Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er klar over at det finnes en navnetråd, men så vidt jeg kan se virker det som om man bare får rundt 2-3 svar der, så tenkte det ville være bedre å opprette en egen tråd. 

Jeg er norsk, far er japansk, og vi bor i Japan, men det er ikke utelukket at vi flytter til Norge, evt Europa, i fremtiden. Greia er at jeg er veldig usikker på om vi skal velge et navn som er vanlig på begge språk eller et som er veldig japansk. 

De aktuelle navnene er Anna, Kaya eller Mizuki, Rin, Aki.

Synes omtrent alle er like fine, så det er vanskelig å velge ut i fra bare det. Tror dere det fort kan bli slitsomt med et navn som Mizuki i Norge? Hva synes dere er finest?

Forøvrig er etternavnet japansk og mellomnavn er uaktuelt.

Anonymkode: 58292...819

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er klar over at det finnes en navnetråd, men så vidt jeg kan se virker det som om man bare får rundt 2-3 svar der, så tenkte det ville være bedre å opprette en egen tråd. 

Jeg er norsk, far er japansk, og vi bor i Japan, men det er ikke utelukket at vi flytter til Norge, evt Europa, i fremtiden. Greia er at jeg er veldig usikker på om vi skal velge et navn som er vanlig på begge språk eller et som er veldig japansk. 

Synes omtrent alle er like fine, så det er vanskelig å velge ut i fra bare det. Tror dere det fort kan bli slitsomt med et navn som Mizuki i Norge? Hva synes dere er finest?

Alle de navnene er ok bortsett fra kanskje Mizuki, det kan nok fort bli til suzuki.

Anonymkode: 22c46...96d

• Liker 9
Skrevet

Anna er finest, når etternavnet er japansk er det fint med et mer norsk/internasjonalt navn  :) 

Anonymkode: 5d72d...abd

• Liker 4
Gjest Sugemerke
Skrevet

Mizuki fungerer nok kjempefint i Norge. 

Skrevet

Av de navnene du kom opp med så er jo Anna og Kaya det som passer best på begge språk da ..

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes Rin og Aki er pene.

Anonymkode: 1eb68...17d

• Liker 3
Skrevet

Tror Rin er det eneste som hadde blitt litt rart i Norge. Klinger ikke bra på tungen. Mizuki sies vel ganske rett frem? Tror ikke det blir problematisk

Anonymkode: 14c0e...cd3

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er mellomnavn uaktuelt? Tenker ikke da på dobbeltnavn med bindestrek, men to separate fornavn/mellomnavn som ikke automatisk henger sammen.

Skrevet

Jeg kjenner en gutt i lignende situasjon som bodde i Norge. Han har et japansk navn og et norsk navn (de ligner litt). Dette fungerer veldig fint for ham. Siden han er norsk statsborger er det det norske fornavnet som er det offisielle, og han har etternavn etter begge foreldrene.

Hvis datteren deres bare skal ha et navn tenker jeg det er best å ha et navn som ikke er for japansk, med tanke på at dere vurderer å flytte til Norge/Europa senere. Derfor mener jeg Anna og Kaya er de beste alternativene.

Anonymkode: 2da89...4c3

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte umiddelbart at Mizuki var et svært koselig og flott navn! :) Det ville jeg definitivt ha valgt av de fire navnene! Jeg tror ikke det blir slitsomt med Mizuki i Norge, det finnes så mange forskjellige unike navn nå som er populært å bruke, og mange unike navn finnes det her, nettopp fordi vi har så mange unike mennesker i landet vårt med sin unike bakgrunn! :) . Og tenker at det det evt ikke er noe mer slitsomt å måtte stave navnet Mizuki av og til for noen, mer enn det er å alltid fortelle at Kaya skrives med y, eller at Jakob skrives med k og ikke c osv! :) Får gode vibber av Mizuki, og syns det passer både på en nydelig og vakker liten baby, (samt barn/ungdom) og en voksen dame! Mizuki:hjerte:

• Liker 4
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg likte best Rin, Aki og Mizuki. Anna synes jeg blir et veldig typisk "Amerikans europeisk" navn og her derfor ikke så mye sjarm. Kaya er jeg nøytral til.

Anonymkode: feee2...045

Skrevet

Mina :)

Anonymkode: cc2ce...90e

Skrevet

Kaya. Naya synes jeg også er pent😊 

Anonymkode: 942c5...119

Skrevet

Mizuki. Lett å uttale rett fra tekst, klinger fint og dessuten er det ikke lengre slik at mer eksotiske navn resulterer i pussige spørsmål fra folk :)

Skrevet

Anna, Kaya eller Mizuki, Rin, Aki.
Mizuki er fint. Anna er kjedelig. Rin er fint.
Selv syns jeg Yuki er fint eller Kira. 
Norske folk klarer helt fint å utale navn, så du trenger ikke endre navn. Men om du absolutt må, ikke bruk Rin (alt for mange skrek animeer med en Rin, og det er mange Otaku i Norge). 

Skrevet
43 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Hvorfor er mellomnavn uaktuelt? Tenker ikke da på dobbeltnavn med bindestrek, men to separate fornavn/mellomnavn som ikke automatisk henger sammen.

hvorfor bryr du deg? 

• Liker 1
Skrevet

Synes Anna er veldig fint. 

Anonymkode: b7428...19e

Skrevet

Også... siden du har japanske røtter, om du kan fortelle meg hva ordet for fan er på japansk, hadde vært fint å vite. 
Jeg er ikke otaku, men vil kalle meg selv for fan av manga, anime, kultur, spill, kunst, interiør fra japan. Derimot, alle sier otaku, men om du kan si hva som er en "fan" (noen som elsker noe, uten å la det gå ut over alt annet), hadde det vært hyggelig. :) 

Skrevet

Jeg syns selv at japanske navn er fine, men jeg ville heller valgt Rinko, istedet for Rin, lettere å si liksom. Jeg bor også i Asia, med barn som er halvt norsk,  bor i samboers land. Vi valgte et navn fra hans land, siden vi bor der, har heller ikke norskt etternavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...