Gå til innhold

Høyt hcg nivå?


Ruccula

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg har vært igjennom 2 spontanaborter i vinter og er nå gravid på nytt. Pga mistanker om at det igjen går til H.... Så tok jeg forrige uke hcg prøver.

Tok prøvene på dag 5+6 og de var på 29 139!  

Er ikke dette veldig høyt? Alt for høyt? Blæremola?? 

Noen med erfaring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Ruccula skrev:

Heisann! 

Jeg har vært igjennom 2 spontanaborter i vinter og er nå gravid på nytt. Pga mistanker om at det igjen går til H.... Så tok jeg forrige uke hcg prøver.

Tok prøvene på dag 5+6 og de var på 29 139!  

Er ikke dette veldig høyt? Alt for høyt? Blæremola?? 

Noen med erfaring? 

Jeg har hatt blæremola:) det er ikke farlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Ruccula skrev:

Heisann! 

Jeg har vært igjennom 2 spontanaborter i vinter og er nå gravid på nytt. Pga mistanker om at det igjen går til H.... Så tok jeg forrige uke hcg prøver.

Tok prøvene på dag 5+6 og de var på 29 139!  

Er ikke dette veldig høyt? Alt for høyt? Blæremola?? 

Noen med erfaring? 

Denne typen vurderinger gjøres av lege. 

Anonymkode: 0d1ce...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Denne typen vurderinger gjøres av lege. 

Anonymkode: 0d1ce...733

Oh really?? Jeg trodde jeg kunne selvdiagnosere meg på nettet jeg. 

:sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Dragoste skrev:

Du er ikke lengre på vei enn du tror? eller mulig du venter tvillinger? :) hva sa de på legekontoret? 

 

Nei jeg er ikke lenger enn jeg tror. Tror neppe det er tvillinger.

De klødde seg i hodet og sa at de skulle henvise meg til sykehuset. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noen spesifikke spørsmål rundt det, eller skal jeg fortelle alt jeg vet? Googler du dette nå og gjør deg selv redd?:hug: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dragoste
6 minutter siden, Ruccula skrev:

Nei jeg er ikke lenger enn jeg tror. Tror neppe det er tvillinger.

De klødde seg i hodet og sa at de skulle henvise meg til sykehuset. :(

Ok, da får du nesten bare prøve å ikke tenke for mye på det (mye letter sagt enn gjort, skjønner det!!!!) og bare vente... Håper virkelig det går bra denne gangen!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dragoste skrev:

Ok, da får du nesten bare prøve å ikke tenke for mye på det (mye letter sagt enn gjort, skjønner det!!!!) og bare vente... Håper virkelig det går bra denne gangen!!! 

Ja, jeg vet. Jeg må bare vente å se :(:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, snehvit88 skrev:

Har du noen spesifikke spørsmål rundt det, eller skal jeg fortelle alt jeg vet? Googler du dette nå og gjør deg selv redd?:hug: 

Ja jeg googlet det og leste at det var rellatert til kreft :(

Hva var dine symptomer da? Vet du noe om hcg nivået ditt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ruccula skrev:

Ja jeg googlet det og leste at det var rellatert til kreft :(

Hva var dine symptomer da? Vet du noe om hcg nivået ditt? 

Vet ikke hva verdien lå på, bare at HCG steg mindre enn normalt. På to dager hadde den bare steget med 750. Var like langt som du da UL viste tom fostersekk. Det kunne være Blighted ovum som egentlig rett og slett bare er tom fostersekk. De tok utskraping, sendte det til obduksjon. Da ble det konstatert blæremola der. Jeg googla også mye og var kjemperedd fordi fikk jo brev i posten etter utskraping om at det var funnet kreftceller. Fikk helt kaldsvette og dødsangst. Men faktum er at blærene/svulstene/kreften sitter på morkake og er ikke i kontakt med kroppen. Så det er helt ufarlig. Med utskraping får de ut all kreften. 

Ingen symptomer. 

Ble du beroliget eller har du flere spørsmål rundt det? :)

Endret av snehvit88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, snehvit88 skrev:

Vet ikke hva verdien lå på, bare at HCG steg mindre enn normalt. På to dager hadde den bare steget med 750. Var like langt som du da UL viste tom fostersekk. Det kunne være Blighted ovum som egentlig rett og slett bare er tom fostersekk. De tok utskraping, sendte det til obduksjon. Da ble det konstatert blæremola der. Jeg googla også mye og var kjemperedd fordi fikk jo brev i posten etter utskraping om at det var funnet kreftceller. Fikk helt kaldsvette og dødsangst. Men faktum er at blærene/svulstene/kreften sitter på morkake og er ikke i kontakt med kroppen. Så det er helt ufarlig. Med utskraping får de ut all kreften. 

Ingen symptomer. 

Ble du beroliget eller har du flere spørsmål rundt det? :)

Jeg får helt totalt angst bare av ordet utskrapning så jeg er ikke så beroliget :P,  men det er ikke din skyld altså :)

Jeg har jo så totalt angst når det kommer til gynekologiske undersøkelser og tanken på at flere mennesker i et rom som driver å holder på i underlivet mitt gir meg brekninger. 

Generelt er jeg livredd for hele situasjonen.  

Meeen nå skal jeg prøve å avvente situasjon og vente på tlf fra legen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ruccula skrev:

Jeg får helt totalt angst bare av ordet utskrapning så jeg er ikke så beroliget :P,  men det er ikke din skyld altså :)

Jeg har jo så totalt angst når det kommer til gynekologiske undersøkelser og tanken på at flere mennesker i et rom som driver å holder på i underlivet mitt gir meg brekninger. 

Generelt er jeg livredd for hele situasjonen.  

Meeen nå skal jeg prøve å avvente situasjon og vente på tlf fra legen :)

Utskraping høres jo ut som om de faktisk skraper inni livmora:fnise: de suger jo bare ut og det er veldig skånsomt og det gjør ikke vondt:) mye bedre enn cytotek. Og det føles så mye bedre følelsesmessig etterpå. har du gjort det før? Jeg opplevde at mensen kom fortere tilbake og blødde i kortere tid:)

Mener du angst for underlivet i operasjonssalen eller ved vanlig ultralyd? Jeg har ikke problem med det, haha:Phar ikke tall på hvor mange som har undersøkt og sett på tissen min:laugh: når jeg tenker tilbake på min første ultralydundersøkelse som 15 åring derimot, det var fælt! Det er en Britney Spears sang som var på radio etterpå, den orker jeg fortsatt ikke å høre på. Meeeen, nå er det annerledes. En tiss er en tiss, og den har du allerede hatt masse rart innom:fnise: 

Best å vente på legen ja:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor langt er du på vei da?

Og hvordan kan du være sikker på at det ikke er tvillinger?

Ved flerlingsvangerskap så er jo hcg mye høyere enn ved 1 embryo. 

Anonymkode: eef33...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor langt er du på vei da?

Og hvordan kan du være sikker på at det ikke er tvillinger?

Ved flerlingsvangerskap så er jo hcg mye høyere enn ved 1 embryo. 

Anonymkode: eef33...66d

Ved blodprøven var jeg 5+6

Jeg kan jo ikle være helt sikker på det, men jeg bare tror det ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, snehvit88 skrev:

Utskraping høres jo ut som om de faktisk skraper inni livmora:fnise: de suger jo bare ut og det er veldig skånsomt og det gjør ikke vondt:) mye bedre enn cytotek. Og det føles så mye bedre følelsesmessig etterpå. har du gjort det før? Jeg opplevde at mensen kom fortere tilbake og blødde i kortere tid:)

Mener du angst for underlivet i operasjonssalen eller ved vanlig ultralyd? Jeg har ikke problem med det, haha:Phar ikke tall på hvor mange som har undersøkt og sett på tissen min:laugh: når jeg tenker tilbake på min første ultralydundersøkelse som 15 åring derimot, det var fælt! Det er en Britney Spears sang som var på radio etterpå, den orker jeg fortsatt ikke å høre på. Meeeen, nå er det annerledes. En tiss er en tiss, og den har du allerede hatt masse rart innom:fnise: 

Best å vente på legen ja:P

Jeg har total angst for gynokologiske undersøkelser. Da jeg ble henvist til sykehuset, måtte jeg avbestille flere ganger fordi det var en mannlig gynokolog. Da jeg endelig fikk rette dame var det en assistent der, og da jeg fant ut at det skulle være to i rommet, fikk jeg angstanfall,  ble helt hvit og begynte å riste. Så hun ble sendt ut temmelig fort. For meg oppleves en gu som et overgrep, selv om all fornuft sier at det ikke er det. Jeg har store problemer med det, og jeg klarer ikke kontrollere angsten. 

Så utskrapning med flere assistenter og det hele føles ut som et mareritt. Jeg tar heller 10 cycotec kurer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Ruccula skrev:

Jeg har total angst for gynokologiske undersøkelser. Da jeg ble henvist til sykehuset, måtte jeg avbestille flere ganger fordi det var en mannlig gynokolog. Da jeg endelig fikk rette dame var det en assistent der, og da jeg fant ut at det skulle være to i rommet, fikk jeg angstanfall,  ble helt hvit og begynte å riste. Så hun ble sendt ut temmelig fort. For meg oppleves en gu som et overgrep, selv om all fornuft sier at det ikke er det. Jeg har store problemer med det, og jeg klarer ikke kontrollere angsten. 

Så utskrapning med flere assistenter og det hele føles ut som et mareritt. Jeg tar heller 10 cycotec kurer! 

Uff da... så fælt å føle det sånn:ohmy: opplevde det også slik som 15 åring. Vet ikke hvorfor det er helt uproblematisk nå. Kan ha med at jeg har selv jobbet innen helse og stelt mange underliv på både damer og menn. Sånn som jeg tenkte var hvordan pasienten følte det. Litt sånn "stakkar deg som blir satt i denne situasjonen du kanskje ikke ønsker, håper ikke du syns dette er altfor fælt". Selvom jeg gjorde dette arbeidet hver dag så tenkte jeg fortsatt slik etter 4 år. Tenk da på de som jobber som Gyn:) de er nok empatiske mennesker:) 

Har du sagt ifra på forhånd at du føler det som et overgrep? Kanskje det hjelper å snakke om det på forhånd? Har du opplevd noe som får deg til å føle det slik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapsuke hCG - IE/L
Uke 0-2 0 - 3
Uke 3-4 3 - 156
Uke 5 101 - 4.870
Uke 6 1.110 - 31.500
Uke 7 2.560 - 82.300
Uke 8 23.100 - 151.000
Uke 9 27.300 - 233.000
Uke 10-13 29.900 - 291.000
Uke 14-18 6.140 - 103.000
Uke 19-23 4.720 - 80.100
Uke 24-41 2.700 - 78.000

 

(Kilde: NEL

(http://nevro.legehandboka.no/handboken/nel/prover-og-svar/klinisk-kjemi/blodprover/hcg/#normalomr-de)

Du er ikke bare kommet noen dager lengre enn du tror da? Ellers trenger det heller ikke være noe galt, det kan være tvillinger. 

Anonymkode: 6e0ca...dab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten har du kommet noen dager lengre, eller så er det tvillinger :) 

Anonymkode: eef33...66d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en høy verdi, men ikke for høyt for et normalt svangerskap med et embryo.

I følge denne tabellen er hcg nivået 28 dager etter befruktning (som tilsvarer  ca uke 5+6 ) 1080-56500. 

http://www.bobrow.net/kimberly/birth/hcglevels.html

Embryoet kan ha festet seg tidlig, og det kan også være mer enn en.

Uansett masse  lykke til. Blæremola er heldigvis relativt sjeldent.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...