Gå til innhold

Pretty Flowerbox - uredelig markedsføring


pøbelsara

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, lenebu skrev:

Mulig de er litt virkelighetsfjerne, og tror befolkningen på Asker og Bærum representerer flertallet eller "goals" for flertallet i Norge, i og med at de tagger "Asker" og "Bærum" som tags i Instagraminnleggene? Nå er ikke jeg fra Asker/Bærum eller engang i nærheten, men når jeg hører folk snakke om stedene virker det som om de generelt refererer til "overklassen". Kanskje de anser dette som primærmålgruppen som vil "identifisere seg" med "pelsguri" med venner, til tross for at de sender over hele landet (og påstår at de også sender internasjonal)t? "Dette er dyrt og eksklusivt", liksom? Jeg aner ikke, men jeg ville i hvert fall ikke hatt blomster i pappeske. Jeg tilhører kanskje ikke overklassen, men har plenty av fine vaser hjemme jeg kan stappe blomster i. 

Jeg tror du er inne på noe, men om en form for overklasse syns dette er gull, så er det neppe den kulturelle og sosiale overklassen (eller hva jeg skal si),vil jeg tro. Det er mulig enkelte miljøer hvor det er høy økonomisk, men samtidig ganske lav kulturell og sosial kapital, tenker at dette er en høystatusvare? Slike med mye penger, men tomme bokhyller. Ikke noe galt med mye penger og tomme bokhyller altså, men jeg får alltid litt fnatt av produkter som markedsføres som høystatus, samtidig som de f.eks. sponser alle bloggere, ikke har kompetanse/vilje til å følge norsk lov og skriver at produktet er fra "Afrika", på siden. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sender de til hele Norge?

Hvordan lar dette seg gjøre? 

Hvis jeg vil sende en slik boks med roser til en i Finnmark hva gjør de da?

 

Og hvorfor har ikke Anna fått roser?

Det er vell bare bloggere på østlandet som er så heldige med snille mannfolk og stalkere som har fått boks!

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fikk enda en kommentar nå nettopp, ble borte etter noen minutter den også. Skal de ligge våkne hele natten og vokte Facebook veggen eller  😝😝

Endret av jentefranorge
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, jentefranorge skrev:

De fikk enda en kommentar nå nettopp, ble borte etter noen minutter den også. Skal de ligge våken hele natten og vokte Facebook veggen eller  😝😝

Da var det vel noen flere som ble blokkert fra å skrive noe mer da? :fnise:

Jeg ser forresten at de har likt alle sine egne poster...

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor de ikke bare skrev et svar, og beklaget at sponsingen med bloggerne har vært uryddig. Om det så bare hadde vært et tørt standard-svar så hadde debatten roet seg ned. Nå blir det jo bare enda mer drama isteden.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, perplexed skrev:

Da var det vel noen flere som ble blokkert fra å skrive noe mer da? :fnise:

Jeg ser forresten at de har likt alle sine egne poster...

Det er sikkert mystiske Mr X som har likt alle postene.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2017 den 15.59, pøbelsara skrev:

Dessuten er brevet fra den hemmelige beundreren til Anne Brith Davidsen skikkelig creepy. Jeg får mer assosiasjoner om stalker enn beundrer, egentlig.

"Du gjør alle forcer sterkere"? Hvem skriver slik da?

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, jabx skrev:

"Du gjør alle forcer sterkere"? Hvem skriver slik da?

Noen som har drevet med PR over there? 

Endret av Kollontaj
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2017 den 17.48, loffen skrev:

Så ingen hadde tatt high-end-markedet for blomster før nå? :huh: 
Synes ikke det ser high-end ut. Ser jo ut som blomstene står i en stygg papirkurv. Jeg hadde tatt dem ut av den fæle boksen og brukt den til søppel. Vil jo se de grønne bladene på blomstene også!

Overpriset lureri!
 

Hmm... "Tusen takk til @finansavisen_fashion som ville skrive så fin artikkel om oss lørdag"?

Hvem er journalisten som står bak teksten? Har vedkommende koblinger til noen av de involverte? Fremstår artikkelen som ren reklame? Hvordan kom artikkelen i stand?

Vi husker jo alle DN-flausene med vennetjenester, hvitvaskingsintervjuer, osv. Er Finansavisen neste?

Det er visst en markedsfører og en økonom som står bak dette søppelbøttekonseptet for blomster. Økonom med kontakter i finsanspressen?

Endret av jabx
  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, visningsnamn skrev:

Wow, det er Duff Cooper som er den hemmelige beundreren! :laugh:

Dette blir jo bare enda morsommere jo mer man graver i det.

"You have intensified all colours, heightened all beauty, deepened all delight. I love you more than life, my beauty, my wonder.

Duff Cooper, English politician, to Diana, his future wife."

Endret av Kelsi
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så de sletter konstruktiv kritikk fra Facebooksiden deres? Ikke lurt. Kanskje på tide å ta det et steg videre.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kelsi skrev:

Wow, det er Duff Cooper som er den hemmelige beundreren! :laugh:

Dette blir jo bare enda morsommere jo mer man graver i det.

"You have intensified all colours, heightened all beauty, deepened all delight. I love you more than life, my beauty, my wonder.

Duff Cooper, English politician, to Diana, his future wife."

Han som døde på femtitallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ER det ingen som kan tipse media om dette da? Jeg er litt blond på dette.... Irriterer meg grønn over slike grûndere som bedriver shady buisness!

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mallory
1 time siden, Pæddan skrev:

ER det ingen som kan tipse media om dette da? Jeg er litt blond på dette.... Irriterer meg grønn over slike grûndere som bedriver shady buisness!

Det er synd at ikke flere journalister oppfatter det som spesielt shady å lure potensielle kunder, men jeg tror mange av dem er naive og ser på det som en kurant sak at "venninner" hjelper hverandre opp og frem. Det er så vidt jeg vet et fåtall kjendiser som har fått offentlig kritikk for å hjelpe hverandre og drive skjult markedsføring (jeg kommer i farten på Skavlan, Rudjord, Tjelta og Aagard), men i disse sakene har mediene selv spilt en aktiv rolle/ latt seg bruke, 

Men selv om ikke journalister og bloggeres sponsorer (som gir "gaver" fremfor sponser) ikke alltid skjønner poenget, vet bloggerne godt hva som gjelder og hvorfor reglene er som de er. Dessverre for dem og ryktet deres foretrekker de å drite seg ut for god betaling eller gratis goder, heller enn å oppføre seg med verdighet og så profesjonelt og voksent som alderen deres tilsier at de burde. Det verste er at de nok ikke hadde tapt særlig mye penger og goder på å opptre redelig og respektfullt. Kanskje tvert i mot. Det er faktisk ikke forbudt å informere bedre enn de har plikt til ifølge lover og regler for markedsføring heller.

Eksempel på tilpasset markedsføring.

Edit: Hva gjelder Pretty Flower Box er det nok å ta av av kritikkverdige ting forøvrig også. Nettsider og kommunikasjon ellers, for eksempel. At boksen er kjip og dyr er jo en sak for seg.

Endret av Mallory
Lagt til noen ord.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du mener å si at journalister er naive som sådan, @Mallory - det tror jeg definitivt ikke at de er. Men det er et gjennomgående problem at saker som involverer såkalte rosablogger kun blir omtalt på avisenes kjendissider, noe også navnet på underforumet vi poster i nå er en indikasjon på. Det er nok stigmatiserende for seriøse journalister å ta tak i denne type stoff.

Og kjendisjournalistikk har jo ikke som mål å være kritisk - den type problematikk vi ofte diskuterer her passer rett og slett inn i måten de bygger opp saker på. Disse journalistene driver spin-off virksomhet på underholdningsindustrien i vid forstand, for å selv bli en del av det som underholder leseren. Å betrakte blogger og tilstøtende virksomhet utenfra med et kritisk blikk er rett og slett ikke en del av jobben deres.

Jeg tenker at kjendisjournalistikken på sett og vis er kvinnenes svar på sportsjournalistikken mht bindinger og mangel på kritiske innfallsvinkler. Journalister og intervjuobjekter i begge segment har en felles interesse av å være på god fot med hverandre, blant annet for å kunne invitere leseren med inn i den gode og konfliktfrie stemningen.

Egentlig er vel det vi trenger et utvendig og seriøst journalistisk blikk på hele bøtteballetten, kjendisjournalistikken og redaksjonenes ødeleggende "sortering" av stoff i kategorier inkludert. For det hindrer SoMe og tilstøtende bransjer i å bli tatt på alvor som den innflytelsesrike samfunnsaktøren de er blitt.

Endret av Aricia
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...