

Jeg ville gått for et navn som også fungerer på norsk. Mest fordi jeg hadde hatt et ønske om at dattern min het noe som er gjenkjennelig på mitt språk. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, Tanuki skrev:

hvorfor bryr du deg? 

Jeg lurte på om det var en personlig preferanse, eller om det kanskje var noe kulturelt. Basert på svaret så kunne jeg for eksempel enten ha kommet med kommentarer/forslag, eller eventuelt lært noe om japansk kultur. Hvorfor er det så galt av meg?

Og hvis mitt spørsmål var så dumt, hvorfor bryr du deg om det?

• Liker 11
Skrevet
1 time siden, Miklo Velka skrev:

Hvorfor er mellomnavn uaktuelt? Tenker ikke da på dobbeltnavn med bindestrek, men to separate fornavn/mellomnavn som ikke automatisk henger sammen.

Det er både personlig preferanse og kulturelt. Jeg har aldri vært noe særlig fan av mellomnavn, har selv et som aldri brukes, og det er mer til bry enn nytte. I tillegg er det omtrent ingen som har mellomnavn i Japan. Jeg vet ikke hvordan reglene er nå, men mener å ha lest at det i hvert fall før ikke var tillatt med mer enn ett etternavn og ett fornavn, selv om unntak kunne gjøres for barn med en utenlandsk forelder. 

Det vil også ødelegge flyten i navnet hvis vi skulle presse inn et ekstra navn, særlig hvis det er et norsk navn.

Anonymkode: 58292...819

Skrevet

Av de du nevnte synes jeg Kaya er finest. Det funker på begge språk. Men alle er enkle å uttale, og tror ikke de vil være noe problem i Norge eller andre europeiske land.

Andre fine: Keiko, Reiko, Sakura, Ayame, Ayumi, Emiko, Fumiko, Hayami, Kaori, Katsumi, Nara, Tamiko, Shizuka...

Alle er ganske enkle å uttale. :) 

Skrevet

Kaya er ikke så høyt oppe på min liste. Mizuki er søtt, men jeg vet ikke. Synes Anna er finest.

Skrevet
35 minutter siden, Drakan skrev:

Anna, Kaya eller Mizuki, Rin, Aki.
Mizuki er fint. Anna er kjedelig. Rin er fint.
Selv syns jeg Yuki er fint eller Kira. 
Norske folk klarer helt fint å utale navn, så du trenger ikke endre navn. Men om du absolutt må, ikke bruk Rin (alt for mange skrek animeer med en Rin, og det er mange Otaku i Norge). 

Enig i at Yuki er et fint navn, synes bare de andre er hakket finere:fnise:

Har ikke sett så veldig mange animer selv, så kobling Rin=skrekkanime har jeg ikke fått med meg. Er det virkelig så mange?

For øvrig er jeg 100% norsk, er mannen som er japansk :) Men det kommer vel litt an på hva du er fan av. Hvis det er en person, spesielt et idol, kan du bruke oshi. Altså xx-oshi. Ellers er det ikke uvanlig å høre ordet fan, det samme som på norsk/engelsk. 

Skrevet
38 minutter siden, Tanuki skrev:

Jeg syns selv at japanske navn er fine, men jeg ville heller valgt Rinko, istedet for Rin, lettere å si liksom. Jeg bor også i Asia, med barn som er halvt norsk,  bor i samboers land. Vi valgte et navn fra hans land, siden vi bor der, har heller ikke norskt etternavn.

Tror jeg har det motsatt, at Rin er lettere å si enn Rinko. I mitt hodet blir Rinko fort til ringo, som betyr eple :laugh:

Hva er  din erfaring når det kommer til utenlandske navn i Norge? Hvis dere besøker familie i Norge, har dere fått noen kommentarer på navnene, noen som sliter med uttale?

Hvordan føles det at barna ikke har noen tilknytting til Norge i navnet, hvis du skjønner hva jeg mener? Det er noe jeg er redd for at jeg kan synes blir litt kjipt. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Setter pris på tilbakemelding :) 

Jeg har et lite oppfølgingsspørmål. Dette er kun en "hva om"-situasjon, men hvis vi velger f.eks. Anna, og så senere får en sønn. Bortsett fra Ken og Kai, kan jeg ikke komme på noen andre guttenavn som funker på begge språk. Ville det vært dumt/rart å ha et søskenpar som het Anna og Takashi f.eks? Hvis vi bodde i Norge, mener jeg.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er klar over at det finnes en navnetråd, men så vidt jeg kan se virker det som om man bare får rundt 2-3 svar der, så tenkte det ville være bedre å opprette en egen tråd. 

Jeg er norsk, far er japansk, og vi bor i Japan, men det er ikke utelukket at vi flytter til Norge, evt Europa, i fremtiden. Greia er at jeg er veldig usikker på om vi skal velge et navn som er vanlig på begge språk eller et som er veldig japansk. 

De aktuelle navnene er Anna, Kaya eller Mizuki, Rin, Aki.

Synes omtrent alle er like fine, så det er vanskelig å velge ut i fra bare det. Tror dere det fort kan bli slitsomt med et navn som Mizuki i Norge? Hva synes dere er finest?

Forøvrig er etternavnet japansk og mellomnavn er uaktuelt.

Jeg hadde gått for Kaya eller Anna. Med japansk etternavn tror jeg det blir litt motstrøms med noen av de andre navnene. Jeg har britisk far og fikk hans etternavn. Det er vanskelig å stave og uttale, og i tillegg fikk jeg et fornavn som overhode ikke brukes i Norge. Det ble utydelig for folk hvilken nasjonalitet jeg hadde og det ble ofte misforståelser i barndommen hvor folk trodde jeg måtte være innvandret senere i livet, og at jeg ikke kunne norsk. Jeg tror også det kan ha vært negativt i jobbsøke-sammenheng hvor språkevner er viktig. Da jeg ble gammel nok tok jeg mellomnavnet mitt som fornavn - Elisabeth. Og det har hjulpet mye med et navn som er helt klart europeisk og ikke kan misforstås. 

Jeg synes forøvrig at Anna er helt nydelig, og spesielt sammen med et "annerledes" etternavn. :ninuskapus:

Anonymkode: c6b69...d43

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen! Setter pris på tilbakemelding :) 

Jeg har et lite oppfølgingsspørmål. Dette er kun en "hva om"-situasjon, men hvis vi velger f.eks. Anna, og så senere får en sønn. Bortsett fra Ken og Kai, kan jeg ikke komme på noen andre guttenavn som funker på begge språk. Ville det vært dumt/rart å ha et søskenpar som het Anna og Takashi f.eks? Hvis vi bodde i Norge, mener jeg.

Nei, det synes jeg ikke. Ungene vil jo sannsynligvis se halvt asiatisk ut, så at jenta heter Anna og gutten noe mer japansk hadde jeg ikke reagert på. Helt greit at foreldre velger noe som funker for begge språk/kulturer. De fleste japanske navn er ganske enkle å uttale på norsk uansett. 

Er norrøne/norske navn helt utelukket?

Skrevet

De japanske navnene var jævelige :(

Anonymkode: cea02...5de

• Liker 2
Skrevet

Hva med følgende japanske jentenavn? For meg så høres de ganske bra på norsk og internasjonalt også.

Mari

Mika

Amaya

Naomi

Nori

Rika

Hana

Emi

Skrevet

Anna Rin

Anonymkode: 2894f...f94

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns Rin var fint, tror det ville gått kjempefint i Norge også :) Av de du nevnte så liker jeg Rin og Anna best :)

Skrevet

Av navnene du nevnte likte jeg Kaya eller Mizuki best. Kaya er vel det som fungerer best i begge land, men Mizuki gir mer særpreg, som jeg liker. :) Ellers hadde jeg en japansk bestevenninne når jeg var liten som heter Michi, med søstre som heter Yumi og Emi. Også fine navn som fungerte fint i Norge. :) 

Anonymkode: 6eab1...319

Skrevet
3 timer siden, Hadley skrev:

Av de du nevnte synes jeg Kaya er finest. Det funker på begge språk. Men alle er enkle å uttale, og tror ikke de vil være noe problem i Norge eller andre europeiske land.

Andre fine: Keiko, Reiko, Sakura, Ayame, Ayumi, Emiko, Fumiko, Hayami, Kaori, Katsumi, Nara, Tamiko, Shizuka...

Alle er ganske enkle å uttale. :) 

Ayame! Så vakkert! 

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Hvis etternavnet er japansk, ville jeg valgt et mer norsk fornavn. Eller eventuelt et norsk mellomnavn, men ser du ikke er interessert i det.

Skrevet
1 time siden, Amawhatsnot skrev:

Ayame! Så vakkert! 

Det betyr Iris + Blomst. :)

Skrevet
5 minutter siden, Hadley skrev:

Det betyr Iris + Blomst. :)

Da jeg så navnet synes jeg melodien i det var nydelig. Nå når du har forklart hva det faktisk betyr, blir navnet noe av det vakreste jeg har hørt. 

Skrevet
8 timer siden, Miklo Velka skrev:

Jeg lurte på om det var en personlig preferanse, eller om det kanskje var noe kulturelt. Basert på svaret så kunne jeg for eksempel enten ha kommet med kommentarer/forslag, eller eventuelt lært noe om japansk kultur. Hvorfor er det så galt av meg?

Og hvis mitt spørsmål var så dumt, hvorfor bryr du deg om det?

Fordi det er en unødvendig avsporing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...