Gjest gjest1 Skrevet 14. desember 2004 #41 Skrevet 14. desember 2004 Hmm... det er mange her som tydeligvis greier å leve opp til myten om "den perfekte mor/forelder".Må bare innrømme at jeg ikke klarer det. Synes til tider det er ufattelig vanskelig å være mor, og jeg klare på ingen måte å gjøre alt riktig til enhver tid. Men all ære til de som greier det....
Gjest Xavia Skrevet 14. desember 2004 #42 Skrevet 14. desember 2004 Hmm... det er mange her som tydeligvis greier å leve opp til myten om "den perfekte mor/forelder". Jeg skjønner ikke at det går an å si at man lever opp til myten om den perfekte mor , fordi om det er de voksne hjemme bestemmer at barna skal kle seg før de går i barnehagen...
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2004 #43 Skrevet 14. desember 2004 Jeg skjønner ikke at det går an å si at man lever opp til myten om den perfekte mor , fordi om det er de voksne hjemme bestemmer at barna skal kle seg før de går i barnehagen... Ikke jeg heller, jeg er ingen perfekt mor. Men, jeg velger mine kamper med omhu, og kamper som går på hvem som skal bestemme slike ting kan jeg ikke gi meg på for da har vi det gående...
Gjest Amona Skrevet 15. desember 2004 #44 Skrevet 15. desember 2004 Jeg skjønner ikke at det går an å si at man lever opp til myten om den perfekte mor ' date=' fordi om det er de voksne hjemme bestemmer at barna skal kle seg før de går i barnehagen... [/quote']Slike svar som er gitt her, at noen begynner å prate om "myten om den perfekte mor/foreldre", benyttes i tilfeller der noen gjør noe de vet ikke er riktig. For å forsvare seg tar de altså den tonen om "du er vel perfekt du" osv. i mangel på gode argumenter. Klart alle forldre vet at det er deres jobb å skifte nattbleier og kle på ungen sin.
Gjest Mor til 3 Skrevet 15. desember 2004 #45 Skrevet 15. desember 2004 Jeg har aldri levert mine barn i pysjamas i barnehagen. Men det har vært på nippet flere ganger. Jeg har både brukt psykisk makt og fysisk makt til å få klærne på mine barn. Om det bestandig har vært så riktig vet jeg ikke. Men om jeg så en mor eller en far som kom til barnehagen med en unge i nattklær ville jeg ikke dømt dem til å ikke ha "kontroll" over ungene sine.
Gjest gjest1 Skrevet 15. desember 2004 #46 Skrevet 15. desember 2004 Når man tar i bruk fraser som " ALDRI" eller "ALLTID" i forhold til barneoppdragelse, da er man rimelig skråsikker. Og det å være så skråsikker på at man aldri kommer i en vanskelig konflikt med sine barn som man ikke løser på beste måte, da er man søren meg god som forelder! ( Unntaket er den forelder som ikke kan si: "jeg vil aldri med vilje påføre mine barn smerte fysisk eller psykisk.") Jeg synes ikke det er riktig å levere barn i barnehage eller dagmamma i pysj og våt bleie. Men jeg har forståelse for at konflikter kan toppe seg og at folk velger lettvinte løsninger når man ikke hverken ser eller makter å gjøre noe annet. Det å dermed si at de er dårlige foreldre med elendig prioritering er derimot litt drøyt for meg. Det er vel (håper jeg) slik at de fleste foreldre ønsker det beste for barna sine, men ikke bestandig makter å være den forelder de ønsker.Og i perioder kan de de beste også møte veggen, både i forhold til barn og jobb. Jeg synes heller ikke det er riktig av barnehagepersonellet å klage til andre foreldre over at noen barn blir levert slik. Det som oppleves som problemområde for noen kan være plankekjøring for andre. Og hvem har rett til å bestemme fasiten på hva som blir umulig å hanskes med? Barn er forskjellige og familier er forskjellige.Hva som er dårlige, bra og optimale løsninger for den enkelte familie tror jeg varierer mye. I en barnehage er det mye og god kompetanse på barn, utvikling og problemløsning. Kanskje er ikke foreldre gode nok til å utnytte denne kompetansen når de ender opp med slike problemer?
alisia4 Skrevet 15. desember 2004 #47 Skrevet 15. desember 2004 Min søster' date=' som jobber i barnehag, fortalte meg i går at foreldre ofte bringer barna i barnehagen i bare pysj. De sier" vet du, X nektet å kle på seg i morgest, fikk det ikke til, så vi mååtte dra uten klær"....I alle verden, barnet er 15 kg, foreldre er 60kg, hvem er egentlig sterkest...Bør ikke barnet bare lære seg at det finnes regler, dette er ikke noe man diskuterer, skal man ut, kler man på seg....?[/quote'] Forstår reaksjonen veldig godt. Jeg mener at alle barn skal være færdig påkledd og stelt til de skal i barnehagen. Noe annet vil være å skyve ansvaret over på barnehagepersonalet, noe som blir feil etter min mening. Foreldre som ikke gjør det er slapp. Jeg mener selvsagt ikke at det er galt om det skulle skje noen ganger, men derimot vist det skulle bli en vane. Vist de klager på dårlig tid, så får de stå opp tidligere. Og hvordan blir det når de begynner på skolen? Like greit at de lærer seg rutiner så tidlig så mulig. Poenget er ikke bare å få på klær på barna, men måten det gjøres på. Og i tilfeller hvor barna er vanskelig, får man da inngå kompromiss, gi det konsekvenser eller oppmuntre ungen på en eller flere områder. Som f.eks. belønnings system.
Gjest mutter'n igjen Skrevet 15. desember 2004 #48 Skrevet 15. desember 2004 Jeg har ikke levert barnet mitt i barnehagen i pysj noen gang, men det har vært tider jeg har hatt lyst til det. Men med mye svetting og lirking så har jeg fått klærne på barna før jeg har gått. Og jeg tror de de fleste av oss har hatt noen svette morgener innimellom. Men jeg mener fortsatt at det må være noe spesielt med den barnehagen trådstarter sikter til hvis det er flere foreldre som leverer barna i pysj. For når 4 barnehager i mitt nærmiljø ikke har opplevd dette i løpet av siste tre år så tror jeg ikke at den barnehagen trådstarter nevner er representativ for barnehager flest. Jeg kan aldri si at jeg aldri skal komme til å gjøre ditt eller datt i forhold til barneoppdragelse e.l. (Med unntak å slå, der kan jeg bestemt si at det skal jeg aldri gjøre.) Så bastant tør jeg ikke å være, og jeg ser ingen grunn til å se ned på foreldre som kanskje kommer til å levere barna i pysjen for jeg vet ikke om dette er et engangstilfelle eller ikke.
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #49 Skrevet 15. desember 2004 Trådstarter her!! Det er ikke jeg som jobber i denne barnehagen, det er søsteren min. Og da hun fortalte dette til meg, la hun det ikke fram som et forferdelig problem, dette var min reaksjon, jeg synes dette var helt utrolig. Jeg har ikke så god greie på dette med barnehager, hva som er normat og ikke, men jeg synes det er spesiellt når dette har gjentatt seg flere ganger, og av flere foreldre. Hun sa at de skulle se an hvordan det gikk, og ble det ikke bedre, ville det bli tatt opp på foreldre/kontaktmøter, da det gikk utover rutiner for de andre barna, som av og til måtte vente lenge på f.eks frokosten sin...
Gjest Observatør Skrevet 15. desember 2004 #50 Skrevet 15. desember 2004 Tar jeg ikke feil skravla vel søstra di i vei om hvem det var som gjorde dette også.
Gjest Observatør Skrevet 15. desember 2004 #51 Skrevet 15. desember 2004 Tar jeg ikke feil skravla vel søstra di i vei om hvem det var som gjorde dette også.
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #52 Skrevet 15. desember 2004 Ja, vet du, hun ga meg navn, adresse o.l, så jeg kunne oppsøke plassen hun bor, som for øvrig ligger 50 mil unna meg(og der jeg kjenner ingen), og finne ut hvem disse forferdelige menneskene var....
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #53 Skrevet 15. desember 2004 Når man tar i bruk fraser som " ALDRI" eller "ALLTID" i forhold til barneoppdragelse' date=' da er man rimelig skråsikker. Og det å være så skråsikker på at man aldri kommer i en vanskelig konflikt med sine barn som man ikke løser på beste måte, da er man søren meg god som forelder! [/quote'] Så om barnet nekter å kle på seg - skal man da bare gi seg? Selvfølgelig er det ingen som lar barnet sitt gå ut midt på vinteren med bare pysj. Den eneste grunnen til at enkelte gjør det er at man vet at det finnes et barnehagepersonale som kan ta den vanskelige jobben/konflikten for dem. Selvfølgelig er det en del "alltid" i forhold til barneoppdragelse. Hva hvis barnet nekter å ta på seg sko når det skal ut? Man sier ikke bare "ja,ja - så får du gå uten sko i dag da"
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #54 Skrevet 15. desember 2004 En ting, selv om noen mener at det ikke er riktig for de å levere barnet i pysj i barnehagen så betyr ikke det at man fordømmer alle som har gjort det en gang iblant! Jeg leverer ikke i pysj, fordi sønnen vår er ganske så utspekulert, og om jeg gir meg på dette så vil det alltid bli et styr om at han skal ha på seg pysj i barnehagen + at jeg syns han er for liten til å skulle bestemme om han skal kle på seg eller ikke.
Gjest mor til 3 Skrevet 15. desember 2004 #55 Skrevet 15. desember 2004 Hvis barnet nekter å ta på seg sko når det skal ut så kan det vel hende man skal la barnet prøve det og se hva som skjer. Trolig vil ungen komme inn etter en stund og si at det er kaldt på beina. Så får ungen erfart at det kan være lurt å høre på mamma når hun sier at det er nødvendig med sko på beina. Min frøken vil av og til ut med sommerkjolen på når det er minusgrader ute. Isteden for å tvinge ullklærne på henne med makt kan man jo heller la ungene finne ut av ting selv. (Dette skjer selvfølgelig ikke hvis det er 20 kuldegrader ute. Heller ikke med lillesøstra som er for liten til å ta lærdom av det).
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #56 Skrevet 15. desember 2004 Hvis barnet nekter å ta på seg sko når det skal ut så kan det vel hende man skal la barnet prøve det og se hva som skjer. Trolig vil ungen komme inn etter en stund og si at det er kaldt på beina. Så får ungen erfart at det kan være lurt å høre på mamma når hun sier at det er nødvendig med sko på beina. Min frøken vil av og til ut med sommerkjolen på når det er minusgrader ute. Isteden for å tvinge ullklærne på henne med makt kan man jo heller la ungene finne ut av ting selv. (Dette skjer selvfølgelig ikke hvis det er 20 kuldegrader ute. Heller ikke med lillesøstra som er for liten til å ta lærdom av det). Dette kommer an på hvilken oppfatning av barneoppdragelse man har. Noen tror på at man skal diskutere med barna, og andre diskuterer ikke ting som er viktige for de å ha gode rutiner på som feks. påkledning før barnehagen.
Gjest gjest1 Skrevet 15. desember 2004 #57 Skrevet 15. desember 2004 Nei, jeg sier ikke at man skal gi seg, eller at det er riktig å til stadighet levere i barnehagen i pysj. Men jeg kan forstå at det kan skje! Og det uten at foreldrene er slappe, ikke har kontroll på ungen sin ,prioritere feil, er for trege til å stå opp osv. Forledre er ikke bestandig perfekte! Ja, det er alltid på med sko når man skal ut, men konflikten kan faktisk bli så heftig at man løser den på en dårlig måte! Og det er vel gjerne det som skjer når man leverer i barnehagen i pysj og våt bleie?
Suzy Skrevet 15. desember 2004 #58 Skrevet 15. desember 2004 Syns det er direkte frekt jeg å levere ungen i barnehagen uten å skiftet på de først. Ja' date=' man leverer altså barnet i barnehagen og overlater til de ansatte å skifte våte/møkkete nattbleier så de må i gang og skifte til tørr bleie på barnet, og kle de om. Nei vet du hva, det syns jeg er frekt.[/quote'] Også enig... Vet man at ungen har problemer med dette så står man opp en time tidligere og bruker den tida det trenger for å ordne seg. Det er snakk om å sette grenser ... forhandlingsforeldre av i dag, sier jeg bare ... *knurrer*
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #59 Skrevet 15. desember 2004 Helt enig - barn har godt av grensesetting. En av disse grensene bør være at tar man ikke på seg klærne får man heller ikke gå ut.
Gjest Mor til 3 Skrevet 15. desember 2004 #60 Skrevet 15. desember 2004 Litt på sidelinjen, men igrunn handler det om barneoppdragelse: Mange mener at klarer man ikke å få barna til å kle på seg frivillig, skal man tvinge klærne på fysisk. Ingen forhandling er akseptabel. Hva gjør dere når ungene nekter å spise maten sin? Stapper dere maten inn med tvang?? Min erfaring er at tvang ofte ikke fører noe godt med seg. Vil ikke ungen spise maten hun får servert får hun ikke sitte ved bordet sammen med oss andre. Så kan hun gå på rommet sitt og furte. Konsekvensen blir at det ikke blir mat før til kvelds.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå